Hooien dit seizoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:39

Wij testen nooit maar gezien hoe vlot het hooi er in gaat zal er vaat smaak zat aan zitten. Nu al 20 kg per dag er doorheen en dan hebben ze niet 24/7 hooi maar zoeken ze nog over de weides wat gras.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:53

wij hebben nog geen analyse van het hooi, dat komt over een tijdje wel als alle kuil en voordroogbalen ook klaar zijn.

wat betreft broei, daar hadden we afgelopen zaterdag nog last van.. ik zat met de puppies in de tuin, en het begon ineens hard te stinken. Dus ik verdacht al buren van houtstook oid. Zat al bijna te klagen in de buurtapp, toen mijn man belde dat onze mesthoop in de fik stond. Kennelijk was daar een oude baal hooi gaan broeien, het had die nacht ervoor wat geregend wat het proces aan de gang heeft gebracht
Het stonk verschrikkelijk en er was best veel rook. Dus toch de brandweer maar gebeld, die heeft uiteindelijk met een hoogwerker van bovenaf kunnen blussen. Hooi was al oud en op de mesthoop gegooid vanwege rotte plekken, maar dat is dus toch nog niet veilig.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:40

Ik heb steed 1 baal van een partij gekocht en dan na openen gelijk een test op de post. Meestal heb je het dan de volgende dag.

Maar nu dus al van 3 partijen getest, zijn 3 dure baaltjes

Ik meng het nu beetje met graszaadhooi.
En voor mijn merrie die hoefbevangen is geweest doe ik nu weken in water.
Maar daar zit ik nu niet echt op te wachten, zeker in de winter vind ik dat zo’n gedoe.

Morgen even overleggen met hooileverancier

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:42

Eiwit weer extreem laag echt bizar
Dit had mijn bazin ook en die heeft overleg gehad met kliniek, maar daar gaven ze aan dat dit hooi met zulk laag eitwit gehalte niet aan te vullen is.

DuoPenotti schreef:
Ja hier ook hoog in suiker voor mijn paarden dan.
Voor als je actief rijd gaat het wel.
De rest extreem laag.

1e snede.
Ik laat overigens het hooi testen dat ik pak net voordat het de plastic pak in gaat.
Ik hoor zeggen, nooit nagetest, dat de suiker in de pak de eerste weken nog iets zakt.

Ik baal er ook van.
Vorig zelfde land laag in suiker.

[ Afbeelding ]

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:59

Hier staan ze gelukkig jaar door op gras en naar wat ik begrepen heb blijft eiwit ook in de winter in het gras.
Al krijgen ze beide nog wel wat sojaschroot bij.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:57

De eerste snee was hier redelijk hoog in suiker. Bij pavo getest en het pijltje staat recht omhoog.
Vorig jaar is er een keer regen over gegaan en ze vonden het nog steeds lekker en was daardoor waarschijnlijk ook echt laag in suiker. Ik zit er aan te denken om de 2e snee in de regen te maaien :roll:

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:30

Helaas kan 1 van mijn paarden niet hele dag op gras

DuoPenotti schreef:
Hier staan ze gelukkig jaar door op gras en naar wat ik begrepen heb blijft eiwit ook in de winter in het gras.
Al krijgen ze beide nog wel wat sojaschroot bij.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:31

Oh bijzonder wie weet met regen, misschien wel logisch.
Met natmaken/ weken verdwijnen suikers ook.

Hannanasjuh schreef:
De eerste snee was hier redelijk hoog in suiker. Bij pavo getest en het pijltje staat recht omhoog.
Vorig jaar is er een keer regen over gegaan en ze vonden het nog steeds lekker en was daardoor waarschijnlijk ook echt laag in suiker. Ik zit er aan te denken om de 2e snee in de regen te maaien :roll:

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:17

Voor hooianalyse wacht ik 2 maanden na persen van midibalen. Ik bewaar wat hooi als de 1e baal bijna opgevoerd is, en meng dat met wat plukken uit de 2e baal.
Net uitslag binnen, 85% droge stof, 12 % suiker (vorig jaar 14,5, en in 2023 26%). En eiwit en energie mooi gemiddeld. Ik ben er blij mee, was droog voorjaar in Zuid-Holland en ik was bang dat het weer extreem hoog was. Voor de mini meng ik het in de winter met stro, en mijn oude merrie kan het goed hebben.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:28

NadiaM schreef:
Oh bijzonder wie weet met regen, misschien wel logisch.
Met natmaken/ weken verdwijnen suikers ook.

Hannanasjuh schreef:

Ja dat lijkt mij ook het meest logische. Misschien dit jaar maar eens de proef op de som nemen. De weide staat er toch niet echt lekker bij dus dan is er nog weinig aan te verpesten :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:48

Karin_deB schreef:
Ik heb 1e snede onverpakt van mijn hooiboer laten testen: hoog in suiker en energie. Eiwit en structuur goed.

Analyse 2e snede hoop ik van de week te ontvangen: ik vrees ook hoog in suikers gezien hoe mijn ruin erop reageert.

Wat een ellende..

Regio Breda.

Het zijn dus niet de suikers..

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:05

Karin_deB schreef:
Karin_deB schreef:
Ik heb 1e snede onverpakt van mijn hooiboer laten testen: hoog in suiker en energie. Eiwit en structuur goed.

Analyse 2e snede hoop ik van de week te ontvangen: ik vrees ook hoog in suikers gezien hoe mijn ruin erop reageert.

Wat een ellende..

Regio Breda.

Het zijn dus niet de suikers..

[ Afbeelding ]

Kan het niet helemaal zien maar je suiker zit ook zo rond de 10/11%

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:21

Heb je gelijk in. Idealiter zou ik het lager zien maar als de rest wel oke was had ik dit suiker percentage wel geaccepteerd.

Ik ga nu maar op zoek naar graszaadhooi om mee te mengen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:43

Wat vind je aan deze uitslag niet goed?

Ik zou in mijn handen klappen met zo'n uitslag. Ik heb vorig jaar 150 midi balen gehad met een vergelijkbare uitslag en mijn Haflingers hebben het er super op gedaan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:54

suffie schreef:
Wat vind je aan deze uitslag niet goed?

Ik zou in mijn handen klappen met zo'n uitslag. Ik heb vorig jaar 150 midi balen gehad met een vergelijkbare uitslag en mijn Haflingers hebben het er super op gedaan.

Veel te hoog energie en eiwit gehalte. Mijn ruin doet het hier slecht op: te strak in zn vel en valt niet af + jeuk.

Terwijl we voor dit hooi juist op de goede weg waren en hij gestaag afviel.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 23:12

Wij laten eigenlijk nooit ons hooi (van eigen land) analyseren en hebben normaal ook nooit problemen, maar mijn warmbloedpony schuurt nu ook flink haar staart en staat érg strak (van dikkigheid). Ik vind het alleen wel bijzonder als dat van alleen het hooi zou komen, aangezien ze met 2 Haflingers en 1 D-pony nu in totaal ongeveer een half klein pakje hooi per dag (1,5-2 plakken per pony) krijgen naast 2-3u weidegang. Verder staan ze op een track met veel kruiden en struiken/bomen (geen gras).

Ik denk voor de zekerheid ze nu echt alleen na 21u op de wei te zetten of voor 10u. Mocht dat niets doen dan ga ik ook het hooi maar weer weken denk ik.

Vervelend hoor dat het bij veel mensen zo is.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:37

Ik heb hier ook problemen met schuren dit jaar, anders hoogstens 1, nu alle 8 -O- zelfs de oudste drie van 30+ die niet te vet zijn schuren nu. Volgens mij zit in het gras veel te veel eiwit ook met de zon en de droogte. Zodra het een week bewolkt is gaat het aanzienlijk beter hier. Neemt niet weg dat het heel vervelend is :(