Bokkers zonder dekens??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:19

Vjestagirl schreef:
Langer uitstappen en zonder deken buiten zetten.

Precies.
Uitstappen tot de huid droog is (kun je voelen met je pink wanneer je een stukje vacht omhoog tilt) en dan hup de wei weer in. ;)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:20

Bedankt in ieder geval....
Maar zonder deken krijgt ze wintervacht....en ik wil op wedstrijd.
???

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:21

MeFlower schreef:
???

Is een wintervacht niet toegestaan bij een wedstrijd?? :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:00

Tuurlijk kan dat wel hoor, op wedstrijd met wintervacht!!

Zonder zadel uitstappen tot de huid droog is, zeker op de rug! Omdat dat geen natuurlijke plek is om te zweten.

Dat haar vacht nog nat is van het zweet is niet erg, ook niet als het koud is, ik gooi dan ook gewoon mijn paard op de wei. Ze gaat dan rollen in het zand. Nooit problemen, nooit ziek.

Zweetdekens vooral achterwege laten, een paard droogt dan niet snel genoeg en vat dan sneller kou.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:08

Brainless schreef:
MeFlower schreef:
???

Is een wintervacht niet toegestaan bij een wedstrijd?? :+

Haha ;) jawel...vorig jaar had ze ook best wel een vacht, had ook geen gevoerde deken op.
Maar weetje...ik rijd altijd buiten en de wedstrijden zijn binnen. Meestal na 10 min. geen puf meer... :Z
Maar misschien (????) was ik soms ook niet streng genoeg.

De vacht van een paard is veel beter dan een deken, i know...
Alleen heeft ze ook geen schuilstalletje. Is het erg als een paard dagen achter elkaar in de regen staat?

Poiuytrewq

Re: Bokkers zonder dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:13

Kans op rainrot.
Schuilmogelijkheid is wel echt een must.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:15

Hm hm .... jep.
Mén....ben echt toe aan een eigen paard.
Ik vind het soms echt lastig dat ik zelf niet iets kan bepalen omdat het een paard van een ander is.

Ze heeft onlangs Dermatophilosis gehad. Tenminste, daar leek het het meest op.
Eigenaar wist het. Kreeg nog wel een flesje Betadine shampoo. Maarja hij is echt zo'n 'boer' ....zo van: ach ja boeiend.
Vreselijk irritant!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:51

Vjestagirl schreef:
@ElsB: op deze foto kun je goed zijn hoe mijn paard er 's winter bijloopt. Dit werkt echt perfect!

Afbeelding

~Vjestagirl, bedankt voor je heldere uitleg (2 pagina's geleden;) ) ik heb er ook nog nooit zo naar gekeken dat als je je paardje scheert onder in de hals dat je ze gewoon buiten kan laten staan
ik ben altijd geleerd dat een paard dat geschoren is een deken op moet
maar wat je idd zegt, ze gaan met hun kont in de wind staan!
ik ga het nog eens laten bezinken en wellicht dat ik toch aan het scheren sla (zonder deken!!)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:58

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:01

Mijn pony gaat ook naakt deze winter. :D Afgelopen 2 jaar heeft hij wel een deken op gehad, maar ik heb helemaal geen zin meer in al dat ge-deken op - deken af. Ik ben een beetje tot inkeer gekomen dat hij het helemaal niet nodig heeft en dat ik hem eigenlijk alleen een deken omdeed omdat ik het zelf koud had. :o

Op stal zijn er paarden die vorige week met al die regen een jas aangekregen hebben. Nu 't stralend mooi weer is hebben ze het hartstikke warm en daar ben ik nu mooi vanaf, haha! :D

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:29

Ambow schreef:
Mijn pony gaat ook naakt deze winter. :D Afgelopen 2 jaar heeft hij wel een deken op gehad, maar ik heb helemaal geen zin meer in al dat ge-deken op - deken af. Ik ben een beetje tot inkeer gekomen dat hij het helemaal niet nodig heeft en dat ik hem eigenlijk alleen een deken omdeed omdat ik het zelf koud had. :o

Op stal zijn er paarden die vorige week met al die regen een jas aangekregen hebben. Nu 't stralend mooi weer is hebben ze het hartstikke warm en daar ben ik nu mooi vanaf, haha! :D

OK dan, snap ik wel hoor! Is ook best een gedoe elke keer met die dekens. Maar met wedstrijden zoals bij mij is het echt niet relaxed als je met een dikke teddybeer aankomt (kakt gelijk in elkaar in 'warme' manege) dus ik ben eruit want een andere bokker heeft mij geholpen!!! A.s. maandag begin ik met regendeken dag en nacht op. Als het kouder wordt aanvullen met onderdeken(s).
Idd kan een paard prima zonder deken maar als wedstrijdpaard is een dek fijn.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:54

Wat nu beter is wel of geen deken blijft een discussie Me FLower. Daar gaan we nooit uitkomen. Zelf laat ik mijn paardjes dekenloos. Dat andere mensen daar anders over denken snap ik en respecteer ik. En er zijn paarden die het niet helemaal zelf kunnen regelen omdat ze wat ouder zijn of iets. Dus het is alleen maar fijn dat die dekens bestaan :) Ook als je elke dag met je paard traint snap ik dat het lastig is als ze goed bezweet raken, lijkt me ook niet fijn voor je paard inderdaad. Maar als je het dan besluit te doen (deken bedoel ik) dan vind ik dat je er goed over na moet denken en het dan ook goed moet doen. Veel mensen gooien in ene keer een winterdeken om en klaar. Maar dat vind ik zo zielig. Het weer verandert, het is geen 4 maanden even koud. Vandaar kun je ook beter beginnen met een dun dekentje en dit steeds beetje opbouwen zeg maar. Steeds een iets dikkere deken als het kouder wordt. Stel dat je verzorgpaard vanaf deze week een ongevoerde regendeken omkrijgt, waardoor hij zijn eigen temperatuur niet meer kan regelen en het wordt kouder, en kouder en hij blijft met de zelfde ongevoerde deken omstaan kun je bij jezelf nagaan dat dat niet lekker moet zijn...

Dat hij niet kan schuilen is niet ideaal, maar tis tijdelijk lees ik. Dus daar wordt aan gewerkt, is even niet anders. Als hij maar geen extra energie hoeft te verspillen om warm te blijven kan het geen kwaad tijdelijk. Lekker veel ruwvoer zodat hij zichzelf wamr kan houden komt het wel goed :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:40

mirka1994 schreef:
Wat nu beter is wel of geen deken blijft een discussie Me FLower. Daar gaan we nooit uitkomen. Zelf laat ik mijn paardjes dekenloos. Dat andere mensen daar anders over denken snap ik en respecteer ik. En er zijn paarden die het niet helemaal zelf kunnen regelen omdat ze wat ouder zijn of iets. Dus het is alleen maar fijn dat die dekens bestaan :) Ook als je elke dag met je paard traint snap ik dat het lastig is als ze goed bezweet raken, lijkt me ook niet fijn voor je paard inderdaad. Maar als je het dan besluit te doen (deken bedoel ik) dan vind ik dat je er goed over na moet denken en het dan ook goed moet doen. Veel mensen gooien in ene keer een winterdeken om en klaar. Maar dat vind ik zo zielig. Het weer verandert, het is geen 4 maanden even koud. Vandaar kun je ook beter beginnen met een dun dekentje en dit steeds beetje opbouwen zeg maar. Steeds een iets dikkere deken als het kouder wordt. Stel dat je verzorgpaard vanaf deze week een ongevoerde regendeken omkrijgt, waardoor hij zijn eigen temperatuur niet meer kan regelen en het wordt kouder, en kouder en hij blijft met de zelfde ongevoerde deken omstaan kun je bij jezelf nagaan dat dat niet lekker moet zijn...

Dat hij niet kan schuilen is niet ideaal, maar tis tijdelijk lees ik. Dus daar wordt aan gewerkt, is even niet anders. Als hij maar geen extra energie hoeft te verspillen om warm te blijven kan het geen kwaad tijdelijk. Lekker veel ruwvoer zodat hij zichzelf wamr kan houden komt het wel goed :)

Mirka; ook helemaal prima dat jij geen dekens gebruikt. Hebben ze van nature idd niet nodig. En ja, als je dus best intensief traint is zo'n deken wel erg handig. Nou ik ben er dus uit zoals je hierboven kunt lezen en goed dat Bokkers mij wijzen op de onderdekens als het kouder gaat worden! Wil het beste voor het paard! Iedereen uiteindelijk hier denk ik :D .
Komt denk ik helemaal goed deze winter, ook met de splinternieuwe mooie stallen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:21

Aldoende leert men toch? We hebben allemaal mensen die ons wel eens ergens op wijzen waar we dan even over moeten nadenken :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:25

Mijn pony mag lekker haar ijsberenvacht houden deze winter. :D Ze staat al de hele zomer buiten op de weide, en 's winters nou ook. Alleen als het vreselijk slecht weer is gaat ze 's nachts op stal. Daarbij heb ik momenteel vanwege m'n studie niet zoveel tijd om te rijden dus scheren is overbodig. Bovendien gaat er niets boven de eigen vacht, al dat gedoe met dekens die scheuren, doorlekken, kapotgebeten worden, dan zijn ze weer te warm als het een dagje warmer weer is om nog maar niet over de schuurplekken te beginnen en blablabla..

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:18

Maar stinken jullie paardjes dan niet met een wintervacht?
Die van mij zit nu iets dikker in zijn vacht en ze begint al meteen weer naar urine stinken

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:23

Nee, mijn merrie stinkt helemaal niet. Ze wordt wel regelmatig gepoetst (ong. 5x per week :D ), dus mestvlekken/urinevlekken worden dan ook verwijderd.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:26

Misschien rolt jouw paardje veel in haar eigen urine Plientjedres? Mijn paardjes ruiken gelukkig niet naar urine :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:27

@ Plientje; Stinken? Nee had ik nooit last van. Droge schone stal zal daar ook wel in mee werken denk ik, mijn merrie ligt nooit in natte plekken in de stal en poept netjes achterin. Een enkel keer zit ze onder de stront omdat ze uitgeschoten is met een hoop in stal, maar haar plasplek is nooit nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:35

Mijn paarden lopen en liggen buiten, dus ze liggen niet in hun eigen urine. Ze ruiken dus heerlijk! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:02

Nee hoor, mijn paard loopt buiten, stinkt totaaaal niet naar urine.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:12

Uk nouja dan weet ik het ook niet hoor :D
Ik poets haar elke dag, ze poept in 1 hoek daar is ze wel netjes in.
Ze ligt wel veel in haar stal, die word wel gewoon elke dag netjes gemest hoor, maar dat zal het dan wel zijn. ;(
Nouja als ik haar 's heer is er niks meer aan de hand.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:15

Nu nog naakt, binnekort gaan de dekens erop :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:24

jolin schreef:
Geen deken of het moet echt koud zijn -5 C of zo, dan gaat de deken op. Maar ze krijgt er de griebels van, staat bijna te springen als ik 'm af doe, vind borstelen ineens wel leuk en duikt in het zand als een ijsbeer, in het water, op een warme dag.

-5 is nog niet zo koud hoor.

Van de 16 jaar dat ik paarden heb heb ik 1 winter met dekens gedaan en kwam erachter dat dat waardeloos is.
Dekens gaan stuk, worden mega smerig, passen niet en zijn duur. Ook paard vond het niks werd er sjaggie van en kreeg schuurplekken op de borst.

Ze krijgen een lekkere jas vanzichzelf waar ik soms jalours op ben als ik weer met 3 truien en een jas de stallen sta te doen :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:41

plientjedres schreef:
Uk nouja dan weet ik het ook niet hoor :D
Ik poets haar elke dag, ze poept in 1 hoek daar is ze wel netjes in.
Ze ligt wel veel in haar stal, die word wel gewoon elke dag netjes gemest hoor, maar dat zal het dan wel zijn. ;(
Nouja als ik haar 's heer is er niks meer aan de hand.

je zegt dat ze veel ligt, dat is dan in haar urine. wat voor bodem heb je in je stal? en gewoon stro??