[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

glenstorm

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:03

Ik ga als het goed is komende week mijn pony ook scheten. Scheer normaal alleen te benen tot hoog (pony heeft gelaarsde witten benen die ook nog hoog oplopen)

Nu twijfel ik hoe ik haar ga scheren. Benen en lijf sowieso helemaal kaal. Maar haar hoofd en de zadelen weet ik niet zo goed. Iemand tips?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:49

Ik doe ze altijd helemaal,dat vind ik het mooiste.
De 1ste x laat ik ook niets onder het zadel zitten,de 2de x wel.
Anders is het haar daar zo lang,haal ik het de 2de x ook weg dan schuurt het einde vd winter kaal.
Straks ga ik mijn 5 jarige scheren,die heeft nog niet zo heel veel haar dus dan laat ik het wel zitten onder het zadel.
Bij heel lastige paarden scheer ik het hoofd tot de bakstukken.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:24

Dinsdag wordt mijn paard geschoren en mij werd aangeraden tranquigel te gebruiken omdat het de eerste keer is. Is dat idd slim? Hij is een heel rustig paard maar als hij iets spannend vindt kan hij direct echt gevaarlijk flippen.

En zou 200 grams met afneembare hals nog te warm zijn overdag? Hij staat van 9 tot 19 uur buiten en daarna gaat hij in de buitenstal.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:34

Dan zou ik domosedan halen.
Zoals ik al eerder zei breken ze tranquigel af in het bloed.
Mijn jonkie is link met de achterbenen als ze paniekeert.
Die verdoof ik daar straks ook mee omdat het de 1ste x is.
Maar eerst een paar x laten wennen aan het geluid en de trilling scheelt ook een berg.
Ik verdoof graag,heb nogal wat meegemaakt.
Zette lastige beesten voorheen ook vaak in de opvoelbox.
Lastiger scheren,maar ze ontspannen dan sneller en de x er op lukt het veel makkelijker.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:46

Ik raad tranquigel aan! :o

Mijn paard raakte helemaal in paniek zodra het apparaat aanging. We hebben 3 keer geprobeerd te gaan scheren. Laten wennen aan het apparaat, die kon over zijn lichaam. Maar zodra die aanging liep hij paniekerig achteruit. Een stiller apparaat geprobeerd maar ook dit werkte niet. Na 3 keer zo relaxed mogelijk te gaan scheren was ik het beu en ben ik naar de VA gegaan voor een andere gel.
Dit gisteren gegeven en na ruim een uur het apparaat aangezet en weer achteruit lopen in paniek.
Toen de praam er nog eens bij gepakt en toen konden we eindelijk scheren <3

Ik heb alleen zijn bovenlichaam gedaan, benen en hoofd vond ik geen must want ik was blij dat het meeste eraf kon.
Hij was na een paar minuten rijden al nat en duurde zo lang voor hij droog was.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:15

Kim_Asterix schreef:
Dinsdag wordt mijn paard geschoren en mij werd aangeraden tranquigel te gebruiken omdat het de eerste keer is. Is dat idd slim? Hij is een heel rustig paard maar als hij iets spannend vindt kan hij direct echt gevaarlijk flippen.

En zou 200 grams met afneembare hals nog te warm zijn overdag? Hij staat van 9 tot 19 uur buiten en daarna gaat hij in de buitenstal.

Dan laat je je paard niet door een professioneel scheren. Zonde. Ik adviseer geen verdoving. Paard wat doorbreekt door de pasta is veel gevaarlijker dan een fris en iets angstiger paard.

Een goede scheerder beschikt over een goede dosis horsemanship en is niet bang. Waardoor het paard ook niet bang is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:32

Ik scheer al jaren heeeeel veel paarden en verdoof ook graag.
Ze kunnen er idd doorheen komen,maar dat heb ik nog maar 2x meegemaakt.
Met verdoving zijn ze minder kriebelig op de benen en ben je dus veel sneller klaar.
Mijn jonkie was iig met de domosedan net voor de 1ste x scheren heel braaf.
Geen hulp nodig gehad.
Volgende x durf ik het aan met een halve tranquigel,de x daarna zal het nog wel makkelijker gaan.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:11

Mijn shet was heel angstig voor het scheerapparaat.Apparaat aangezet,door laten draaien en toen heel rustig op de huid gezet. Hij werd al snel heel rustig en kon daarna prima scheren.
Was de eerste keer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:53

Ik scheer ook niet graag met verdoving, alleen bij hele gevaarlijke dieren adviseer ik om ze door de DA te laten spuiten.
Ik doe gewoon alles op rust en als het echt nodig is gaat er even een praampje om :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:40

hè hè hij is geschoren hoor, hij krijgt steeds meer witte spikkels, volgens een vriend van me is het koper tekort, maar dat lijkt me stug. Paard is bijna 16, ruin, Noriker (Oostenrijks koudbloed).

Hij staat nu met een 100 gr. deken op te puffen, maar vannacht zal ie me dankbaar zijn als de regen met bakken uit de lucht valt.....
Passende dekens zijn moeilijk te krijgen voor een paard van dit formaat.....1.55 hoog, maar ontzettend breed.....

Ik heb de drama-king even de hals eruit geschoren: dampig Welshje van tegen de 30.... mèn wat een theater weer........ik lach hem altijd maar uit, draai z'n lipje even om om de enorme vieze zwarte flossen uit z'n oren te halen en trotseer dan weer een week boze blikken :P 8-)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:25

Ik scheer ook het liefst zonder verdoving. Bij sommige paarden ontkom je er niet aan, maar vaak is er met een hoop geduld en rust is al veel te bereiken. Mocht er iemand zijn paard willen laten scheren in omgeving Haarlem/Amsterdam etc., stuur gerust een bericht.

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:47

Hoi!
Ik meld me ook maar even hier met wat vragen.
Wij hebben inmiddels bijna 4 jaar een e-pony van 19(nrps). Tot op heden hebben wij haar nooit geschoren.
Nu heeft ze echter de afgelopen 2 maanden vrijwel niets gedaan ivm wat hoefproblemen (24/7 land en na verloop van tijd af en toe wat longeren) en haar conditie is vrij bagger nu. Nu we het rijden weer oppakken, merken we dat ze na 30 minuten al helemaal zeiknat is, maar ook slecht droog te krijgen, omdat ze echt al een dikke vacht heeft.
Nu zitten we dus aan scheren te denken.
Vraag 1: iemand vertelde ons dat als je je paard een x scheert, je eigenlijk er daarna altijd aan vast zit, omdat het haar nog erger terug zou groeien oid (en mede gezien haar leeftijd en het feit dat ik volgend jaar ga studeren heeft dit niet onze voorkeur). Is dit echt zo?
Vraag 2: ze heeft sinds eind vorig jaar/begin dit jaar een allergie voor neopreen ontwikkelt. Dit kwam tot uiting nadat ze problemen kreeg met haar singel (terwijl ze al 3 jaar een neopreen singel had), maar er zijn dus kleine litteken bultjes/gevoelige plekjes ontstaan. Na 2 maanden geen singel lijken de bultjes wel weg te zijn getrokken, maar we zijn ergens bang als ze kaal gaat (en misschien zelfs met scheren) dit toch weer open gaat. Iemand ervaring met dit soort dingen? Want een singel laten staan lijkt mij dan ook weer niet handig.
Vraag 3: wat is een goed model? Wij hebben nl ook niet de voorkeur om haar helemaal vol te moeten stoppen met dekens (als ze op stal staat is dit in principe aan 4 kanten dicht). Tuurlijk, als het echt koud is, maar met 15+ oid hoeft ze nog niet perse een deken op van ons (klinkt best tegenstrijdig zo volgens mij :p). Maar je hebt natuurlijk verschillende patronen, en zo'n jachtstreep/streepmodel oid klinkt op zich wel goed, maar welk precies model is dan handig? En werkt dit dan ook goed voor de warmteafvoer?

Heel erg bedankt alvast!

Edit: zonder deken gaat dan met name over het op stal staan. En verder bij voorkeur geen halsdeken als dat mogelijk is. Dit lijkt ze toch niet helemaal prettig te vinden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 06:56

Vraag 1: dat is onzin.
Vraag 2: Dat hoeft geen probleem te zijn bij een goede scheerder.
Vraag 3: Alleen de hals/borst eruit is geen optie?

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:20

maakt het nog uit als ik de hals wel scheer (hoofd niet) maar geen deken op met hals?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:46

Ik heb vorig jaar in september mijn ruin compleet geschoren op hoofd en benen na, heeft daarna nog gewoon een tijd 24/7 buiten gestaan zonder hals. Daarna in december model geschoren, en daarin heeft 'ie ook meestal zonder hals gestaan, overdag buiten 's nachts in een buitenstal. Alleen mijn 360gr deken heeft een hals d'r aan en het was meestal niet zo koud dat 'ie die deken op hoefde vorig jaar. Ik wil dit jaar wel kijken voor een 200gr met hals d'r aan voor de warme regenachtige dagen, want dan heb ik d'r toch wel graag een halsje op.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:11

Als alles kaal is en ze gaan naar buiten als het heel koud is/veel regen en wind, dan vind ik een hals toch wel belangrijk hoor.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:40

Ik vind ook dat als je een paard helemaal scheert je het beste een halsdeken kunt gebuiken, anders groeit het haar te snel en lelijk aan, vind dat eruit zien als varkenshaar :o
Wel rekening houdend met het weer van nu ;) Mijn staat vandaag niet onder een halsdeken, maar zodra het een graad of 13-14 wordt. Dan komt er een hals bij aan.

Hier een voorbeeld van overgang nek/ hoofd (eerder in het topic gevraagd):
Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:43

13/ 14 graden een hals deken? Joh dat is veel te warm voor ze.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:47

Dat vind jij, mijn paard denkt daar anders over, gewoon ongevoerde hals, ademende dekens, paard heeft nog nooit gezweet onder een deken ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:10

Nou als het haar er af is vind ik buiten staan zonder hals in weer en wind ook echt geen optie hoor. :n Gisteren twee geschoren, de 20-jarige Fjord was me bijzonder dankbaar. Wat een pak met haar zat er op joh!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:31

Ik heb alleen een hals op gehad bij een paard wat ik 24/7 buiten had staan.
Vroeger bestonden halsdekens niet en toen ging het ook prima.
Vorig jaar enkel een x opgehad met fikse regen,verder niet.
De lelijke varkensharen scheer ik er gewoon weer af.
Als het mij niet de manen zou kosten dan zou ik ze wel gebruiken.
Nu heb ik de Rambo wug,dat scheelt ook al.Zeker met inregenen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:36

kaatje77 schreef:
Dat vind jij, mijn paard denkt daar anders over, gewoon ongevoerde hals, ademende dekens, paard heeft nog nooit gezweet onder een deken ;)

Hier staat hij onder een zomerdeken met ongevoerde hals.. zweet ook niet hoor, staat er lekker onder.. overdag in de wei gaat daar dan de ongevoerde regendeken overheen.. ook niet koud of zweten eronder

En paard heeft ruim 1.10 aan manen en nog nooit last gehad van manen die weg geschuurd waren

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:14

Mijn paard staat eigenlijk altijd met hals, alleen vandaag even niet omdat ik de halzen aan het wassen ben, anders zijn de schone manen gelijk weer vies :+ Paard staat wel dag en nacht buiten en is geschoren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:24

mijne is gisteren geschoren, ga zo nog wat dingetjes bijwerken, want meneer z'n geduld was gisteren op :+ en hij staat nu buiten in de wei zonder deken, want hij stond vanmorgen te zweten onder een 100 grams (zonder hals).
Voorlopig is het overdag nog boven de 15 graden en krijgt ie dus alleen 's nachts de deken op.

Ik ben op zoek naar een 0-50 grams regendeken groter dan 215, niet te koop in Nederland blijkbaar.....

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:55

ambre schreef:
Dan moet je bij de DA Domosedan gel halen.
Duur,alleen op recept maar super goed.
Tranquigel breken ze af in het bloed,Domosedan is een narcosemiddel.

iemand een inschatting hoe duur Domosedan is? :)