Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:59

Chrystal-gek schreef:
Perla schreef:
Ik vind een geschoren paard/pony staat op stal en heeft voldoendedekens op zodat hij het niet koud heeft mijn paard staat nu onder 900 grams (550 + 350) en een wollen deken om de hals

En niet naar buiten?
Dat vind ik onzin, geschoren of niet, naar buiten gaat ze bij mij (jaja, je moet daarvoor de mogelijkheden hebben, maar als je dat hebt en je doet je paard niet naar buiten omdat ze geschoren is, vind ik dat kul).
Wat betreft voldoende dekens om het paard warm te houden, daar kun je niet anders dan eens mee zijn .
Je kunt alleen niet een bepaald aantal grams daarvoor aangeven, de een heeft meer nodig dan de ander.
Dat is dus gewoon even uitvogelen hoe het met jouw paard zit.

Ik vind je kan een geschoren paard wel 2/3 uurtjes buiten zetten maar dan moet ie ook weer naar binnen en vooral als het vies/koud weer is.
Mijn paard staat echt niet de hele dag op stal hoor ze staat dagelijks een paar uurtjes(2/3) buiten en daarnaast rijd ik haar nog of stap ik haar aan de hand
maar er zijn ook mensen die hun (deels) geschoren paarden toch dag en nacht buiten zetten daar heb ik mijn bedenkingen over (niet om iemand aan te vallen ofzo anders krijg ik straks iedereen weer over me heen) maar dan groeit het haar toch heel snel weer aan wat voor nut heeft het scheren dan gehad buiten het feit dat het paard het gewoon koud had.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:05

Mijn IJsco staat dat en nacht buiten, en is half november geschoren, en het is nog superkort, het groeit echt niet snel, ze staat nu onder haar bucas smartex all in one, heeft het niet koud, en het haar groeit niet hard aan... Dus ik zie het nut er weldegelijk van in, mer rijden heeft ze het minder warm, in het land heeft ze het gewoon lekker wamr, en het haar blijft ook goed kort...

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:54

Berdientje schreef:
Mijn IJsco staat dat en nacht buiten, en is half november geschoren, en het is nog superkort, het groeit echt niet snel, ze staat nu onder haar bucas smartex all in one, heeft het niet koud, en het haar groeit niet hard aan... Dus ik zie het nut er weldegelijk van in, mer rijden heeft ze het minder warm, in het land heeft ze het gewoon lekker wamr, en het haar blijft ook goed kort...

Idem hier, en mijn haf staat zelfs nog onder een dunnere deken. Hij wordt prima in de gaten gehouden zowel door mij als de stalhouder en hij staat er echt gewoon prima bij.

Zijn vacht groeit niet hard, maar wat er aan (geschoren) vacht zit is misschien niet lang maar wel erg dik en compact haar.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 07:43

ik kan het inderdaad ook eerst proberen zonder te scheren en met dekens, maar hoe dikke deken moet ik dan opgooien? en dan zodra ze een wintervacht gaat aanmaken?

Anoniem

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:01

ik zou iig nu op dit moment met die vrieskou geen paarden scheren, de overgang is te groot, zelfs tijdens het scheren kunnen ze al kou vatten. en paarden die geschoren zijn zou ik niet de hele dag buiten houden, ook al hebben ze een dik dek, die koude wind komt overal tussen.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:53

Mijn fjord staat onder een 300 grams dag en nacht buiten (met schuilstal) geschoren in okteber. En zit nog super kort in zijn vacht.

Afbeelding
foto van 1 week geleden..

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:27

Ik heb ook een scheervraagje, ivm examens kan ik nu niet veel rijden en is mijn paard dus ook niet geschoren en hij isi een echte teddybeer.
Ik zit erover te denken hem na mijn laatste examen te scheren (rond 10 februari) omdat hij dan toch weer echt aan het werk wordt gezet. Nu gaan de paarden bij ons vanaf mei 24/7 naar buiten.
Zou hij dan nog een deken moeten dragen of heeft hij tegen dan genoeg vacht aangemaakt om zo buiten te kunnen? (natuurlijk zet ik hem op stal dan eerst onder een minder dikke deken en gaat hij altijd overdag nog buiten enz)

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:40

Perla schreef:
Ik vind je kan een geschoren paard wel 2/3 uurtjes buiten zetten maar dan moet ie ook weer naar binnen en vooral als het vies/koud weer is.
Mijn paard staat echt niet de hele dag op stal hoor ze staat dagelijks een paar uurtjes(2/3) buiten en daarnaast rijd ik haar nog of stap ik haar aan de hand
maar er zijn ook mensen die hun (deels) geschoren paarden toch dag en nacht buiten zetten daar heb ik mijn bedenkingen over (niet om iemand aan te vallen ofzo anders krijg ik straks iedereen weer over me heen) maar dan groeit het haar toch heel snel weer aan wat voor nut heeft het scheren dan gehad buiten het feit dat het paard het gewoon koud had.

Dag en nacht heb ik ook mijn bedenkingen bij, ik zou het zelf niet doen, maar meerderen doen dit wel en dat gaat goed.
Ook bij een paard wat zowat alleen op stal staat kan de vacht weer behoorlijk aangroeien zodat je weer moet scheren. Dat ligt aan het paard zelf, maar ook aan hoe dik je haar inpakt.
Mijn paard komt iedere dag buiten, wat voor weer het ook is (ligt wel aan de weersomstandigheden hoelang, of ze nou geschoren is of niet, met een hele dag hagel op haar kont doe ik haar geen plezier ), s'ochtends/smiddags gaat ze naar buiten en in de avond zet ik haar binnen.
Ze staat dan echt wel langer dan 2 a 3 uurtjes buiten, als het de hele dag slecht weer is en ik haar eventjes naar buiten doe, is dat eventjes voor mij rond de 2 uur .

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:29

Mijn pony is eind november geschoren (half). Maar hij krijgt nu alweer van de lange haren en wil hem toch graag helemaal geschoren hebben. Wanneer kan ik hem weer scheren?? (en dan helemaal)

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:40

Ik zou het doen als de ergste vrieskou over is. Het is nu toch best koud, en als je dan ineens ook benen oid scheert (weet niet wat half is bij jou?) krijgen die denk ik toch best een klap van de kou. Bij een graad of 8 lijkt het mee een slimmer idee...

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:50

Dit is bij mij half geschoren:
Afbeelding

Benen dus niet, ben het nu nog niet van plan met die vrieskou. Misschien begin maart? Of is dat te laat? hij moet natuurlijk wel een goede zomervacht krijgen.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:30

Ik denk dat je niet moet kijken naar wanneer, ik bedoel, als ze voor (bijvoorbeeld) volgende week de hele week een graad of 7/8 geven, zou je het ook wel kunnen doen denk ik, als ze een aantal dagen wat zachter weer voorspellen, dan heeft je pony tijd om aan de kou te wennen, en tegen de tijd dat het dan weer wat kouder wordt (stel na een week) krijgt ie toch een minder grote klap kou op zijn benen enzo...

Wat ik vooral belangrijk vind is op je eigen gevoel afgaan. Ik heb mijn IJsco haar hals en buik niet geschoren omdat mij dat te koud leek met dag en nacht buiten, en de regen op haar huid enzo, maar er zijn weer anderen die dat wel doen en bij wie het prima gaat. Dus slecht lijkt het me niet, maar voor mijn eigen gevoel heb ik het niet gedaan (misschien volgend jaar wel, ik weet het nog niet...)

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:41

ik doe zowiezo niet zijn hele benen, vindt ik zonde van zijn sokken
Hij heeft een stal waar hij in kan en een uitloop. Dus hij staat niet dag en nacht buiten (of hij moet daar zelf voor kiezen) Dus dat scheelt ook wel denk ik. Ik ga even het weer afwachten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 05:26

sidneey schreef:
Mijn pony is eind november geschoren (half). Maar hij krijgt nu alweer van de lange haren en wil hem toch graag helemaal geschoren hebben. Wanneer kan ik hem weer scheren?? (en dan helemaal)

je zou hem helemaal kunnen scheren als deze vorstperiode voorbij is (tep. boven de 8 graden) dan ben je optijd met een goede zomervacht voor als je hem dag en nacht straks zonder deken buiten wilt laten staan (ong. mei)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:21

jessje schreef:
Ik heb ook een scheervraagje, ivm examens kan ik nu niet veel rijden en is mijn paard dus ook niet geschoren en hij isi een echte teddybeer.
Ik zit erover te denken hem na mijn laatste examen te scheren (rond 10 februari) omdat hij dan toch weer echt aan het werk wordt gezet. Nu gaan de paarden bij ons vanaf mei 24/7 naar buiten.
Zou hij dan nog een deken moeten dragen of heeft hij tegen dan genoeg vacht aangemaakt om zo buiten te kunnen? (natuurlijk zet ik hem op stal dan eerst onder een minder dikke deken en gaat hij altijd overdag nog buiten enz)

het ligt er een beetje aan wat voor weer het in mei is en hoe hard de vacht van je paard weer aangroeid. ik zou er rekening me houden dat hij nog een dun dekentje op moet.

Usha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:50

Hallo,

Ons hebben ze (waarschijnlijk) wijsgemaakt dat je na januari een paard niet meer mag scheren omdat je de zomerhaar dan zou 'kwetsen'. Hoe zit dat net met die zomerhaar? (wanneer, moet je er af blijven of mag scheren gewoon ook als een paard z'n zomerhaar heeft?)

Voor zover ik hier lees, mag het altijd, maarja...ik wou maar zeker zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:11

je kunt hem eigenlijk altijd scheren.

als je bang bent dat hij geen mooie zomervacht krijgt, gewoon niet meer scheren naardat hij begint met verharen.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:25

loulou schreef:
jessje schreef:

het ligt er een beetje aan wat voor weer het in mei is en hoe hard de vacht van je paard weer aangroeid. ik zou er rekening me houden dat hij nog een dun dekentje op moet.

Bedankt!
Dan hoop ik op mooi weer in mei

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:15

ik wil mij merrie gaan scheren waarschijnlijk volgende week of die week erna...het word haar eerste keer..
ik wou dan de hh thor deken opleggen...die heb ik besteld..
is 300 gram..ze staat overdag buiten.....
en ojah helemaal scheren, is dit nu wel verstandig....ik lees namelijk dat je altijd wel kan scheren..........en het weer is nu iets zachter

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:30

Het is hier nu min 3 dus 300 gram voor een geschoren paard wat ook buiten staat lijkt me wat weinig.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:33

simongek schreef:
Het is hier nu min 3 dus 300 gram voor een geschoren paard wat ook buiten staat lijkt me wat weinig.

mmmm....hoeveel grams onderdeken zal ik erbij halen dan ?
ook iets van 250/300...en gewoon zelfde maat, ik bedoel past dat wel ?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:44

Mijn paard heeft 3 dekens op en ze zijn allemaal dezelfde maat. passen evengoed nog helemaa super.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:17

ladylay schreef:
simongek schreef:

mmmm....hoeveel grams onderdeken zal ik erbij halen dan ?
ook iets van 250/300...en gewoon zelfde maat, ik bedoel past dat wel ?

ja zou er wel een 250 grams onder doen.

idd gewoon dezelfde maat.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:55

Ik heb een shetlander die heel slecht in de zomer uit z'n wintervacht komt. Dit houd in dat hij t/m juli, half augustus nog in een dikke vacht zit. Poetsen etc. helpt echt niks! Z'n haren laten gewoon niet los. Het is voor hem vervelend dat hij zo slecht uit z'n vacht komt, maar is het verstandig om hem dan te scheren en een dekentje op te doen? In Juli word het al vrij warm en staat hij nog in z'n wintervacht. Hebben jullie tips? of moet ik het gewoon zo laten?

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:16

Owja, ik heb al lijnzaadolie etc. geprobeerd, maar helpt ook allemaal niks.