[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:09

-O-

Afbeelding

Afbeelding

Maat groter wordt weer te groot ben ik bang. Dit is een 198, hij heeft een 206 regendeken en die is aan de grote kant.

Saaams

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:02

Volgens de richtlijnen is die qua maat zo prima.
Ze horen ook niet uit te steken achter

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:08

Volgens mij zit hij niet slecht hoor, hals los of vast maakt zo te zien ook niet uit dus de hals is het ook niet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:36

Andere vraag... Hoe doen jullie dat met wassen? Krijg deze week een tweedehands deken en die wil ik even laten wassen/impregneren. Ik kan ze bijvoorbeeld door EJ laten wassen. Die zit hier bij mij in het dorp. :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:50

Ik vind 'm zeker wel te klein, ze horen ook niet te groot maar je ziet nu dat de deken strak staat op billen en dat wordt alleen maar erger als ze gaan grazen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:04

Bagheera_206 schreef:
Andere vraag... Hoe doen jullie dat met wassen? Krijg deze week een tweedehands deken en die wil ik even laten wassen/impregneren. Ik kan ze bijvoorbeeld door EJ laten wassen. Die zit hier bij mij in het dorp. :)

Ik was waterdichte dekens liever niet. Ik hoor te vaak dat de waterdichte laag aan gort gaat ondanks het impregneren.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:14

Minoes schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ik was waterdichte dekens liever niet. Ik hoor te vaak dat de waterdichte laag aan gort gaat ondanks het impregneren.

Dat hoorde ik ook al, maar aangezien hij op een ander paard heeft gelegen en tweedehands is toch wel een keer laten wassen.

Je ziet toch nog best veel dekens tweedehands. Hoe zouden anderen dat dan doen? Die leggen hem dan ook ongewassen op het paard? Mij lijkt dat gewoon niet prettig. Liever dan maar keertje wassen/impregneren. :=

Zou er ook verschil in dekens kunnen zitten om te wassen? Kun je bijvoorbeeld de Horseware en Bucas dekens wel iets vaker wassen dan mss een kwalitatief mindere deken? Het gaat om een Amigo Hero.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:55

Vanillia schreef:
-O-

[ [url=m/MrRltO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dzAEpr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maat groter wordt weer te groot ben ik bang. Dit is een 198, hij heeft een 206 regendeken en die is aan de grote kant.

Zo worden z'n billen wel nat. -O-

Probeer anders eens een deken met ruglengte te vinden. De 198 is meestal een ruglenge van 145. De 206 een 155. Met wat zoekwerk vind je nogal eens een 150. In nederland gaan ze ook wel als 200 (maar zijn vaak een beetje tussenlengte).

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 00:13

Ik heb recent een tweedehands deken gekocht en die was helemaal haar en zand vrij.
Ik zou er nog eerder voor kiezen om met een tuinslang en borstel de deken aan de buitenkant schoon te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:36

Bagheera_206 schreef:

Ik laat mijn dekens ieder jaar bij de EJ wassen. Ze zijn allemaal nog perfect waterdicht (Horseware en Weatherbeeta).

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:42

Ik laat mijn dekens (qhp) ook gewoon wassen en waterdicht maken bij een ruitersportzaak. Gaat al jaren goed.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:53

Minoes schreef:
Ik heb recent een tweedehands deken gekocht en die was helemaal haar en zand vrij.
Ik zou er nog eerder voor kiezen om met een tuinslang en borstel de deken aan de buitenkant schoon te maken.

Bedoel dan ook vooral de binnenkant. := Dat is ook nog een optie.

Tarico schreef:
Ik laat mijn dekens ieder jaar bij de EJ wassen. Ze zijn allemaal nog perfect waterdicht (Horseware en Weatherbeeta).

Dat is goed om te horen. :) Hoe bevallen/vallen die Weatherbeeta's tov Horseware?

J0anieke schreef:
Ik laat mijn dekens (qhp) ook gewoon wassen en waterdicht maken bij een ruitersportzaak. Gaat al jaren goed.

Heb ook een QHP gepast van een stalgenootje en die zat op zich ook wel OK op mijn paard. Goed om te horen dat er meer ervaringen zijn bij laten wassen bij een dekenservice.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:56

Ik hoor er altijd wisselende verhalen over. Ze worden vaak heel netjes opgevouwen door het bedrijf, en dan een half jaar in de kast bewaard. Tegen de tijd datze hem weer willen gebruiken komen ze er pas achter hoe het resultaat is.

Dus als je het doet, kijk dan na afloop snel even hoe waterdicht hij is

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:00

Sintara schreef:
Ik hoor er altijd wisselende verhalen over. Ze worden vaak heel netjes opgevouwen door het bedrijf, en dan een half jaar in de kast bewaard. Tegen de tijd datze hem weer willen gebruiken komen ze er pas achter hoe het resultaat is.

Dus als je het doet, kijk dan na afloop snel even hoe waterdicht hij is

Tnx voor de tip! +:)+ #winteriscoming Ik hoop dat ze in de kast mogen blijven liggen, maar als de koud of regen echt intens wordt heb ik iig wat om op mijn oma te leggen. Ik heb ook een nieuwe 0 grams deken besteld dus die zou sowieso goed waterdicht moeten zijn. Die tweedehands 50 gram deken is dan mijn reservedeken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:01

Gewoon nasprayen met impregneerspray, vooral op de naden. :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:05

Kaitlyn schreef:

Welke spray gebruik jij daarvoor?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:14

Bagheera_206 schreef:
Kaitlyn schreef:

Welke spray gebruik jij daarvoor?

Action. :')

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:16

Ik liet mijn Rhino's ook gewoon jaarlijks wassen en impregneren, is 10 jaar (!) goed gegaan (dezelfde deken) . Dit is het eerste jaar dat ik 'm redelijk vind ipv goed.

Nu hebben Rhino's en Rambo's wel de waterdichte laag aan de binnenkant zitten, ipv op de deken aan de buitenkant. Dus dat is denk ik wel minder slijtgevoelig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:30

10 Jaar is lang. Hier helaas geen centjes voor Rhino of Rambo. Dit jaar voor het eerst dekens gekocht dus moet het maar even doen met de Amigo Hero en Amigo Bravo. Als het een succes is kan ik altijd geld opzij gaan leggen om ze tzt te vervangen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:42

ik ga nu het 4e jaar in met de amigo bravo, top deken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:05

Ik laat niets meer wassen. Vorig jaar voor eerst gedaan. Plus waterdicht maken. M'n bucas turnout was daarna niet meer alleen op de naden lek helaas.

Ik was m'n dekens zelf, met een borstel in de tuin. De binnen kant vooral dan (huidvet). Verder werk ik veel met onderdekens. Dat scheelt.

Heb m'n smartex vorig jaar ook laten wassen weer. Daar moet nog van blijken of hij nog waterdicht is of niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:12

Ik laat wel alles wassen en eigelijk gaat dat altijd goed.
Ik had dit jaar voor het eerst een Rambo die bij hele zware regen wat had doorgelekt, maar of dat nu door het wassen is gekomen... geen idee...
Ik laat ze altijd bij Limpia wassen en ze komen als nieuw terug.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:50

Als ik zo naar de voorspellingen kijk kan de deken waarschijnlijk tot zondag af blijven. Dat is wel lekker!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:11

Hier komt de regen nog met bakken naar beneden en het is maar 13 graden...
Vanmorgen de 100 grams met halzen weer op gedaan toen ze naar buiten gingen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:14

Hier ook onder de 100 grams