[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:12

ow nou wordt het wel ingewikkeld hoor, maat kleiner of niet :D

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:26

De mijne had vandaag zijn Bug Buster op, maar zweette toch behoorlijk op zijn hals. Hij heeft het ook zo snel warm, maar ja jeuk is ook niks. Morgen gelukkig weer normaal weer! :)

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:31

Ik ben toch zo brutaal om mijn vraag nogmaals te stellen hier:

Weet er iemand of er nu nog daadwerkelijk verschil zit in de "normale" vliegendekens, die dus niet zo zweterig zijn en de eczeem dekens, die dus duidelijk alles tegenhouden qua steekbeesten, maar net sauna's zijn?
Houden de normale vliegendekens tegenwoordig ook echt de dazen etc. tegen?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:10

Als je een goede vliegendeken hebt houden deze echt de beesten wel tegen hoor zeker als je er 1 met hals en buikflap hebt.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:13

Ik sluit me bij Flappie28 aan. Ik ben daardoor voor onze vos met eczeem overgestapt daarnaar. Ik heb zowel dekens met als zonder buikflap. Een goede kwaliteit vliegendeken heeft een maas die fijn genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:21

Dank jullie wel!! Want nu weet ik het dus zeker, ik ga even door sparen en stap dan ook over, want het is gewoon sneu met dat bloedhete weer zoals vandaag, met die 2 zwarte van mij...

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:52

Vraagje, altijd hebben we in de zomer onze paarden s nachts buiten gehad. Zijn paarden die ook in de winter dekenloos zijn, dus die hun vacht prima zelf kunnen reguleren. Echter hebben we nu een half jaar een paard die in de winter dekens op heeft. Nu staat hij al een tijdje zo goed als dekenloos (op een dagje koud weer of extreme regen na). Maar hierbij werd hij altijd s nachts binnen gezet. We hebben alle jaren hiervoor De paarden rond april/mei s nachts buiten gelaten. Nu alleen niet ivm het nieuwe paard. Dit willen we echter nu wel gaan proberen, maar alleen weet ik niet zo goed wat ik met dekens aan moet. Aangezien het s nachts rond de 10 graden is en eerder kouder dan warmer dan dat.. Ik kan s avonds dekens wisselen, dus dit is opzich mogelijk maar vraag me af of het nodig is. Normaliter hou ik aan rond 15 graden deken af, maar ook in de zomer kan het soms onder deze 15 graden blijven..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:08

Rond de 10 - 15 graden is de comfortabele temperatuur van een paard. Pas vanaf 5 graden gaat het lichaam extra stoken om warm te blijven. Wat niet meteen betekend dat er dan dus een deken op moet, het lichaam heeft alleen energie nodig. Mijn paard heeft ook altijd snachts op stal gestaan en met veel regen naar binnen. Ben onlangs van stal verhuisd waar ze nu 24/7 buiten staat. Ik was er eerst ook heel bang voor dat ze met regen en wind kou zou leiden. Maar na onlangs in de regen te hebben gereden bij 13 graden en er vervolgens even op stal te zetten om op te drogen, begon ze na te zweten op haar nek en achterbenen. Ook wilde ze duidelijk niet op stal zijn terwijl de temperatuur, voor mij, aangenaam was. Ik ben nu van mening dat mijn paardje echt prima af kan zonder deken, ook in de regen en ook bij lagere temperaturen. Ze kan schuilen maar dat zie ik haar ook nooit doen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:51

Oke dus met onbeperkt hooi zou hij het vanaf nu prima moeten redden zonder deken.. Mocht het nou zo storten als gisterenavond kan ik altijd nog wat opgooien natuurlijk.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:59

Ik blijf het zelf lastig vinden om haar in de regen achter te laten, maar hoe vaker ik zie dat ze zich prima red, hoe geruster ik er op wordt. In principe als je paard in goede conditie is, voldoende voer geeft en goed in zijn vacht zit, moet het geen probleem zijn. Als je de mogelijkheid hebt kan je kijken hoe je paard zich houdt na de bui. Ik ben zelf erg blij van het gedoe deken op deken af, af te zijn. Nu kan ze zelf veel beter haar temperatuur regelen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:49

Nou ik hou heb ook graag af nu. Scheelt weer gedoe. Maar ze staan bij huis dus bij twijfel kunnen we gelukkig makkelijk controleren.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:38

Heb de Aussie gisteren niet geprobeerd, ik vond het echt te warm daarvoor en er stond ook wat wind. Paard vroeg op de wei gedaan en er ook weer vroeg afgehaald. Hij was het aan het begin van de middag ook al helemaal zat, hij stond bij het hek al te wachten.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:53

Nouvel schreef:
ow nou wordt het wel ingewikkeld hoor, maat kleiner of niet :D

Lastig ... Ik vind passen en een paar uur op hebben toch een verschil. Ben daar ook wel eens de mist mee ingegaan. Leek aardig te passen en toen ik de volgende dag terug kwam Zat de deken toch niet meer zo fijn :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:10

Nee lastig is dat, dat heb ik ook al een aantal keren ervaren inderdaad... -O-

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:45

Weidebloem schreef:
Rond de 10 - 15 graden is de comfortabele temperatuur van een paard. Pas vanaf 5 graden gaat het lichaam extra stoken om warm te blijven. Wat niet meteen betekend dat er dan dus een deken op moet, het lichaam heeft alleen energie nodig. Mijn paard heeft ook altijd snachts op stal gestaan en met veel regen naar binnen. Ben onlangs van stal verhuisd waar ze nu 24/7 buiten staat. Ik was er eerst ook heel bang voor dat ze met regen en wind kou zou leiden. Maar na onlangs in de regen te hebben gereden bij 13 graden en er vervolgens even op stal te zetten om op te drogen, begon ze na te zweten op haar nek en achterbenen. Ook wilde ze duidelijk niet op stal zijn terwijl de temperatuur, voor mij, aangenaam was. Ik ben nu van mening dat mijn paardje echt prima af kan zonder deken, ook in de regen en ook bij lagere temperaturen. Ze kan schuilen maar dat zie ik haar ook nooit doen.

die van mij word s'winters geschoren en staat nu gewoon dag en nacht zonder deken buiten. die bui van gister vond ie héérlijk, even lekker afkoelen na dat benauwde weer

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:13

Voor de mensen hier met Bucas, hoe krijg je die dekens in hemelsnaam schoon/ haarvrij? Ik wil m'n dekens graag laten wassen maar ze zien me al aankomen, 2/3 van de winter vacht van m'n pony zit in de voering :').

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:21

MoniekV schreef:
Ik heb vandaag de Horseware regen liner binnen gekregen, past netjes. Nu nog regen om hem uot te proberen :')

Heb je hier een foto van? :) en is deze gevoerd?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:46

Lizzyy schreef:
MoniekV schreef:
Ik heb vandaag de Horseware regen liner binnen gekregen, past netjes. Nu nog regen om hem uot te proberen :')

Deze heb ik ook. Eerlijk ik vind makkelijker om er deken overheen te leggen (outdoor) dan die regen liner eronder proppen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:30

Lizzyy schreef:
MoniekV schreef:

Ik heb er geen foto van maar die kan natuurlijk wel gemaakt worden ;). De deken is niet gevoerd, ik ben er tot nu toe heel tevreden over want hij is goed waterdicht, blijft netjes liggen en als het iets warmer is gaat paard er niet gelijk onder zweten dus hij ademt ook goed.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 02:55

Marloes__ schreef:
Voor de mensen hier met Bucas, hoe krijg je die dekens in hemelsnaam schoon/ haarvrij? Ik wil m'n dekens graag laten wassen maar ze zien me al aankomen, 2/3 van de winter vacht van m'n pony zit in de voering :').

Gewoon weg brengen :+ Tussendoor borstel ik ze met een rubberen borstel, scheelt.ook een stuk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:03

Oh ja dat vind ik zo'n nadeel aan die voering! Vooral als je paard geschoren is geweest zitten er van die stekelige haren in. Ik kan het me niet voorstellen dat dat lekker zit voor een paard.

Ik deed ze met een rubber borstel af en daarna stofzuigen. Een heel karwei maar dat helpt wel.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:39

Ook ik heb een vraagje, mijn exzemer heeft nu de RSIH op, en inderdaad als het erg warm is dan staat hij er echt onder te zweten.
Had nu de RSIH Vamoos gekocht , maar deze is volgens mij nog dikker....
Welke zouden jullie aanraden voor mijn snel zwetende exzemer?

En vraag 2 :D

Hij staat nu 24\7 buiten, vannacht wordt het best fris, regendekentje erover doen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 17:16

Ik heb die van mij normaal 24-7 buiten staan maar nu is ze mee naar stage dus staat ze snachts op stal. Omdat het pp stal warmer is staat ze daar zonder deken en Als ze t weekend thuis dtaat krijgt ze snachts wel een regendeken op. Als due van jou t snel warm heeft zou ik heen deken erover doen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:11

Exact mijn twijfel byjou.. Het is de hele week s nachts rond de 6-8 graden. Wel beetje koud misschien. 'Normaal', in de winter overdag, zou hij met die temperaturen 100 gram op hebben.. Maar dan blijf je klooien met dekens, ze moeten ook een keer gewassen worden :+

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:10

Ik doe vannacht de regendeken op.
Binnenzetten is ook geen optie.

Tis toch weer een gedoetje ook met dit weer....
Blijft ieder jaar weer lastig die temperaturen & dekens.