Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:49

_bloempje_ schreef:
Vraagje: De mijne staat zoals vaker gezegt onder een 300 grams, maar ik heb wel het idee dat zijn vacht gaat aangroeien, maar hij voelt niet koud onder zijn dek.
Moet ik dan toch warmer gaan, of heeft dit geen nut?

Die vachtgroei heeft ook te maken met de lichtintensiteit en de kortere dagen. Dat hou je met nog warmere dekens niet tegen. Slechts een enkeling. En als je paard het al warm heeft er onder zal nog warmer niet prettig zijn voor het paard. Misschien is een streepje scheren een optie mbt zweten door het rijden?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:55

Ik lees dat sommige mensen meerdere dekens op hebben en dat heb ik zelf ook. niets mis mee maar dan lees ik over 2 dekens met hele hals.

dat lijkt me nou niet bepaald prettig zetten en ook behoorlijk broeierig. Simon heeft ook een halsdeken maar gewoon eentje en dan een
wat duurder merk wat goed ademend is.

liesd

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:24

Figo staat nog steeds onder 200 grams (zonder hals) en voelt daar goed onder!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:47

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:18

Vraagje: Mijn bijrijdpaard staat nu onder een 0 grams deken en is (nog) niet geschoren. Ik ben op zoek naar een leuke deken voor haar. De eigenaresse heeft wel gevraagd te kijken voor een deken met Fleece gevoerd. Nu dus mijn blonde vraag: Dat zijn toch alleen regendekens? Is dat niet te koud voor de winter? :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:20

Ik heb een outdoor deken die ook fleece gevoerd is, en regendekens zijn er ook in verschillende aantal grams.
Maar als je het alleen voor de regen doet zal ik hem gewoon bloot zetten.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:26

Bedankt :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:58

Als je het paard gaat scheren is fleecegevoerd niet echt warm.. Die van mij heeft nu 320 gram op (is geschoren) en wordt nu weer een teddybeer (zucht ;) ) terwijl ze niet koud aanvoelt onder de deken. Probleem is dat de stalhouder het licht niet aan wil laten na half 8 s avonds.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:10

Mensen die een hals gebruiken; kan je de manen beter los laten , of in vlechtjes hangen?
Mijn merrie heeft niet heel lange manen (voor de tijd dat ik al spaar dan ;)), en heel dunne manen. Ik wil dat liever niet dunner hebben, en heb nu een losse hals op liggen. Merk dat de maantjes (als ze die daar al had) op de schoft wat minder zijn geworden, dat wil ik niet over de gehele lengte hebben natuurlijk. Ik doe er n u elke dag antiklit in, maar ligt de dag erna ook nog wat manen de andere kant op. Misschien dat vlechten meer beschermt?? Iemand een idee??

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:26

MarjanB schreef:
Als je het paard gaat scheren is fleecegevoerd niet echt warm.. Die van mij heeft nu 320 gram op (is geschoren) en wordt nu weer een teddybeer (zucht ;) ) terwijl ze niet koud aanvoelt onder de deken. Probleem is dat de stalhouder het licht niet aan wil laten na half 8 s avonds.

nee klopt. Zal dat haar niet aandoen :(:) Maar het is nog de vraag of ze geschoren wordt en ben me dus wat aan het oriënteren. Als ze niet geschoren zou worden wilde ze een met fleece. Maar ik dacht zelf dat alleen 0 grams en/of regendekens dit hadden vandaar mijn vraag. En anders laten we het maar zo, toos dekenloos. Maar ik dacht omdat zij nu weer intensiever bereden wordt meerdere malen per week, dat het beter zou zijn. Aangezien ze snel zweet en het langer duurt voor ze weer droog is ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:04

Tancreda4 schreef:
Mensen die een hals gebruiken; kan je de manen beter los laten , of in vlechtjes hangen?
Mijn merrie heeft niet heel lange manen (voor de tijd dat ik al spaar dan ;)), en heel dunne manen. Ik wil dat liever niet dunner hebben, en heb nu een losse hals op liggen. Merk dat de maantjes (als ze die daar al had) op de schoft wat minder zijn geworden, dat wil ik niet over de gehele lengte hebben natuurlijk. Ik doe er n u elke dag antiklit in, maar ligt de dag erna ook nog wat manen de andere kant op. Misschien dat vlechten meer beschermt?? Iemand een idee??

Ik heb mijn merrie altijd onder halsdekens, maar Dan wel de manen gevlochten, als ik ze los laat schuurt ze ze er zelf af. Beetje uitproberen per paard is het denk ik...

Maar op de schoft is vaak meer de normale deken die niet goed ligt, misschien kijken of die niet klemt?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:20

Geen last van uitvallende mannen ivm gladde binnenvoering.

Hier wel 2 dekens maar 1 hals

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:38

Tancreda4 schreef:

is het een hals die dus niet bij de deken hoort? toen had ik daar ook wat last van bij mijn paard.

nu met de deken met bijpassende hals van amigo geen last van. Ik smeer wel vaak cowboy magic gel erin.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:48

Sluit de deken niet helemaal tot bovenaan? Een van mijn paarden heeft ook hele dunne manen, maar die hals was (te) groot waardoor ze plat werden. Maar zeker niet scheurden. Bij een paard van een kennis was het een halve (of te kleine) hals en die had halverwege zijn manenkam s winters nooit manen (en dus amper een knotje := )

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:42

Heeft de hals een gladde voering of een gewone katoenen voering? Ik heb een pony met heeeele dikke manen en hij kan in principe geen halsdeken op omdat zijn manen te dik zijn en dat ontzettend gaat schuren omdat er teveel gewicht op ligt. Met een 0-grams hals met gladde voering gaat het wel goed. Bij mijn andere pony's maakt het minder uit omdat zij veel minder dikke en lange manen hebben. De ene heeft een gladgevoerde hals, manen liggen altijd plat maar worden niet dunner of schuren kapot en mijn andere heeft een katoenen hals, zijn manen zijn super dun dus ook hij heeft er geen last van.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:11

Vanmorgen geschoren en de 400 grams opgegooid

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:38

mijn paard met nu weer een laag haar staat onder 350 grams

zaterdag gaat ze weer kaal.. ff kijken wat ik er dan bij gooi

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:21

Hier staat de oude cushing pony sinds vandaag met 300 gram, voelde binnen lauw tot koud onder de 200. Verder 1 paard met 100 gram en de ander is vandaag van 100 gram toch maar weer naar 200. Allemaal ongeschoren. Shet uiteraard zonder. :)

SterkeSisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:28

_bloempje_ schreef:
Vraagje: De mijne staat zoals vaker gezegt onder een 300 grams, maar ik heb wel het idee dat zijn vacht gaat aangroeien, maar hij voelt niet koud onder zijn dek.
Moet ik dan toch warmer gaan, of heeft dit geen nut?

ik zou warmer gaan, je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. dan weet je teninste dat het aangenaam is. als het te warm wordt merk je het wel hoor, is mijn ervaring

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:35

Pony toch maar weer terug naar 200. vond 9,5 graad om half 8 's ochtends toch wel heel warm

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:07

Bravura: Jaa licht is er relatief weinig. Binnental met 3 paarden en kleine buitenstal met 2 pony's.
Eigenlijk brand er dus alleen licht als wij er zijn en met 3 paarden gebeurd dat minder dan op een grote stal.
Dat zou dus zeker een reden kunnen zijn!

Sterkesisu: jaa dat is ook zo. proberen kan altijd.

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:12

Italo heeft binnen z'n staldeken 200 aan. En als hij buiten staat zijn "allweather 300" deken :)
En voor in de harde winter heb ik dan een "Stable 400" klaarliggen :p

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:44

Ik heb 200 grams bij mijn paard op gedaan!.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:09

simon heeft tot einde van de middag lekker onder 1 deken met hals gestaan. mijn vader heeft hem rond
etenstijd de bovenste deken weer erbij opgedaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:11

Bedankt voor alle hals antwoorden!

simongek schreef:
is het een hals die dus niet bij de deken hoort? toen had ik daar ook wat last van bij mijn paard.
nu met de deken met bijpassende hals van amigo geen last van. Ik smeer wel vaak cowboy magic gel erin.

De hals hoort bij de deken, Irish Turnout is het. Ik doe er nu wel om de dag cowboy-magic-achtig spul op de manen (haar serum van de action, werkt ongeveer hetzelfde, super glad)

Sammie schreef:
Sluit de deken niet helemaal tot bovenaan? Een van mijn paarden heeft ook hele dunne manen, maar die hals was (te) groot waardoor ze plat werden. Maar zeker niet scheurden. Bij een paard van een kennis was het een halve (of te kleine) hals en die had halverwege zijn manenkam s winters nooit manen (en dus amper een knotje := )

Hals gaat tot (bijna) boven. Helaas heeft ze een behoorlijk lange hals, en komt hij niet helemaal tot het topje. Op die plek zijn de manen wel het dikste, vooral onderaan is het dunnig.

Sappos schreef:
Heeft de hals een gladde voering of een gewone katoenen voering? Ik heb een pony met heeeele dikke manen en hij kan in principe geen halsdeken op omdat zijn manen te dik zijn en dat ontzettend gaat schuren omdat er teveel gewicht op ligt. Met een 0-grams hals met gladde voering gaat het wel goed. Bij mijn andere pony's maakt het minder uit omdat zij veel minder dikke en lange manen hebben. De ene heeft een gladgevoerde hals, manen liggen altijd plat maar worden niet dunner of schuren kapot en mijn andere heeft een katoenen hals, zijn manen zijn super dun dus ook hij heeft er geen last van.

Het is een 50 grams hals met een gladde voering, dus niet een enorme vulling, komt ook geen dikkere op.

Bedankt voro alle antwoorden, dan laat ik haar manen gewoon los hangen en af en toe anti klit erin.