[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:16

Koper schreef:
Wat ben ik blij dat ik de regendekens er op heb. Zelfs mijn ruin stond te schuilen en ze vreten als Oostvaarderskoniks die net uit de winter komen.

Hier net zo, volop aan het eten. En beide duidelijk content met hun regendeken. Vandaag blijven ze er mooi op liggen. Zo warm is het hier niet.

Misschien niet direct deken gerelateerd, of toch wel. Onze bruine type volbloed valt direct in met een dag zoals gisteren. Er zit geen gram teveel op, en eigenlijk mag er wel iets bij. Nu heeft ze amper wat om om te zetten in bespiering als ze aan het werk gaat. Wat voeren jullie in zulle gevallen als extra bij?

Paardlief staat overdag buiten op de weide. Krijgt ruim voldoende voordroog wat bijna hooi is. En 2x pd een kwartje coolmix+ kwartje basisbrok. Qua arbeid staat ze eigenlijk gewoon vakantie te vieren.

xMalibu

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:40

Jeetje wat geven ze slecht weer op, twijfel nog een beetje maar ik denk dat ik zo maar een regendeken op ga doen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:59

mariekerocky schreef:
Jeetje wat geven ze slecht weer op, twijfel nog een beetje maar ik denk dat ik zo maar een regendeken op ga doen.

Hier ook.. ga zometeen naar stal kijken hoe ze erbij staat. Vrees een ingetrokken buik maar hoop dat het mee valt!

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:00

Echt slecht weer inderdaad. Mijn paard heeft geen deken op nu, maar het is een gezond jong paard dus die moet een regenbui wel kunnen hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:21

samirah schreef:
Koper schreef:
Wat ben ik blij dat ik de regendekens er op heb. Zelfs mijn ruin stond te schuilen en ze vreten als Oostvaarderskoniks die net uit de winter komen.

Hier net zo, volop aan het eten. En beide duidelijk content met hun regendeken. Vandaag blijven ze er mooi op liggen. Zo warm is het hier niet.

Misschien niet direct deken gerelateerd, of toch wel. Onze bruine type volbloed valt direct in met een dag zoals gisteren. Er zit geen gram teveel op, en eigenlijk mag er wel iets bij. Nu heeft ze amper wat om om te zetten in bespiering als ze aan het werk gaat. Wat voeren jullie in zulle gevallen als extra bij?

Paardlief staat overdag buiten op de weide. Krijgt ruim voldoende voordroog wat bijna hooi is. En 2x pd een kwartje coolmix+ kwartje basisbrok. Qua arbeid staat ze eigenlijk gewoon vakantie te vieren.

Ik los dat niet met voer op maar met acupressuur. Je hebt bij voorbeeld een aantal punten voor de weerstand. Ook krijgt mijn merrie in de winter (twee dagen wind + regen in de zomer wordt ze niet meteen ribbig van maar als dat wel zo zou zijn had ik 'r maandagavond en gisteravond kunnen geven) ondersteuning met een homeopathisch middel. Het helpt tegen koliek, waar ze in de winter gevoelig voor is, en toen ik het ging gebruiken, begin december, merkte ik in de weken erna dat ze weer op gewicht kwam en bleef. Heel fijn middel, ze heeft er afgelopen winter en voorjaar beter uitgezien dan de jaren ervoor. Blijkbaar stelt dat middel haar in staat om de voedingsstoffen beter op te nemen want meer dan onbeperkt kan ik haar natuurlijk niet voeren.

Hier is het ook niet koud qua lage temperatuur maar de wind maakt 't naar. Paardjes voelden prettig aan onder de dekens.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:40

Gisteren avond de paarden toch maar een nachtje op stal gezet, 2 Arabiertjes stonden te trillen. De appaloosa die buiten vanaf jongs af aan gewend is trilde niet. Vanmorgen ze alle 3 maar onder het regendeken op de wei gezet.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:17

samirah schreef:
Koper schreef:

Ik zou je basisbrok vervangen door een brok waar iets meer olie in zit, bijvoorbeeld Energy control van Pavo, of evt een non heating muesli met een olie aandeel (bijv Sportsfit van Pavo, maar andere merken hebben ook wel een dergelijke muesli).

Ik heb ook een paard wat snel invalt, is wel heel lastig... hij krijgt enorm veel ruwvoer, maar stopt op een gegeven moment gewoon met eten.
Ik voerde ook wel wat slobber, DW Meal van Dommelsche Watermolen werkte wel goed (en is ook niet zo duur) maar ons paard vindt het niet zo lekker, dus ik ga nu weer terug naar Pavo Slobbermash..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:45

Wij hebben een arabo fries die snel invalt en wat moeizaam hooi eet, die geef ik de omega 369 mix van Subli erbij en verder lucerne of een andere grasmix wat makkelijker weg eet.
En hij krijgt speedibeet, bietenpulp, de senioren priores van Subli werkt hier ook goed voor.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:54

Hoe zijn jullie met dekens momenteel? Mijn shet was afgelopen winters geschoren, maar heeft nu een prima vacht maar je voelt haar ribben een beetje, al zie je ze niet. Dit weer maakt mij erg aan het twijfelen of ik er nu wel of niet een deken op doe ivm de energie die anders naar het warm houden van zichzelf gaat ipv herstel van hoefbevangenheid, al ben ik er wel een beetje laat mee..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:58

Ribben hoor je te voelen hoor.. Ik heb ze zonder staan,ze zijn niet van suiker. Heb wel de vliegendekens er af zodat er niet heel de dag zo'n klamme deken om het lijf hangt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:06

Nies_ schreef:
Ribben hoor je te voelen hoor.. Ik heb ze zonder staan,ze zijn niet van suiker. Heb wel de vliegendekens er af zodat er niet heel de dag zo'n klamme deken om het lijf hangt.

Mijn paard is normaliter juist koeler onder de vliegendeken (dwz, zonder regen).

Ribben hoor je idd te voelen, je hoort ze niet heel erg te zien.

Mijn paard is ook niet van suiker; maar ik vind het buiten alles behalve warm en ik wil bij mijn sportpaard die intensief getraind wordt graag de spieren warm houden :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:16

Ik heb er 1 zonder en 1 met. Gisteren dacht ik, doe ze beide zonder. Geef ze een extra strookje gras en verder gaan ze maar vetjes verbranden.
Maar die van 18 stond te trillen en helemaal bol. Dat gaat me iets te ver. Dus die heeft een deken op. De andere zit goed in z'n vetjes, die zal het niet zo snel koud hebben.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:24

Zo blij dat de regendeken op ligt! Wat een drama vandaag buiten!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:58

Hier geen dekens op, vanmorgen regen en hele harde wind, nu zon en nog steeds harde wind, voelt nu niet heel koud meer aan

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:14

Hier is t 12 graden met harde wind en regen... heel veeeeel regen

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:24

Wilde net een deken op doen, gaat de zon schijnen!! Nu veel te warm voor een deken.

Alleen twijfel over vanacht. De ene app zegt regen ander niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:44

Afhankelijk van hoe het aanvoelt haal ik vanavond of morgenochtend de deken weer van mijn ruin af. Bij mijn merrie blijft hij vannacht sowieso nog op, morgenochtend wissel ik 'm denk ik voor de waterdichte vliegendeken als de wind niet te veel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:14

Gisteren is [***] helaas compleet verzopen doordat ik maandagavond laat naar stal ging met het idee dat het dinsdag de hele dag zou regenen, maar ik daar de stalhouder tegenkwam die de planten in de tuin aan het besproeien was omdat het de hele week droog zou blijven.
Ik besloot om dan maar voor de gulden middenweg te gaan en [***] zijn Rambo Summer Series op te doen zodat als er toch wat spatjes zouden vallen zijn rug in elk geval droog zou zijn....

Gisteren haalde ik dus een paard uit e wei met een droge rug *\o/* en compleet verkleumd doordat hij de hele nacht in regen en wind met de natte zijflappen van de summer series tegen zijn flanken geplakt had gestaan. Dom dom dom... |o
Dus liep [***] helemaal verkrampt met snotoogjes te kleumen. :(:) Gelukkig heb ik hem warm kunnen stappen in de bak met zijn Fedimax warmtefleecedeken want in de zachte bak stapte hij wel gewoon normaal en daarna is hij met zijn regendeken en hals weer de wei opgegaan. Nu is de ergste spierkramp er gelukkig weer af en staat hij weer bloot, want hier waait het wel maar blijft het volgens buienradar gewoon droog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:15

Hier is al het zand van de bak en de paddocks opgewaaid en weg gewaaid, te weinig regen voor de storm... -O-

Was vanmiddag 15/16 graden, wel enorm harde wind

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:20

ik vind het zo bijzonder dat de meningen zo uiteen lopen mbt de regen en temperatuur... persoonlijk vind ik 12 graden niet echt heel warm, zeker niet als er een flinke (koude) wind staat...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:21

Hier regendekens op vandaag, pas nu einde van de middag klaarde het een beetje op hier maar de harde wind is er nog steeds. Flinke buien gevallen ook vanmorgen, brr... koud hoor!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:21

12 graden met regen en wind vind ik ook niet heel warm, 15/16 graden vind ik dan net weer twijfelachtig, als de zon dan door komt is een regendeken al snel te warm...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:22

maar als het wel flink regent, is 15 graden zonder regendeken dan weer te koud (vind ik).

Hier vandaag die gouden rakker nog niet gezien overigens...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:29

Troost je Nouvel. Morgennacht gaat het plenzen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:59

Ir1ne schreef:
ik vind het zo bijzonder dat de meningen zo uiteen lopen mbt de regen en temperatuur... persoonlijk vind ik 12 graden niet echt heel warm, zeker niet als er een flinke (koude) wind staat...

Mee eens. Hier is het nu 17 graden met volop zon wel mega veel wind, zonder deken. Ik twijfel nog om der regendeken er zo op te leggen.

Schiphol, zal het gaan regenen hier vannacht?