Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LetsgoKelly

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:24

Idd! We waren hem nog maar in elkaar aan het zetten er er zat er al een in de fles. Toen zat het bovenste ding er nog niet eens op!
Wij zijn blij :) en hij is best goed gelukt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:32

Leuk dat de zelf gemaakte ook zo goed werken!!

Bij ons staat de Loer. Elk dag ligt er een paar cm dode dazen in. We tellen ze niet meer, zijn er zo'n 100-200 (bij het warme weer van de laatste dagen)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:51

Sjee wat handig dit topic. :=
Ik en de pony's worden echt lek gestoken, vreselijk! Rijden zit er helemaal niet in, en iets anders ook niet.
Toch maar eens dit hele topic doorlezen, en een val maken. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:43

Zo dat is een flinke vangst. Zoveel vang ik er niet, dus dan hoop ik maar dat het er hier gewoon mindeer zijn :D

despecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:47

DAZENVAL - LIJMBAL

Heeft iemand ervaring met het zelf namaken van de LOER LIJMVAL

Maken lijkt mij niet zo moeilijk met een paal en een fender van de kanowinkel maar weet iemand welke lijm daarvoor nodig is

http://www.dazenval.nl/loerlijmval.htm

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:09

Wij zijn ook aan het knutselen gegaan vandaag.
Bij gebrek aan materiaal...hebben we dus vitrage gebruikt,een cola fles,een zelfgemaakte hoepel,en bij gebrek aan een bal....een oude jerrycan ingepakt in een vuilniszak.
Maar het werkt super!
Al een stuk of 40 in de fles,en zeker 50 die aan het doek aan de binnenkant hangen....die moeten nog de fles in hopelijk :D
Kosten waren dus vrijwel nul komma nul :+
Oude vitrage wat we nog hadden,cola fles(alleen statiegeld),oude jerrycan en een vuilniszak! *D

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:55

Wil alsjeblieft iemand heel even reageren op de vliegenval?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:42

Janflicka heb jij een foto van je flesconstructie?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:55

iloveiwan schreef:
Mischien een raar vraagje maar ergens in dit topic stond een vliegenbakje en daar konden die vliegen in. maar ik kan die neit meer vinden. En weet iemand waar je die koopt?

geen idee wat je bedoelt :roll: .

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:30

Eleonoor schreef:

Ja heb ik!
Maar het ziet er niet uit,maar het gaat om het principe...we gaan hem verbeteren!
Maar dit is even uit nood op een zondag gemaakt zonder kosten en met wat voorhanden was ;)
Zoals je ziet moet het doek strakker,en het liefst een skippybal of zwarte boei eronder.
Maar dit werkt in elk geval ook al heel goed(ondanks eigen huis en tuin geknutsel) :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:52

Misschien moet die van mij ergens anders staan ;)

http://www.horsepal.info/parts.html

Even link naar de amerikaanse model en de losse onderdelen. Ga nog even nadenken naar een betere constructie die ik niet hoef op te hangen ;)

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:18

gem schreef:
iloveiwan schreef:
Mischien een raar vraagje maar ergens in dit topic stond een vliegenbakje en daar konden die vliegen in. maar ik kan die neit meer vinden. En weet iemand waar je die koopt?

geen idee wat je bedoelt :roll: .

Vliegenvanger bakje, dat is inplats van die flessn....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:19

janflicka schreef:
Eleonoor schreef:

Ja heb ik!
Maar het ziet er niet uit,maar het gaat om het principe...we gaan hem verbeteren!
Maar dit is even uit nood op een zondag gemaakt zonder kosten en met wat voorhanden was ;)
Zoals je ziet moet het doek strakker,en het liefst een skippybal of zwarte boei eronder.
Maar dit werkt in elk geval ook al heel goed(ondanks eigen huis en tuin geknutsel) :D

De flesconstructie kun je als volgt maken:
neem 2 flessen, van 1,5 liter en van 2 liter.
Van de 1,5 literfles knip je de bovenkant af, ongeveer 1,5 cm boven de versmalling. De dop haal je er af en kun je weggooien.
Daarna knip je de onderkant eraf en ook dit mag weggegooid. Je houdt dan dus een koker over en een bovenkant.
De koker zet je op zijn kop en je steekt de bovenkant van de fles in de koker tot hij niet verder kan (dus tot de versmalling in de fles). Op die plek niet je hem vast.
Daarna knip je de bovenkant van de 2 literfles. Deze zet je als deksel bovenop de koker (hier vang je dus de dazen in)
Omdat dit stuk eigenlijk te ruim is voor de koker, kun je met schilderstape net zolang rondjes tapen tot de deksel er "zuigend" overheen past.

Overigens knijp ik de dazen die in het net zitten gewoon dood.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:52

Wij hebben een echte en die vangt prima. Zou er alleen graag een paar extra bij willen hebben, maar ze zijn zo duur!

Iemand die de goedkopere versie via Marktplaats aan heeft geschaft? 195 euro via een handelsonderneming. Lijkt kleinere bal te hebben en iets hoger te staan.

Gister kwam iemand van een dorp verderop langs om te vragen of die dazenval van ons was en of hij werkt :P Ze had hem vorig jaar al zien staan maar nu pas de moed verzamelt om te komen vragen :D Heb haar onze vangst laten zien, maar wel erbij vertelt dat je echt niet alle dazenoverlast kwijt raakt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:17

Haha, komisch.
Onze buren vroegen al of er ufo's waren geland. :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:27

.... en van veraf lijkt het bij ons of we ouderwetse schemerlampen hebben opgehangen in de wei (volgens de langslopende "hondjes-uitlaters" dan _O- )

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:29

joyce B schreef:
Iemand die de goedkopere versie via Marktplaats aan heeft geschaft? 195 euro via een handelsonderneming. Lijkt kleinere bal te hebben en iets hoger te staan.

zonde van je geld :P . FF knutselen en je hebt er 20 voor dat geld!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:46

Ik ga idd ook geen echte kopen als zelfbouw net zoveel vangt én ze tegenwoordig ook nogal eens gestolen worden.

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:53

Ik wil ook aan de knutsel, voor mij op stal... Maar kun je niet een goedkope skippybal inpakken met een mooie goedkope vuilniszak?

Enneuh... als het waait moet je dat ding dus echt weghalen? T is niet dat we enorm veel dazen hebben, maar genoeg om eng te zijn (vooral als je als mens heel allergisch bent)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:54

Ik denk het wel, aangezien er ook al iemand een jerrycan in een vuilniszak stopte en mega-veel dazen had gevangen :P .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:55

ik heb de lijmbal net besteld, ga hem testen en kijken hoe die werkt en dan als het goed bevalt zelf proberen een aantal van die lijmballen na te maken en gebruiken met de lijm die zij erbij leveren.
Dat is beter betaalbaar dan meerdere van die LOERen kopen of maken. Maken vond ik nog vrij ingewikkeld.
Die lijmballen namaken zie ik wel zitten ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:14

Persoonlijk zou ik een lijmloer eerder maken van iets wat vierkant is als iets wat rond is. Het af'bikken' lijkt me makkelijker dan.
Als er een alternatief is voor die dure lijm wil ik dat ook zeker eens proberen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:18

Wat is er zo bijzonder aan die lijm dan??? Kun je niet dubbelzijdig plakband gebruiken of doorzichtige vliegenstrips, die je er naderhand gewoon aftrekt. Dat bikken lijkt me nogal goor

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:19

Dat eraf krabben van die lijm lijkt mij ook niets :n Daarnaast lijkt mij dubbelzijdig plakband ook nog eens goedkoper dan die lijm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:25

Maar plakband heeft geen zwarte ondergrond en je loopt de kans dat dazen dus NIET op iets wits willen gaan zitten.
Overigens bij een lijmbal zal eerst zelf zwart spuiten en dan lijm er op smeren ook niet werken. Bij het afkrabben zul je snal de verf er ook af halen.