Het is en blijft NL en niks veranderlijker als het weer.
En deken om doen voor schoner paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moyra schreef:pizza64 schreef:
Als het volgende week 27 graden word dan staat die van ons ook weer lekker zonder of als er dan weer dazen zijn met vliegendeken op in de wei.
Dat het overdag 27 graden is wil niet zeggen dat het in de nacht ook 25 graden is.
Daar gaat het dus vaak fout.
Het is of deken op of deken af houden
Altans zo hebben wij het altijd gedaan en blijven wij het doen.
__Jolien__ schreef:Het is wel pas vanaf september dat ze een deken ophebben hea, in de warme zomer maanden hebben ze hier ook geen deken op, het is vooral voor het haar dat ze eentje ophebben, maar om een beetje proper te blijven ook, als je allemaal witte hebt staan zal je het wel begrijpen, als ze beginnen zweten tijdens de training komt al het stof uiruit en is het net of je een pony hebt dat niet verzorgt word, dat zo van de weide is gehaalt. Ik moet voor naar de training te gaan over de straat, dus dan moet je ermee onder de mensen kome, als ik thuis zou trainen zou ik dit ook niet doen, maarja..
__Jolien__ schreef:Het is toch maar van september dat ze een op hebben.. Hoeveel mensen zijn er wel niet dat er dan eentje opleggen, zo fou zal ik dan tog ook inet zijn hea, bij warm weer gaat hier geen deken op! het is vooral tijdens de winter maanden dat ik dit doe voor de vacht en voor het vuil
__Jolien__ schreef:In de zomer ben ik thuis van de school, dus ik heb alle tijd voor mijn paardjes, vanaf september begint school terug, en het slechtere weer, dus dan leg ik de dekentjes op, voor hun vacht kort te houden, en terwijl dat deken op ligt, worden de paarden dus niet vuil, snap je? ik vind het erger om de paarden in de winter te moeten wassen dan dat je ze een deken op legt hoor
magda_90 schreef:Om mijn vraag maar even te herhalen:magda_90 schreef:Hoe doen diegene met dekens het als het straks in septemer weer snikheet wordt? Dan de deken weer af of...?
ijssnuiver schreef:Maar inderdaad om me heen zie ik ook al veel paarden met de deken om, terwijl het nog best warm is(het waait wel heeel hard, maar het is niet koud hoor en van een stortbui worden ze echt niet anders hoor).
joyce B schreef:Nee, van een buitje niet, maar toen het hier een hele dag regende stonden hier achter huis wel 4 paarden te trillen op hun benen.
Bij aankomende slecht weer verwachting, zoals vanavond/vannacht met langdurig regen en hoosbuien, verwissel ik dus bij mijn eigen paarden de vliegen- en eczeemdeken voor een (ongevoerde) regendeken, en heb de vliegen- en eczeemdeken van de pensionpaarden er af gehaald.
Bij paarden die nu 's nachts op stal staan en alleen overdag een paar uurtjes buiten komen is het misschien niet nodig, en misschien bij de bikkels ook niet, maar hier zie ik de paarden het bij langdurige regen toch echt koud hebben. Hoe lang zijn jullie bij je paard per dag?
ijssnuiver schreef:Mijn paard staat momenteel 24/7 buiten heeft oko al die dagen regen over zich heen gehad en heeft geen deken op gehad. Heb 1x gezien dat ze iets stond te rillen, maar dat rillen is gewoon als extra manier om zich warm te houden, niet direct dat ze het koud hebben. Verder niet weer gezien, maar ze heeft nu ook alweer meer haar.
Paardlief staat op 2 min. fietsen en ik kom er regelmatig(ook als het zo plenst) vind het heerlijk om daar lekker op het land te zitten. Dus ben er veel.
joyce B schreef:ijssnuiver schreef:Maar inderdaad om me heen zie ik ook al veel paarden met de deken om, terwijl het nog best warm is(het waait wel heeel hard, maar het is niet koud hoor en van een stortbui worden ze echt niet anders hoor).joyce B schreef:Nee, van een buitje niet, maar toen het hier een hele dag regende stonden hier achter huis wel 4 paarden te trillen op hun benen.
Bij aankomende slecht weer verwachting, zoals vanavond/vannacht met langdurig regen en hoosbuien, verwissel ik dus bij mijn eigen paarden de vliegen- en eczeemdeken voor een (ongevoerde) regendeken, en heb de vliegen- en eczeemdeken van de pensionpaarden er af gehaald.
Bij paarden die nu 's nachts op stal staan en alleen overdag een paar uurtjes buiten komen is het misschien niet nodig, en misschien bij de bikkels ook niet, maar hier zie ik de paarden het bij langdurige regen toch echt koud hebben. Hoe lang zijn jullie bij je paard per dag?ijssnuiver schreef:Mijn paard staat momenteel 24/7 buiten heeft oko al die dagen regen over zich heen gehad en heeft geen deken op gehad. Heb 1x gezien dat ze iets stond te rillen, maar dat rillen is gewoon als extra manier om zich warm te houden, niet direct dat ze het koud hebben. Verder niet weer gezien, maar ze heeft nu ook alweer meer haar.
Paardlief staat op 2 min. fietsen en ik kom er regelmatig(ook als het zo plenst) vind het heerlijk om daar lekker op het land te zitten. Dus ben er veel.
Dus als jij staat te rillen in de regen is dat ook niet omdat je het koud hebt, waar je iets aan moet doen (droge kleren aantrekken en in elk geval uit de regen en wind gaan staan) maar gewoon een extra manier om warm te blijven?
Ik vind dat zulke grote onzin! Als het je hond was geweest die nat was geregend en met staart tussen de billen geknepen stond te rillen, liet je die dan zonder bescherming ook gewoon buiten staan? Of haal je hem naar binnen, droogt hem af met een handdoek en zorgt voor een warmer en beschut plekje om op temperatuur te komen...
Als een paard gaat rillen, heeft het het koud en voldoet blijkbaar de vacht niet meer om het dier in rust warm te houden. Eten kunnen ze, maar dat is blijkbaar ook niet voldoende om warm te blijven, dus dan maar laten rillen?
Een korte hoosbui, is wat anders dan lang in de regen staan.
Hier dus niet. Mijn merrie wordt op die manier verkouden (heeft er gevoelige luchtwegen aan overgehouden) en mijn pony (19) is nu al aan de slanke kant, dus die kan zijn energie wel beter gebruiken. Er komt ook nog een winter aan die hij met wat vlees op zijn lijf door moet zien te komen...
De paarden hier kunnen met vriesweer best lekker buiten lopen zonder deken zonder te rillen, maar nu met dit zomerweer en in hun zomervacht is veel regen blijkbaar toch andere koek...
Bij een korte hoosbui staan de paarden daarna te dampen door hun eigen lichaamswarmte en gebruiken dat om weer op te drogen. Dat elke keer opdrogen (en hun lijf weer opnieuw warm krijgen) kost paarden veel energie. Wanneer het steeds maar blijft regenen, krijgen ze geen kans om zichzelf op te laten drogen of ze blijven er energie in stoppen tot ze niet meer kunnen en dan koelen ze van binnen af
Sommige paarden kunnen zich makkelijker warm houden of hebben meer reserves dan anderen, maar rillen is wel een alarmsignaal van het lijf.