Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

tjestolover schreef:hallo
mijn welshje is net geschoren en hij heeft nu een fleece dekentje en een regendeken
weten jullie wanneer ik er een 300 op kan gooien?

Elma_ schreef:Nieky, Het is toch zoiezo niet goed als ze staan te zweten onder een deken?
Uithangen lijkt me verder...
BrittKitt schreef:Sjuimpje; dus jij houd je vast aan topruiters?
Topruiters gebruiken ook bandages, voeren 8 kg brok en staan de paarden 22 uur per dag op stal (en dan half uur rijden en ruim een uur in de stapmolen omdat baasje te lam is om in en uit te stappen).
Niet mijn manier van met paarden omgaan en dat soort ruiters zijn ook zeer zeker niet representatief om een gefundeerde mening te vormen..
arno8 schreef:Als het je alleen om het belang van het paard te doen is, zou ik geen dekens gebruiken. Dekens verstoren de temperatuurregulatie van het paard. Een paard dat dag en nacht buiten staat kan perfect aanvoelen dat de dagen korter worden en zal voldoende wintervacht aanmaken. Een paard dat te veel op stal heeft gestaan, kan de eerste twee winters dat hij buiten staat af en toe nog een dekentje nodig hebben.
Belangrijk: een paard 'verstookt' ruwvoer om warm te blijven, dus zorg dat je paard altijd (24 uur per dag) iets te knabbelen heeft.
Een deken drukt de haren plat, waardoor die niet meer overeind kunnen staan om warmte vast te houden. Daarbij 'denkt' het lichaam dat meer vacht niet nodig is, omdat er al een 'nepvacht' op zit, waardoor de aanmaak van een goede wintervacht wordt verstoord. Vroeger stonden alle paarden ook zonder dekentje buiten, maar tegenwoordig 'hoor je er niet meer bij' als je geen dekentje hebt.
Als je een inloopstal hebt, zul je zien dat je paarden het vooral als wc gebruiken. Zelfs in winterse sneeuwbuien staan ze liever zonder deken buiten dan droog in de inloopstal.
Mocht je dagelijks fanatiek trainen en het oog wil ook wat, dan zul je met dekens moeten beginnen. Persoonlijk begin ik 1 september met een dun katoenen dekentje en dan ligt het eraan hoe warm/koud het is of ik een dikkere deken op doe. Op deze wijze hoef ik niet te scheren en blijft het paard mooi in de vacht.
Nouvel schreef:gaan jullie nu het onder de 10 graden komt en 's nachts rond het vriespunt nog niet de dikkere winterdekens erop leggen?
(300/350)