[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:59

tinker_sally schreef:
Ik werkte vroeger met iemand die een normale vliegendeken ook gebruikte voor het rijden.
Die deed dekje, deken en dan zadel op paard leggen.
Hoe of wat precies verder weet ik niet maar misschien uitproberen waard?

Ik zou zweren dat ik zoiets idd al eens eerder door iemand heb zien doen.
Ik ga me eens verdiepen in welk model deken voor in de wei goed zou moeten zitten, als ik die op tijd aanschaf kan ik testen of dat ohz ook werkt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:20

PanamaD schreef:
Ir1ne schreef:
ik vind het zo bijzonder dat de meningen zo uiteen lopen mbt de regen en temperatuur... persoonlijk vind ik 12 graden niet echt heel warm, zeker niet als er een flinke (koude) wind staat...

Mee eens. Hier is het nu 17 graden met volop zon wel mega veel wind, zonder deken. Ik twijfel nog om der regendeken er zo op te leggen.

Schiphol, zal het gaan regenen hier vannacht?

Mijn paard staat snachts dan wel op stal hoor.... maar ik kijk het morgen even aan. Mijn vriend werkt vlakbij onze pensionstal... die kan wel een deken wisselen indien nodig..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:23

Hier ook alleen overdag buiten.
Vanavond les en een enorm stijf en niet meewerkend paard...
Volgende keer dus toch maar de deken er op met raar weer... -O-

Ir1ne

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:24

Ik ben wellicht een miepdoos... maar ik ben er echt van overtuigd dat spiersoepelheid en koude echt met elkaar in verbinding staan.... en een regendek houdt ook vliegen tegen tot op zekere hoogte :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:30

Ik vind het alleen lastig om bij vrij hoge temp een regendeken op te doen, want als de zon dan gaat schijnen staan ze te zweten...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:33

nou ja, ons paard stond bij 18 C nog niet te zweten onder zn vliegendek.... maar daarom blij dat mijn wederhelft vlakbij werkt... :D dat uurtje dat hij erover doet om erheen te gaan overleven ze wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:39

Ik vind het ook lastig, je blijft maar aan het rekenen met dit weer.
Zo hebben we hier nu windkracht 4 maar het is wel droog, met een gevoelstemperatuur van 9 graden. Om 1 uur vannacht zakt de wind naar windkracht 3, maar komt er een half uur een piepklein buitje over dat niet eens in millimeters uitgedrukt wordt en de rest van de nacht is het windkracht 3 en droog.
Doe je dan voor de nacht een deken op of niet?
Ik denk dat ik het maar niet doe, maar ik heb nog 2 uur om te twijfelen... :')

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:00

xyzutu2 schreef:
Ik vind het ook lastig, je blijft maar aan het rekenen met dit weer.
Zo hebben we hier nu windkracht 4 maar het is wel droog, met een gevoelstemperatuur van 9 graden. Om 1 uur vannacht zakt de wind naar windkracht 3, maar komt er een half uur een piepklein buitje over dat niet eens in millimeters uitgedrukt wordt en de rest van de nacht is het windkracht 3 en droog.
Doe je dan voor de nacht een deken op of niet?
Ik denk dat ik het maar niet doe, maar ik heb nog 2 uur om te twijfelen... :')

In jou geval zal ik het niet doen.

Dit geeft die van mij aan voor vannacht. Heb net een deken erop gelegd en ga morgen ochtend terug om de deken eraf te halen omdat t 21 graden word

Afbeelding

De een zegt geen regen maar deze zegt wel dus heb liever dat ze warm staat vannacht mocht t niet regenen dan zonderdeken en wel regen.
Ze was enorm stijf vandaag. Dan is ze morgen hopelijk soepeler!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:05

Poeh, jouw weersomstandigheden zijn helemaal lastig, én veel regen en 24 graden. Als daar ook nog veel wind bij komt wordt het helemaal ingewikkeld., maar zou dan inderdaad ook de regendeken op doen, zeker als ze vandaag ook stijf was.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:18

De regen is snachts. Dus nu deken op en morgen ochtend af.

Ze was stijf omdat het 13 graden was windkracht 6 en regen.

Vannachg 14 graden windkracht 4 en regen.

Overdag 24 graden, geen deken dan hoor ondanks regen maar gok dat overdag droog blijft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:19

Ik zag het verband tussen spiersoepelheid en kou vandaag nog bij [***]: doordat hij dinsdag helemaal natgeregend was met alleen de Rambo SummerSeries op was hij helemaal verkleumd doordat hij de hele tijd dat natte gaas tegen zich aan had gehad in de regen en wind. Alleen op zijn rug waar de deken zo'n 40cm breed waterdicht is was hij droog.
Vandaar waren de rugspieren en spieren bovenop de kont net zo soepel als altijd, maar in de onderste helft van zijn achterhand waar hij wel koud en nat was geweest waren de spieren strakker dan anders. Ik kon dus zelfs op 1 paard het verschil voelen tussen spieren die warm en droog waren geweest en spieren die nat en koud waren geweest. :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:18

Iemand die met dit weer de bucas sunshower gebruikt?
Meen me te herinneren dat me paard vorig jaar met hele erge regen doorgeregent was maar dat kon ook vd verdoving vd dierenarts zíjn geweest (tanden werden gedaan maar kwam pas later op stal dus zeiknat paard trof ik aan)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:35

JenniferU @ mijn paard staat nu onder de sunshower. Ik gebruik die vaak bij dit weer, mijn pony's staan zonder dekens maar hij trekt dat niet.
Nooit doorgeregend hier :n hele fijne deken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:17

Gister zonder deken gestaan, gisteravond met trainen niet erg stijf maar ook niet lekker soepel. Aangezien toen het zonnetje lekker scheen niet op gedaan, nu toch een beetje spijt van.
Vanavond regendekentje op voor morgen, en dan morgenavond er weer af want dit weekend word het lekker weer :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:29

smurffie schreef:
JenniferU @ mijn paard staat nu onder de sunshower. Ik gebruik die vaak bij dit weer, mijn pony's staan zonder dekens maar hij trekt dat niet.
Nooit doorgeregend hier :n hele fijne deken.

Hoe valt dit deken? Mijn paard zit tussen 175/ 185 door haar dikke kont en stevige borst.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:39

Hij sluit vrij hoog op de hals, zowel mijn paint als mijn kwpn'er ligt hij netjes.
Hij is wel van boven naar beneden vrij lang, maar niet storend. Mijn paint merrie 1.55 heeft maat 1.95 op liggen door haar dikke kont en stevige borst, ruin van 1.65 ook 1.95 (die is smalletjes).

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:43

smurffie schreef:
Hij sluit vrij hoog op de hals, zowel mijn paint als mijn kwpn'er ligt hij netjes.
Hij is wel van boven naar beneden vrij lang, maar niet storend. Mijn paint merrie 1.55 heeft maat 1.95 op liggen door haar dikke kont en stevige borst, ruin van 1.65 ook 1.95 (die is smalletjes).

Heeft zou paint merrie een 195 in andere dekens?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:44

Ja die heeft van alles 1.95. of 1.98 dus echt wel flink aan de maat hihi.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:47

smurffie schreef:
Ja die heeft van alles 1.95. of 1.98 dus echt wel flink aan de maat hihi.

Bedankt voor de info :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:47

Ik heb ook een sunshower maar ik gebruik 'm niet heel vaak, hij past mijn paard niet mooi en gaat daardoor flink trekken op de schouders

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:59

Het is ook lastig met de zon. Uurtje zon en het begint te broeien onder een regendeken. Ik heb ze liever een paar dagen stijver dan een hittekoliek te riskeren op dagen zoals vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:56

Vannacht gaat het hier blijkbaar flink regenen (10+mm) maar het is nu 24 graden dus gaat [***] toch echt bloot de nacht in. Inderdaad liever dan maar even natregenen en morgenochtend in de zon zelf weer opdrogen dan dat hij al de hele avond onder het dek staat te broeien. Ideaal is het niet, maar ik weet sowieso niet wat het ideaal zou zijn; elke deken heeft sowieso weer altijd eigen nadelen...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:25

Hier helaas vanacht op stal. Gezien er veel regen hagel en onweer komt hebben we besloten ze niet op het open veld te laten staan.

Als het niet onweerde had ik een deken op gedaan en bleef ze buiten. Maar op een open veld en dan deze voorspellingen..

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:41

Zit zelf ook te twijfelen voor de mijne.....het is een Connemara uit Ierland dus ik denk dat ze liever zonder deken buiten staat morgen!

Toch spijtig dat ze niet even een appje kunnen sturen :')

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:22

heb besloten geen deken op te doen vandaag, liep op me werk naar buiten en vond het al aardig warm en wederom stond paard weer vrij warm buiten haha.
denk dat ik hem nu niet gelukkig maak met een deken.