[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:13

mag hier ook een vraag pver het wassen van dekens?
Ik heb net een nieuw fleecedeken maar dat heb ik gewoon onder mijn (vuile) staldeken gelegd, echt heel erg dom. Het is nu al helemaal vuil, vol met haren.
Woon ad andere kant vd wereld en het is hier dus winter (tegen verwarring). Nu hebben we wel de koudste dagen al gehad. Ze krijgt toch alleen maar schuurplekken als ik de fleece ondr de staldeken leg. Wil ze dus nu alleen gaan gebruiken voor net na het werk om op te drogen.
Kan ik het gewoon thuis (stiekem :p) in de wasmachiene doen?
- een fleecedeken dient toch voor het drogen..?

En waar ik woon is de paardensport echt niet groot, dus kan het deken niet meteen professioneel laten wassen. Heb het nu over het staldeken. Ik kan het naar een gewone wasserij brengen waar we ook de hondendekens naartoe doen. Ze gebruiken dan gewoon wasmiddel veronderstel ik. Irriteert dat?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:51

Als je zelf je dekens gaat wassen in de wasmachine (ik doe gewoon in Nederland tenslotte ook niet anders hoor), zorg dan dat je het op 30 gr. doet, GEEN wasverzachter gebruiken, NOOIT bij geen enkele van je paardenspullen en bescherm je wasmachine door de bevestigingsstukken vast te haken, of er een knoop in te doen...
Zo kun je je fleece en gewone dekens wassen , je zult degene die waterdicht moeten zijn, met impregneerspray moeten bewerken erna (of tijdens de wasbeurt zelf).
En het is wel zo handig om als je klaar bent met de dekens te wassen, een kookwas te doen, leeg met een brok soda in de wasmachine, is behoud van je wasmachine.
Succes!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:02

bedankt voor het reageren!
enkel de fleece past in de wasmachine hier de staldeken zal ik echt weg moeten brengen..
Chips.. Ik gebruik voor de getten, zadeldekens etc altijd wasverzachter. Waarom mag dit niet?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:05

Geen idee, want ik heb het voor de zekerheid nooit uitgeprobeerd, maar vermoed dat ze er allergisch op kunnen reageren?

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:21

Nanoukke: wasverzachter kunnen paarden allergisch voor zijn. Het hoeft niet, maar het komt erg vaak voor.
Gespen kun je ook goed afdekken met een washandje. Nog beter voor de wasmachine. Als je veel dekens gaat wassen kun je ook een waszak gebruiken en ze daar in stoppen.
Ik zou van te voren wel even de haren en ergste zand er uit halen. Hier geeft ik me dekens gewoon even er van langs met een mattenklopper.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:28

_helga_ schreef:
Wie kan mij helpen?
Welke dekens heb ik nodig voor mijn eerste eigen paard?

Zat zelf te Denken aan een vliegendeken en regendeken 0 grams en 300 grams?
Hij komt 24/7 op de wei te staan


Belangrijkste vraag is wat ie nu heeft. Als ie nooit onder een 300 gram staat heb je die niet nodig.
Meest handige is een regendeken (ik heb voorkeur voor een 0 en een fleecegevoerde). Ik heb er daar echt 2 van omdat als er 1 doorregent of stuk gaat ik tenminste reserve heb.

Vliegendekens doe ik niet aan. Wel aan zweetdekens, vind het prettig als me paard droog is in de winter voor ik ze weer onder hun deken schuif.

Wat je verder aan dikte hebt hangt erg van je paard af. Mijn 1ne paard heeft een fleece gevoerd en een 200 grams staldeken (voor onder de deken) en dat is eigenlijk altijd genoeg.
De andere heb ik echter een 100 gram waterdichte voor, en een 200 grams en een 300 grams voor eronder. Hangt erg van je paard af dus.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:05

Dankjewel.
Ik weet niet wat hij momenteel op heeft want hij is nog niet van mij.
Maar wil me wel graag oriënteren.
Wanneer weet ik nu of een deken te warm of te koud is vind dat best lastig

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:02

Ik zou als eerste stap gaan voor een ongevoerde regendeken, dat komt altijd van pas.

Dan een zweetdekentje, en gevoerde dekens, als je van de winter dekens op wilt doen die dikker zijn dan ongevoerd.

Van Horseware heb je het linersysteem.
Dat is best handig om mee te starten.
je koopt een ongevoerde regendeken met ringen voor de liners.
En als het kouder wordt kun je er een liner bij kopen en er onder doen, die heb je in verschillende diktes.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:10

Dankjewel!
Dan koop ik van de week eerst een vliegendeken en ongevoerde regen deken en eventueel zweet deken
Dan kan ik de rest tegen de winter wel kopen

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:35

En kijk naar het paard, ik heb geen ongevoerde voor mijn paard. Daar komen ze met stramme spieren koud onder vandaan. Daarom een 50 gram bucas, net even iets meer.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:06

Ja maar als ik met warmer weer even een regendekentje op wil (net als vanmorgen om hem droog te houden voor het rijden), dan wil ik met deze temp echt wel een zo dun mogelijke...

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:43

Ik had vannacht 0 gram op bij beide paarden.
Maar was vanmorgen zo benauwd, dat ik ze heb afgedaan. En daarna begon het te regenen.
19 graden & bui regen dat overleven ze wel. En ze kunnen droog staan.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:02

Daarom hier de vliegendeken met de regenliner eronder.. mooi lichte deken met ademende waterdichte laag zodat ze het niet te warm krijgen en toch ook niet zeiknat regenen

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:36


smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:17

Bij mij staan ze met dit weer zonder. Dan maar even zadelplek droog wrijven voor het rijden of een dagje longeren, ik ga ze daarvoor niet pesten met een deken :n ze vinden het heerlijk even nat regenen in dit redelijk warme weer en dan een kroketje van zichzelf maken. Er zijn geen vliegen en de temperatuur is prima dus gaan ze zonder.

Mijn net geschoren shet staat onder een regendekentje, maar die is 1,5 week geleden hier gekomen en stond te zweten en puffen in de weide omdat hij buiten staan niet gewend was; daar is scheerapparaat overheen gegaan en die staat nu wel onder een 0 grams, maar hij is de uitzondering

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:54

Is er iemand bekend met de Mio Turnout Lite? :o

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:57

Lizzyy schreef:
Is er iemand bekend met de Mio Turnout Lite? :o


Zinnige wat ik erover kan zeggen. Dat de stof mindere kwaliteit is dan de amigo bravo Turnout.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:08

ik heb de amigo hero voor de warmere maanden, die is niet stevig, maar wel lekker dun.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:26

Nouvel schreef:
ik heb de amigo hero voor de warmere maanden, die is niet stevig, maar wel lekker dun.


Oke, thanks! Mijn merrie krijgt het koud merk ik, haren staan overeind, dus ben aan het kijken voor een deken.
Maar dan is de Amigo Hero een goede?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:00

Die vindt ik nu te zweterig die ademt niet zo goed.

Ik zou voor nu dan eigenlijk gaan voor een horsewaredeken + regenliner. Dat ademt wel goed.

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:58

Oh nee hier komt nu echt geen deken meer op te liggen hoor. Staat 24 uur op de weide en af en toe een bui kunnen ze best hebben met deze tempraturen. Morge aardig veel regen maar dan nog geen deken meer op. Geen enkel paard heeft hier ooit wat opgelopen ervan . En tja als ik wil rijden gooi ik gewoon een zadel op een nat paard, zolang er maar geen zand onder zit.

Amiigo

Berichten: 7313
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 23:01

Ik gebruik ook wel eens wasverzachter :)) ruikt zo lekker <3 niet voor dekens overgens, meer voor kappen dekjes halsters etc, ben ook te bang dat dat gaat irriteren

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:10

Als het echt warm is hier ook geen dekens hoor, maar als het niet heel warm is en ik wil nog rijden is een regendekentje wel fijn, want als ze in het zand gaan liggen rollen met een natte vacht is een zadel erop niet zo heel prettig, en poetsen werkt dan ook niet echt...

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:16

Ik heb een schone dame zit nooit geen echte vuiligheid op hahaa

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:37

Yvank_ schreef:
Die vindt ik nu te zweterig die ademt niet zo goed.

Ik zou voor nu dan eigenlijk gaan voor een horsewaredeken + regenliner. Dat ademt wel goed.

Inderdaad of Bucas Sun Shower. :)