[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:59

Ik heb er een vliegendeken, vliegenuitrijdeken en een eczeemdeken van. Wat wil je weten?

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:22

__elise__ schreef:
Ik heb er een vliegendeken, vliegenuitrijdeken en een eczeemdeken van. Wat wil je weten?

hoe is de kwaliteit? en de pasvorm? vallen ze ruim of klein?

JenniferU
Berichten: 2220
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:34

Ojajoh schreef:
__elise__ schreef:
Ik heb er een vliegendeken, vliegenuitrijdeken en een eczeemdeken van. Wat wil je weten?

hoe is de kwaliteit? en de pasvorm? vallen ze ruim of klein?

Kwakiteit super
Ze vallen ruim vergeleke met bucas.
Ik heb ze weer doorverkocht want hij kreeg kale plekken op se schoft
150 gram master:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

0 gram master:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paard bloot:
Afbeelding

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:50

dank je wel, ik heb besloten de onderste op de gok te bestellen, maar ik heb een pony, ben benieuwd. Afbeelding


edit: ik zie nu pas wie jij bent :')

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:19

Duidelijk, is een bucas smartex dab misschien een optie?
Die sluiting is ook zacht onderlegt en valt totaal anders dan de horseware en bucas select dekens.
JenniferU schreef:
MTinker schreef:
Waarom geen amigo bravo dan? Die hebben een fijnere pasvorm dan bucas.

Staat open op de schouders.
Voorsluitingrn zitten te laag incombinatie met zijn bult
[ [url=m/Y7WdSS.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is de hero maar bravo heb ik ook gepast en lag net zo
[ [url=m/flvhGP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ToL2zU.jpg]Afbeelding[/url] ]

JenniferU
Berichten: 2220
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:30

MTinker schreef:
Duidelijk, is een bucas smartex dab misschien een optie?
Die sluiting is ook zacht onderlegt en valt totaal anders dan de horseware en bucas select


De smartex maat 6.6 is aan de ruime kant en veroorzaakte voorheen schuurplekken, de smartex 6.3 is weer net te kort.
Qua voorkant zit de smartex wel netjes


@ojajoh was dat voor mij bedoeld? Ik herken nml zo 123 je pony niet ;)

MerleSimone

Berichten: 5739
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:51

Ik ben fan van Master maar die zijn niet meer te koop en daar baal ik hárd van.. liggen perfect op mn paard dus zou graag de 0grams en 300grams nog hebben maar dat wordt m niet |(

Iemand ervaringen met soortgelijke dekens? En hoe doen jullie het bv met regendekens vs staldekens? Kan hij snachts op stal de staldeken op en overdag buiten daar de regendeken overheen? Of adviseren jullie echt 1 deken te doen? Wil een regenselen aanschaffen maar moet eigenlijk ook een nieuwe 300gr hebben maar heb wel een dikke staldeken..

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:57


JenniferU
Berichten: 2220
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:53

Hypostore vertelde me dat de nieuwe voorraad en nieuwr kleuren weer in september komen
De rood zwart en petrol waren kleuren van vorig seizoen

MerleSimone

Berichten: 5739
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:17

Jennifer echt?! Dat is echt heeel goed nieuws. Koetjeboe voorraad zijn vaak 2 dekens in te kleine maten..
Jennifer bedankt iig! Dan wacht ik nog even.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:04

Ik begin me toch steeds meer af te vragen of dit wel een goed maatje is voor mijn paard!
Dit is de amigo wug 6.3, normaal heeft ze ook de 6.3 van de Rambo dekens.
Vind het gewoon een kort jurkje lijken ... := && Heb dan ook wel het idee dat ie toch te klein is.


Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:52

Amigo valt ook een stuk kleiner in vergelijking met rambo:+

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:07

Ik vind hem niet te klein ogen
Ga je groter, gaat ie helemaal over de kont vallen en naar achteren trekken

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:18

Ojajoh schreef:
__elise__ schreef:
Ik heb er een vliegendeken, vliegenuitrijdeken en een eczeemdeken van. Wat wil je weten?

hoe is de kwaliteit? en de pasvorm? vallen ze ruim of klein?


De kwaliteit is erg goed. Zeker te vergelijken met de duurdere merken. De pasvorm in de grotere maten (195) vallen erg ruim. Mijn paard heeft een korte rug en was misschien beter af geweest met een 185. De kleinere maatjes (125) vallen als normaal. Pasvorm is van alle dekens goed.

@Stamper: volgens mij heeft je deken voldoende lengte, maar je paard teveel schouder.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:39

Charizard schreef:
Amigo valt ook een stuk kleiner in vergelijking met rambo:+


Nou precies.


Nessa schreef:
Ik vind hem niet te klein ogen
Ga je groter, gaat ie helemaal over de kont vallen en naar achteren trekken

Hier ben ik dus ook bang voor.
Nu heeft ze de 0 grams van amigo omdat die toch niet super vaak op is. En de V sluitingen echt ideaal bij haar zijn!

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:40

Hallo hallo, ik val heel even binnen.
Mijn merrie heeft van de winter een nieuwe winterdeken nodig, en ik zit me nu iets af te vragen.
Ik zoek voor haar eigenlijk altijd halve hals dekens (Rhino Wug/Nika halve hals, die zitten beide prima) vanwege haar hoge schoft.
Ik heb echter ook van mijn ouders een QHP met normale hals gekregen, en heb omdat deze zo goed zit er nog één van QHP aangeschaft. Schijnbaar is die pasvorm zo goed, dat ze daar geen problemen mee heeft.
Nu mijn vraag: ik hoor/lees dat de pasvorm van Harry's Horse ook goed valt. Hebben jullie met normale hals dekens van dat merk ervaring bij paarden met hoge schoft?

(Ik weet van de Thor highneck af, maar die vind ik zo saai. :') )

MarloesHJ

Berichten: 2500
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:54

Ik vind trouwens die Master dekens wel interessant klinken maar ik vind het eruit zien alsof ze erg hoog sluiten? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb een paard met een lage halsaanzet en diepe schouders en dat is waar ik met de meeste dekens op vastloop.

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:39

Ik ben benieuwd naar ervaringen met eigenaren met paarden met lange manen in combinatie met dekens. Hoe lossen jullie dit op, bijv. met scheren in de winter? Normaal zou een hals dan wel prettig zijn namelijk, maar is dat met die lange manen ook handig?

En heeft er iemand een tip voor een deken qua merk / type in de winter zodat je niet steeds hoeft te wisselen, of ontkom je hier niet aan?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:41

Ik deer ze altijd in vlechten en dan was het geen probleem. Wisselen ontkom je niet helemaal aan, maar de Bucas Power of Smartex scheelt een hoop.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:57

Ik heb de halzen er alleen bij slecht weer aan en 's nachts op stal altijd af

salamaleque
Berichten: 1000
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:57

Heeft iemand ervaring met de Equi Theme Tyrex outdoordekens? Gaat mij met name om de pasvorm, mijn paard draagt normaal gesproken Rambo dekens, Amigo past hij niet vanwege zijn brede hals en flinke borst. De V-sluiting dekens van Rhino passen overigens ook goed. De Tyrex zou dienen als reserve voor de winter aangezien meneer houdt van rollen in de bagger :D

Bopje
Berichten: 1787
Geregistreerd: 24-12-07

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:11

Hallo,

Mijn paard gaat deze winter voor het eerst 24/7 buiten wonen met een schuilstal. Maar dit betekend wel dat ik aan waterdichte dekens moet beginnen, aangezien ik wil blijven trainen en geen teddybeer wil.

Ik wou graag een 0 grams regendeken met hals en een gevoerde regendeken van ongeveer 200 gram met hals aanschaffen. Maar hier heb ik toch wat advies bij nodig, welke raden jullie mij aan?

Mocht het erg koud worden, ga ik werken met onderdekens.

Het paard wordt niet geschoren maar ik wil de vacht wel zo dun mogelijk houden. Nu doe ik dat door middel van in de nacht en met slecht weer op stal met een gewone staldeken zonder hals.

Dank jullie!
Groetjes, Bopje

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:20

Als je echt de vacht kort wilt houden denk ik dat je misschien nog wel een stapje hoger kan dan 200grams. Althans, ik verwacht dat je paard nog redelijk wat vacht aan maakt nu die van huisvesting veranderd. Hier merkte ik wel dat van 12u buiten naar 24u buiten/schuilstal, er meer behoefte aan warmte was.

Liggen de staldekens die je hebt nu goed? Dan zou ik bij dat merk blijven.
Anders wordt het kijken wat past, HH, QHP, Pagony zijn geen verkeerde dekens en budget vriendelijker, maar een stuk minder in kwaliteit als Horseware, Bucas en Weatherbeeta bijvoorbeeld. Het linersysteem van Horseware is ideaal, mits je paard die dekens goed past zou ik daarin investeren :)

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:26

Je kan ook een waterdichte deken over je staldeken doen.

Besef dat daglicht altijd meer invloed heeft dan kou. Dat betekend dat je paard nu hoe dan ook meer vacht zal aanmaken. Hoe dat uitpakt in je training hangt van veel dingen af, maar ook met bolletjes train je prima. Ik heb er 1 staan die ik nooit scheer, gigantisch zweet en veel haar heeft. Maar daar train ik nog steeds gewoon 6 dagen in de week mee. Gaat prima. De andere scheer ik, die heeft gewoon te veel last van d'r vacht.

Ik zou overwegen om de 0 gram te vervangen voor een 0 gram met afneembare hals. Met dat regenachtige weer van de afgelopen tijd is een hals net te veel, of anders en+en. Overigens gebruik ik de hals van mijn 0 gram nooit. Tegen de tijd dat het hals weer is, gooi ik de 200 gram met hals op de geschoren. De andere draagt nooit een hals.
Overigens hangt het van je paard af of je onderdekens nodig hebt. De ene staat vaak op 400 zonder hals. De andere geschoren onder 600 of 700 met hals.

Merk hangt af van je budget, bouw paard en voorkeuren voor bepaalde functies.

Bopje
Berichten: 1787
Geregistreerd: 24-12-07

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:00

Dank voor jullie advies.

Een eis is toch wel dat ie goed op zijn plek blijft en dus ook bilkoorden heeft. En natuurlijk zeer goed waterdicht.
De meeste dekens die aan mijn eisen lijken te voldoen zijn net niet in de maat verkrijgbaar die ik moet hebben. Of toch wel tegen de 400 euro, en dat is dan weer niet iets boven mijn budget.
Hoeveelheid gram is het minst belangrijke, aangezien dat makkelijk op te lossen is. Dus een deken van alleen 0 gram of één extra van 400 gram maakt niet uit en een klein beetje vacht is ook geen probleem.

Als eczeemdeken heb ik nu een deken van Horseware Rambo en die vind ik echt heel goed. Maar schuift met rollen bij de billen, omdat het geen bilkoorden heeft. Bij de borst en dergelijke zit ie wel goed.
Als staldeken heb ik er 1 van Epplejeck wat haar ook heel goed past. Deze is alleen al wel 9 jaar oud, en een klein beetje aan vervanging toe.

Misschien helpt het bij mijn zoektocht als ik wat info over het paard hier neerzet .
Het betreffende paard is maar 1,37m hoog, met een smal postuur dus ook een smalle borst maar wel een normale schoft, wat meestal dekenmaat 165cm maakt (Bij de Rambo zelfs 155cm).