Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:30

hier nu bij mn merrie toch maar de 100 gr er onder gedaan, zij heeft nu 300 gram op maar heeft het lekker warm, niet te heet en niet koud dus ik ben toch erg blij dat ik hem op gedaan heb :j

ruin nog steeds lekker onder 200/250 gram, voelt ook nog lekker dus die krijgt voorlopig nog geen 300 gram op! staan toch in een binnen stal, maar de nok zit er nog niet op en de deuren nog open geloof ik dus het is nog best fris en het regent soms echt goed in (tmoet niet gekker worden, regen deken op in stal omdat ze dan anders alsnog natregenen, haha)

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:43

nu nog steeds 300 gram, morgen gaat er denk ik weer 200 op.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:55

mijne staat nog steeds onder 400 gram, ik wissel niet overdags of snachts met dekens, want ik merk dat hij op zijn hals toch wat haar aanmaakt, staat wel in een buitenstal met helaas tocht.
ik weet het tocht is slecht voor een paard, maar savonds gaat zijn bovenluik op de haak om het wat tegen te houden en als het echt koud wordt de bovenluik dicht.
hij voelt overdags aangenaam gelukkig.
zou ik gaan wisselen met de dekens van 400 naar 200 en dan weer 400 gram, gaat hij wel degelijk haar aanmaken.
lekker inpakken dus, vind ik.

als het echt kouder wordt dan -10 krijgt hij 500 gram op..

had trouwens gelezen dat een paard gemiddeld bij 10 graden zich aangenaam voelt en dat bij -5 nog zelf kan regelen maar vanaf de -5 paarden de temperatuur niet meer zelf kunnen regelen en het dan ook echt koud krijgen.

gaat wel om de warmbloed paarden.

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:59

Vanavond ook maar de 400 gram met hals erop gegooid. Paard voelde wat koud onder de 300 gram. Had de deken liever bewaard voor als het overdag ook rond het vriespunt ligt, maargoed.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:09

Hier ook een onderdeken er onder gedaan en nu dus onder 350 grams.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:10

hier ook 350 op een kaal paard.. naja kaal.. zit weer iets haar op al

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:13

Mijne staat onder 400 grams nu noodgedwongen. Heb een 300 grams met hals in bestelling......... Zodra die binnenkomt gaat die op. Had een 300 grams maar paard is eruit gegroeid en die ging schuiven..... Gelukkig ook al weer doorverkocht!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:59

Denk dat de -5 geen probleem is per se, als het -15 is met een zonnetje en zonder wind kunnen ze zich prima handhaven. Is er echter een snijdende oostenwind dan krijgt zelfs het paard met de dikste vacht het koud. Mijn pony's hebben het nu bij 10 graden kaal ook niet koud maar zodra het goed waait of het regent wordt het fris. En ik heb natuurlijk geen zin om ze volgende week weer te scheren. Liefst wissel ik ook zo min mogelijk met dekens, ik heb nu 300 grams op, als het 10 graden wordt blijft die er gewoon op. Voor vannacht hebben de mannen mazzel en mogen ze een nachtje in een warme stal vertoeven :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:14

hier nu ong 250 erop , paard kwam vanavond met binnenzetten met kapotte deken uit de wei (200gr) volledige sluiting verbogen en uit de band gescheurd ,dus nog maar 1 werkende sluiting op de borst.
ze waren ook flink tekeer gegaan met zn allen in de wei , dus tja.
iemand enig idee wat het zou kosten om dat te laten repareren? als dat prijzig is ga ik op zoek naar een goede tweedehands. (was deze ook)

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:19

Ra_chel schreef:
hier nu ong 250 erop , paard kwam vanavond met binnenzetten met kapotte deken uit de wei (200gr) volledige sluiting verbogen en uit de band gescheurd ,dus nog maar 1 werkende sluiting op de borst.
ze waren ook flink tekeer gegaan met zn allen in de wei , dus tja.
iemand enig idee wat het zou kosten om dat te laten repareren? als dat prijzig is ga ik op zoek naar een goede tweedehands. (was deze ook)

Balen zeg, zo heb ik ook nog n stel dekens in de garage liggen die half uitelkaar hangen..
Heb laatst eens een deken laten wassen + repareren bij een wasservice, maar was wel 15,- kwijt aan reparatiekosten (en dan moest het wassen er nog bijgeteld worden!) Dat was vond ik dus best prijzig aangezien de deken zelf niet zo duur was...

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:52

tiwi1969 schreef:
Famke staat, ondanks dat ze mager is, heel comfortabel onder 100 gram, ze heeft dan ook wel een beetje winterhaar. Het oude zomerhaar is er nu wel snel uitgegaan. *\o/*
's nachts staat ze op stal en 's middags in een paddock met loopstal. Deze deelt ze met een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid dus de voedingsbehoefte komt niet overeen, daarom kan ze alleen een paar uurtjes erbij.
Vaak tref ik haar dan in het hok aan, ze staat nou eenmaal graag binnen. Wie zegt dat stalpaarden niet bestaan ;)

Als het kouder wordt krijgt ze een onderdeken erbij en ik hoop dat ze tegen die tijd wat meer vlees op de botten heeft zodat we niet te dik hoeven te gaan.

Deken is een goede keuze, ze knap nu snel op en ik heb mijn oude paard weer terug. *\o/*

Hier precies hetzelfde, mijne staat ook altijd in haar stalletje hoor! :D

Gisteren wilde ik de 200 met fleecedeken verwisselen voor de 300 maar ze voelde toch nog lekker aan, heb het maar zo gelaten :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:54

Heb het oudje maar onder 150gr gezet zondag. Lijf wordt een beetje krakkemikkig.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:02

Ilk twijfel nogsteeds wel of nie scheren. Pony heeft nu 300 gramsop mt hals en is niet geschoren.
Hoeveel moet er dan wel niet op als ie wel geschoren is?!.. Twijfel!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:09

Wil je 'm scheren dan?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:16

Hier weer even een vraagje :)

Een vriendin van mij heeft een haf en die zit nu al heel extreem dik in zijn wintervacht.
Nu zit zij te twijfelen of ze een deken erop wil gaan doen, ik zelf heb er niet genoeg verstand van om haar advies te geven dus daarom vroeg ze of ik het effe aan jullie wou vragen.

Dus wat denken jullie ervan? Of is ze al te laat??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:20

- Een deken om de vacht te minderen/ ‘tegen te houden’ is ze inderdaad te laat. Wat nog wel kan is een wat zachtere vacht (geen blootstelling aan de elementen) en een niet nog dikkere vacht. Maar als ze wil dat ie nu nog vacht verliest door die deken dan is ze te laat. Dat moet je proberen voor te zijn (wat bij sommigen toch niet lukt :D ).
- Wil niet zeggen dat een deken nu op doen nutteloos is, maar die teddyvacht zal ie wrs wel houden.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:26

Thanks, dat zal ik aan haar door geven.
En ze vind het niet heel erg dat hij een teddybeer is:)

Maar als ze nu een deken op doet hoeveel grams zou dat dan moeten zijn? want hij moet natuurlijk ook niet gaan zweten maar ook weer niet te koud hebben als het straks min10 is. Of zou ze dan 2 verschillende dekens moeten halen, en zo ja hoeveel grams?

Wow sorry voor al die vragen :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:51

Gisteren aan het eind van de middag, met dramatische regenbuien en windvlagen >;) , vond ik mijn paard toch wat koel lijken onder zijn fleece-regendeken, voor het eerst! Hij stond in zijn stal met uitloopje en de deur dus open. Meestal is hij eerder wat snel zweterig. Vandaag nog een goed voelen en de 200 grams mee voor als het nodig is om te wisselen. Het is wel een stuk beter weer zeg vandaag *D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:59

nou :') Hier regent het pijpenstelen..

..

Koudbloeden hebben het niet zo heel snel té koud. Een hele dikke vacht is eerder vervelend als het warm blijft, dan is ie weer te dik waardoor ze gaan zweten.

Ik begin zelf altijd met 0 grams en vandaar uit opbouwen. (wel wat eerder in het seizoen). 0 grams geeft weinig warmte, maar beschut wel tegen wind en regen. 0gr heb je met een fleece binnenvoering en ook zonder. Daarnaast zou ze, bij vorst, nog kunnen kiezen voor een deken met vulling. Ikzelf zou hierbij denken aan 150-200grams. 100 zou ook nog kunnen, maar die zijn soms lastig te vinden.

Ze kan dan kiezen tussen een onderdeken en een regendeken. Bij de onderdeken houdt ze dan de ongevoerde erboven op (of enkel als ie naar buiten gaat) of alleen de regendeken en de 0 gr kan dan in de kast. De 0gr is bij mij altijd een regendeken, want daaronder kan ik wisselen met onderdekens qua grams.

Uiteindelijk kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Er zijn zelfs onderdekens van 750/800gr.

Het ligt ook een beetje aan het soort paard en je doel ermee. Staat het beestje veel buiten of veel binnen. Wordt er alleen maar recreatief meegereden. Wordt er veel mee buiten gereden. In laatste gevallen zou ik zelf kiezen voor max. die 150-200gr. En bij sommige paarden is de 0gr al voldoende. Scheelt ook poetsen :D Maar elk paard is anders, dus het is gewoon even aankijken hoe en wat. En je doet het echt niet snel fout, hoor.

Of het paard te warm heeft kun je aan de borst/tussen de voorbenen voelen. Als dat bezweet is onder de deken is het eigenlijk te warm. Ook kun je als de deken opligt (wel een tijdje en niet na 5 minuten) je hand tussen de deken en de schouder stoppen. Is dat warm is het prima, te warm is eigenlijk teveel van het goede, is het klam dan is het zeker teveel. Andere plek die je nog kan checken is net boven de hak. Eigenlijk de delen die bij rijden het eerst bezweet raken. Die moeten niet te warm en ook niet te koud aanvoelen. Te warm is eerder funest dan te koud, bij het laatste zetten ze gewoon hun eigen verbrandingsmotor aan.

Verder let op de maatvoering, zeker bij een breed paard.

Zie ook dekens of scheren

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:08

Heel erg bedankt voor de duidelijk uitleg, ik zal haar het gaan uitleggen.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:49

Hier staan de sportpaarden onder 350 grams.
De jaarling en 2 jarige staan onder 300 grams

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:01

Alles onder 2,5/3 jaar zet ik niet in dekens :=

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:03

hier krijgen ze vanaf 2 a 2,5 jaar allemaal dekens op mits ze onder het zadel zijn.

Dat ze er nu al onder staan is vanwege medische redenen, dit is ook al eerder vermeld.
Kwestie van gewoon even vragen waarom i.p.v. zo'n smiley erbij te zetten komt een stuk netter over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:05

Niet gelijk gepikeerd raken komt ook een stuk netter over ;)
Niet overal iets achter zoeken ook :) Ik gebruik die smilie zo vaak.

Ik snap sowieso al niet waarom je je aangevallen voelt. Jij meldt zus en ik meld zo. Voor mij part staat ze onder 1000gr.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:11

Ik heb mijn paard ondertussen ook onder 300 gram staan. De pony blijft lekker dekenloos.

edit: ze staan trouwens 24/7 buiten met een schuilstal