Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:04

ik heb een 300grams harry horse er op en 1 onderdeken van 220 grams.... als het hard regent een extra regendeken. de dekens zijn niet zwaar ofzo maar toch krijgt ze erge plekken..

_Angelique_

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:29

Djantje schreef:
Uhm... Hoeveel kost het bij jullie je paard/pony helemaal te scheren zonder verdoving en die toestand...
Bij mij kostte het 70 euro, voor het helmaal scheren van mijn pony

Dian

Mij kostte het €15,-

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:43

_Angelique_ schreef:
Djantje schreef:
Uhm... Hoeveel kost het bij jullie je paard/pony helemaal te scheren zonder verdoving en die toestand...
Bij mij kostte het 70 euro, voor het helmaal scheren van mijn pony

Dian

Mij kostte het €15,-

15 jeetje da's bijna niets ik vraag 20 dat vind ik al weinig genoeg eigelijk

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:37

Mij heeft het niks gekost, behalve een zeer en bont en blauw bovenbeen .
Scheerapparaat geleend, vriendin heeft mij geholpen met mijn paard, ik haar met haar paard (2 keer zelfs, want bij de eerste keer ging het niet zo goed, daarom ook mijn bont en blauwe bovenbeen, 2e keer met verdoving gewerkt ).
Het ligt er maar net aan wie je ervoor vraagt, wat voor kosten zij eraan heeft, van hoever ze moet komen, etc etc.

Bonny4life, past de deken wel goed? Met loopsplitten ed? Is het wel een fijne stof van binnen? Waar heeft ze die plekken? Op de borst en schouder? Bij de schoft? Of op de rug en kont?

Mijn paard is geheel geschoren en komt iedere dag buiten, ook met sneeuw en regen ed. Is het heel naar weer gaat ze soms wat eerder weer naar binnen, maar dat zou ook zo zijn als ze niet geschoren was.
Waarom zou een geschoren paard niet of niet zo lang naar buiten kunnen? Je hebt toch in de plaats van de vacht dekens opgelegd?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:43

Voor die van mij kostte het scheren van een jachtmodel €30,-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 07:56

bij mij in de regio scheer ik vanaf 20 euro (afhankelijk van het model)

Namiira_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:41

Mijn pony Seus heeft echt ontzettende last van winterhaar.
Zijn haar gaat helemaal krullen, en na een simpel drafje is hij al nat.
Hij heeft het me laatst ook al geflikt om te gaan rollen met mij erop, maar dat ligt misschien ook een beetje aan mij. Het duurt echt úren voordat hij droog is, zelfs met zweetdeken (+soms zijn eigen deken er nog bovenop) Mijn vader wil hem niet laten scheren, omdat hij dan over een paar maanden weer moet , want het groeit zo weer aan. Maarja, het is veel handiger voor mij & voor mijn Seusje.. Maar dan moet ik ook weer een dikkere deken kopen + hals verlening anders heeft hij het veel te koud.. En mijn vader vind het wel genoeg met al die paarden want hij geeft er al heel erg veel geld aan uit, wat ik ook uiteraard snap. Hoe laat ik hem toch merken dat het misschien toch de beste oplossing is voor dit probleem? Hij ziet er trouwens ook nog eens vréselijk uit, maar hij blijft mijn mooiertje, no matter what!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:47

Namiira_hvj schreef:
Mijn pony Seus heeft echt ontzettende last van winterhaar.
Zijn haar gaat helemaal krullen, en na een simpel drafje is hij al nat.
Hij heeft het me laatst ook al geflikt om te gaan rollen met mij erop, maar dat ligt misschien ook een beetje aan mij. Het duurt echt úren voordat hij droog is, zelfs met zweetdeken (+soms zijn eigen deken er nog bovenop) Mijn vader wil hem niet laten scheren, omdat hij dan over een paar maanden weer moet , want het groeit zo weer aan. Maarja, het is veel handiger voor mij & voor mijn Seusje.. Maar dan moet ik ook weer een dikkere deken kopen + hals verlening anders heeft hij het veel te koud.. En mijn vader vind het wel genoeg met al die paarden want hij geeft er al heel erg veel geld aan uit, wat ik ook uiteraard snap. Hoe laat ik hem toch merken dat het misschien toch de beste oplossing is voor dit probleem? Hij ziet er trouwens ook nog eens vréselijk uit, maar hij blijft mijn mooiertje, no matter what!

Je kunt je pony nu nog wel scheren dan hoef je als het goed is voor de zomer niet nog een keer, je kunt volgend jaar eerder een dikkere deken opleggen zodat een dikke vacht minder snel komt.

je schrijft dat je de gewone deken over de zweet deken doet... dit zou ik niet doen... de zweet deken heeft zo geen functie meer
en het zweet trekt door in je winterdeken.
Je kunt beter je pony een uur (of 2... tot je pony droog is) een dikke zweetdeken opleggen en daarna een gewone staldeken weer op

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:37

Ik heb mijn haflinger in eind November geschoren, zijn haren waren zo dik dat het scheerapparaat soms vastliep. Ik dacht ook ow die moet 2x geschoren worden.

Hij heeft tuurlijk wel iets langere haren maar alleen dekharen, de rest ik nog heel kort. Hij heeft het gewoon warm (denk ik). Hij staat onder 370 gr. dag en nacht buiten.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:51

hoihoi

mijn pony is geschoren maar heeft snel schuurplekken, altijd al snel gehad en vooral nu ze geschoren is zijn ze erg en ook meerdere.. maar ik houd het vet omdat het echt kaal is, maar ik zie op sommige plekken nu een soort witte plekjes lijkt wel pigment ofzo. op sommige plekken kleine vlekjes? wat is dit of zit dit gewoon in de huid? of zijn het kleine wondjes van het schuren van de deken? iemand ervaring mee?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:37

misschien kun je er een foto van maken? dat is makkelijker beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:24

idd foto is makkelijker

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:25

Ik scheer mijn pony altijd 2 keer per jaar omdat z'n haren echt super snel groeien. Vorig jaar heb ik het in oktober en januari gedaan en toen het lente werdt had hij weer een vreselijke dikke vacht.

Nu heb ik weer in oktober geschoren en z'n vacht is nu nog erger als veel paarden die niet geschoren zijn. Het komt echt niet door de deken want soms zweette hij zelfs onder z'n deken.

Ik wil hem binnenkort weer scheren maar kan ik dit jaar ook later als januari scheren zodat hij misschien wat minder vacht heeft in de lente/zomer?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:32

loulou schreef:
misschien kun je er een foto van maken? dat is makkelijker beoordelen.

een dezer dagen komt er een foto goed? groetjes

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:38

Bonny4life schreef:
hoihoi

mijn pony is geschoren maar heeft snel schuurplekken, altijd al snel gehad en vooral nu ze geschoren is zijn ze erg en ook meerdere.. maar ik houd het vet omdat het echt kaal is, maar ik zie op sommige plekken nu een soort witte plekjes lijkt wel pigment ofzo. op sommige plekken kleine vlekjes? wat is dit of zit dit gewoon in de huid? of zijn het kleine wondjes van het schuren van de deken? iemand ervaring mee?

Chrystal-gek schreef:
Bonny4life, past de deken wel goed? Met loopsplitten ed? Is het wel een fijne stof van binnen? Waar heeft ze die plekken? Op de borst en schouder? Bij de schoft? Of op de rug en kont?

Tascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:25

Even een vraagje ivm scheren..
Ik heb een tinker die i d winter meer iets weg heeft van een pluchen paard dan van een echt paardje, ik rij een 3-tal keer per week, maar het duurt uren eer hij helemaal droog is, en hij zweet natuurlijk direrkt. Ook als het een paar dagen wat beter weer is heeft hij het ongelooflijk warm.
Zou ik hem nu nog kunnen scheren? En dan een deken opleggen?
Thx vr de tips alvast..
xxx

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:16

Hoi,

Mijn paardje is op 9 november geschoren en ik merk dat hij nu alweer meer haar krijgt en weer begint te zweten, kan het kwaad als ik hem in februari/maart nog een keer scheer ?

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:57

nee hoor, kan helemaal geen kwaad

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:08

Tuhan schreef:
Hoi,

Mijn paardje is op 9 november geschoren en ik merk dat hij nu alweer meer haar krijgt en weer begint te zweten, kan het kwaad als ik hem in februari/maart nog een keer scheer ?

waarom nu niet nog een keer scheren in maart groeit het haar toch niet meer dan staat de zomervacht voor de deur dus ik zou zeggen nu nog een keer en dan volgend jaar weer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:55

Tuhan schreef:
Hoi,

precies wat perla zegt; je kan ook nu scheren, dan heeft je paard tegen de tijd dat ze de wei opgaan zijn/haar zomervacht, je kan eigenlijk het hele jaar door scheren alleen ik doe dat niet, mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten, ik scheer meestal voor het laatst in februari, dan hebben ze weer een mooie zomervacht in mei. zomers scheren doe ik zeker niet, is niet nodig en het haar korter maken dan de zomervacht zou ik niet doen, mocht het toch slechter weer zijn in de zomer dan hebben ze toch wat haar en bescherming.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:33

het staat vast ergens in het topic maar om nou het hele topic door te spitten...

ik wil mn shet volgend jaar ook scheren, zodat ze wat sneller opdroogt na het werk en wat minder gaat zweten, maar wanneer kan ik dat dan het beste doen? rond welke tijd? ik zat zelf te denken aan rond oktober...?

verder zal ik dan wat dekens aan moeten schaffen, heb op dit moment alleen een ongevoerde waterdichte deken en een fleece zweetdeken, welke dekens moet ik er nog bij kopen van te voren? van hoeveel grams ed?

alvast bedankt

*nog even 1 vraagje, hoe doen jullie dat met hun hals? ze zweet juist daar erg dus wilde dr daar ook scheren maar dan word die hals hardstikke koud buiten?*

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:10

Ik vind een geschoren paard/pony staat op stal en heeft voldoendedekens op zodat hij het niet koud heeft mijn paard staat nu onder 900 grams (550 + 350) en een wollen deken om de hals

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:20

Perla schreef:
Ik vind een geschoren paard/pony staat op stal en heeft voldoendedekens op zodat hij het niet koud heeft mijn paard staat nu onder 900 grams (550 + 350) en een wollen deken om de hals

En niet naar buiten?
Dat vind ik onzin, geschoren of niet, naar buiten gaat ze bij mij (jaja, je moet daarvoor de mogelijkheden hebben, maar als je dat hebt en je doet je paard niet naar buiten omdat ze geschoren is, vind ik dat kul).
Wat betreft voldoende dekens om het paard warm te houden, daar kun je niet anders dan eens mee zijn .
Je kunt alleen niet een bepaald aantal grams daarvoor aangeven, de een heeft meer nodig dan de ander.
Dat is dus gewoon even uitvogelen hoe het met jouw paard zit.

Mijn paard staat nu buiten met een dikke en dunne deken (gok rond de 350 + 100 a 150 grams) zonder hals heerlijk van haar hooi te knabbelen.
Ik heb afgelopen week de dekens verwisseld toen het kouder werd, daarvoor had ze ook 2 dekens op, maar was de dikke deken niet zo dik als de dikke deken nu (gok rond de 200 grams + de dunne deken van 100 a 150 grams). Vorig jaar toen ze niet geschoren was en ook niet dun in de vacht hoefde te zitten, had ze dikkere dekens op dan nu (hoogtepunt, 2 dikke dekens en 1 dunne), gewoonweg omdat ik merkte dat ze het koud kreeg. Ik doe er een deken bij op als ik denk dat het nodig is (oftewel, als ik merk dat ze het koud heeft, ze haar vacht aan laat groeien of ter voorkoming ervan ed).

Annuh, die van mij staat dus gewoon overdag buiten, ze is geheel geschoren (dus ook de hals), zonder halsdeken.
Heb je het trouwens al geprobeerd met alleen dekens?
Dus een deken opgooien ter voorkoming van een dikke wintervacht?
Als dat niet voldoende werkt, zou je altijd nog later in het jaar kunnen scheren.
Een streepjespatroon hoort ook tot de mogelijkheden.
Ik heb mijn paard geschoren toen ze vrij moeilijk droog te krijgen was na het werk (rond een halfuur uitstappen, laten rollen als de mogelijkheid er was en daarna nog een tijd met zweetdeken op stal), bedoeling was om haar rond te laten lopen zonder deken tot ze geschoren werd maar toen ik merkte dat ze het kouder kreeg zonder deken, er toch maar een dunne deken opgedaan. Toen ze geschoren werd, heb ik er daarna een deken bij opgedaan. Data weet ik zo niet uit mijn hoofd, dacht ergens in November.
Sommige hebben het al eerder gedaan, anderen weer later.
Net als met de dekens, dat ligt aan je paard (en dan vooral aan de vacht ervan). Bij sommige paarden is het nodig om vaker dan 1 keer te scheren, sommige kunnen het af met 1 keer.

Ongevoerde waterdichte deken is handig als een van je andere dekens niet waterdicht is, dan kun je die over de andere deken heendoen. Voor de warmte scheelt het haast niks. Een zweetdeken zou ik gebruiken voor voor en na het rijden, of als noodoplossing, maar zeker niet de gehele winter door (die dekens geven vaak problemen na een tijdje, breekt haren af enzo), daarbij, zoveel warmte geven ze ook niet omdat het vaak maar vrij dunne dekens zijn.
Ik zou op zoek gaan naar 3 dekens, 1 dunne en 2 dikke.
De dunne deken tussen de 100 en 200 grams, voor in het begin en op het eind. En 2 dikke dekens (meer dan 300 grams) voor in de tussenliggende periode.
Dan kun je dus een dunne deken opdoen, een dikke deken, een dunne en een dikke of beide dikke dekens.
En als het erg koud wordt (zoals nu bijvoorbeeld) zou je ook beide dikke dekens op kunnen doen en dan de dunne deken ook nog als je merkt dat je paard het koud gaat krijgen. (mijn graadmeter is de onderkant van de oren, verder kijken hoe je paard in zn vel zit, hoe hij zich gedraagt op stal en in de wei etc).
Dan zit je dus al snel met een 700 grams bij elkaar.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:25

Over die witte vlekjes op schuurplekken, dit had mijn paardje ook, eerst werd ze alleen kaal op die plekken, en daarna kwamen er witte vlekjes.
Het was toen ook erg gevoelig dus die deken heb ik eruit geschopt, vervolgens verdwenen de witte vlekjes en na een poosje kwam het haar ook weer terug.
Het komt volgens mij echt van het schuren!

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:19

heey mijn paard zit heel dik in zijn vacht en ik wil hem graag scheren maar moet ik dit laten doen of akn ik dit ook zelf doen heb een heel goed boek waar alles in stappen word uitgelegd en er ook foto's bijstaan en het paard staat ook altijd heel stil enz.. en schrikt van weinig denken jullie dat ik dit zelf kan doen of moet ik daar iemand voor inhuren?