Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Perla schreef:ik vind de pagony ultra een super deken lekker warm met een goede pasvorm en hij blijft mooi
toverpaardje schreef:Ik heb een bucas smartex rain voor mijn fjord, maar ik vind het eigenlijk maar niks, de deken trekt steeds naar achteren. En was te krap op de boeg, dus een borstverbreder, maar hij trekt nog steeds naar achteren, er staat spanning op. Ze staat dag en nacht buiten. Welke deken hebben jullie voor je fjord of ander rond paard met brede boeg?? Mag ook per PB!
judithh schreef:Iemand ervaring met slopers???
Die van mij sloopt dus werkelijk iedere deken en vaak al binnen een paar uur, maakt ook niet uit wat voor deken erop ligt...duur/goedkoop stof/canvas enz..enz
wordt er nu onderhand een beetje moedeloos van, ik heb zelfs even getwijfeld om hem maar helemaal zonder dek te zetten, maar dan staat hij met zijn haar overeind....
iemand tips?
Die van mij sloopt dus werkelijk iedere deken en vaak al binnen een paar uur, maakt ook niet uit wat voor deken erop ligt...duur/goedkoop stof/canvas enz..enz
wordt er nu onderhand een beetje moedeloos van, ik heb zelfs even getwijfeld om hem maar helemaal zonder dek te zetten, maar dan staat hij met zijn haar overeind....
iemand tips?
Berdientje schreef:Mijn half-geschoren IJsco die dag en nacht buiten staat heeft onder de 3 graden 500 gram op, tussen 3 en ongeveer 5 graden 300gram+wollen deken, en boven de 5 graden 300 gram. Ik wil nogsteeds de bucas all in one aanschaffen, of een andere dikkere deken voor als het kouder is, want die onderdekens gaan zo ontzettend strak zitten door het gewicht van de bovendeken (wordt helemaal naar achter getrokken, en gaat dus schuren)
toverpaardje schreef:Ik heb een bucas smartex rain voor mijn fjord, maar ik vind het eigenlijk maar niks, de deken trekt steeds naar achteren. En was te krap op de boeg, dus een borstverbreder, maar hij trekt nog steeds naar achteren, er staat spanning op. Ze staat dag en nacht buiten. Welke deken hebben jullie voor je fjord of ander rond paard met brede boeg?? Mag ook per PB!
irmalouise schreef:nou Mango ik heb de deken afgelaten, heb hem een tijdje in de paddock laten lopen in zijn blootje, hij ging gelijk zijn haren uitzetten, hopelijk word hij nu niet ziek, maar ze gaan nu vanwege de gladheid niet het pad op, dus dan blijft hij de lekker in zijn stalletje. En daarbij laat ik hem een tijdje binnen omdat zijn stralen, door de nattigheid erg zacht zijn, dus dan kan het eventjes bijkomen.
Hoorde net van iemand op stal, dat paarden zich het lekkerst voelen met een temperatuur van - 12 tot dacht 20 graden, dus als de temperatuur onder de -12 komt dan is het zoals ik het begrijp pas echt nodig om een deken te gebruiken.
Mango wat lekker dat je paard nu naar een nieuwe stal gaat waar ze in de winter ook buiten staan, daarom ben ik ook naar deze nieuwe stal gegaan, sta hier ook pas 3 maanden, maar mijn paardje heeft zich helemaal aangepast, geloof niet dat hij de oude stal echt mist.
Vind het moeilijk wat er goed is voor je paardje of je nu een dikkere deken moet nemen??? Je kan het eerst aankijken, en als je ziet dat ze/hij staat te rillen dan moet je een dikkere omdoen.
Succes er mee.
iemand tips?
Nimmedor schreef:judithh schreef:Iemand ervaring met slopers???
iemand tips?
Ik werk op dresuurstal en bij ons hebben we ook van die gefrustreerde slopers staanheb wel wat ideen voor je:
-dekenrek omdoen eventueel s'nachts, is best zielig, ze hebben dan weinog bewegingsvrijheid en kunnen niet eten of drinken.
-bijtkap/muilkorf ook sneu maar beter als dat je paard het koud krijgt, gewoon goed te eten/drinken geven voor en na de nacht. Ik weet niet of je overdag hele dag op stal bent, ik dus wel en kan het dan goed bijhouden/in de gaten houden.
-De meest menselijke oplossing die ook super werkt: Antibijtspray op de deken spuiten! Als ie er dan aan begint te trekken vind die het zo vies dattie er wel vanaf blijft.
veel su6
Citaat:
Ik werk op dresuurstal en bij ons hebben we ook van die gefrustreerde slopers staanheb wel wat ideen voor je:
-dekenrek omdoen eventueel s'nachts, is best zielig, ze hebben dan weinog bewegingsvrijheid en kunnen niet eten of drinken.
-bijtkap/muilkorf ook sneu maar beter als dat je paard het koud krijgt, gewoon goed te eten/drinken geven voor en na de nacht. Ik weet niet of je overdag hele dag op stal bent, ik dus wel en kan het dan goed bijhouden/in de gaten houden.
-De meest menselijke oplossing die ook super werkt: Antibijtspray op de deken spuiten! Als ie er dan aan begint te trekken vind die het zo vies dattie er wel vanaf blijft.
veel su6
fjordiezzz schreef:
Ik heb een pagony tiger heavy op mn fjord liggen 370 grams, deze ligt echt prima!!Toen hij net nieuw was zat hij klein beetje strak bij zn borst met eten, maar nu zit hij echt als gegoten!!!! Hij blijft heel goed liggen en trekt niet naar achteren, ook met rollen etc blijft hij super netjes liggen!!
En voor het voor- en najaar krijgt hij de Pagony Tiger Outdoor Medium op van 200 grams
toverpaardje schreef:fjordiezzz schreef:
Ik heb een pagony tiger heavy op mn fjord liggen 370 grams, deze ligt echt prima!!Toen hij net nieuw was zat hij klein beetje strak bij zn borst met eten, maar nu zit hij echt als gegoten!!!! Hij blijft heel goed liggen en trekt niet naar achteren, ook met rollen etc blijft hij super netjes liggen!!
En voor het voor- en najaar krijgt hij de Pagony Tiger Outdoor Medium op van 200 grams
En welke maat heb je op je fjord liggen, em hoe groot is jouw fjord? Ik vond de bucas inderdaad ook te klein lijken omdat het met eten zo erg strak trekt bij d'r boeg. Maar ik heb de deken 2dehands aangekocht, moet het zich dan nog naar het lichaam vormen? Ik had de deken gekocht met een stukke binnenvoering rond de schoft, degene van wie ik hem kocht zei dat het kwam omdat haar paard een erg hoge schoft had en daardoor ontstond daar spanning, maar nu had ik die scheur genaaid, en een week of 2 erna was die weer open, ik heb hem nu net even gewassen en genaaid. Als ie nu weer opgaat probeer ik het eerst nog wel met de borstverbreder maar dat leek het ook niet helemaal. Het is een maat 135/185. Wat een gedoe zeg zo'n deken, ik kan toch niet steeds maar dekens gaan kopen in de hoop dat ik er 1tje tegen kom die helemaal goed is..daar zijn ze toch wel te prijzig voor..
gouda schreef:Berdientje schreef:Mijn half-geschoren IJsco die dag en nacht buiten staat heeft onder de 3 graden 500 gram op, tussen 3 en ongeveer 5 graden 300gram+wollen deken, en boven de 5 graden 300 gram. Ik wil nogsteeds de bucas all in one aanschaffen, of een andere dikkere deken voor als het kouder is, want die onderdekens gaan zo ontzettend strak zitten door het gewicht van de bovendeken (wordt helemaal naar achter getrokken, en gaat dus schuren)
Vind ik dus ook het vervelende van onderdekens. Zelfs met dekensingel er extra bij drukken die gespen voor helemaal in de borst van je paard. Dit kan niet lekker zitten lijkt mij. Heb nu bij mijn ongeschoren paard een 370 grams WB opliggen warm zat en volgens mij erg comfortabel.