[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:19

DenieesB schreef:
Bedankt voor al jullie reacties! Zoals ik heb gemeten heeft mijn paard de 6'0/185 maat nodig. Deze maat kan ik vanavond passen (een amigo met v-sluiting toevallig) en dan ga ik er gewoon een aantal bestellen om te kijken wat mijn paard het beste past :j. Ik wil dan in elk geval de rechte en disc sluiting bestellen, de v-sluiting kan ik dan passen van een stalgenoot. Misschien dat ik de Bucas Anniversary ook nog probeer, om te kijken hoe dat model haar past.

Heel benieuwd, ook hoe de eerste winter met deken gaat bevallen :+

Ik vind het overigens nu als anti-dekenmens helemaal leuk om dekens te gaan passen en verschillende soorten uit te zoeken, maar dat zal misschien meer met het gevoel van 'ik kan eindelijk weer wat kopen' te maken hebben :=

Bij het passen belangrijk dat het einde vd deken eindigt the de staartwortel. En voel altijd bij de schoft terwijl je paard gaat grazen om te beoordelen of dat niet te strak is en of er daarna niet teveel ruimte over blijft bij de boeg ivm inregenen. Dat waren mijn rookie-mistakes ooit :o

Sintara

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:34

En vergeet niet dat een nieuwe deken nog wat stijf is, ik vond daarom eerst mijn deken gek liggen en korter lijken dan hij is.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:43

Dat de deken moet eindigen bij de staartwortel ben ik inderdaad van op de hoogte. De dekens die ik om mij heen zie zijn eerder te lang dan te kort :+

Voelen bij de schoft is wel een goede! Ik zou zelf enkel voelen bij de hals namelijk, dus deze ga ik zeker onthouden voor vanavond :D

En inderdaad @Sintara ook een goede om mee rekening te houden dat een nieuwe deken anders zit in het begin ten opzichte van als hij wat ingelopen en ingerold is haha

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:51

Slmt9 schreef:
Bij het passen belangrijk dat het einde vd deken eindigt the de staartwortel. En voel altijd bij de schoft terwijl je paard gaat grazen om te beoordelen of dat niet te strak is en of er daarna niet teveel ruimte over blijft bij de boeg ivm inregenen. Dat waren mijn rookie-mistakes ooit :o

Dit zijn idd goede tips bij deken passen.

Ik ben zelf ook fan van Amigo bravo met v-sluiting. (zie dat die niet meer gemaakt worden :( )
En voor m’n oudje heb ik een (budget) Mio met rechte sluiting. Hier ben ik qua prijs-kwaliteit ook heel tevreden over.

Zelf vind ik het altijd fijn op de site van horseware zelf te kijken welke opties er bestaan:
https://www.horseware.com/product-categ ... s_turnout/

Hier zie je per deken in welke diktes, kleuren en maten ze geproduceerd zijn. daarna pas zoek ik een NLse webwinkel die die deken(s) te koop heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:21

Afbeelding

Nadat ik bij de schouders en boeg de binnenvoering van de Protector heb vervangen, heb ik de deken 8(!) cm ingenomen. Zo raar dat deze pasvorm zo extreem afwijkt. Maar het gaf mijn paard helaas schuurplekken op zn schouders en boeg.

Hij is nu dezelfde afmeting als zn wug. Dus op papier moet het schuurprobleem nu over zijn. Ik ben erg benieuwd hoe hij zit als hij hem op heeft morgen :D

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:18

Hi all, hopelijk kunnen jullie mij nog even van advies en inzichten voorzien! Vandaag eindelijk de deken kunnen passen. Het is een Rhino met v-sluiting.

Maat is volgens mij perfect (6’0/183), alleen sluit hij bij de hals niet aan en ligt hij na zo’n 200 meter al scheef. Ook vind ik hem niet lekker liggen bij grazen en klemt hij bij de schoft. Zou Amigo met rechte of disc sluiting wel goed zitten of is de kans heel groot dat Horseware gewoon niet goed ligt op haar? Wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na een klein stukje wandelen
Afbeelding

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:49

Zo scheef vind ik hem niet op de laatste foto? Je paard staat met zijn linker achterbeen verder naar achter, dus die heup zit lager. Logisch dat de deken dan ook die kant op lijkt te hangen, toch?

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:11

Pally schreef:
Zo scheef vind ik hem niet op de laatste foto? Je paard staat met zijn linker achterbeen verder naar achter, dus die heup zit lager. Logisch dat de deken dan ook die kant op lijkt te hangen, toch?

Ik snap de gedachte het is ook een wat ongelukkige foto, maar ook bij vierkant staan hing hij al scheef

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:14

Ik heb nog nooit, maar ook echt nooit een horseware ècht scheef zien liggen. Vind de deken op de foto ook niet echt scheef trekken.

Een te grote bucas heb ik wel regelmatig scheef zien liggen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:38

De open hals en het strak liggen op de schoft zouden voor mij redenen te zijn om verder te kijken.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:49

Als hij scheef trekt, past hij niet. Je zou ook een ander model van horseware kunnen proberen; ik heb bv de amigo hero en amigo bravo als regendekens en ik vind daartussen al verschil zitten.

Overigens heb ik zo'n paard dat tussen 2 maten invalt; ze heeft 175 wat voor het mooie net te lang is, maar 165 is véél te krap op de borst. Ik vind het niet erg dat de deken wat te lang is en dus officieel 'te groot'; ze krijgt geen schuurplekken, hij trekt niet op de schoft en schuift geen mm opzij. Een te kleine deken kan ook verschuiven omdat hij te klein is, al past hij op het eerste zicht goed.

Eigenlijk zou de beste optie zijn om je paard naar de ruitershop te brengen en gewoon een deken of 10 daar te passen :+ .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:15

Ik zou in dit geval een maat groter proberen. Mijn merrie zou volgens opmeten 185 moeten maar is dus zo breed waardoor 198 echt net op de staart ligt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:17

MarjanB schreef:
Ik zou in dit geval een maat groter proberen. Mijn merrie zou volgens opmeten 185 moeten maar is dus zo breed waardoor 198 echt net op de staart ligt. :+

Maar deze deken is alles behalve te klein. Model is gewoon niet geschikt paard heeft een andere halsopening nodig. Ik zou een bucas irish proberen of een amigo met rechte sluiting.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 06:40

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga vandaag de Amigo bestellen met rechte en disc sluiting evenals Bucas Anniversary en de Irish.

Maat vind ik zelf inderdaad echt goed, maat groter gaat zeker over de staart zakken. Heel benieuwd we gaan gewoon een flinke pas sessie houden hahaha

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:08

Tipje, paarden drogist heeft dekens in de korting nu..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:47

Mijn paard gaat over naar een 24/7 plek en graag wil ik investeren in echt een goede deken.

Ik ben erg tevreden over mijn Amigo dekens, de pasvorm is goed en het linersysteem vind ik heel handig. Alleen voor zoveel buiten (wel schuilstal, maar ze staat graag in de regen) wil ik wel graag een kwalitatief betere deken en kijk ik nu met een schuin oog naar Rambo. Gezien het van hetzelfde merk is, heb ik de vraag of de pasvormen ook overeen komen. Weet iemand dat? Volgens mij zou ik de liners kunnen blijven gebruiken die bij de Amigo horen.

Voorheen heb ik Bucas gehad, maar die trok scheef op twee maten, dat gaat hem dus helaas niet worden. Ik vond die heel handig omdat je ze daar bezweet onder kon zetten, maar ik zat alleen maar eraan te trekken omdat ze continu scheef zaten.

Paard is KWPN, richting Gelders type.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:52

Ik heb goede ervaringen met de Rambo's, ook 24/7 buiten en op bredere types liggen ze erg mooi. In vergelijking met amigo weet ik niet 100% maar mijn vriend zijn paard heeft wel de Rambo regendeken en de Amigo reflective 100 gram en beide liggen hem erg mooi dus dat helpt misschien iets. NRPS maar een ouderwets type met flinke schouder partij.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:07

Sakura789 schreef:
Mijn paard gaat over naar een 24/7 plek en graag wil ik investeren in echt een goede deken.

Ik ben erg tevreden over mijn Amigo dekens, de pasvorm is goed en het linersysteem vind ik heel handig. Alleen voor zoveel buiten (wel schuilstal, maar ze staat graag in de regen) wil ik wel graag een kwalitatief betere deken en kijk ik nu met een schuin oog naar Rambo. Gezien het van hetzelfde merk is, heb ik de vraag of de pasvormen ook overeen komen. Weet iemand dat? Volgens mij zou ik de liners kunnen blijven gebruiken die bij de Amigo horen.

Voorheen heb ik Bucas gehad, maar die trok scheef op twee maten, dat gaat hem dus helaas niet worden. Ik vond die heel handig omdat je ze daar bezweet onder kon zetten, maar ik zat alleen maar eraan te trekken omdat ze continu scheef zaten.

Ik denk dat je dat toch echt moet passen. Herinner me uit dit topic dat de pasvorm/maten van verschillende horseware dekens (zelfs binnen Amigo bv) niet altijd 100% gelijk zijn.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:10

Dank voor de reacties!

Capriootje schreef:
Ik heb goede ervaringen met de Rambo's, ook 24/7 buiten en op bredere types liggen ze erg mooi. In vergelijking met amigo weet ik niet 100% maar mijn vriend zijn paard heeft wel de Rambo regendeken en de Amigo reflective 100 gram en beide liggen hem erg mooi dus dat helpt misschien iets. NRPS maar een ouderwets type met flinke schouder partij.

Zo'n paard heb ik dus ook. Ook de Mio vliegendeken kan 24/7 voor een langere tijd op en ligt prima. Dus de kans is best groot dat het zou kunnen passen. Ik kan hem na aankoop natuurlijk wel even over een gewassen Amigo heen leggen om te kijken of er grote verschillen zijn.

Ik zal me nog even inlezen in de verschillende types van Rambo, ik dacht dat er één type was, maar dat wordt dus nog even puzzelen. Ik zoek denk ik 200 grams, waarbij ik eventueel een Horseware liner onder kan leggen voor echt koude dagen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:40

Ik wil voor mijn jonge haf een deken alleen hij zit net tussen 2 maten in.

185 heeft hij nodig kwa lengte alleen heeft mogen zijn kont spieren nog wat meer ontwikkelen, hij heeft wat lage staart aanzet. dus 185 valt weer te lang, maar een 175 is weer te klein..

ik vind bucas erg fijn daar kwam ik volgens de meetlint op 5.9. Nu had ik laats een bucas gepast, geen idee welke maat (kon ik niet meer lezen) maar deze zat echt giga strak op de schoft. en gewoon niet mooi.

nu vind ik weetherbeathe erg fijn. Maar zijn zo slecht te verkrijgen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:40

Sakura789 schreef:

Ik zou gaan voor de premier equine titan. Ben je dezelfde prijs kwijt als de Rambo Original maar die heeft een grotere waterkolom (dus kan meer langdurig regen hebben) en is van 1680D ballistic nylon (de rambo 1200d).

De rambo ging bij mij inregenen, zelfs de wug. Liet na veel regen ook water door. Ook hebben beide regelmatig een gaatje. Heb drie Rambo’s gehad waarvan twee het maar 4 jaar volgehouden hebben. En dan werden ze alleen het laatste jaar pas 24/7 buiten gebruikt.

Ik ben dus niet tevreden met de Rambo kwaliteit voor dat geld.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:32

Helaas, mijn regendeken is gaan lekken na een enorme regenbui, en ik ben dus ook opzoek naar een nieuwe stevige deken.
Ik zoek eentje voor een volbloed van over de 1.80m, hoge schoft en smal van bouw. Iemand nog suggesties?
Ik ga eens beginnen met het topic doorspitten, maar er zijn naar mijn idee zoveel dekens bij gekomen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:08

Welke maat deken?
Bovenlijn is ong. 1 meter
Halsaanzet midden staart ong. 1.50/1.52
IJslander met PPID

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:07

balance schreef:
Welke maat deken?
Bovenlijn is ong. 1 meter
Halsaanzet midden staart ong. 1.50/1.52
IJslander met PPID

Hier past mijn IJslander de Horseware Icelandic het fijnst. Andere IJslander staat onder een Catago Icelandic en andere IJslanders hebben gewone normale Bucas/Horseware dekentjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:09

Slmt9 schreef:
Ik zou gaan voor de premier equine titan. Ben je dezelfde prijs kwijt als de Rambo Original maar die heeft een grotere waterkolom (dus kan meer langdurig regen hebben) en is van 1680D ballistic nylon (de rambo 1200d).

Mijn oog was gevallen op een Rambo Supreme, die heeft ook 1680D ballistic nylon, alleen kan ik de waterkolom niet vinden van die deken.

Equine titan die ga ik nog even verder onderzoeken!