Hooien dit seizoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:05

Geen enge dingen doen!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 08:45

Ori, dat is weer een ander probleem! Buitenbrand veroorzaken!

Hier had ik gras in de as van het wiel van de schudder, klem gedraaid tussen de band en het staal van het frame. Dat was gloeiende, gloeiende heet toen ik klaar was en het zag. Deels zwart terwijl het nog nat gras was. Gelukkig niets in de fik g3vl9gen en band niet geknapt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:22

Wij gaan voor een recordjaar qua hooien.....
Een record dieptepunt wel te verstaan.

Normaal kunnen we onze eigen hooivoorraad voor de winter wel dekken. Soms kunnen we nog verkopen. Al 12 jaar lukt dat.
Dit jaar gaan we denk ik niet eens de helft halen van wat we nodig hebben.
Heel slechte eerste snede en nog rampzaligere 2e snede. Er groeit gewoon niks, nada. Omdat het na maart/april gewoon niet meer fatsoenlijk geregend heeft hier. We hebben 'de troep' er nu maar weer afgemaaid zodat we dan nog kunnen gaan duimen voor een regenbui ergens voor het einde van het groeiseizoen zodat we dan in ieder geval van de winter nog gras hebben.......

Het is gewoon nog erger dan in de 2 hele hete jaren.
De buren hadden vorige week ook gewoon maar 3 pakjes van hun perceel waar ze er normaal een stuk of 15 vanaf halen 8)7

Nou ziet de hele omgeving er hier inmiddels ook uit alsof de herfst begint. Overal worden bomen en struiken al geel, bruin en oranje.

Maar ik zie dat Minderhout met dezelfde problemen kampt inderdaad.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:28

Wat een verschillen ....Wij hebben een ideale hooizomer.
Regelmatig zon en warm, maar ook flinke buien gehad, eind juli nog iets van 50 mm.

Wij hebben gisteren (met een aantal mensen, we doen hier veel samen) nog weer 44 midibalen van het land gehaald. Wij hebben zelf genoeg, maar hiermee maken we weer 2 kleine paardenbezitters blij :) .

Ik had alleen iets meer (onverpakt) hooi gewild, maar dat was logistiek niet te organiseren voor de loonwerker.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 19-08-25 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:29

Oh wat triest Pol013!! Ontzettend zuur ook! Hier dachten we ruim voldoende te hebben en te kunnen verkopen maar de paarden eten nu al volledig hooi. Er is nog wel gras maar daar lijkt niets in te zitten. Ze eten al rond de 20 kg hooi samen weg per dag (trekpaarden). We zijn niet bang niet rond te komen want gelukkig veel te veel kuil dus kunnen dat extra voeren deze winter. Toch hadden we gedacht ruim 100 pakjes over te hebben voordat het hooi seizoen begon. Volgend jaar hebben we een hooiland extra en dat is geen luxe om weer even wat extra's in huis te halen.
Hopelijk vind jij een goede leverancier want tegenwoordig met al dat JKK wordt dat ook niet makkelijker. Ik zie diverse hooiboeren hier dat gewoon maaien en laten zitten.
Deze winter wordt hopelijk de oude gierkar gemaakt en gespoeld. Dan vanaf komende zomer niet meer afhankelijk van de regen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:30

Gelukkig is het enigszins plaatselijk. Dan hoef ik in ieder geval geen hoofprijs te betalen voor het hooi wat we moeten gaan aankopen.

Er zijn hier wel wat van die buitjes gevallen. Soms...Maar dan vaak 4 mm, 6 mm, alleen wat miezer terwijk er meer voorspeld was. Dat was alleen genoeg voor een miniscule opleving van het gras. Voor de bovenlaag. Maar je ziet het dus ook aan alles wat veel dieper wortelt. Er zit gewoon 0,niks aan vocht meer in de bodem.
Mensen met alleen een klein achtertuintje zeggen ook: maar nu heeft het toch wel weer genoeg geregend? Die hebben echt geen idee hoeveel vocht er nodig is voor het een beetje verder komt dan de eerste cm.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:35

Hier in de Kempen hetzelfde Pol! Alle bomen kleuren al geel en de opbrengst van de 2e snede is niet genoeg om de eigen paarden heel de winter door te krijgen.. normaal zaten we tegen de 600 pakken en werden er 150 verkocht, dit jaar hebben we krap 400 pakken en inmiddels eten er een jaarling en veulen ook nog mee dus dat gaat niet genoeg zijn…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:42

Ja hier zijn diverse bomen ook al in herfstkleur.

Wij hebben wel een goede 1e snede gehad. Maar de 2e is amper wat.
Daarmee wel genoeg voor onszelf.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:08

Heftig polo, das een flinke domper. Welke omgeving zit je dan dat het zo slecht is. Ik heb hier in ZO Drenthe het gevoel dat het een prima hooi jaar is. Alleen hoog in suikers.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:19

Omgeving Breda zitten wij. En ik zie hier inderdaad een zelfde verhaal uit Minderhout wat vlakbij is. .
Maar de droogtelijn loopt blijkbaar vooral in deze hoek van NL. Midden/ west Brabant en Zeeland blijkbaar.
Oost Brabant heeft wat flinkere buien gehad 2 weken geleden. Toen hadden wij alleen van die 4mm buitjes en is daar regelmatig een keer 20mm gevallen.

Maar vlak voor die buien was er een hittegolf er er na ook. Dus het gras wat toen een beetje op wilde komen tussen de dorre pieken was nu alweer geel aan het worden. Het liefst zou ik deze 'snede' gewoon weg kieperen.... Maar dat is ook wel weer erg rigoureus. Mengen met ander hooi zal misschien nog kunnen.
Dus ik ga braaf 2 keer schudden en laten wikkelen en dan zien we wel....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:31

Hier baal ik vooral dat m'n maaimachine laat was, daardoor heb ik 2 weken gemist en kwa planning valt het dan allemaal niet zo gunstig. Zeker met de droogte zie je het gras hard achteruit gaan.

Ben ook al een paar weken hooi aan het bijvoeren op de weides omdat er gewoon niet zo veel voedzaam spul meer staat. Vorig jaar heb ik in de zomer helemaal niets bij hoeven voeren maar toen was het tot juni ook gewoon nog erg nat en bleef het gras zeker tot eind juli groeien.

We zullen dus waarschijnlijk ook hooi bij moeten kopen.. en dan hopen dat het volgend jaar beter is :+

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:23

Ja hier in Ravels (onder baarle nassau) ook dor en droog. De plantjes die er staan hangen gewoon slap.
Ik dacht nog om het ze gewoon op te laten eten maar twijfel of het nu niet te hoog in suiker is.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:47

Jeetje wat een verschillen! Hier best goed hooi weer gehad, wel wat minder opbrengst met de eerste en 2e snee maar voldoende om een jaar mee vooruit te komen, we hadden nog wat liggen van afgelopen jaar. Vandaag word de 3e snee in pakjes gedrukt, ben benieuwd hoeveel het er zullen zijn. Stond niet dik op maar we wouden het er nu wel af voor het geval het weer minder werd.
Zuidwest drenthe zitten we

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:50

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:58

1e snee was hier 27 grote vierkante balen, 2e snee 10 grote vierkante balen. We hebben alleen de 1e snee zelf gehouden. Beetje lastig inschatten wat we nodig hebben aan hooi, omdat het aantal paarden nog niet vaststaat. Wij waren wel tevreden. Het was voor ons op de natte klei best heel gunstig dat het periodes droog was. En ik denk dat we waar nodig juist een mooie bui hebben gehad.
De fruitbomen in onze tuin hebben een recordjaar. Eerst al de pruimenbomen, nu komen de perenbomen en appelbomen en ook de walnotenbomen hangen bomvol. Meestal is het wat wisselend, maar dit jaar is bizar.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:19

Lorette ook fijn zoveel fruit!

Wij hebben 91 pakjes hooi binnen, mooi droog van de 3e snee. Op een kleine 1,5 hectare, stond niet vol maar het weer was perfect!
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:04

_Lorette_ schreef:
1e snee was hier 27 grote vierkante balen, 2e snee 10 grote vierkante balen. We hebben alleen de 1e snee zelf gehouden. Beetje lastig inschatten wat we nodig hebben aan hooi, omdat het aantal paarden nog niet vaststaat. Wij waren wel tevreden. Het was voor ons op de natte klei best heel gunstig dat het periodes droog was. En ik denk dat we waar nodig juist een mooie bui hebben gehad.
De fruitbomen in onze tuin hebben een recordjaar. Eerst al de pruimenbomen, nu komen de perenbomen en appelbomen en ook de walnotenbomen hangen bomvol. Meestal is het wat wisselend, maar dit jaar is bizar.

Het is idd lastig inschatten als je net begint. Daarnaast verschilt het elk jaar weer (hier iig) dus daar moet je wel een marge hebben. Van vorig jaar hadden we bijvoorbeeld nog hooi over maar dit jaar zullen we waarschijnlijk tekort hebben. Deels omdat de oogst tot nu toe niet heel goed was en omdat we op het moment meer paarden hebben staan. Een deel gaat na de zomer weer naar huis maar hoeveel weten we nog niet en weten niet of we eventueel nog een groep op stal krijgen. Het gaat dan toch over 20 a 30 paarden meer of minder dus dat scheelt best wel een berg hooi.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:18

Oh wij hebben juist meer dan vorige jaar.
Over de 100 + balen van 2 snedes
Grote ronde balen die van paar honderd kilo

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 00:16

Ik vind het sowieso lastig inschatten. Als het weer zo’n oneindige herfst wordt, die september al begint en mei pas weer ophoudt, dan heb ik nooit genoeg.
Als het lekker gaat nazomeren, dan kunnen ze toch wel lekker tot en met half november op de wei staan. En dan in maart alweer opbouwen op de wei.

Ik heb foto’s dat ze met Sinterklaas nog op de wei staan en ook met Valentijnsdag er alweer op. Daar valt toch niets op te plannen soms.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 19:03

Hier half juni 1e snee van kleine hectare gehaald, prachtig hooi, 71 midibalen. Daar kan ik zelf bijna 1,5 jaar mee doen. En half augustus 2e snee van ca. 6000 m2 maar 5 grote ronde balen (normaal zijn dat er 7-8). Hopen dat het er eind september wat meer zijn. Dan wordt de 3e snee gemaaid.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:28

Benieuwd of jullie ook hooi hebben laten testen?

Ik heb nu van 3 partijen midibalen hooi laten testen en allemaal hoog in suikers.
Helaas kan 1 van mijn paarden dat echt niet hebben.

Wij zitten in Zuid-Holland tegen Zeeland aan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:52

Ik heb 1e snede onverpakt van mijn hooiboer laten testen: hoog in suiker en energie. Eiwit en structuur goed.

Analyse 2e snede hoop ik van de week te ontvangen: ik vrees ook hoog in suikers gezien hoe mijn ruin erop reageert.

Wat een ellende..

Regio Breda.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:55

Ja hier ook hoog in suiker voor mijn paarden dan.
Voor als je actief rijd gaat het wel.
De rest extreem laag.

1e snede.
Ik laat overigens het hooi testen dat ik pak net voordat het de plastic pak in gaat.
Ik hoor zeggen, nooit nagetest, dat de suiker in de pak de eerste weken nog iets zakt.

Ik baal er ook van.
Vorig zelfde land laag in suiker.

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:15

Hoe verzamelen jullie een goed monster van foliebalen? Ik heb er eigenlijk een hekel aan om ze open te maken. Helemaal als je dieper uit de baal een pluk hooi moet hebben. Wij hoeven er ook nog niet meteen van te voeren, dus ik wil geen baal open hebben liggen.

Ik verwacht dit jaar ook een hoge suikerwaarde. Het lijkt de trend te zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:21

dat is waarom ik dus plukken hooi uit de duinen haal net voordat het de baal in gaat.
Op diverse plekken in de wei.
Ik ben nu ook nog dat van vorig jaar aan het voeren, ga geen gaten in een paar foliepakken maken.

dan klopt het misschien niet precies, maar indicatie genoeg.

Koop je ze aan dan weet ik het ook niet.