Vjestagirl schreef:Langer uitstappen en zonder deken buiten zetten.
Precies.
Uitstappen tot de huid droog is (kun je voelen met je pink wanneer je een stukje vacht omhoog tilt) en dan hup de wei weer in.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brainless schreef:MeFlower schreef:Bedankt in ieder geval....
Maar zonder deken krijgt ze wintervacht....en ik wil op wedstrijd.
???
Is een wintervacht niet toegestaan bij een wedstrijd??
Vjestagirl schreef:@ElsB: op deze foto kun je goed zijn hoe mijn paard er 's winter bijloopt. Dit werkt echt perfect!
Zidore schreef:maar wat je idd zegt, ze gaan met hun kont in de wind staan!
Ambow schreef:Mijn pony gaat ook naakt deze winter.Afgelopen 2 jaar heeft hij wel een deken op gehad, maar ik heb helemaal geen zin meer in al dat ge-deken op - deken af. Ik ben een beetje tot inkeer gekomen dat hij het helemaal niet nodig heeft en dat ik hem eigenlijk alleen een deken omdeed omdat ik het zelf koud had.
![]()
Op stal zijn er paarden die vorige week met al die regen een jas aangekregen hebben. Nu 't stralend mooi weer is hebben ze het hartstikke warm en daar ben ik nu mooi vanaf, haha!
mirka1994 schreef:Wat nu beter is wel of geen deken blijft een discussie Me FLower. Daar gaan we nooit uitkomen. Zelf laat ik mijn paardjes dekenloos. Dat andere mensen daar anders over denken snap ik en respecteer ik. En er zijn paarden die het niet helemaal zelf kunnen regelen omdat ze wat ouder zijn of iets. Dus het is alleen maar fijn dat die dekens bestaanOok als je elke dag met je paard traint snap ik dat het lastig is als ze goed bezweet raken, lijkt me ook niet fijn voor je paard inderdaad. Maar als je het dan besluit te doen (deken bedoel ik) dan vind ik dat je er goed over na moet denken en het dan ook goed moet doen. Veel mensen gooien in ene keer een winterdeken om en klaar. Maar dat vind ik zo zielig. Het weer verandert, het is geen 4 maanden even koud. Vandaar kun je ook beter beginnen met een dun dekentje en dit steeds beetje opbouwen zeg maar. Steeds een iets dikkere deken als het kouder wordt. Stel dat je verzorgpaard vanaf deze week een ongevoerde regendeken omkrijgt, waardoor hij zijn eigen temperatuur niet meer kan regelen en het wordt kouder, en kouder en hij blijft met de zelfde ongevoerde deken omstaan kun je bij jezelf nagaan dat dat niet lekker moet zijn...
Dat hij niet kan schuilen is niet ideaal, maar tis tijdelijk lees ik. Dus daar wordt aan gewerkt, is even niet anders. Als hij maar geen extra energie hoeft te verspillen om warm te blijven kan het geen kwaad tijdelijk. Lekker veel ruwvoer zodat hij zichzelf wamr kan houden komt het wel goed
jolin schreef:Geen deken of het moet echt koud zijn -5 C of zo, dan gaat de deken op. Maar ze krijgt er de griebels van, staat bijna te springen als ik 'm af doe, vind borstelen ineens wel leuk en duikt in het zand als een ijsbeer, in het water, op een warme dag.
plientjedres schreef:Uk nouja dan weet ik het ook niet hoor
Ik poets haar elke dag, ze poept in 1 hoek daar is ze wel netjes in.
Ze ligt wel veel in haar stal, die word wel gewoon elke dag netjes gemest hoor, maar dat zal het dan wel zijn.![]()
Nouja als ik haar 's heer is er niks meer aan de hand.