Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Regendeken nutteloos en zelfs slecht voor de gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:35

Breghje schreef:
Nienke_17 schreef:
Mijn merrie heeft helaas eczeem en heeft daar een speciale deken maar die is niet waterdicht, als het dan veel regent dan krijgt ze daar overheen toch een regendeken. Ze loopt de hele dag buiten en een kletsnatte deken op dr rug lijkt mij nou ook niet bepaald gezond..

Even totaaaal off topic: Kan iemand mij vertellen waarom die exceemdekens niet waterdicht zijn? Ik snap dat niet... Het lijkt me dat juist deze dekens waterdicht moeten zijn omdat ze ze de hele zomer op moeten hebben.

gelukkig zijn ze dat niet
een eczeemdeken is echt met tien minuten droog hoor..

regent het veel te veel en wil je je eczeemdier echt graag droog houden dan moet je een ongevoerde regendeken met hals er op doen,dan zijn ze na de bui toch beschermd tegen vliegen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:38

ellepel schreef:
Breghje schreef:

Even totaaaal off topic: Kan iemand mij vertellen waarom die exceemdekens niet waterdicht zijn? Ik snap dat niet... Het lijkt me dat juist deze dekens waterdicht moeten zijn omdat ze ze de hele zomer op moeten hebben.

gelukkig zijn ze dat niet
een eczeemdeken is echt met tien minuten droog hoor..

regent het veel te veel en wil je je eczeemdier echt graag droog houden dan moet je een ongevoerde regendeken met hals er op doen,dan zijn ze na de bui toch beschermd tegen vliegen

Ik zie bij ons op stal toch echt af en toe hele dagen die dingen te drogen hangen omdat de paarden kledder waren zelfs nadat het gestopt was met regenen... Zou dat dan per merk verschillen ofzo? Wordt het dan niet heel erg warm en broeierig met al die dekens? (Heb gelukkig zelf geen exceempaard, maar bij ons op stal staan er verschillende)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:39

ik heb een hele rij dekens Haha!
de echte boett, de pagony en verschillende vliegendekens.

allemaal met 10-15 minuten droog.

je moet het je zo voorstellen denk ik:
heb je wel es in een regenbui gefietst dat je broek nat word?
dat droogt ook vrij snel Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:26

ellepel schreef:
ik heb een hele rij dekens Haha!
de echte boett, de pagony en verschillende vliegendekens.

allemaal met 10-15 minuten droog.

je moet het je zo voorstellen denk ik:
heb je wel es in een regenbui gefietst dat je broek nat word?
dat droogt ook vrij snel Knipoog

Ja oké. Dan zal het wel per merk verschillen vermoed ik want die van hen zijn echt niet zo snel droog. Geen idee welk merk die meiden hebben, het zijn bruine met buikflappen en alles erop en eraan. Ze zijn wel heel erg goed overigens blijkbaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:30

Synthetisch droogt vele malen sneller dan een katoenen deken, katoen houd vocht heel erg vast synthetisch voert veel sneller af.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:48

Eh, dit topic is niet bedoeld om de verschillende soorten dekens en hun voordelen te bespreken, meer om de nadelen te bespreken... Knipoog

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:51

Mijn oudje heeft een regendeken op zodat hij beschermt blijft tegen utieraard regen maar vooral de wind. hij komt heeel slecht in de vacht en helemaal als hij zo in de regen heeft gestaan staat hij bij het hek dat hij naar stal wil. benen helemaal koud en soms schud hij ook echt....
ik ben geen fan van dekens maar voorkom liever verkoudheden e.d. bij zo'n oudje.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 11:12

Ja, bij oudjes en zieke paarden kan het nodig zijn om een beetje te helpen. Daar kan ik inkomen, hoor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:13

gelukkig Tong uitsteken Ik hoor vaak dat mensen het maar zielig vinden zo'n deken... ons andere paard, een jongere merrie heeft dan weer geen deken op, die is goed gezond en kan prima zonder.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:43

e_horse schreef:
Eh, dit topic is niet bedoeld om de verschillende soorten dekens en hun voordelen te bespreken, meer om de nadelen te bespreken... Knipoog

Ik had er ook bijgezet dat het heul erg offf topic was, maar zat me dat nou al zoooo lang af te vragen dat ik het al getypt had voor ik er erg in had.... Haha!

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:58

Ik vind dekens bij een gezond paard echt niet nodig.
Ik snap ook nooit zo goed dat mensen hun paarden scheren, ook al is het mooi, ze hebben van nature een 'deken', waarom zou je die afscheren en een deken kopen om er op te leggen...
Bij zieke of oude paarden snap ik een (regen)deken wel wat meer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:08

Nou sportpaarden scheren lijkt me beter dan ze met en dikke vacht compleet bezweet zonder deken op stal te zetten Knipoog daarom wordt er geschoren

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:12

Ik heb niet alles gelezen, maar even over het te warme: ga zelf eens bewegen met je regenpak aan als het niet zo koud is.. ik word er zelf altijd heel beroerd van (en pak net zo nat van binnen als van buiten)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:18

Chessie schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar even over het te warme: ga zelf eens bewegen met je regenpak aan als het niet zo koud is.. ik word er zelf altijd heel beroerd van (en pak net zo nat van binnen als van buiten)

En daarin verschilt een mens dus van een paard.... een paard zijn vacht werkt echt net even anders dan de huid van een mens. Staat overigens ook beschreven in dit topic, dus misschien toch de moeite waard het eens door te lezen. Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:32

Hannahnas schreef:
Ik snap ook nooit zo goed dat mensen hun paarden scheren, ook al is het mooi, ze hebben van nature een 'deken', waarom zou je die afscheren en een deken kopen om er op te leggen...

Misschien niet nodig voor als een paard niets doet maar heb jij zin om 3 uur bij je pony te gaan wachten tot die dikke shettyvacht droog is?
Nee, ik doe dan liever een deken op om de groei iets te remmen.
Beter dan een snot verkoude pony Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:00

nou.............wij hebben op stal een groot aantal paarden wat dus de hele winter buiten blijft.

een van de tinkers die ik verzorg die zweet van zichzelf al vrij snel en dan moet ze na het werken dus gewoon weer de wei op.

ik wacht tot ze afgekoeld is en dan gaat ze gewoon nat de wei weer op.
ze rollen een keer en zijn dan alweer bijna droog op de huid..
alleen de buitankant van de haren is dan nog nat,maar dat geeft niet het gaat om de huid.

gaat ook altijd prima.

mijn eigen poown heeft wel een deken op,en heeft desondanks toch een dikke vacht,dus die heeft het extra warm Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:30

Chessie schreef:

Ligt ook aan het ademend vermogen, maar sporten met een regenjas aan is idd niet prettig.
Maar hoe beter het ademd hoe beter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:33

Shyla25 schreef:
Hannahnas schreef:

Misschien niet nodig voor als een paard niets doet maar heb jij zin om 3 uur bij je pony te gaan wachten tot die dikke shettyvacht droog is?
Nee, ik doe dan liever een deken op om de groei iets te remmen.
Beter dan een snot verkoude pony Knipoog

Mijn shet loopt voor de kar en is wel eens bezweet maar optijd gaan stappen, thuis uitspannen en zo nog even stappen tot die afgekoeld is en even laten rollen, met wind doe ik een zweetdeken op en daar mag hij zich dan ook mee rollen.
Intussen ruim ik mijn spul op en dan gaat hij de wei op en is al heel goed droog.
Dus hoeft echt niet zo'n probleem te zijn.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:38

Ik heb altijd meegekregen dat wanneer de temperatuur niet onder de 10 graden daalt, een paard geen deken op hoeft. Bij ons op stal hebben ze alleen een regendeken op als ze zijn geschoren Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:57

MRIIIS schreef:
Ik heb altijd meegekregen dat wanneer de temperatuur niet onder de 10 graden daalt, een paard geen deken op hoeft. Bij ons op stal hebben ze alleen een regendeken op als ze zijn geschoren Lachen

Dat vind ik dus echt te weinig een 0-grams als ze geschoren zijn, je pakt ze de warme wintervacht af en ze krijgen er iets duns voor terug dat helemaal niet echt warm is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:25

MRIIIS schreef:

Een paard hoeft als het helemaal gezond is, helemaal geen deken op. Het is (behalve bij medische indicatie) alleen omdat de ruiter geen zin/tijd/wat dan ook voor reden heeft om het paard de tijd te geven om de huid droog te laten worden. Zodra de huid droog is en er niet al te idioot veel wind staat kan het paard gewoon de wei terug op, zoals Ellepel heel mooi als voorbeeld geeft. Even rollen en het komt goed.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:32

Breghje schreef:
MRIIIS schreef:

Een paard hoeft als het helemaal gezond is, helemaal geen deken op. Het is (behalve bij medische indicatie) alleen omdat de ruiter geen zin/tijd/wat dan ook voor reden heeft om het paard de tijd te geven om de huid droog te laten worden. Zodra de huid droog is en er niet al te idioot veel wind staat kan het paard gewoon de wei terug op, zoals Ellepel heel mooi als voorbeeld geeft. Even rollen en het komt goed.

wat een onzin zeg

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:42

Joceline schreef:
Breghje schreef:

wat een onzin zeg

Want? Een onliner roepen kan iedereen. Beetje onderbouwen mag hoor. Als je je verdiept in hoe de vacht van een paard werkt, zal je zien dat het geen onzin is. Als je 20 minuten de tijd neemt om je paard droog te stappen ben je klaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:17

Waar komt toch die onzin vandaan dat een paard zijn haren niet overeind kan zetten met een deken? Iedereen blaat dit braaf na.
De delen waar de deken op het paard rust; dat zal best
Maar de gemiddelde regendeken heeft een rechte rug en ligt dus vrij tussen de schoft en de kont. Alle haren hier volledig vrij om overeind te gaan staan. Met een deken heb je dan boven het ' haren issolatielaagje' ook nog een ' onder de deken issolatielaagje'.

Daarnaast: echt hard werken met een paard met een dikke wintervacht is ook geen pretjes. Net of een paard het fijn heeft als hij bijna kookt? Ga eens hardlopen met je gewone winterkleren.

Ik denk dat van Breda het hier heel zwart-wit stelt met een reden. En die reden is aanzetten tot nadenken. Een paard hoeft met 20 graden inderdaad geen deken op en van een paar druppels gaat hij ook niet dood.

De keuzes zijn: terugschakelen in werk en daarnaast veel tijd hebben om lang uit te stappen. Of er voor zorgen dat de vacht niet zo dik wordt dat je er hinder van ondervind.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:23

Ik vind de theorie dat een regendeken de haren platdrukt ook onzin.
Als een paard natgeregend is kunnen ze de haren ook niet meer overeind zetten en zouden ze het dus ook koud moeten krijgen, dat zou toch raar zijn.
Doordat je de deken erop doet gaat de vacht platliggen maar je krijgt wel geen nattigheid op je paard en dat is dan van belang.
Mijn pony staat de hele winter met een 0-grams en nooit geen problemen, ze voelt altijd heerlijk warm eronder.
Als het een dag heel fijn is gaat die ook af zodat het zonnetje lekker op haar rug kan schijnen en ze lekker kan rollen en krabben.
Mijn pony heeft de deken opo vanwege medische redenen en de 0-grams is volkdoende al zullen veel mensen zeggen dat er een dikke op moet.
Toch gaat het zo prima.