[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:47

Dispar_Vulgo schreef:
Laatste tijd lees je weer veel over goed afkoelen/uitstappen van je paard zonder deken.

Hoe doen jullie dat met een geschoren paard en alleen een buitenbak? :+
Wanneer is hij ‘koud genoeg’ om weer zweetdeken of normale deken op te doen?

Ik wacht tot ze niet meer warm voelt. Dan pas deken op, anders gaan ze vaak ook nazweten.

Ga die van mij denk ik toch scheren. Ze zit opzich nog mooi in de vacht maar het duurt best lang voordat ze weer droog is na het rijden.

Veulen84

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 00:02

Ik stap helemaal uit zonder deken. Als ie op adem is, dan gaat ze mee naar stal. Pas dan gaan de zweetdekens op. Die laat ik op tot ik zie dat die verzadigd is of tot ik duidelijk droogte zie. Daarna nog een kwartier a twintig minuten zonder deken. Dan staldeken op.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 00:17

Pumpkins schreef:
De epplejack eigen merk zie ik ook heel veel om me heen.zelf geen ervaring mee. Ik ben groot fan van Bucas smartex dekens, meer omdat ze goed liggen op mijn paard, sterk zijn en brede temperatuur range hebben.

Hier zie ik op stal vooral Bucas en Horseware. De paar EJ dekens die een kuddegenootje had gingen maar 1 of 2 seizoenen mee tot ze zo lek als een mandje waren. -O-

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 00:46

Hoe doen jullie dat met bijv de trailer

Bij vertrek heb ik regelmatig de recuptex. Ze is voor een deel geschoren (soort jachtpatroon), na een bosrit is ze bezweet. Dan doe ik er liever niks op ivm nazweten. Maar het is misschien toch te fris op de spieren met het reizen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 07:57

Sowieso zorgen dat je lang genoeg uitstapt, als ze genoeg zijn afgekoeld kan de deken er wel op.
In de trailer niet te dikke dekens gebruiken als ze nog warm zijn.
Ik heb met een wedstrijd meestal een heenwegdeken en een terugwegdeken, terug altijd een dunnere op.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:44

Ontzettend bedankt voor al het meedenken!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:22

Ohja goede vraag, dat vroeg ik me ook af.

Toen m’n paard niet geschoren was deed ik heen wel is de recuptex op, maar terug niks (te heet).

Nu is hij geschoren. Recuptex is ook niet heel warm.
Ik heb wel meerdere diktes fleece dekens, dat scheelt.

En laten jullie de raampjes open van trailer? Ik doe dat eigelijk altijd, beetje frisse lucht

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:39

Vergeet inde trailer niet de koude rij wind.. hier geschoren en gewoon onder dubbel fleece onderste deken droog bovenste vocht netjes boven op de deken dus droog paard en geen kou
Maar ik heb ook wel een koukleum -O-

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:34

Saaams schreef:
Hoe doen jullie dat met bijv de trailer

Bij vertrek heb ik regelmatig de recuptex. Ze is voor een deel geschoren (soort jachtpatroon), na een bosrit is ze bezweet. Dan doe ik er liever niks op ivm nazweten. Maar het is misschien toch te fris op de spieren met het reizen?

Ik doe het naar ervaring en na een paar keer weet je wel wat kan bij welke temperatuur ongeveer.
Op de heenweg heb ik een hele oude bucas shamrock op. Soort badstof buitenkant met smartex binnenkant, vergelijkbaar met een goede fleece, niet zo'n dun ej dingetje.
Die doe ik op de terugweg alleen op als paard echt goed is uitgestapt en het veel waait/guur weer is (dan komt er ook meer koude wind in de trailer denk ik).

Na de les bij de club stappen we minder lang uit, omdat instructie de lampen van het terrein uit moet doen en dan erg lang moet wachten op ons allemaal. Dan doe ik zo laat mogelijk bij de trailer een bucas power cooler op. Dat is echt een heel dun dekentje, ideaal om de rijwind niet over je kale paard te laten gaan, maar daar zweten ze dan niet onder na.

Als ik merk dat ik toch een verkeerde keuze heb gemaakt en hij nog warm/nat thuis komt doe ik alles af en laat ik hem lekker eten, ruim ik alles op en tegen die tijd is hij wel afgekoeld en droog en doe ik de bucus smartex weer op.

Met een jachtpatroon zou ik echt kijken wat een dekentje doet en bij te warm zou ik het lekker zonder doen. De wind gaat dan toch niet over een kale rug.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:46

Ah fijn wat ervaringen te horen. Mijn paard is trouwens helemaal bloot geschoren :D

Ik heb ook nog een Bucas power cooler, maar die deken vind ik zo waardeloos. Of het is te warm, dan geen deken nodig of het is te koud en dan is ie te dun :+

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:50

Ik ben fan van de echte wollen zweetdeken. Zowel op stal als op de trailer

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 07:37

Horseloverl schreef:
Ik ben fan van de echte wollen zweetdeken. Zowel op stal als op de trailer

Ik had ook vaak een wollen deken op als mijn paard nat was.

Als hij geschoren was stapte ik uit met wollen deken. Dan was hij droog en deed ik zijn staldekens weer op in de trailer

In de trailer waren altijd de deurtjes achter op dus gewoon koud in de trailer.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:48

Wat hebben jullie paarden nu op? Weet even niet wat het beste is.

Pony is half geschoren (halve nek, benen, buik en zijkant buik) maar bovenop een dikke shetlandervacht. Staat in de paddock met een goede stal met bodembedekking waar hij uit de tocht kan staan. Wel wat aan het hoesten dus liever net te warm dan echt te koud. 9 graden vanacht maar de gevoelstemperatuur een stuk lager, 5 graden.
Ik heb een ongevoerde 0grams of anders een 200grams :=

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:06

Nyaleti schreef:

Pony is half geschoren (halve nek, benen, buik en zijkant buik) maar bovenop een dikke shetlandervacht. Staat in de paddock met een goede stal met bodembedekking waar hij uit de tocht kan staan. Wel wat aan het hoesten dus liever net te warm dan echt te koud. 9 graden vanacht maar de gevoelstemperatuur een stuk lager, 5 graden.

Oei 200 zou ik wel echt te warm vinden nu hoor vooral omdat er bovenop echt een dikke vacht zit.
Mijn deels geschoren paard (behalve benen en hoofd) staat nu onder 100 gram.

Misschien toch kijken voor een deken die er tussen inzit voor dit soort dagen ?
Heb je nu niks aan natuurlijk.
Voor nu zou ik toch voor de 0 grams gaan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:55

Ik heb ze geschoren wel onder 200 nu, harde koude wind hier...
Wel hele lijf geschoren.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:03

Nyaleti schreef:

Hier een 0 grams op mijn ongeschoren paard. Het geschoren paard in de kudde staat onder 100 gram.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:12

100 gr voor (recent) geschoten paard. Overdag buiten ''s nachts op stal.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:33

Faya__ schreef:
100 gr voor (recent) geschoten paard.

Dan hoeven ze echt geen deken meer op hoor _O-

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:11

Nyaleti schreef:

Die van mij staat nog steeds zonder, is ongeschoren. Maar temperatuur is nog steeds zo hoog en de regen boeit haar niet. Als het weer zo door gaat blijft ze de gehele winter zonder deken staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:09

Sosha schreef:
Faya__ schreef:
100 gr voor (recent) geschoten paard.

Dan hoeven ze echt geen deken meer op hoor _O-

:')

Mijn koukleum (ongeschoren) staat onder 200 gram.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:17

Die van mij staat ook onder 200 en een recuptex

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:20

Dat is 350gr? Ik vind het heftig haha

Die van mij (ongeschoren) heeft op stal een fleece dekentje op en buiten een 0 grams regendeken er overheen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:26

Hier nog ongeschoren en onder 100 gram. Morgen wordt t weer warm en dan hoop ik op stabieler weer :')

Twijfel nog of ik ga scheren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:48

Vanillia schreef:
Dat is 350gr? Ik vind het heftig haha

Die van mij (ongeschoren) heeft op stal een fleece dekentje op en buiten een 0 grams regendeken er overheen.

Nee hoor, het is de recuptex light, dus die heeft geen grams. Hoewel het natuurlijk wel wat doet op de rug

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:21

Ik heb de airmax liner aangeschaft. Ik rij met mijn ongeschoren paard altijd in een buitenbak alleen les heb ik in binnenbak en dan kan ik haar letterlijk uitwringen. Dan is het wel fijn om zo'n airmax liner onder de (ongevoerde) deken te kunnen leggen zodat haar natte vacht wat sneller droogt.

Maarrr... helaas niet heel tevreden over de pasvorm. De eerste keer legde ik deze onder de Rhino Wug. De haakjes aan de achterkant zitten veel hoger dan de ringen van de deken zelf, waardoor je dus de deken omhoog trekt. Je raadt het al, deken + liner volgende ochtend helemaal scheef. Ik gaf de Wug deken de schuld (want geen bevestigingsmogelijkheid aan voorkant) dus probeerde het nog een keer bij de Rhino Plus. Maar ook daar zelfde verhaal. Wel iets minder scheef aan de voorkant vanwege de bevestiging maar ook daardoor juist meer strakgetrokken. De pasvorm van de liner is gewoon heel anders dan die van de deken. De deken en de liner zijn dezelfde maat maat (6.9, en ze zeggen zelfs dat de liners eigenlijk een maat kleiner zouden mogen). Met de 'gewone' liners heb ik dit probleem niet, maar die zijn dan ook weer niet zo zwaar als de airmax.

Hebben er meer deze ervaring met de airmax liner?