Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:37

Goos_Horses schreef:
snappen mensen nou echt niet dat een fleece deken geen staldeken/ onderdeken is. Dat is een zweetdeken :n

Sorry, maar dat moet iedereen toch zelf weten?
Ik doe gewoon waar ik en mijn paard zich het beste bij voelen, en wat de buurman of buurvrouw met zijn/haar paard doet zal me echt een rotzorg wezen. Als mensen hier nou graag gebruik maken van een zweetdeken als onderdeken, dan doen ze dat toch? Vind niet dat jij in dit geval in de positie bent om een oordeel hierover te vellen, en zeker niet op die toon.

De reden waarom ik hier toch even op reageer is omdat ik dit topic juist zo'n fijne sfeer vond hebben. Iedereen deelt wat 'ie doet, en vraagt eventueel om tips. Juist het feit dat er geen oordeel aan hangt hier vind ik persoonlijk zo prettig en ik hoop dat we dit zo kunnen houden..

Goos_Horses

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:40

Donna zal hard overkomen, maar een product is bedoeld waar het bedoeld voor is. Wil niet zeggen dat mensen er zonder pardon een andere functie kunnen geven omdat het hun om wat voor reden dan ook beter past.

Wat ze verder doen moeten ze zelf weten, vaak word het gedaan omdat buur paard het ook op heeft en zal dan wel goed zijn. oftewel ontewetendheid

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:29

Wat een onzin dat een zweetdeken niet als onderdekens kan dienen.. Waarom niet? Het geeft warmte en is net wat dikker als zonder zo 1 eronder!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:30

Iedere deken kan als onderdeken dienen, maar of het fijn voor je paard is, is een tweede Joyce ;)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:34

tja en de oven kan ook als droger dienen.....

discussie zonder eind. functie van een product kan je niet zomaar veranderen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:34

Het is gewoon zo dat die dekens in 90% van de gevallen slecht zitten. gaan schuiven, trekken op de schouders etc.
Pasvorm is gewoon vaak een stuk minder als een gewone deken.

je kan net zo goed een goedkope staldeken als onderdeken gebruiken ipv zo;n onding.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:11

Mij lijken persoonlijk de meeste fleecedekens ook niet fijn zitten als onderdeken bij een paard.
De stof is vaak te slap om dag en nacht mooi op z'n plek te blijven liggen, waardoor ze vaak naar achteren gaan trekken en daardoor gaan hangen en schuren op schouders en/of schoft...

Het zal zeker verschillen per deken, de ene zal steviger zijn dan de andere, maar ik doe het ook niet graag...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:33

bij mij gaan ze ook altijd heel erg schuiven die fleece dekens als onder deken. dacht altijd dat het aan mij lag...
en mijn paard ombenullig doet of zo (staat dan ook erg veel buiten en beweegt daart graag in de raarste bewegingen)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:04

Ik gebruik ook alleen gewone onderdekens.
Paard vrijdag geschoren staat nu onder 400Gr. Plus
100gr Liner en 150gr hals

luutje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:06

een fleecedeken lijkt mij ook niet erg fijn. mijn paard staat nu onder een 300 grams winterdeken

SterkeSisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:10

cecil schreef:
Ik gebruik ook alleen gewone onderdekens.
Paard vrijdag geschoren staat nu onder 400Gr. Plus
100gr Liner en 150gr hals

Slim, lijkt me de ideale combnatie!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:35

Mijn paarden krijgen gewoon onderdekens op, en als ze kapot oid zijn en we moeten ze maken, dan gooien we er voor 1 dag de staldeken eronder die het zelfde gewicht heeft. Nood breekt soms wet.

De mijne staan nu beide onder 200, als het straks echt gaat vriezen gooien we er 100 grams onder.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:36

Hier vanavond van 200 weer naar 100 gram. Blijft vannacht en komende nachten 9 graden en morgen plus komende dagen rond 10 a 12 graden. Afgelopen nacht hadden we motsneeuw. :+

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:56

ze hebben het idd weer over warme nachten, maar niet boven de 10 graden, dus hier houden we gewoon 200 en 300 grams op. Die van ons staan ook in buitenstal, dus is net weer wat kouder!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:17

Hier nu de 350 met hals opliggen. Hij staat in een buitenbox. Hij voelde er prima onder. Toen ik gister kwam had hij 300 zonder hals en voelde koud aan. Dus blij dat ik hem hieronder gezet heb.

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:00

Italo staat ook al met z'n deken aan :) Wel nog geen dik deken natuurlijk. En als hij buiten gaat, dan is het zijn regendeken ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:01

Wij hebben ook wel stalgenoten die fleecedekens als onderdeken gebruiken. Op stal is dat nog wel te doen, in de wei ben je steeds aan het dekens rechtleggen.
Die dingen glijden weg en hangen dan over de grond aan de zijkant van het paard.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:28

hier wel altijd staldekens onder de buitendekens, vind die onderdekens helemaal waardeloos, die van rambo die er aanvast kunnen blijven wel liggen maar die zonder buiksingels gaan verder alles schuiven door het spelen in het land.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:38

bij ons opstal staan ook mensen met een fleecedeken, en ook alleen een fleece en later ook geen dikkere .. :Y)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:55

Fleece lijkt mij 100x niets. Merk ik al met mijn bucas met fleece laag, die kan ook wel iets gaan schuiven door de fleecevoering. Heb ook bucasses met gladde voering en die liggen als een huis.

Hier nog steeds 100 liner + 50 gram Irish Turnout, en nu weer met een als op vanwege het pokkeweer.

xCharmant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:04

Op mijn bijrijdpaard ligt nu al een deken ja, hoeveel grams weet ik eerlijk gezegd niet. [100 grams denk ik].

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:44

Kendra schreef:
Rienn schreef:
Mijn paard heeft een 300 grams op en is geschoren. Maar ze krijg alweer veel haar! Ze is 1.5 week geleden geschoren. :=
Ze voelt helemaal niet koud aan onder haar deken, hopelijk hoef ik haar niet nog een keer te scheren.

Licht is bijna net zo belangrijk als dekens...als je 's avonds het licht laat branden tot de laatste voerbeurt, scheelt dat vaak een keer scheren.

Licht blijft branden tot 22:00 uur, dan gaat de stal dicht. In het weekend tot 18:00 uur omdat de stal eerder sluit. Dit is mijn paard gewend, was bij vorige stallen ook zo. Maar nu komt ze zo dik in haar vacht. Ik heb haar nu ruim 14 jaar en dit is de eerste keer in al die jaren dat ze zo dik in haar vacht komt. Altijd een lekker glad zomervachtje in de winter.

Goed, ze is nu 20 en denk dat haar leeftijd ook een grote rol gaat spelen. Ik kan er nu wel allemaal dekens op gaan gooien, maar dat heeft weinig nut. Ze voelt goed onder de 300 grams. Misschien een dunne deken met hals er onder proberen?
En anders over een x aantal weken maanden maar weer scheren mocht het écht nodig zijn.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:02

Natuurlijk zullen de meeste fleecedekens/zweetdekens gaan verschuiven en vervelend strak gaan zitten voor het paard en of scheef hangen.

Maar toch vind ik dat iedereen hier een eigen keuze in moet maken. Je kunt dit advies met je meenemen en kijken hoe dit bij jouw paard is. Maar als jij van mening bent dat het goed functioneerd als onderdeken, prima dan toch!
Het is jouw paard en jij beslist daarover. Natuurlijk gung ik het een paard niet dat die klemmende en schurende onderdeken draagt. Maar ik denk dat de eigenaren hier prima zelf over kunnen beslissen.

Een bank gebruik ik regelmatig als bed, maar niet alle banken zijn hier geschikt voor. Zo zullen er ook zweetdekens zijn die hier misschien wel geschikt voor zijn, maar ook welke absoluut niet.
Wat mij betreft is iedereen vrij om hierover te beslissen. ( Ik zou enkel de opmerking met mij meenemen en er beter opletten!)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:03

Vraagje: De mijne staat zoals vaker gezegt onder een 300 grams, maar ik heb wel het idee dat zijn vacht gaat aangroeien, maar hij voelt niet koud onder zijn dek.
Moet ik dan toch warmer gaan, of heeft dit geen nut?

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:02

Die van mij staat onder een staldeken met hals van 200 grams en nog een van 250 grams zonder hals.
Met daar overheen een regen deken met hals! En ja ze is geschoren! ;) hier staat ze lekker warm onder, ze gaan overdag de hele dag naar buiten en snachts op stal.