[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:49

Ik heb halve halsen en zonder hals. De halve hals met veel regen, omdat zonder hals dan zoveel inregent. Ik vind hele hals wat benauwend, zonde van de manen en snel te warm (ongeschoren). Ik zit er echter nu wel wat aan te denken vanwege artrose in haar hals. Dan is een warmere hals misschien toch beter.

RianneH

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:15

Ik heb nu een regendeken met halve hals die goed bevalt met regen, maar als er droog weer blijft doe ik meestal de zonder hals om, al heb ik bij al mijn dekens inmiddels een los halsdeel aangeschaft zodat ik kan inspelen op het weer. Bij geen regen is de regel eigenlijk gewone deken zonder hals, en zet ik de hals eraan als er regen of sneeuw wordt voorspeld.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:50

Top dank jullie voor alle antwoorden! Ik ga hetzelfde doen. Dus alleen bij nat guur weer en wind het halsdeel op en verder gewoon af.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:13

Het was vanmorgen maar 2 graden, dus hij heeft vandaag voor het eerst zijn 100gr deken op.

Afbeelding

Nu toch wel spijt dat ik voor een deken met vaste hals ben gegaan. Heb daar destijds voor gekozen ivm inregenen, maar hij staat niet 24/7 buiten dus een losse hals was meer dan genoeg geweest. Nu toch maar kijken voor een 100gr zonder hals voor erbij. Zo blijven we bezig :=

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:22

Vanillia schreef:
Het was vanmorgen maar 2 graden, dus hij heeft vandaag voor het eerst zijn 100gr deken op.

[ [url=m/juYPuv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu toch wel spijt dat ik voor een deken met vaste hals ben gegaan. Heb daar destijds voor gekozen ivm inregenen, maar hij staat niet 24/7 buiten dus een losse hals was meer dan genoeg geweest. Nu toch maar kijken voor een 100gr zonder hals voor erbij. Zo blijven we bezig :=

Is die van jou geschoren of niet? Ik vond het gisteravond zo koud dat ik de 200 grams al opgelegd heb (volledig geschoren paard, dat wel)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:25

Nee ongeschoren! Stond tot gisteren nog bloot op stal en met 0 grams buiten :) Heb rond 12 even onder z’n deken gevoeld en dat voelde gewoon aangenaam en niet klam, ondanks dat de zon de hele ochtend scheen, dus te warm heeft ie het nu ook niet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:37

Ik had gisteren juist deken af gedaan. := Zo naar stal. Even kijken of de 0 grams op moet of anders vrijdag, want nacht van vrijdag op zaterdag wordt iets kouder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:35

Gister overdag de deken af geweest hier en voor de nacht de 100grams op gedaan ipv de 0 grams. Lekker dat de regen even weg blijft, maar dat betekent heldere nachten en dus koud :brr:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:15

Ik heb de geschoren een dunne verwassen 100 grams liner onder de 100 grams deken gedaan van de week, nachten zijn echt koud en hij is al wat snotterig.
Ongeschoren onder 100.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:20

Ik ben zo blij met mijn warmbloedige koudbloed haha. Die staat zonder deken, maar ze heeft geen extreme wintervacht. Maar ze is gewoon warm en comfortabel, die is echt dol op dit koudere weer.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:54

Op stal nog steeds Recuptex + oude 0gr. Ondanks de koude nachten, nog steeds warm. De Recuptex zal toch wel veel doen. Buiten 100gr + oude 0gr ivm sloopgraag maatje

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:46

RianneH schreef:
Gister overdag de deken af geweest hier en voor de nacht de 100grams op gedaan ipv de 0 grams. Lekker dat de regen even weg blijft, maar dat betekent heldere nachten en dus koud :brr:

Maar de kou is wel 10x beter dan die regen en wind. De kou kunnen de paarden denk beter hebben. Ze had het nog warm einde van de middag dus deken af gelaten. Nacht van vrijdag op zaterdag wordt wel fris. :=

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:58

Hier al een tijdje 200 gram op. Nog ongeschoren hopen dat het zo kan blijven. Meestal zit ze al in der haren maar valt nu enorm mee! Hopelijk dat ze der niet straks inschiet. Maar ze staat heerlijk onder der deken!

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:49

Bagheera_206 schreef:
RianneH schreef:

Maar de kou is wel 10x beter dan die regen en wind. De kou kunnen de paarden denk beter hebben. Ze had het nog warm einde van de middag dus deken af gelaten. Nacht van vrijdag op zaterdag wordt wel fris. :=

Precies dat!
Ik had mijn paard (dikke en dichte vacht) 21 september 1e keer helemaal geschoren.
18 oktober heb ik weer geschoren maar een 'uitrijdeken' laten staan.
Dat was nu alweer zo dik dat hij zowel bij de schouders als flanken stond te zweten onder een smartex 0 gram.

Gisteren weer geschoren en gewoon de smartex 0 gram erop.
Smartex medium (150gr) lijkt misschien lekker zijn voor de nachten, maar dan staat hij op stal met hooi en het is windstil.
Als er meer wind/regen komt en het overdag ook kouder wordt doe ik wel de smartex medium op.

Ik verbaas me er echt over dat ongeschoren paarden al 200gram op hebben. Veel willen dat hun paard ook echt warm voelt onder de deken, maar een paard vind dat volgens mij helemaal niet aangenaam, volgens mij heeft hij het dan dus al behoorlijk warm.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:00

Dat is gewoon zo lastig met paarden. Iedere omgeving en paard is uniek. Ik laat het regendekentje voor nu even af. Mss als het weer gaat regenen dat ik hem er weer even op leg. Heb idd nog niet idee dat ze last heeft vd kou. Haar wintervacht is er bijna klaar voor, maar omdat ze dagje ouder is wil ik eens proberen om er af en toe regendekentje op te leggen als het dagen intens regent of veel wind staat etc. Voor het eerst dat ze dekentje op krijgt. Ze staat al 28 jaar zonder deken buiten.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:14

Onder hoeveel gram staan jullie volledig geschoren paarden nu?
Mijne voor het eerste geschoren, op advies van scheerster onder 200 grams staan met fleece binnenkant.
Heb het idee dat het redelijk warm is..
Heb anders alleen 0 gram met fleece..
Lastig!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:17

Hier 24/7 buiten en deels geschroren, staat snachts met 200gr en overdag met 0gr. Beide dekens zijn zwart, dus overdag in de zon is 0gr warm genoeg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:53

Geschoren onder 100 en ongeschoren ongevoerd , bijna geen wind en een zonnetje hier nu

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:49

Die van mij is ongeschoren maar wel glad velletje en die staat met 100 gram en s nachts op stal

Afbeelding

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:40

AnoukWelsh schreef:
Onder hoeveel gram staan jullie volledig geschoren paarden nu?
Mijne voor het eerste geschoren, op advies van scheerster onder 200 grams staan met fleece binnenkant.
Heb het idee dat het redelijk warm is..
Heb anders alleen 0 gram met fleece..
Lastig!

Het is ook echt een kwestie van voelen.

Mijn paard is zaterdag voor de 3e x geschoren en staat nu zelfs een paar uur bloot.
Er is hier geen wind en de zon schijnt vol.
Paard stond al klam en erg warm onder zijn 0 grams smartex (fleece voering dus).
Kwpn van stalgenoot ook net weer geschoren en 0 gram smartex, die voelde warm maar wel prima.

Mijn paard heeft t warm zat met de 0gram smartex, maar die van stalgenoot voelt ook prima onder 150. Mijn paard heeft het sowieso veel sneller warm dan koud. Sommige verklaren mij ook voor gek, tot ze voelen hoe warm hij is.. dus voelen :o

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:28

Heb de 200 grams omgewisseld voor mn recuptex onder een 0 grams regen deken.
Vond het eerder te warm als te koud.
Heb zelf net in me tshirt buiten gereden en dat in november

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:08

AnoukWelsh schreef:
Heb de 200 grams omgewisseld voor mn recuptex onder een 0 grams regen deken.
Vond het eerder te warm als te koud.
Heb zelf net in me tshirt buiten gereden en dat in november

Hoe warm denk jij dat die combi is? Ik heb dat er al een dikke week op liggen namelijk, maar vanmiddag had mijn paard t echt heet. Vind de warmte/dikte van de Recuptex zo lastig in te schatten..

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:10

Mijne staat overdag nu zonder deken in de wei vanaf s'middags. Moet wel opnieuw geschoren worden haar is al flink terug gegroeid. Als niet dan waarschijnlijk gewoon de regendeken. Het is echt niet koud nu en hij heeft het eerder snel warm dan te koud. Idd een kwestie van aanvoelen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:19

Ik heb mijn half geschoren pony onder de recuptex alleen.
Had hem overdag liever even af gedaan maar helaas gewoon aan het werk.
Nachten worden ook weer warmer. Dus vanavond gaat ze onder een simpele 0 grams.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:06

Temp is echt nog hoog en bijna geen wind...
Vanmiddag allebei een heel dun dekentje op gedaan, nu geschoren weer onder 100 en ongeschoren onder ongevoerde Rhino, die is voor mijn gevoel ong 50 grams