Gaat toch niet om de warmte, maar om te zorgen dat het paard mooi droog is. Een zweetdeken hoeft even warm te gewone deken. Kunnen ze straks hun warmte niet kwijt gaan ze alleen maar zweten. Ik zou er daarom ook niet zo snel voor kiezen een zweetdeken de hele dacht op te doen. Paard moet na een half uur tot heel uur toch wel droog zijn. Anders zou ik scheren overwegen.
Daar doel ik eigenlijk ook op, dat binnen een uur de deken gewoon gewisseld is voor het winterdek.
Tancreda4
Geplaatst: 03-11-12 22:00
Zat ik ook al aan te denken hoe dat zit met zweetdekens. Als een paard onder 500 gram staat, is een dun fleece na het rijden (of om daar een nacht mee te laten 'opdrogen' een behoorlijk verschil. Om even een VOORBEELD te noemen, want ik heb dit nergens gelezen verder Even een gedachte gang van mij. Zag dat iemand die ik ken dat oplost door 2 zweetdekens over elkaar heen op te doen, zo laat ze hem dan rustig drogen voordat na een uurtje de winterdeken weer op gaat. Dan is het verschil ook niet zo groot, tussen een dik winterdek en dun zweetdekentje. Of je moet een flink dikke zweetdeken hebben natuurlijk.
Hier nog steeds onder 50 + 100 gram, maar het moet niet veel kouder worden ,dan heeft ze meer nodig.
Even een vraagje hoeveel gram is een echte wollen deken?
Nouvel
Geplaatst: 03-11-12 22:16
Nu gebruik ik voor mijn geschoren paard gewoon nog mijn stevige Dominick fleece deken als ze bezweet is na het werk. Met kouder weer gebruik ik daarvoor de Bucas Shamrock, dat is een dikke fleecedeken met een gladde buitenstof er over heen. Die is echt lekker warm, maar ademt wel goed en ze drogen er super onder. Ik vind dat dan een ideale deken! Ook een fijne deken voor op de trailer trouwens.
edit: een bezweet paard moet je ook weer niet té dik inpakken, want ze moeten wel hun overtollige warmte kwijt kunnen...
Een fleece die ik zelden gebruik, als die verzadigd zijn slaat het op een gegeven moment wel terug naar het paard. En kunnen ze het koud krijgen. Een blauwe bucas (power?) cooler, ideale deken! Zijn ze zo droog onder. Is als het vriest beetje koud. (denk ik zelf) Is ook super voor op de trailer. En een wolle deken met hals.
Heb een fleecedeken met hals voor nu, en als het "echt" koud wordt heb ik een HH teddy gevoerde deken waaronder ze ook met 20 minuten helemaal droog is. Ik stap altijd behoorlijk lang uit, en als ze dan bezweet is gaat zadel er al af en zweetdeken op, dan gaat het helemaal snel
Nouvel
Geplaatst: 03-11-12 23:17
Sammie schreef:
Ik heb drie zweetdekens
ik wel meer ben ik bang...
liedjuh2
Geplaatst: 03-11-12 23:20
Ik heb nu een wollen en een fleece met hals voor als hij bezweet is en dan als het nog/weer wat warmer is, dan heb ik een bucas power cooler, superfijne deken alleen een beetje dun.
Ik heb ook wel meer zweetdekens, een stuk of 8 ofzo, maarja die passen dan weer als setje enzo en die gebruik ik met in/uitstappen....
Hoewel ik op dit moment helemaal niks gebruik aangezien we alleen mogen stappen...
Bij ons op stal is de 1e geschoren vandaag,.. mijne zou morgen geschoren worden maar helaas wordt dat even uitgesteld. Ivm een beenblessure wil ik dit keer de haren lang laten aan zijn been. Nu zei mijn stalgenootje dat je ook tot de knie kon doen en het zo wat mooier over kon laten lopen. Iemand die dit ook doet toevallig?
Mijn oude bijrijdpaardje scheren ze ookaltijd tot de voorknie, maarja dat was een tinker met lange sokken. Het ziet er bij hem prima uit, maar dat is denk ik meer door de sokken.....
Anoniem
Geplaatst: 04-11-12 01:06
mijn meiden hebben een bucas regendeken op
en doen het er prim bij 24/7 buiten met inloopstal
heb een bucas regendeken op de markt staan voor de geinteresseerden
Ik heb er een 100gram buitendeken en een 100 gram onderdeken op liggen. 200 gram nu wel genoeg, afgelopen week voelde ze er wel goed onder. Als het wat kouder wordt gaat de hals erbij.
Klimop
Geplaatst: 04-11-12 11:27
Vraagje... In hoeverre isoleren 2 ongevoerde dekens op elkaar beter dan een enkele? Waarmee kun je dat vergelijken qua warmte? Oftewel, 0 grams + 0 grams = ....?
Mijn twee oudere merries staan nog zonder deken buiten. Ik twijvel of ik ze nu een deken op zal doen, ivm weersvoorspelling van vanmiddag. Ze blijven voorlopig zo lang mogelijk dag en nacht buiten. Eentje heeft gebitsproblemen en kan geen ruwvoer eten. Op gras doet ze het super. Ze lopen op ruim ander halve hectare grasland. Er staat voldoende te eten en het land ligt heel hoog. Daardoor ook mooi droog. Er is alleen geen schuilstal, wel boomwallen langs de kant. Wat zouden jullie doen.
nicky_rilana
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
Geplaatst: 04-11-12 12:42
Klimop schreef:
Vraagje... In hoeverre isoleren 2 ongevoerde dekens op elkaar beter dan een enkele? Waarmee kun je dat vergelijken qua warmte? Oftewel, 0 grams + 0 grams = ....?
ik denk dat je dat het beste kunt verglijken als je zelf 2 dingen aan hebt. het is iets warmer omdat je een laagje stilstaande lucht hebt, maar niet heel veel. een deken van 100 gram zou iets kouder zijn dan 2 dekens van 50 gram
Laura_Zodine
Geplaatst: 04-11-12 12:53
Gisteren heb ik mijn merrie geschoren en een 300 gram + ongevoerde regendeken opgelegd. Voor het scheren had ze een 100 gram + ongevoerde regendeken op. Ze staat in een buitenstal met uitloopje en gaat overdag een paar uur met de groep in de paddock. Vorig jaar stond ze nog de hele winter binnen en toen heb ik dus een nieuwe Anky 300gr winterdeken gekocht , nu staat ze buiten dus heb ik er maar een regendeken overheen gelegd ipv weer een hele nieuwe outdoor wintertenen te kopen, beetje zonde..
3jarige sinds gister 200gram op de andere staat dag en nacht buiten die heeft ogr regendeken op
Nouvel
Geplaatst: 04-11-12 15:54
Ik twijfel met mijn geschoren paard, ze voelde steeds nog warm genoeg onder de 200 grams, maar ik vond het vanmorgen toch knap koud, en steeds die regen... Misschien toch voor de zekerheid de 300 grams erop?