[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:03

En bucas Irish? De 300g kan bij veel graden. Hier ligt die makkelijk op bij 12 graden met zon en rond 5 graden met gure wind of kouder gooi ik er een onderdeken onder maar die van mij heeft t snel koud.

De 50gram is ook ideaal. Kan je goed onderdekens onder doen. En aan beide dekens een hals + beenriemen

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:16

De horseware dekens blijven anders perfect liggen door de pasvorm :) als het schuift dan heb je meestal de buikriemen en staartkoord niet juist afgesteld :)

Bopje
Berichten: 1787
Geregistreerd: 24-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:41

Yvank_ schreef:
De horseware dekens blijven anders perfect liggen door de pasvorm :) als het schuift dan heb je meestal de buikriemen en staartkoord niet juist afgesteld :)


Zou kunnen, heb de staartkoord best los hangen omdat ik de functie er van niet zo goed begreep. Ik ga die dus even wat strakker doen.


PanamaD schreef:
En bucas Irish? De 300g kan bij veel graden. Hier ligt die makkelijk op bij 12 graden met zon en rond 5 graden met gure wind of kouder gooi ik er een onderdeken onder maar die van mij heeft t snel koud.

De 50gram is ook ideaal. Kan je goed onderdekens onder doen. En aan beide dekens een hals + beenriemen


Naar deze ga ik even oriënteren.

Rochiril

Berichten: 1213
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:56

Kom even binnenvallen. Heeft er iemand ervaring met de prohorse justarug dekens?

En dan nog een specifiekere vraag, misschien heeft iemand een goede tip.
Ik ben een groot fan van de horseware dekens. Ik heb een 10 jaar oude Rambo, die gerust nog een ronde meekan. Mijn amigo's zijn eigenlijk allemaal 'op'.
Nu valt me t laatste jaar ook op dat ze eigenlijk in de halsuitsnijding voor mijn paard niet lekker meer zitten. De voorsluitingen gaan vaak kapot, doordat er volgens mij teveel spanning op staat.
Hij is niet zo zeer breed, maar zijn hals komt laag uit de boeg. Hoge schoft, maar kort in de rug. En hij is ook wel stevig uitgezwaard t laatste jaar.
Wie heeft er een tip?
Amigo past niet meer lekker, HH past helemaal niet, Horze nog erger. Vooral de halsuitsnijding is een probleem, ze sluiten eigenlijk allemaal te hoog.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 23:01

Rambo? Amigo valt heel anders dan Rambo.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 05:30

Rochiril, Ik heb ook een paard met ongeveer zo'n bouw. Heb tig dekens geprobeerd en de dekens van Epplejeck, met name de EJ Combo en de regendekens, passen het beste. Ook de duurdere merken als Rambo en Bucas geprobeerd, geen succes.

Rochiril

Berichten: 1213
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:14

__elise__ schreef:
Rochiril, Ik heb ook een paard met ongeveer zo'n bouw. Heb tig dekens geprobeerd en de dekens van Epplejeck, met name de EJ Combo en de regendekens, passen het beste. Ook de duurdere merken als Rambo en Bucas geprobeerd, geen succes.

Ga ik daar eens naar kijken, het gaat mij vooral om een regendeken op t moment. De regendekens, welk model raad je daar aan? Tolga bijvoorbeeld? Of vallen die allemaal t zelfde?

JenniferU
Berichten: 2220
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:46

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe de epplejeck dekens vallen en dan met namr de waterdichtheid en ademend vermogen.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:53

marley93 schreef:
Hallo hallo, ik val heel even binnen.
Mijn merrie heeft van de winter een nieuwe winterdeken nodig, en ik zit me nu iets af te vragen.
Ik zoek voor haar eigenlijk altijd halve hals dekens (Rhino Wug/Nika halve hals, die zitten beide prima) vanwege haar hoge schoft.
Ik heb echter ook van mijn ouders een QHP met normale hals gekregen, en heb omdat deze zo goed zit er nog één van QHP aangeschaft. Schijnbaar is die pasvorm zo goed, dat ze daar geen problemen mee heeft.
Nu mijn vraag: ik hoor/lees dat de pasvorm van Harry's Horse ook goed valt. Hebben jullie met normale hals dekens van dat merk ervaring bij paarden met hoge schoft?

(Ik weet van de Thor highneck af, maar die vind ik zo saai. :') )


Ik probeer het nog een keertje. O:)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:13

Heeft iemand een rambo zweetdeken dry rug en ervaring heeft met schoonmaken?

Paard heeft gerold in een zaagsel/stro stal en natuurlijk krijg je het er niet vanaf.... iemand tips?

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:55

Hallo,


Ik heb een pony van 1m42, korte rug, rondgeribt en brede borst.

Ze heeft 135 bovenmaat, maar toch trekt het deken altijd wat naar achter en spant dan aan de borst. Als ik het net aandoe ligt het prima.

Iemand een deken die past bij dit type pony?

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:32

Als ze zo'n korte rug heeft is de deken wrs echt te lang! Daardoor gaat een deken ook naar achter zakken. Heb je een foto? Wel eens een kleinere maat geprobeerd?

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:52

Vraagje!

Ondanks dat deze en komende week erg lekker weer voorspeld is, beginnen de nachten kouder te worden.

Ik wil mijn paard graag "kort" in zijn vacht houden en ben erg aan het twijfelen vanaf wanneer ik hem weer een dekentje opleg. Smorgens rond 07:00 heeft hij wel eens zijn haren overeind staan bij snachts rond de 12 graden, maar rond 10:00 is dat al weer helemaal normaal en weg. Nu ben ik in de gelegenheid om avonds rond 21:00 een deken op te leggen en die morgens af te halen. Maar twijfel enorm of ik dat nu al zou doen.

Ik heb het over een regendekentje met fleece binnenkant, waar ik mee zou willen starten. Wat doen jullie?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:01

In de wei of op stal? Persoonlijk vindt ik op stal nu nog echt te warm.

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:02

Hij staat in een buitenstal met luik. Zou dan gaan om een deken op stal inderdaad.

DoubleVv
Berichten: 412
Geregistreerd: 15-12-08
Woonplaats: Maaseik,Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:04

Hopelijk krijg ik nu niet half bokt over mij heen..

Maar hier hebben ze in de nachten al een katoenen deken op.. bewolkte winderige dagen blijft deze ook op en met regenachtige dagen een regendeken.. paarden zweten er niet onder en voelen ook niets te warm dus ik kijk gewoon wat en hoe paarden aangeven..

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:08

Haha nee hoor! Ik heb hem vorige week ook een paar keer nachts een dekentje op gehad en zelfs met die hele dagen regen.

Ja de mijne zit op het randje van comfortabel tot richting warm als ik hem nachts een deken op leg nu (rond de 12 graden). Vandaar mijn twijfels en vraag.
Omdat het nu overdag zo lekker (warm) weer is, denk ik erover om het nog even uit te stellen. Maar als ik morgens voer geef, heeft hij het duidelijk fris.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:08

Maar aan katoenen deken vindt ik wat anders dan een fleecegevoerde regendeken... Mijn paard staat 24/7 onder een rambo sweet itch die is net zo dik als een katoenen zomerdeken :j

Een dun regendekentje zou ik ook nog wel overwegen maar niet een fleecegevoerde die al snel richting de 50/100 grams warmte gaat.

Vacht hou je namelijk niet tegen met een deken :n die maken ze voor een groot deel aan op het korter worden van de dagen.

DoubleVv
Berichten: 412
Geregistreerd: 15-12-08
Woonplaats: Maaseik,Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:14

Idd dat klopt ja.. hier blijven de lichten tot 22u30 aan op stal "voor de dagen lang houden"

Een fleece regendeken gebruik ik ook nog niet dat is te warm nog..

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:19

Yvank_ schreef:
Vacht hou je namelijk niet tegen met een deken :n die maken ze voor een groot deel aan op het korter worden van de dagen.


Klopt! Houd het ook niet tegen, maar kan het wel iets verminderen met dekens.
Maar jullie hebben mijn twijfels al weggenomen. Gewoon nog even lekker in zijn blote bips nachts. :Y)

asm_kayleigh
Berichten: 846
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:50

Hoii,
Ik heb een vraag.

Stel je paard staat op een pensionstal en word geschoren (neem ik aan) Heb je dan genoeg aan een vliegendeken (zomer), zweetdeken en een outdoor deken 300 gr?

Wat is het verschil tussen een staldeken en een outdoor deken en kan je een outdoor deken de hele dag oplaten?

Weet iemand een goeie redelijk goedkope outdoor deken?

Paar vraagjes hahaha

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:31

Ik vind dat als een paard geschoren is je een 100 en 200 erbij moet hebben omdat de deken de vacht moet vervangen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:54

Ik zou denken van niet.

Ik heb zelf:
- Vliegendeken
- Rambo summer serie (vliegendeken maar met waterdicht rugdeel)
- 0 grams outdoor
- 250 gram liner voor onder de outdoor
- 400 gram liner voor onder de outdoor
- Cooler
- Fleecedeken met hals
- Therapie fleece deken

En ik zou ze zelf allemaal niet kunnen missen. En dan is mijn paard niet geschoren.

Omdat mijn paard altijd overdag buiten staat in de winter, en ze buiten wordt gezet (geen optie om deken te wisselen) heeft ze in de winter altijd de outdoor op.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 00:05

Staldeken is niet waterdicht terwijl een outdoordeken dat wel is.

Mijn paard heeft haar outdoordeken 23uur per dag aan in de winter. Geen probleem. Heb wel een duurdere van sterke stof die ook goed ademt.

Ik zou het volgende doen: Investeer in een goed 0 grams oudoordeken (dent aan bucas, horseware). Koop dan goedkope of 2dehandse staldekens (of liners) in 100gr en 200gr. Eventueel ook 300gram maar je zou altijd 100 +200 kunnen combineren. Dan kun je extra opleggen na gelang het kouder wordt. Ik vind van 0gram tot 300gram wel een grote sprong.

Of 300 gram genoeg is hangt af van paard tot paard en of je helemaal scheert of niet. Vorige winter was mijn paard helemaal geschoren. Op erg koude dagen kwam er dan 400gram op te liggen.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 06:56

Als je met dekens wilt gaan werken en wilt gaan scheren heb je wel wat verschillende diktes aan dekens nodig en evt iets reserve, zeker een geschoren paard mag in de kou niet zonder komen te staan.

Ik zou ook gaan voor ongevoerd, 100, 200, 300 en evt 400 grams of een mogelijkheid om dekens te combineren.