Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:28

eierhoofd schreef:
Ik wil ook aan de knutsel, voor mij op stal... Maar kun je niet een goedkope skippybal inpakken met een mooie goedkope vuilniszak?

Enneuh... als het waait moet je dat ding dus echt weghalen? T is niet dat we enorm veel dazen hebben, maar genoeg om eng te zijn (vooral als je als mens heel allergisch bent)

Wij hebben twee kleine zwarte tonnen tegen elkaar aangeschroeft (weet niet meer doe die dingen ook alweer heten, waar je ook wel water voor de paarden in doet....) ingesmeerd met olie voor het lekker glimmen en het werkt heel goed. Maar vind wel dat er vooral gisteren wel heeeeel erg veel dazen waren dan helpt zelfs de val niet genoeg al zit er zo een paar cm van de val vol |( . Heb toch maar twee bucas buzz off dekens erbij besteld :( . onze schimmel zal helemaal onder de bloedvlekken gisteren :(

Ik haal 'm trouwens alleen er af als het stormt, anders niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:30

Ik zie mooie werken constructies voorbij komen. kan iemand mij uitleggen hoe de eigenlijke val (dus het gedeelte met de omgekeerde fles of vliegenval) aan de vitragetrechter 'gemonteerd' wordt? Het opvangreservoir moet er wel eens worden afgehaald om de vangt te doden, lijkt me. Dus een beetje een gemakkelijk systeem om aan- en af te koppelen lijkt me handig.

Hoe hebben jullie dat opgelost?

Hoe vaak legen jullie je val? Zijn er aanwijzingen dat een lege val meer vangt dan een val vol 'panikerende', boze (?) dazen?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:32

ik heb aan de bovenkant vd vitrage ofwel in mijn geval vliegennet van de Xenos een tunnetje gemaakt en daar eent touwtje doorheen, dan kan ik het vastknopen aan de pot.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:32

Een zwarte boei kopen en insmeren met insectenlijm is misschein wel tegen afkrabben bestand? Vanaf 12,50 of zo heb je een kleine langwerpige stootboei, de ronde zijn veel duurder.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:34

HippoLogic schreef:
Hoe vaak legen jullie je val? Zijn er aanwijzingen dat een lege val meer vangt dan een val vol 'panikerende', boze (?) dazen?

zie eigenlijk geen verschil als hij leeg of vrij vol zit. Die beesten kijken niet naar soortgenoten en denken oe, daar ga ik niet heen. ze kijken naar de bal en willen dan wegvliegen. Ze stijgen dan op, komen in het net, gaan nog hoger en komen in de pot. Ze denken er niet bij na om anders weg te vliegen vd bal :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:35

De flessenconstructie heeft een versmalling aan de onderkant. Daar schuif je de vitrage overheen en bind het met tie-rips vast.
De bovenste "deksel" van de val kan ik er van bovenaf afhalen en houd er een bierviltje onder. Daarna stop ik het hele spul in een plastic zak en knijp de dazen dood.
Ik heb al een hoop dode dazen in de val zitten, en het schrikt de levend rondvliegenden vooralsnog niet af.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:36

HippoLogic schreef:
Een zwarte boei kopen en insmeren met insectenlijm is misschein wel tegen afkrabben bestand? Vanaf 12,50 of zo heb je een kleine langwerpige stootboei, de ronde zijn veel duurder.

bah, lijkt me vies werkje en tijdrovend. Ik denk dat het maken van een gewone val je veel werk scheelt. Of je moet toch tijd zat hebben natuurlijk :=

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:39

Ik ga eens kijken wat een originele vliegenlijmsliert (zo'n vies ding uit de super) doet in de flessenconstructie. Tenminste..... als de zon weer gaat schijnen 8-) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:39

Ik laat ze er gewoon in zitten tot ze allemaal dood zijn :D Zóveel vang ik er nu ook weer niet :)

Stasja

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:46

Wij hebben op stal gister hele simpele dazen vallen gemaakt door skippy ballen zwart te spuiten en daarna in te smeren met vliegenlijm, ze hebben nu één avondje/ nachtje gehangen en we hebben er al echt veel gevangen!!! Was helemaal blij vanochtend!!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:47

hier in de betuwe veel water warm de paarden worden lek gestoken echt niet normaal ze staan te vechten wie er als eerst na binnen mag :( maar gaan die dazen niet meer na beneden die fles uit? :o?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:49

Wat is vliegenlijm? en hoe ga je ze nu verwijderen???

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:52

roybrit schreef:
hier in de betuwe veel water warm de paarden worden lek gestoken echt niet normaal ze staan te vechten wie er als eerst na binnen mag :( maar gaan die dazen niet meer na beneden die fles uit? :o?

noop. Om de een of andere reden kruipen of vliegen ze alleen maar omhoog en als ze naar beneden willen laten ze zich vallen. Vandaar het kleine tuutje waardoor ze in de val kruipen. Moeten ze wel heel bewust mikken, willen ze precies door de flessenopening heenvallen. Eigenlijk gedragen ze zich precies als hoofdluis.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:14

Waar koop je dan de vliegenlijm? Of kan je dat ook zelf maken ;)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:15

Eleonoor schreef:

Vraag me ook af of het ook in de buurt te koop is....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:17

mayday schreef:
Eleonoor schreef:

Vraag me ook af of het ook in de buurt te koop is....

Dit is wel een leuk topic.
Hele handige mensen hier.
Lijmbal lijkt me wel gemakkelijker om te maken. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:26

Eleonoor schreef:

Kijk even in dit topic, dit gaat over de lijmval. Daar staat wel een linkje.
[SV] lijmval maken voor dazen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:17

Zo....de dazenval staat. Geloof het of niet, maar in een halve minuut zaten er al 6 in!!! Helaas niet bovenin, maar in de fuik. Is dat bij jullie ook zo of is mijn fuik niet goed?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:12

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:40

Hey Kinke, leuk dat je aan het knutselen bent geslagen en foto's hebt geplaatst. Ik ben ook bezig. :)

@Gem: bedankt voor je antwoord. IK ga ermee aan het werk.
@Stasja: waar heb jij die lijm gekocht? Bij de lijmloer-verkoper of elders? Wordt deze lijm uiteindelijk hard/droogt hij uit? Anders lijkt me afbikken heel lastig (ziet filmpje voor zich:*leg de loer op de vloer en schraap de dazen eraf.* *komt er vervolgens achter dat de bal onder het zand en hooi zit*)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:59

Hippoloic, dat effect had ik al bij zwart spuiten van een skippy bal die ook met autolak niet droogt :+

Mijn val heeft een niet goed werkende bovenkant van de val. De fles steek teveel onderuit waardoor de dazen een te grote bijzondere weg moeten volgen. Dus moet iets beters verzinnen ;)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:43

roybrit schreef:
maar gaan die dazen niet meer na beneden die fles uit? :o?

ze vliegen naar het licht, naar boven ;)

ik ben ook maar aan de knutsel geslagen.. :+
(tip: ik heb het bij gebrek aan flessen niet helemaal af, maar als je een extra flessen-middenstuk aan de klamboe vastmaakt, die een stukkie inknipt+ daar dan je eh, in elkaar gekeerde fles "overheenschuift" kun je dat bovenste stuk makkelijk legen... tenminste, zo was het toch bedoelt? :7 )

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:01

Ik heb er gisteren wel 300 ongeveer gevangen, en daarna heerlijk zwemles geprobeert te geven. helaas allemaal weer gezakt voor A. met val ben ik in de bak ng niet veilig met rijden.
Misschien nog een tweede dan maar maken. K. Dazen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:21

300 :oo
Wat een aantallen zeg. Dat haal ik in 10 jaar niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:02

moeder natuur had gisteravond onze dazen zwemles gegeven, heb nog geen opvolger voor pieter vd hoogeband gevonden :)
Helaas was ie omgewaaid maar waren de dazen al verzopen. Ben benieuwd wat het vandaag wordt want het waait hier heel hard en er zijn flink veel wolken.