[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:27

Heb ik ook gezien. Maar vind ik teveel geld voor een regen die inregent en waarschijnlijk weer maar kort mee gaat.

De Premier Equine heeft een andere pasvorm. Hoger bij de hals, oogt niet alsof hij gaat inregenen. Oogt kwalitatief ook veel sterker dan de Rambo. Valt wel erg groot.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:48

Help, dekennoob weer hier.

Gisteren dekens gepast, maar geen idee wat nou wel en niet goed zit.. Kunnen jullie meekijken?
Er is bij alle dekens genoeg hals/schoftvrijheid (klemt niet), maar alle dekens trekken naar voren bij het naar beneden doen met de hals. Is dit normaal, doen alle dekens dit? Is mij dit gewoon nog nooit opgevallen of is mijn paard een verhaal apart?

Alvast sorry voor alle foto's, maar ik weet het echt niet :')

Amigo Bravo 12 disc sluiting:
6'0, te klein:
Afbeelding

6'3, volgens mij de goede maat of ook nog te klein?:
Afbeelding

6'3 - Ligt mooi tot ze der hals naar beneden brengt. Dan trekt ze heel de deken naar voren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amigo Bravo 12 rechte sluiting, maatje mag volgens mij 1 groter (dit is 6'0):
Afbeelding
Afbeelding

Met hals naar beneden trekt hij opnieuw helemaal naar voren:
Afbeelding
Afbeelding

Amigo Bravo 12 Wug:
Afbeelding

Trekt het minst naar voren, wellicht een maatje groter uberhaupt? (dit is opnieuw 6'0):
Afbeelding

Dit is met hals naar beneden
Afbeelding

Bucas trok ook enorm naar voren en pasvorm bij schouders was niets, net pofmouwtjes:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:09

Dekens zijn allemaal te smal daardoor trekt het naar voren. De wug ligt het mooiste.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:28

De wug ligt prima dacht ik.

Als je geen halve hals wil, de Kentucky regendeken? Die heb ik naast de rambo en wug dekens en vind die best wel wel fijn. Ook aanpasbaar met liners en goed waterdicht. Ik heb de deken zonder konijnenbont erin. Dat vind ik zo handig

Welke maat is de bucas en welk model? De Irish van Bucas ligt namelijk weer anders dan de andere modellen. Wellicht nog de moeite waarde

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:43

Waaraan zien jullie dat de deken te smal is als ik vragen mag? Doordat die zo naar voren trekt? :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:02

Kijk eens naar shires dekens die hebben een mooiere pasvorm voor wat bredere paarden

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:49

Die wug vind ik niet zo verkeerd liggen hoor.

Ze sluiten allemaal wat hoog, daardoor trekken ze zo mee naar voren. Ik gok dat je paard wat meer ruimte van de voorkant nodig is. Zoals Marjan al zegt heeft shires mooie, maar wellicht is de Bucas Big Neck ook een optie.

Amigo had toch ook een lijn voor bredere paarden? Heette dat niet XL?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:04

De wug lijkt het mooiste, maar trekt aan de plooien te zien naar achteren.
Als dan de deken eronder weg is denk ik dat het nog erger is..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:01

Ik vind de wug ook het mooiste liggen. Maat groter zou ik niet doen.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:46

Bedankt voor al jullie inzichten!

Dat de dekens aan de voorkant te smal zijn had ik absoluut niet verwacht, zo breed is ze niet :o

Hier een foto van de v-sluiting van een 6'0 deken die ik kon passen, die stond juist wat open:
Afbeelding

Aan de andere kant schoof die dus inderdaad niet zo naar voren als al deze dekens doen met het naar beneden doen van haar hals:
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind inderdaad de Wug ook wel mooi zitten, maar twijfel of hij niet een maatje groter zou moeten. Voor nu zou ik dan op jullie advies denk ik Shires, Amigo XL en de Wug in een 6'3 bestellen om te passen.

Voor de volledigheid nog even mijn paard op de foto, wellicht geeft dat nog ideeën?
Ze staat niet in training en wordt nu al 5 maanden niet bereden, dus heeft geen spiermassa. Foto met zadel was puur om te kijken of haar zadel goed genoeg lag met bontje om haar op te pakken (was overigens niet het geval dus ze staat nog steeds stil)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@VWestra de Bucas is de Anniversary, die valt als het goed is onder de Irish serie
Nog even de 'pofmouwtjes' van de Bucas, waarbij dan naar mijn idee te zien is dat haar schouders een stuk lager zitten dan blijkbaar hoort?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:54

Het probleem is niet de breedte van je paard maar de hals. Die komt heel erg laag uit de boeg bij de meeste paarden komt die hoger uit boeg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:55

De Amigo XL is dan een fijne deken, die sluit een stuk lager dan de normale Amigo dekens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:59

Daarbij lijkt je paard toch vrij breed in de schouder gezien de ruimte die er tussen de voorbenen zit

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:23

DenieesB schreef:
Bedankt voor al jullie inzichten!

Dat de dekens aan de voorkant te smal zijn had ik absoluut niet verwacht, zo breed is ze niet :o

Hier een foto van de v-sluiting van een 6'0 deken die ik kon passen, die stond juist wat open:
[ [url=m/VqTHHY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aan de andere kant schoof die dus inderdaad niet zo naar voren als al deze dekens doen met het naar beneden doen van haar hals:
[ [url=m/Y0uxEI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PGfOdE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind inderdaad de Wug ook wel mooi zitten, maar twijfel of hij niet een maatje groter zou moeten. Voor nu zou ik dan op jullie advies denk ik Shires, Amigo XL en de Wug in een 6'3 bestellen om te passen.

Voor de volledigheid nog even mijn paard op de foto, wellicht geeft dat nog ideeën?
Ze staat niet in training en wordt nu al 5 maanden niet bereden, dus heeft geen spiermassa. Foto met zadel was puur om te kijken of haar zadel goed genoeg lag met bontje om haar op te pakken (was overigens niet het geval dus ze staat nog steeds stil)
[ [url=m/RIuYtj.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lCHf8E.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EvPhrV.png]Afbeelding[/url] ]

@VWestra de Bucas is de Anniversary, die valt als het goed is onder de Irish serie
Nog even de 'pofmouwtjes' van de Bucas, waarbij dan naar mijn idee te zien is dat haar schouders een stuk lager zitten dan blijkbaar hoort?
[ [url=m/zMMEtt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind deze v sluiting helemaal niet verkeerd zitten hoor. Zou misschien nog wel ietsje langer kunnen, maar dat is ook uitproberen.
Ga je ook een hals gebruiken (met veel regen), want dan maakt het al helemaal niet uit dat hij ietsje ruimte heeft voor.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 01:17

Thanks! Die past goed inderdaad. Zelfde maten als die van mij?

balance schreef:
Welke maat deken?
Bovenlijn is ong. 1 meter
Halsaanzet midden staart ong. 1.50/1.52
IJslander met PPID

Bagheera_206 schreef:
Hier past mijn IJslander de Horseware Icelandic het fijnst. Andere IJslander staat onder een Catago Icelandic en andere IJslanders hebben gewone normale Bucas/Horseware dekentjes.

[ [url=m/Wyt6so.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aRHKGr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q9rglp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oTqONC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 06:56

balance schreef:
Thanks! Die past goed inderdaad. Zelfde maten als die van mij?

balance schreef:
Welke maat deken?
Bovenlijn is ong. 1 meter
Halsaanzet midden staart ong. 1.50/1.52
IJslander met PPID

Bagheera_206 schreef:
Hier past mijn IJslander de Horseware Icelandic het fijnst. Andere IJslander staat onder een Catago Icelandic en andere IJslanders hebben gewone normale Bucas/Horseware dekentjes.

[ [url=m/Wyt6so.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aRHKGr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q9rglp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oTqONC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn IJslander is 1.35m. Van de Horseware Icelandic met v-sluiting heeft ze maat 115/168.

Als je voor gewone Horseware dekentjes gaat let erop dat je dan voor de pony deken gaat. Daar heeft mijn IJslander maat pony 125/175. Althans bij de Horseware dekens met rechte sluiting. Als ik voor haar de gewone grote paarden versie neem zijn het net jurkjes. De pony maten hangen minder over de knietjes.

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:12

Voor mijn paard heb ik een Amigo deken met liner systeem.
Nou lijkt het me lekker voor hem om er een zachte deken onder te leggen (bijv. Kentucky).

Ik zie wel eens dat mensen de showdeken van Kentucky onder de "normale" deken leggen. Maar is deze niet veel te dik? Heb je dan niet een grotere maat "normale" deken nodig?
Hetzelfde voor de staldeken.
Bij de onderdeken van Kentucky ga ik ervanuit dat deze sowieso wel onder de Amigo incl. liners zou moeten kunnen. Deze heeft dan weer niet dat bont bij de schoft of gehele kraag. Zit die gehele dikke bonte kraag uberhaubt wel fijn onder een winter deken (incl. hals)?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:54

kimmeuwissen schreef:
Nou lijkt het me lekker voor hem om er een zachte deken onder te leggen (bijv. Kentucky).

Ik zie wel eens dat mensen de showdeken van Kentucky onder de "normale" deken leggen. Maar is deze niet veel te dik? Heb je dan niet een grotere maat "normale" deken nodig?
Bij de onderdeken van Kentucky ga ik ervanuit dat deze sowieso wel onder de Amigo incl. liners zou moeten kunnen. Deze heeft dan weer niet dat bont bij de schoft of gehele kraag. Zit die gehele dikke bonte kraag uberhaubt wel fijn onder een winter deken (incl. hals)?

Ik zou er sowieso geen deken onder leggen omdat jij “het wel lekker voor hem vindt” :o daarnaast is die deken 1 met voering, dan moet je kijken bij wat voor temperatuur je hem eronder wilt leggen?

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:55

Autumnn schreef:
kimmeuwissen schreef:

Ik zou er sowieso geen deken onder leggen omdat jij “het wel lekker voor hem vindt” :o daarnaast is die deken 1 met voering, dan moet je kijken bij wat voor temperatuur je hem eronder wilt leggen?

Pas als het echt koud wordt. Of na het scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:43

Voor een paard is dat dus helemaal niet fijn :) . Op een geschoren paard zijn gladde dekens een must. . Die van kentucky is leuk als transportdeken daar zou ik absoluut mijn paard niet de hele dag onder hoeven.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:49

Mijn paard sinds vorig jaar in de winter wel standaard eronder. Ik heb de bucas cooler onder een liner genaaid. Die cooler kan ik dan tijdens het seizoen regelmatig wassen. Vind het veel hygienischer dan alleen een regendeken die klam wordt van binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:50

Slmt9 schreef:
Mijn paard sinds vorig jaar in de winter wel standaard eronder. Ik heb de bucas cooler onder een liner genaaid. Die cooler kan ik dan tijdens het seizoen regelmatig wassen. Vind het veel hygienischer dan alleen een regendeken die klam wordt van binnen.

Maar de bucas cooler is heel iets anders dan die kentucky deken :j

Ik lees dat zij hem onder haar liners wil leggen dus niet een klamme regendeken maar een regendeken + liner en onder die liner nog die kentucky.

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:56

Spenk schreef:
Voor een paard is dat dus helemaal niet fijn :) . Op een geschoren paard zijn gladde dekens een must. . Die van kentucky is leuk als transportdeken daar zou ik absoluut mijn paard niet de hele dag onder hoeven.

Dus juist die hele zachte binnenkant van Kentucky is dus niet fijn op een geschoren paard? Het leek me juist lekker zacht voor zijn kale huid.

Carmen_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:58

Spenk schreef:
Slmt9 schreef:

Maar de bucas cooler is heel iets anders dan die kentucky deken :j

Ik lees dat zij hem onder haar liners wil leggen dus niet een klamme regendeken maar een regendeken + liner en onder die liner nog die kentucky.

Ja klopt. Dat. Dat leek me juist lekker zacht.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:01

Door de korte vacht gaan de dekens trekken. Gladde dekens kunnen blijven bewegen omdat die niet in de stoppels blijven hangen