wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LucianoS

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:38

ik heb de mijne sinds een paar dagen onder een 250gr staan..
maar 900gr vind ik ook te veel hoor ...maar ja sommige paarden zullen het mischien wel nodig hebben denk ik...geschoren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:38

Denk het niet, die paarden die nu met twee dekens staan hebben ook al gauw 500/600 grams op, doe daar nog een deken bij heb je ook 900 grams Ja

Ach, iedereen moet het zelf weten!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:41

ik geloof niet dat er paarden in het Nederlandse klimaat zijn die echt 900 gr. nodig hebben.
vaak(dus niet altijd ik zeg t er even bij)zijn het de baasjes die het 'nodig vinden'

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:45

Als het dan vriest en je haalt die dekens af dan heeft je paard het super koud denk als ie van 900 grams naar niks gaat.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:22

Mijn fries heeft een 200 grams op, want die wil ik kort in de vacht houden, en dat is tot nu toe gelukt Lachen
Mijn KWPN'er heeft niks op, kan toch niks mee gedaan worden (blijvend kreupel), en die begint nu een lekker teddy-beertje te worden en hij heeft het absoluut niet koud..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:19

Heb mn pony sinds vandaag onder 340 staan, maar vind het wel moeilijk, aangezien ze dus altijd buiten of in de inloopstal staat (dus ook buiten). Overdag had ze het best een beetje warm, maar 's nachts is het dus echt wel heel koud ondertussen, dus wat is dan belangrijker om naar te kijken? Of ze het overdag (te) warm hebben of 's nachts (te) koud?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:26

Mijne is vandaag geschoren en staat met ongeveer 350/400 grams op

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:09

ik heb de mijne nu net onder een o grams regendeken staan met daarover heen een 200 grams regendeken ik vind het erg lastig nu zo met de dekens aan komende week gaat het wat vriezen zeggen ze dan leg ik er mooi een 300 grams op denk ik

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:11

wendyke schreef:
ik heb de mijne nu net onder een o grams regendeken staan met daarover heen een 200 grams regendeken ik vind het erg lastig nu zo met de dekens aan komende week gaat het wat vriezen zeggen ze dan leg ik er mooi een 300 grams op denk ik

waarom eerst een 0 gr op de rug en dan de warme deken daarop Verward

waarom niet andersom?
hoewel ik niet denk dat een 0 gr deken veel warmte toevoegt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:11

Idd ik zou die 0 gram dan ook weglaten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:24

De 0 grams geeft geen warmte, voorkomt alleen dat het dier nat wordt. Maar daar heb je de 200 grams waterdichte deken ook al voor. Die van mij blijven voorlopig lekker onder de 200 grams staan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:28

Het ademend vermogen wordt er behoorlijk door tegengewerkt, dus denk dat het best warmer zal zijn, maar niet op de goede manier.
Beetje alsof je een plastic zak over je jas aantrekt zeg maar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:40

BrittKitt schreef:
Het ademend vermogen wordt er behoorlijk door tegengewerkt, dus denk dat het best warmer zal zijn, maar niet op de goede manier.
Beetje alsof je een plastic zak over je jas aantrekt zeg maar.

eerder de plastic zak onder je jas Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:41

Ja dat is waar Clown

Je zou als paard maar een beetje gaan zweten, kan nergens heen op die manier Nagelbijten / Gniffelen

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:00

De mijne staat nog steeds onder haar nul grams regendeken. Heeft wel effect op de warmte. Mijn merrie zit niet dik in haar vacht. Daarbij kan ze haar energie lekker steken in andere dingen dan warm blijven. En dat is duidelijk te merken, ze heeft veel energie en looplust en heeft er nog nooit zo goed bijgestaan als nu! Pling

Als de temperatuur overdag ook niet boven de 10 graden uitkomt, gaat haar 200 grams deken om met daarover haar regendeken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:04

Eline_Fergie schreef:
De mijne staat nog steeds onder haar nul grams regendeken. Heeft wel effect op de warmte. Mijn merrie zit niet dik in haar vacht. Daarbij kan ze haar energie lekker steken in andere dingen dan warm blijven. En dat is duidelijk te merken, ze heeft veel energie en looplust en heeft er nog nooit zo goed bijgestaan als nu! Pling

Als de temperatuur overdag ook niet boven de 10 graden uitkomt, gaat haar 200 grams deken om met daarover haar regendeken.

de comforttemperatuur van een paard ligt tussen de 5 en 20 graden (vergelijk mensen: tussen de 15 en 30). het is dus nu heerlijk weer voor een paard en ze hebben echt geen extra energie nodig om warm te blijven!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:05

Ligt er heel erg aan over wat voor paard je het hebt. Paard van mijn stalgenootje is nu dus al aan het vermageren omdat ze het koud heeft Knipoog

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:19

Mijn paard is inmiddels al 31. Ze heeft al haar energie nodig voor andere zaken dan zichzelf warm houden. Dat kan, omdat ze lekker haar deken op heeft en hier dus geen energie in hoeft te steken. Ze staat nu ook alleen nog maar onder haar ongevoerde regendeken, maar die heeft ze nodig. Maar ik snap je reactie wel beantsje. Ik hield ook niet van dekens. Mijn merrie staat nu voor het 2e jaar pas onder deken. Maar ik zie heel duidelijk resultaat. Dus vandaar dat ze onder deken staat. Lachen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:02

hallo, mss kunnen jullie me hier helpen.
Ik heb mijn tinker een 300 grams deken opleggen ( op advies van de verkoopster gepakt) nu is hij zo dat hij als hij buitenstaat niet zweet onder de deken maar als hij s'nachts als hij binnenstaat dus wel. Dit is natuurlijk een probleem want als ik ga rijden is hij al klam en daarna droogt hij niet goed op. Hoe kan ik dit het best aanpakken? scheren? of toch maar een dunnere deken, met risico dat ik die maar een week meer moet oplaten ofzo dat het dan kouder gaat worden. Ik kan wel mijn paard zijn deken als hij op stal staat afnemen, maar s'morgens opleggen is dan weer een probleem want ik sta op een pensioenstalling die geleid wordt door boeren en die weten niet hoe zo een deken vastmoet

groetjes nieky1993
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op 26-10-08 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:05

Dat probleem heb ik dus andersom, aangezien mijn pony altijd buitenstaat.. Of ze heeft het overdag wat warm en 's nachts prima op temperatuur, of ze heeft het overdag prettig en 's nachts koud ben ik dan bang Nagelbijten / Gniffelen Weet ook niet zo goed hoe ik dat moet doen, 's ochtends en 's avonds van deken wisselen is geen optie in mijn geval jammer genoeg.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:06

Sjuimpje schreef:
Ik vraag mij af wat de meeste hier als referentiekader hebben, op de stallen waar ik gestaan/gewerkt/meegelopen heb was het niet meer als normaal om minimaal twee 300 grams dekens op te doen en als het nog wat kouder werd vaak drie stuks.

mijne staan ook al onder 2 dekens en zodra de merrie geschoren wordt gooi ik er nog een bij! meestal een rhino onderdeken, dan een wollen tussendeken, die je zo om kan slaan, en daarna nog een dikke stal deken van horseware of trust! ik bedoel je haald toch de vacht weg, daar moet iets voor terug komen!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:09

BrittKitt schreef:
Dat probleem heb ik dus andersom, aangezien mijn pony altijd buitenstaat.. Of ze heeft het overdag wat warm en 's nachts prima op temperatuur, of ze heeft het overdag prettig en 's nachts koud ben ik dan bang Nagelbijten / Gniffelen Weet ook niet zo goed hoe ik dat moet doen, 's ochtends en 's avonds van deken wisselen is geen optie in mijn geval jammer genoeg.

Bij mij is wisselen van deken ook geen optie helaas, anders deed ik het zo. Het stomme is hij droogt dus absoluut niet meer op. Na het rijden vooral neit, dan is hij soms na een uur nog vochtig, en ja als ik laat ga rijden dan moet ik wachten tot hij opdroogt en die mensen willen ook graag vroeg gaan slapen dusja dan sta je daar met een nat paard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:12

Wat voor binnenvoering heb je in je deken?
Ik heb een deken met gewoon katoen, maar dat was een hele zware deken dus daar droogde ze idd ook niet onder op. Heb ook een deken met een gladde binnenvoering, ja dat werkt ook niet als ze bezweet zijn natuurlijk Tong uitsteken
Maar heb nu pas een deken gekocht met dezelfde binnenvoering als een ankydekje, van dat zwart met die gaatjes en dát werkt wel prima, omdat de deken ook goed ademt kan dat dus worden opgenomen en heeft ze er niet zoveel last van.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:15

BrittKitt schreef:
Wat voor binnenvoering heb je in je deken?
Ik heb een deken met gewoon katoen, maar dat was een hele zware deken dus daar droogde ze idd ook niet onder op. Heb ook een deken met een gladde binnenvoering, ja dat werkt ook niet als ze bezweet zijn natuurlijk Tong uitsteken
Maar heb nu pas een deken gekocht met dezelfde binnenvoering als een ankydekje, van dat zwart met die gaatjes en dát werkt wel prima, omdat de deken ook goed ademt kan dat dus worden opgenomen en heeft ze er niet zoveel last van.

Denk ook dat het gewoon katoen is dat ik op heb, heel irritant vind ik het, de deken is dan natuurlijk vanbinnen ook klam, mss toch maar gaan kijken naar een deken ademend is.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:16

Ik ben iets te laat begonnen Boos!
De mijne staat nu onder de 0 grams, en heeft er al een halve wintervacht onder zitten.. ze voelt wel normaal aan qua temperatuur nu, ben bang dat ze onder de 200 onwijs gaat zweten..