[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:18

Sjira schreef:
Ik heb de airmax liner aangeschaft. Ik rij met mijn ongeschoren paard altijd in een buitenbak alleen les heb ik in binnenbak en dan kan ik haar letterlijk uitwringen. Dan is het wel fijn om zo'n airmax liner onder de (ongevoerde) deken te kunnen leggen zodat haar natte vacht wat sneller droogt.

Maarrr... helaas niet heel tevreden over de pasvorm. De eerste keer legde ik deze onder de Rhino Wug. De haakjes aan de achterkant zitten veel hoger dan de ringen van de deken zelf, waardoor je dus de deken omhoog trekt. Je raadt het al, deken + liner volgende ochtend helemaal scheef. Ik gaf de Wug deken de schuld (want geen bevestigingsmogelijkheid aan voorkant) dus probeerde het nog een keer bij de Rhino Plus. Maar ook daar zelfde verhaal. Wel iets minder scheef aan de voorkant vanwege de bevestiging maar ook daardoor juist meer strakgetrokken. De pasvorm van de liner is gewoon heel anders dan die van de deken. De deken en de liner zijn dezelfde maat maat (6.9, en ze zeggen zelfs dat de liners eigenlijk een maat kleiner zouden mogen). Met de 'gewone' liners heb ik dit probleem niet, maar die zijn dan ook weer niet zo zwaar als de airmax.

Hebben er meer deze ervaring met de airmax liner?

Bij mij blijft het tot nu toe goed liggen. Toevallig ook net een airmax liner aangeschaft. Heb hem 15 november met die mega regen opgedaan. Ook in combinatie met een Rhino, maar dan een Original, met een 'gewone' rechte borstsluiting. Wel de laatste versie Rhino, de grijze ruit. En de clipjes leken inderdaad wat hoger te hangen dan de regenliners die ik gebruik in de zomer. Maar ze werden niet opgetild. Het past allemaal precies goed eigenlijk. Ook dezelfde maat liner en Rhino deken, beiden 6'0. Bij mij gingen juist andere liners snel scheef. Als er een deken of liner scheef kan, dan gaat het bij mijn paard scheef. Ben juist blij dat deze Rhino recht blijft liggen. En nu de airmax ook. Hopelijk blijft dat ook zo, na jouw verhaal te hebben gelezen...
Wel heb ik 2 regenliners waarbij de eerste altijd scheef ging hangen. Maakte niet uit onder welke deken, maar bij mijn Wug helemaal erg. (Ik heb een Amigo Bravo Wug) De tweede (nieuwere) blijft eigenlijk altijd recht liggen. Blijkbaar kan er ook wel eens verschil inzitten? Misschien contact opnemen met de verkoper en het verhaal voorleggen? Want kloppen doet het niet...

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:15

Hoe bepaal je of een halsdeken past?

Ik heb 2 weken terug mijn verzorgpaard overgenomen <3 en een mooie bucas irish Turnhout voor haar gekocht, maar met veel regen loopt het water onder de deken bij haar borst/schouder. Daarom heb ik een halsstuk besteld voor regenachtige dagen, maar ik twijfel een beetje of die past. Ik vind hem best wel lang. Ik kan op internet niet echt vinden hoe een halsdeken hoort te passen.

Dit is de M die bij haar dekenmaat hoort volgens bucas:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn stalgenootje heeft een maat kleiner die heb ik ook even gepast

Afbeelding

Afbeelding

Welke maat is het beste voor haar?

RianneH

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:27

Wat een leuk paardje!

As ze hun hoofd hoog houden is het wat lastig inschatten, staat ze nog op de weide of in de regen met het hoofd laag? Zo in deze houding lijkt de laatste beter te passen, maar ik heb gemerkt dat de horseware halzen idd wat korter vallen en daardoor bij grazen of hoofd laag toch een groot deel bloot laten. Al is dat voor inregen minder vervelend.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:18

Ik heb een vraag:
Helpt een Bucas repecuptex neck deken met hals echt? Want mijn oudje van 27 is wat stijver en sinds gisteren is er bij haar ook vastgesteld dat ze een verdikking in haar hals heeft, waardoor de zenuwen bekneld zijn en daardoor kreupel loopt. En de kans is groot dat er ook artrose in de hals zit. Voor de beknelling word ze nu voor behandeld en hopen dat het aanslaat.

Maar mijn stal genoot informeerde mij over de Bucas, Back on Track en Rambo Ionic, Maar ze zijn echt wel prijzig. Dus vroeg me af of mensen ervaring hebben met deze dekens+ hals en of het helpt voor de artrose.

En dan nog 1 vraag of ze waterdicht zijn of grams gevoerd.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:48

Voor mijn paard, zonder medische aandoening, werkt het echt! Hij is beduidend losser na een uurtje met de deken.

De gewone recuptex is niet waterdicht. Echter heb je sinds vorig jaar ook waterdichte varianten te koop, die zijn wel heel prijzig.

Van de Rambo ionic zijn ook liners te koop en die kun je dus in een waterdichte (Horseware)deken maken.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:07

Denisejazz schreef:
Ik heb een vraag:
Helpt een Bucas repecuptex neck deken met hals echt? Want mijn oudje van 27 is wat stijver en sinds gisteren is er bij haar ook vastgesteld dat ze een verdikking in haar hals heeft, waardoor de zenuwen bekneld zijn en daardoor kreupel loopt. En de kans is groot dat er ook artrose in de hals zit. Voor de beknelling word ze nu voor behandeld en hopen dat het aanslaat.

Maar mijn stal genoot informeerde mij over de Bucas, Back on Track en Rambo Ionic, Maar ze zijn echt wel prijzig. Dus vroeg me af of mensen ervaring hebben met deze dekens+ hals en of het helpt voor de artrose.

En dan nog 1 vraag of ze waterdicht zijn of grams gevoerd.

Hier positieve ervaring met de bucas recuptex deken en hals bij hals artrose!
Ze is soepeler en wat meer ontspannen.
Verwacht er geen wonderen van.
Glucosamine en vit. ESL helpt ook goed bij de mijne.

Afbeelding

Mijn merrie in kwestie <3

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:05

RianneH schreef:
Wat een leuk paardje!

As ze hun hoofd hoog houden is het wat lastig inschatten, staat ze nog op de weide of in de regen met het hoofd laag? Zo in deze houding lijkt de laatste beter te passen, maar ik heb gemerkt dat de horseware halzen idd wat korter vallen en daardoor bij grazen of hoofd laag toch een groot deel bloot laten. Al is dat voor inregen minder vervelend.

Meestal staat ze met haar hoofd op boeg hoogte, maar tijdens het eten vaak iets lager. Ze staat in de winter niet op de wei, wel 12 uur per dag op het paddock/in de bak.

Afbeelding

Afbeelding

Zo neig ik meer naar de blauwe M.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:13

Zou ik zelf ook voor kiezen denk ik :j

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:00

1Annemarie schreef:
Sjira schreef:
...

Bij mij blijft het tot nu toe goed liggen. Toevallig ook net een airmax liner aangeschaft. Heb hem 15 november met die mega regen opgedaan. Ook in combinatie met een Rhino, maar dan een Original, met een 'gewone' rechte borstsluiting. Wel de laatste versie Rhino, de grijze ruit. En de clipjes leken inderdaad wat hoger te hangen dan de regenliners die ik gebruik in de zomer. Maar ze werden niet opgetild. Het past allemaal precies goed eigenlijk. Ook dezelfde maat liner en Rhino deken, beiden 6'0. Bij mij gingen juist andere liners snel scheef. Als er een deken of liner scheef kan, dan gaat het bij mijn paard scheef. Ben juist blij dat deze Rhino recht blijft liggen. En nu de airmax ook. Hopelijk blijft dat ook zo, na jouw verhaal te hebben gelezen...
Wel heb ik 2 regenliners waarbij de eerste altijd scheef ging hangen. Maakte niet uit onder welke deken, maar bij mijn Wug helemaal erg. (Ik heb een Amigo Bravo Wug) De tweede (nieuwere) blijft eigenlijk altijd recht liggen. Blijkbaar kan er ook wel eens verschil inzitten? Misschien contact opnemen met de verkoper en het verhaal voorleggen? Want kloppen doet het niet...

Ik heb ook de Rhino met rechte borstsluiting, maar wel een oudere (blauwe ruit). Vandaag de 100gr liner onder de wug gedaan en daarvan zitten de klipjes toch echt op zelfde hoogte als de ringen. Ik ga de airmax maar gewoon enkel gebruiken als het echt nodig is. Misschien knutsel ik er iets aan zodat de haakjes wel bij de ringen komen..

Ik heb inderdaad ook dat sommige dekens gewoon scheef trekken. En dan zijn het exact dezelfde dekens waarvan de één wel scheef trekt en de ander niet. Zou dat een fabrieksfoutje kunnen zijn? Moet wel zeggen dat mn merrie ook wel heel vaak uitgebreid rolt dus ben allang blij met de Rhino dekens die over het algemeen liggen als een huis!

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:25

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:14

Waarom wil je hem perse vast maken? De bucas onderdeken kan ook als staldeken en blijft waarschijnlijk prima liggen zonder dat je de deken aan de tegendeken vast maakt. Ik zou het gewoon even testen met en zonder de buiksingels van de bucas staldeken. Bij mij blijft de bucas in ieder geval heel goed liggen zonder hem vast te maken aan de tegendeken.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:35

Iemand ervaring met deze schoftbeschermer voor Bucas?
https://daamendekenwasserij.nl/te-koop/ ... cas-deken/

Ik ga nu het vierde seizoen in met mijn bucas power turnout maar paard heeft gevoelig huidje en naden schuren vaak. Heb het vorig jaar zelf met een bontje geprobeerd maar bleef niet goed zitten dus kwam dit toevallig tegen..

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:48

Pumpkins schreef:
Waarom wil je hem perse vast maken? De bucas onderdeken kan ook als staldeken en blijft waarschijnlijk prima liggen zonder dat je de deken aan de tegendeken vast maakt. Ik zou het gewoon even testen met en zonder de buiksingels van de bucas staldeken. Bij mij blijft de bucas in ieder geval heel goed liggen zonder hem vast te maken aan de tegendeken.

Ik heb het model zonder buiksingels waardoor hij wel schuift.
Vandaar dat ik hem wel vast wil maken..

Edit: helaas worden er geen dekens gewisseld en ik kan niet 2 x per dag heen en weer rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:52

Aan die kunnen zeker wel singels! Heb dezelfde. Singels maak je aan de binnenkant vast.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:42

Sjira schreef:
Ik heb de airmax liner aangeschaft. Ik rij met mijn ongeschoren paard altijd in een buitenbak alleen les heb ik in binnenbak en dan kan ik haar letterlijk uitwringen. Dan is het wel fijn om zo'n airmax liner onder de (ongevoerde) deken te kunnen leggen zodat haar natte vacht wat sneller droogt.

Maarrr... helaas niet heel tevreden over de pasvorm. De eerste keer legde ik deze onder de Rhino Wug. De haakjes aan de achterkant zitten veel hoger dan de ringen van de deken zelf, waardoor je dus de deken omhoog trekt. Je raadt het al, deken + liner volgende ochtend helemaal scheef. Ik gaf de Wug deken de schuld (want geen bevestigingsmogelijkheid aan voorkant) dus probeerde het nog een keer bij de Rhino Plus. Maar ook daar zelfde verhaal. Wel iets minder scheef aan de voorkant vanwege de bevestiging maar ook daardoor juist meer strakgetrokken. De pasvorm van de liner is gewoon heel anders dan die van de deken. De deken en de liner zijn dezelfde maat maat (6.9, en ze zeggen zelfs dat de liners eigenlijk een maat kleiner zouden mogen). Met de 'gewone' liners heb ik dit probleem niet, maar die zijn dan ook weer niet zo zwaar als de airmax.

Jammer dat je hem niet lekker passend krijgt. Ik twijfel ook al een tijdje of ik de airmax zal aanschaffen. Heb je wel het idee dat ie z'n ding doet als je 'm over een klam/warm paard legt?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:24

Yvank_ schreef:
Aan die kunnen zeker wel singels! Heb dezelfde. Singels maak je aan de binnenkant vast.

Maak jij ze dan aan deze ringen vast?
Ik heb geen buiksingels met deze opening gezien? Welke heb jij? :D

Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:39

AnoukWelsh schreef:
Yvank_ schreef:

[ [url=m/TlzF7i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah ik had geen idee dat je ook nog een variant had zonder singels. Jammer dat hij schuift. Komen de ringen van de bilkoorten niet overeen?

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:45

tantesam schreef:
Sjira schreef:

Jammer dat je hem niet lekker passend krijgt. Ik twijfel ook al een tijdje of ik de airmax zal aanschaffen. Heb je wel het idee dat ie z'n ding doet als je 'm over een klam/warm paard legt?

Ik heb de airmax liner nu al een jaar en ben er heel tevreden over. Paard droogt echt mooi glanzend op, totaal niet klam. Bij mij blijft de liner ook goed liggen en kan ik wel vastmaken aan de ringetjes achter (Amigo Bravo en Rambo Duo).

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:56

[/quote]
Ah ik had geen idee dat je ook nog een variant had zonder singels. Jammer dat hij schuift. Komen de ringen van de bilkoorten niet overeen?[/quote]

Ja vandaar dat ik het niet snapte.
De bevestiging van de bilkoorden zijn D ringen en de bilkoorden zijn musketons di te groot zijn voor de D ringen. Dus nu maar met het klittenband, ene dag gaat dat goed andere dag, als ze rolt, toch verschoven.

Aan bilkoorden zitten wel musketons, zou ik die als buiksingels kunnen gebruiken of zou dit snijden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:13

Laatst bijgewerkt door MarjanB op 20-11-20 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:13

AnoukWelsh schreef:

Ah ik had geen idee dat je ook nog een variant had zonder singels. Jammer dat hij schuift. Komen de ringen van de bilkoorten niet overeen?[/quote]

Ja vandaar dat ik het niet snapte.
De bevestiging van de bilkoorden zijn D ringen en de bilkoorden zijn musketons di te groot zijn voor de D ringen. Dus nu maar met het klittenband, ene dag gaat dat goed andere dag, als ze rolt, toch verschoven.

Aan bilkoorden zitten wel musketons, zou ik die als buiksingels kunnen gebruiken of zou dit snijden?[/quote]

Bucas heeft buiksingels met klipjes die daar aan kunnen. Ik zie deze nu bij Agradi niet in een andere kleur, maar die hebben ze wel gehad.
https://www.agradi.nl/bucas-singel-inte ... -choco.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:19

AnoukWelsh schreef:
Yvank_ schreef:

[ [url=m/TlzF7i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja ik heb dezelfde. Dit is gewoon het systeem van bucas voor singels bij onderdekens/staldekens/coolers.

Horen er ook gewoon bij te zitten :j maar ze zijn ook los verkrijgbaar hoor
https://www.agradi.nl/bucas-internal-su ... hUQAvD_BwE

Deze horen er aan.

Dan blijft de deken gewoon liggen namelijk. Ik gebruik hem ook wel als staldeken dus zonder een outdoordeken erover.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:56

dena_mii schreef:
tantesam schreef:

Ik heb de airmax liner nu al een jaar en ben er heel tevreden over. Paard droogt echt mooi glanzend op, totaal niet klam. Bij mij blijft de liner ook goed liggen en kan ik wel vastmaken aan de ringetjes achter (Amigo Bravo en Rambo Duo).

Hmm, dan zal het een 'Rhino' dingetje zijn. De 'gewone' horseware liners liggen als een huis. Maar om je vraag te beantwoorden: ja hij doet z'n ding zeker:
1. Zonder Airmax liner haal ik 'thedayafter' de deken van paard en zie je echt nog die ingedroogde zweetplekken, bij de airmax liner niet. Vacht is perfect gedroogd.
2. Nog een mooi bijkomend voordeel: de binnenkant van je gewone deken wordt minder snel vies. Normaal krijg je echt zo'n witte zweetwaas in je deken maar dit neemt de aiimax nu dus fijn over. En die kan je wat vaker wassen.

Dus ondanks dat de pasvorm bij mijn paard wat minder is (past ook geen amigo en rambo, enkel Rhino), ben ik wel heel tevreden over de werking en blijf ik hem wel gebruiken.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:38

Bedankt Sjira en dena_mii.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:46

Hoi! Ik heb een specifieke bucas vraag. Weet iemand hier of de pasvorm van de smartex hetzelfde is als de power turnout?