Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

d_ruiter

Re: Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:39

idd bij ons valt het ook mee hoor, bij ons is het vannacht niet kouder dan-6/-7 geweest en komende nacht zal t niet kouder worden. pony staat met een dekentje op en shet niks.. Die zn vacht is zo dik als een dekbed+extra sprei haha.. Wel wat extra hooi zodat ze zelf een beetje bezig blijven..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:48

ze hebben het al weer over -20 plaatselijk. pfff het paard zonder ijzers staat op het land mijn paard met ijzers staat op de verharding met keuze de stal in te lopen overal ijsvrij gemaakt. Ze stond te veel te glibberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:50

Min twintig, en dat met zuidwestenwind??? Hihi, ik geloof toch dat diegene die min twinting voorspelde dan niet goed naar de lucht heeft gekeken!

zazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:16

Hier was het vanmiddag nog -10 - Ik dacht dat het veel minder koud was, waarschijnlijk omdat er geen wind was en de zon scheen. Die van mij krijgen extra hooi en wortels en hun gewoon eten. Ze stonden zelfs vandaag sinds lang buiten in de weide - ze kunnen vrij in en uit hun stal lopen maar kiezen er toch dikwijls voor om binnen uit de wind te staan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:18

ik ben net naar stal geweest, beest stond ín en ín tevreden te grázen ook nog Clown
wel al het hooi wat erbij lag opgegeten dus heb een even grote portie plus een plak extra neergelegd Bloos
er lagen geen drollen in zijn stal.. dus zo uitermate lang achter elkaar heeft hij er niet gestaan
hij stond in de wei en had wel al zijn haar lekker rechtop staan, durfde amper te aaien, bang het plat te drukken, m'n hand kon er 2x ''tussen'' voor het erbovenuit kwam Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:53

hier is er oostenwind dus veel kouder.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:59

Ik heb m'n paard toch maar een fleeche dekentje opgegooid onder z'n normale deken van 370 gram. De waterleiding in de stallen is verwarmd...hopelijk helpt dat ook nog met -15. Ach er staan er 17 dus dat geeft ook wel wat warmte. Overdag gewoon lekker in de wei...heerlijk met dat zonnetje Lachen
De ponies geen deken maar een mega teddyberenvacht Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:08

het was hier vanmorgen om 10.00 nog 12 ° onder nul!
nu is het -5
ik vrees dat het vannacht toch echt heel koud is geweest en komende nacht ook nog heel koud zal worden
verder maakt de sneeuw het er ook niet warmer op

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:13

Ik heb idd extra maatregelen genomen nu het al zo'n week hier hard vriest en sneeuwt.
Mijn merrie is nogal een koukleum ...dus heb ik een extra deken opgedaan. Eerst stond ze met 300 gram waterdicht winterdeken op en nu heb ik er nog een fleece deken onder gedaan.
Ik ben net in de winkel nog een onderdeken van 200gram gaan halen om dat eronder te doen ipv de fleece deken.
Verder gaat ze minder lang de wei op. Normaal staat zij van smorgens tot savonds op de weide maar ivm ijsklompen aan de hoeven & niet kunnen grazen op de wei, staat ze maar van 11u tot 4u op de weide. Als ze op stal gaat zorg ik ervoor dat ze voldoende eten heeft. Dan krijgt ze een hele emmer grasmix en een grote berg hooi.
De ijsklompen aan haar hoeven moet ik er echt afhakken met een hoefkrabber ...

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:18

hier doen we niet zo veel extra's hooguit wat meer hooi.. De les van vanavond gaat alleen niet door, erg zielig voor de instructeur, 3 uur achter elkaar in de kou stilstaan,.. en heb ook geen idee hoe ik op de manege moet komen met mn knollie met al die sneeuw en ijs..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:23

Ik heb alleen de Arabier een extra dekentje gegeven, das nogal een koukleum. Veel erger vind ik dat de paarden al 2 dagen binnen staan en het er voor morgen al niet veel beter uitziet!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:42

aerdenhout1 schreef:
Veel erger vind ik dat de paarden al 2 dagen binnen staan en het er voor morgen al niet veel beter uitziet!

Maar waarom mogen ze niet naar buiten dan?
Die van mij gaan altijd naar buiten ondanks dat nu de grond bevroren en vrij ongelijk is en daar weer sneeuw overheen ligt Ach gut

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:47

ik zat ook te dubben om binnen te laten hoor maar heb het erf nog redelijk ijsvrij gekregen de wei en de paddock was veel te glad nu aangezien ze ijzers heeft. en buiten het erf kan je zelf niet eens normaal lopen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:57

Hier was alles prima te doen, totdat er sneeuw is gaan vallen gister. Paard is gister binnen gebleven, omdat er toen ook nog wat sneeuw op gras lag. (heeft ijzers)
Vandaag was weiland mooi ijs/sneeuwvrij, maar de weg er naartoe is drama met opgevroren sneeuw Nagelbijten / Gniffelen
Ben creatief geweest met mest, zand en vlas en heb een weggetje gemaakt waar paard goed grip heeft.
Na een kwartier te hebben warmgestapt in het weiland, heb ik paard losgelaten en ging prima. Stond lekker rustig.

Qua kou heeft hij naar mijn idee niet veel last. Hij heeft onbeperkt hooi, wel een buitenstal. Luik staat altijd open. Hij heeft geen dekens op. En ga die nu ook niet opleggen. Wél als het buiten regent/sneeuwt in combi met deze kou.. Lips are sealed

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:30

Rianneke schreef:
aerdenhout1 schreef:
Veel erger vind ik dat de paarden al 2 dagen binnen staan en het er voor morgen al niet veel beter uitziet!

Maar waarom mogen ze niet naar buiten dan?
Die van mij gaan altijd naar buiten ondanks dat nu de grond bevroren en vrij ongelijk is en daar weer sneeuw overheen ligt Ach gut

Ach, de mijne staat van november t/m mei 24/7 binnen. Niet ideaal, zou graag willen dat ze het land opgaat, of iig een paar uur naar buiten kan maar dat gaat hier niet. De staleigenaar wil niet dat ze het land op gaan en zet ook geen paarden voor mensen buiten... Ik kan onmogelijk meerdere keren op een dag komen door school en werk, en daarbij is de stal niet echt dicht bij mijn huis. De enige kans dat ze buiten komt is als ik ga rijden of longeren. Tja, pony is het nu gewent maar ik zal blij zijn als het weideseizoen weer begint, voel me (terecht) schuldig tegenover haar.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:06

Bij ons op stal gaan ze ook gewoon naar buiten met dit weer.
In de wei ligt ook sneeuw. Ze passen heus wel op waar ze lopen/rennen.
Tv Gelderland geeft nu - 13.5 graden aan. Brr....

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:08

de mijne heeft een deken op die kan tot -18... Scheve mond
Hij voelde vanavond niet koud aan en heeft een dikke vacht (ondanks de deken). Heb wel heel dik het stro in de stal gedaan (hij staat snachts binnen). Twijfelde om nog een deken eronder te doen maar toch maar niet gedaan.. Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:09

Gister nog niet, maar vannacht toch een extra deken opgedaan bij mijn 'opaatje' van 21(maar dat vindt ie zelf dus niet he.....hij denkt dat ie drie is, al jaaaaren)maargoed voor de zekerheid dus maar even een zweetdekentje er bij onder gedaan en Nicky heeft ook een dikkere deken erbij opgekregen. Vannacht wordt het wel HEEL koud namelijk.

Man man kom net terug van stal, ben nog steeds niet warm.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:12

Ik heb voor de verandering de deuren dicht, hoop dat de waterleiding zo niet bevriest. Tot op heden nog geen last van gehad. Bij de stal twenters zit er thermolint om de leidingen, dus hoop dat dat houdt. Daar heb ik de luiken gewoon open.
Overigens heb ik mijn valkparkieten maar hun nachthok ingejaagd en een doek in de uitgang naar buiten geduwd.
Ben niet van plan om er een extra deken bij de volwassen paarden op te doen, maar zal vanavond nog even voelen of het nodig is.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:17

Hier ook -10,5, echt berekoud. Ze hebben dikke vacht en staan 24/7 buiten zonder deken en zonder schuilstal. Lig er 's nachts vaak aan te denken maar ze krijgen veeeel hooi en regelmatig warm water.

Geen van beiden is al afgevallen of hoest of wat dan ook, dus ik kan alleen maar concluderen dat het goed gaat, niet?

Mag van mijn part toch wel weer snel gaan opwarmen, want weken rekken ze het toch volgens mij niet hoor, met zo'n temperaturen...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:15

Hier is het inmiddels -13 paardjes staan buiten met een lekkere berg hooi, vanavond krijgen ze nog wat bietenpulp met zemelen en wordt het hooi nog eens aangevuld. We rennen regelmatig even naar buiten met emmers water, want dat is binnen no-time bevroren. Heb het idee dat de paarden dit weer minder erg vinden dan guur en regenachtig herfstweer.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:17

hier hebben ze gelukkig sneeuw om te eten Nagelbijten / Gniffelen dat hebben ze ook liever dan water lijkt het wel... ze waren de hele dag nog niet komen drinken.. (-8 pas trouwens hier, maar wel in een woonwijk ik woon niet bij stal namelijk Knipoog )

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:23

heb vanavond de paarden in hun buitenstal gezet,niet vanwege de temperatuur maar er wordt hier ijzel voorspelt,dan kijk ik morgenochtend wel of ze veilig weer naar buiten kunnen.Zoniet,dan mogen ze alleen op het erf lopen,wat ik dan eerst gepekeld heb.Ik doe ze er geen plezier mee om ze op stal te zetten,maarja het moet wel veilig blijven toch? groetjes...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:40

Focussed: dan zou ik eerder kiezen om geen paard te houden, je zal als mpaard maar maanden aan een stuk in zo'n hok staan te staan...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:50

De paarden staan hier met de rijp aan hun vacht, zelfs de zwarte vlekken zijn nu wit Clown
Verder is alles KEI eng spannend en reden om heel hard weg te draven... Rolleyes
Ach ja, blijven ze warm van. Clown
Ze hebben weer lekker hooi gehad en allemaal wat extra muesli.
Ben benieuwd wat ik morgen aantref, maak me stiekem toch best zorgjes...