[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:13

Wesco schreef:
Ik hoef het bij mijn haflinger niet te doen. Bij een te dikke deken gaat hij verharen. Hij kan dus echt niet met 1 dezelfde deken die van -10 tot +15 graden kan. Hij heeft het snel te warm. Ik pas dus dekens aan de temperatuur.

Een koudbloed is inderdaad een vak apart voor wat betreft dekens !

Mijn tuttebel (warmbloed) is een beetje een koukleum. Ik ben zelf helemaal niet van dekens en te veel pamperen. Maar je kunt aan Fuut echt merken als ze het koud heeft. Ze wordt stijvig en heel temide. Beetje sneu.
Sinds ik mijn 'mening' aan de kant heb gezet en gaan luisteren naar de signalen; voelt ze zich veel beter (met een 400 gram liner). Dus wat moet, dat moet.
Oja en de lekkere therapie deken om op te warmen als ze nat en koud is; vindt ze ook zichtbaar heerlijk.
Met alle liefde regel ik dat dan voor haar natuurlijk !

RianneH

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:11

Wie had er ervaring met de Bucas Select 0 grams? Ik heb mijn vaste maar besteld, maar hij valt een stuk minder fijn dan de Irish..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:09

Mijn haflinger kan geschoren zijn en een dikke deken op hebben en als nog groeit zijn vacht aan. Als je hem onder een nog dikkere deken zet gaat hij zweten. Dat haar blijft groeien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:52

Het grote verschil is wel dat die van ons op een kleine 4 ha lopen met veel beschutting en dus veel bewegen. Als ik ze o een paddock zou laten staan, zoals afgelopen jaren en ze blijven stilstaan bij de voerplekken hebben ze het sneller koud. Of als ik ze 's nachts binnen zet. Dan komt mijn 24jr merrie sowieso stijf haar stal uit. Nu merk ik ook niks na een zware bui en ze zijn ook erg snel droog.

Ik denk dus ook laat te beginnen, want zweten onder een deken vind ik echt erger dan iets te koud. Ben alleen bang dat het weer een rare winter wordt met vrij hoge dag temperaturen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:16

RianneH schreef:
Wie had er ervaring met de Bucas Select 0 grams? Ik heb mijn vaste maar besteld, maar hij valt een stuk minder fijn dan de Irish..

Ik had een select, maar die is terug gestuurd naar Bucas, zo lek als een een mandje. De pasvorm vond ik juist wel perfect. Ook erg te spreken over de buiksingels, mooi systeem. Heb ook een Irish maar die is een halve maat groter en viel daardoor ook minder mooi.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:40

Select vind ik waardeloze dekens.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:16

Nies_ schreef:
Select vind ik waardeloze dekens.

en waarom nies? Vanwege de pasvorm of andere redenen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:17

Pasvorm vind ik al niet geweldig op mijn paarden, maar zou er nog wel mee door kunnen. Mijn paarden kregen er wel veel schuurplekken van, langs de hele halslijn, maar ook voorop de borst bij de sluiting. De kwaliteit leek mij ook niet echt geweldig, maar daar kan ik over de langere termijn dus niet veel over zeggen. Het stay-dry van de onderdeken is veel dunner en van hele andere kwaliteit dan het stay-dry van mijn andere dekens. De onderdeken gebruik ik nu voor op de trailer, daar is hij opzich wel fijn voor, maar dat is nou ook niet waar ik zo'n deken voor zou kopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:40

Pasvorm is natuurlijk heel persoonlijk, op mijn paard liggen de Horseware dekens namelijk niet goed, wat ik erg jammer vind want had graag zo'n mooie Rhino wug gehad. Ook nu met de vliegendeken ben ik niet 100% tevreden, maar kan voor de korte momenten dat het nodig is wel

Ook van andere dekens krijgt ze voor schuurplekken of is er onvoldoende ruimte, waar de U vorm van de Bucas haar wel altijd heel goed ligt. De Irish ben ik na afgelopen winter groot fan van, maar die is helaas 50gr en daarmee niet optimaal voor de regenachtige momenten zoals nu.

De Select pas ik vandaag nog eens opnieuw en als ik het zelfde gevoel houd stuur ik hem terug. Dan over een tijdje maar een maat groter bestellen, kan ze eerst de oude 0grams Dominick afdragen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:48

als je onopvallend een watertest kan uitvoeren RianneH, dan zou ik dat doen als ik jou was! Tenminste, als je van plan bent om de deken te houden. De dekens zijn zo wisselend in kwaliteit, die van mij was echt zo lek als een mandje. Zelfs nadat deze gewassen en opnieuw geïmpregneerd was (met garantie van de winkel) liep het water er nog steeds binnen een minuut doorheen :n

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:07

Mn zusje heeft ook een Select die erg goed bevalt en waterdicht is ;) Maar deze moet sowieso terug, want de antidiefstalsensor zit er nog aan :+

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:20

RianneH schreef:
Mn zusje heeft ook een Select die erg goed bevalt en waterdicht is ;) Maar deze moet sowieso terug, want de antidiefstalsensor zit er nog aan :+

kun je foto's maken met passe vd select?
ik wil deze tzt ook nog aan schaffen maar niet elke bucas deken valt fijn bij me paard en de irish valt wel heel mooi.
de onderdeken heb ik ook en valt fijn.

weet iemand of er verschil in pasvorm zit tussen de onderdekens, buitendekens en cooler?
de cooler viel bij mijn paard smaller dan de onderdekens namelijk.
Afbeelding

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:55

U vraagt, wij draaien. Kleur is overigens mooier dan wat mijn telefoon vast legt.

Buiksingels los:

Afbeelding

Singels vast, welliswaar wat te strak
Afbeelding
Afbeelding

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:54

@ RianneH Zijn dit Bucas Smartex (met stay dry voering) of Select (met gladde voering)?

Ik vraag me af of die staydry voering niet enorm veel haar vasthoudt als ze gaan verharen (net als fleecevoering) en of ze er schuurplekken van krijgen als ze ermee in de molen gaan... verder lijkt het me wel handig....

Heb nu twee bucassen Irish 50 gr en een freedom 300gr, maar denk eraan om zo'n dunne te kopen en dan losse liners.... die 300gr gaat nu zijn 3e winter in (wordt elk jaar gewassen) en dan worden ze toch dunner, ook ligt die niet helemaal lekker bovenop de manenkam, ze moppert er wel eens op en idd met eten en liggen zit het best strak daar. Daarom had ik mijn dominick's ook verkocht, te strak....
Lijkt me ook fijn om die liners zelf te kunnen wassen als ze eens helemaal jakkie zijn...

Tips??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:25

Bucas valt smaller dan Dominick, dus als die al te strak zaten voor zou ik Bucas eerst even goed passen voor je iets aanschaft.
Mijn ervaring is dat ze op den duur wel gaan schuren door de voering en strak trekken voor, maar dat zal ook aan je paard liggen.
De fleecevoering houdt inderdaad veel haren vast, die moet je er echt uit borstelen na de winter.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:28

Dat is de Select Natasja71, met gladde voering.

Stay dry en andere type fleece houden veel haren vast ja, dat is een groot nadeel. Ik heb bij de Bucas rain met stay dry overigens nooit schuurplekken gehad.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:51

Iemand ervaring met dominick rental verhuur dekens?
Ben het zat steeds dekens te kopen om ze vervolgens weer te moeten verkopen omdat ze toch niet goed blijken te passe

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:59

Ik heb er vorig jaar eens over gemaild maar was toen voor de korte periode niet zo aantrekkelijk. Maar misschien nu aan de start van het seizoen het proberen waard!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:23

Pfff dekens :(
Ik heb me paard met het bucas meetlint opgemeten en daar kom ik op maat 6.3 uit terwijl ik nu 6.6 heb maar:
- smartex,irish en power maat 6.6 te ruim en lang op de rug dus 6.3 zou idd kunnen. Bigneck 6.3 is te ruim lengte goed.
- select en freedom maat 6.6 al aan de krappe kant wel iets te lang op de rug , big neck is weer te wijd.
- horseware dekens past hij ook niet, maat 6.3 was veel te kort maat 6.6 voor te ruim rug goed.

Zoekt tocht naar:
- 0 grams regendeken
- losse hals moet mogelijk zijn
- enkele borstsluiting ivm bult op de borst.
Budget tot €120,- voor de juiste deken
Bucas classic cut drukt op schoft, high neck/wug maakt manen kapot

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:19

Waarom geen amigo bravo dan? Die hebben een fijnere pasvorm dan bucas.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:31

Hangt volledig van je paard af, want hier eentje waarop de Horseware dekens helaas niet beter liggen dan de bucas.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:26

Vraagje, heeft iemand ervaring met een rambo dry rug op de trailer? Lees bij de paarden drogist dat ze dat niet adviseren. Dit omdat als je paard druk doet op de trailer de deken nat wordt en niet meer droog wordt. Iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:31

Geen last van. Vervoer altijd met de dry rug op ytrailer.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:22

MTinker schreef:
Waarom geen amigo bravo dan? Die hebben een fijnere pasvorm dan bucas.

Staat open op de schouders.
Voorsluitingrn zitten te laag incombinatie met zijn bult
Afbeelding

Dit is de hero maar bravo heb ik ook gepast en lag net zo
Afbeelding
Afbeelding

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:19

Iemand bekend met de dekens met het merk: Master?