[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:42

Thanx! Je bedoelt de 114. Op welke site zie je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:43

Dochorse.com :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:48

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:51

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:55

Ze hebben geen eczeem maar hier in de luwte zijn savonds Veel knutjes. Zelfs ikzelf kan dan een deken gebruiken. Gast me er mn om om ze te beschermen tegen die rotdingen. Ze staan nl savonds op de paddock ivm gewichtbeperking
. Daar zijn die knutjes dus ook. Uit de wind...drama

En amigo dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:59

Amigo vindt ik de hals te kort van als ze staan te grazen en heeft geen buikflap.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:01

En die zebra is voldoende klein gemaast om knutjes te weren?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:06

Als het echt tegen de knutten is zou ik voor de Rambo gaan :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:07

Voor het grootste deel wel ja :) maar wat ik al zei een eczemer zul je echt moeten inpakken want als er dan een keer 1 toch doorkomt en prikt dan heb je direct enorme jeuk. Mijn paard heeft een vliegen allergie en de bucas werkt prima. Had eerder een eczemer en voor die werkte het niet omdat 1 beestje die stak voldoende was voor een jeukaanval.

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:37

ik wil voor de komende winter mijn paardje haar vacht zeg maar "tegenhouden", dus dekens opleggen zodat ze geen wintervacht aanmaakt. Heb niet zoveel ervaring ermee dus wie doet dit, en hoe effectief is het? En vanaf wanneer en met welke stappen bouwen jullie de grams op?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:02

Verschilt per paard hoeveel vacht er komt en wat voor leeftijd heeft je paard.

Na de zomer in september ergens denk ik al (ligt aan het weer) kan je 100 grams op gaan leggen en dan 200 grams onder de 10 graden. Ga je richting de 0 graden en lager 300 of 400 grams.
Ligt er ook aan of je paard het snel koud heeft.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:45

Als je wintervacht wilt voor zijn moet je heel vroeg met dekens beginnen, ik begin standaard 1 september.
En dan al in het begin iets dikker leggen dan het lijkt, tot nu al altijd goed gelukt, behalve het jaar dat net gepasseerd is, dan was oktober nog echt warm, dus in oktober paard af en toe zonder deken... dus toch serieuze wintervacht doorgekregen en moeten scheren. Volgend jaar zet ik door en zelf bij warme oktoberdagen blijft het deken op.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:46

Seltje schreef:
Als je wintervacht wilt voor zijn moet je heel vroeg met dekens beginnen, ik begin standaard 1 september.
En dan al in het begin iets dikker leggen dan het lijkt, tot nu al altijd goed gelukt, behalve het jaar dat net gepasseerd is, dan was oktober nog echt warm, dus in oktober paard af en toe zonder deken... dus toch serieuze wintervacht doorgekregen en moeten scheren. Volgend jaar zet ik door en zelf bij warme oktoberdagen blijft het deken op.

Lijkt me niet bepaald fijn voor jouw paard

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:52

:n en dat alles om de ruiter n plezier te doen, en paardje het maar warm hebben.
Dan maar scheren hoor, te dikke deken met warm weer is ook geen optie.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:54

Veel paarden lopen het hele jaar met een deken, in de winter winterdeken en in de zomer vliegen of eczeemdeken. Mijn paarden hebben geen vliegendekens nodig, maar krijgen wel standaard 1 september een regendeken op zodat ik niet hoef te scheren. (Voor mijn ruin is scheren een hel, gaat niet zonder verdoving, en zelfs dan ervaart het paard heel veel stress, van dekens heeft hij geen stress)

Met een goed ademend deken heeft een paard het echt niet rap te warm hoor.

En om eerlijk te zijn, mijn merrie is een echt koukleum, die loopt zelfs nu nog met 100 g rond.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:45

Ik kijk niet naar de datum maar naar de temperatuur.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:10

dat doe ik hier idd ook! heb hier nu 100 grams op liggen.
gure wind en met die regen had ze het koud onder haar 0 grams gister.
voelt nu prima onder de 100, morgen nog een slechte dag en dan gaat de 0 grams weer op.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:40

simongek schreef:
Ik kijk niet naar de datum maar naar de temperatuur.

Inderdaad. Het ene jaar kan mei veel warmer/kouder zijn als het andere jaar.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:03

Ik kijk naar de temperatuur. We hebben wel eens een september maand gehad dat het ijskoud was, en dat in oktober 20 graden was.
Dan gaat de deken in oktober af, dan maar het scheermes erover heen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:47

Paard krijgt altijd een wintervacht. Ze wisselen nou eenmaal twee x per jaar van velletje :) En de een heeft wat meer aanleg voor een dikker vachtje dan de ander. In principe heeft het wisselen van de vacht enkel en alleen te maken met het aantal zonuren. Dus elk jaar op dezelfde datum beginnen met de deken ongeacht de temperatuur is zo gek nog niet eens. Ik vind de dekens tot nu toe nog steeds niet voldoende ademen. De vacht van een paard is echt niet na te bootsen helaas. En dus staan er paarden te zweten onder de dekens en zijn ze 'zielig'. Mijn paard is gelukkig geen 'teddy' dus ik heb de luxe dat ik weg kan komen met 200 - max 300 gr terwijl ze overdag altijd buiten staat. Ik begin met de deken zodra haar vacht ongeveer is zoals ik het wil hebben. Dan deken erop zodat het niet dikker wordt. De dikte van de deken stem ik wel af op de temperatuur. Ik wissel echter niet van dag op nacht. Nachten zijn kouder maar staat ze toch lekker op stal.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:39

Ik heb mijn Rhino set te koop gezet, ik wil toch graag een Rambo :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:07

Mijn paarden mogen best een beetje teddy worden. Ik vind het prima als ze in september / oktober een lekker vachtje hebben op het land. En als ik in november / december op stal kom hebben ze ook best een vachtje. Maar dan deken ik ze gewoon naar wat het weer doet en hoe koud ze het lijken te hebben.
En in februari doe ik precies het zelfde, maar dan omgekeerd.

Overigens krijgen mijn paarden ook een deken op in elke maand van het jaar als ze het koud lijken te hebben. Dat veranderd bij hen niks aan de aanmaak van hun vacht.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:12

Start aanmaak wintervacht is meestal wanneer de dagen korter worden, dus onder invloed van licht.
Dat is dus in september maar dan is het vaak nog te warm voor dekens. Ik doe een deken op zodra het kan, maar ik scheer wel eind oktober 1x omdat hij het dan in de training nog te warm heeft met zijn vachtje icm met de relatief hoge temperaturen. Daarna wordt het snel kouder en heeft hij er geen last meer van en groeit zijn vacht t/m december weer wat terug zodat hij niet helemaal in zijn blote billen staat wanneer de echte kou komt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:20

Omdat mijn merrie het vandaag noodzakelijk vond om met haar pootjes in de singels van haar regendeken te bengelen kunnen we hier op zoek naar een nieuwe voor de zomer. Normaal gezien opteren wij dan bij Harry's Horse voor de gevoerde exemplaartjes zonder fleece, maar die kan ik enkel nog op Agradi in haar maat voor een fijn prijsje vinden. Daarom zijn we ook even verder gaan kijken en toevallig zag ik een Amigo Mio in de aanbieding bij Paardendrogist die maar 7 euro in prijs verschilt met de HH: http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6316/51548

Nu is mijn vraag aan trouwe gebruiker hier, wat is het verschil tussen de gewone Amigo (die ook iets duurder is) en de Amigo Mio? De dekens verschillen toch zo'n 10 euro in prijs maar lijken op het eerste zicht ongeveer hetzelfde. Iemand die de verschillen tussen beiden een beetje kent?

Een eventuele andere optie is deze: http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6231/54225

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:23

xHaithi schreef:
Omdat mijn merrie het vandaag noodzakelijk vond om met haar pootjes in de singels van haar regendeken te bengelen kunnen we hier op zoek naar een nieuwe voor de zomer. Normaal gezien opteren wij dan bij Harry's Horse voor de gevoerde exemplaartjes zonder fleece, maar die kan ik enkel nog op Agradi in haar maat voor een fijn prijsje vinden. Daarom zijn we ook even verder gaan kijken en toevallig zag ik een Amigo Mio in de aanbieding bij Paardendrogist die maar 7 euro in prijs verschilt met de HH: http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6316/51548

Nu is mijn vraag aan trouwe gebruiker hier, wat is het verschil tussen de gewone Amigo (die ook iets duurder is) en de Amigo Mio? De dekens verschillen toch zo'n 10 euro in prijs maar lijken op het eerste zicht ongeveer hetzelfde. Iemand die de verschillen tussen beiden een beetje kent?

Een eventuele andere optie is deze: http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6231/54225

De gewone Amigo is van betere kwaliteit dan de Mio en helemaal waterdicht, bij de Mio is alleen de rug waterdicht. De Hero is 600D en niet heel sterk, als je paard in een kudde loopt en er wel eens in dekens gebeten wordt etc zou ik voor de Amigo Bravo gaan, die is een stuk sterker met 1200D