Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:47

sadekeshia schreef:
Mijn merrie staat snachts binnen, overdag buiten.
Ze loopt nu met een 0 grams regendeken op.
Ik laat dr ook lekker in de vacht :)

jaa idd zou ik ook doen :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:08

@Nicky_rilana, nog wat wijzer geworden mbt die 750 grams?

@Nouvel, past de wug nu goed?

@Michelle_, hoe gaat het met je zieke paard?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:11

*valt binnen*

Ik ben niet zo'n held wat dekens betreft, maar aangezien mijn bijrijdpaard toch echt een dikke vacht begon te krijgen heb ik er sinds vanmiddag eentje opgegooid. 100 grams, en ze staat 's nachts binnen en overdag een paar uur lekker buiten. Morgen ga ik even kijken hoe het ermee staat, maar ik wilde toch nog even meningen van bokkers hebben.. := Heb ik er goed aan gedaan, ben ik niet te laat met die deken? Ze heeft toch al wel een aardig bontje namelijk, gaat ze er nu niet onder zweten? Ik heb btw ook nog een 200 grams liggen voor als het echt koud word. :)

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:23

Luz_ElenaE schreef:
Even een vraagje ik heb een deken bij mijn paard gekregen maar heb geen idee hoeveel grams die is, ik gok 200 of 100 gram.
Het gaat om een donkergrijze met lichtgrijze bies deken van amigo. De gaten zaten in de deken dus had hem vorige winter even laten wassen en laten repareren. Gelukkig is die weer netjes gemaakt alleen zit er geen voering meer aan de onderkant helaas.
Nu mijn vraag hoeveel grams zou deze deken ooit zijn geweest? 200 of 100 gram of er tussen in? Het is in iedergeval geen 300 gram of hoger want de 300 grams winterdeken die ik had is wel een stuk dikker dan deze

Mijn grijze amigo deken met licht grijze biest is 200 gram

Luz_ElenaE

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:51

Dan verklaar ik mijn amigo deken dus toch als 200 gram maar der missen dus stukken voering uit dan zal het wel iets van 150 gram zijn :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:04

tja, die van ons hebben gewoon helemaal niks op :) ja, hun 3 kilo vacht maar verder... :j

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:05

Die van ons hebben de dekens wel al op, een vrij dunne, dat is al voldoende :j

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:20

wat zouden jullie doen? Mijn pony staat nu onder een 300 grams (ongeschoren) 24/7 buiten, maar morgen gaat ze naar binnen, wat zouden jullie dan 's nachts opdoen? En overdag als het bijv. gaat vriezen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:23

ik zou het zo houden :) het word steeds kouder en als je onder de deken voelt of je pony nog warm voelt dan is het goed. Als hij een beetje lauw of koud aanvoelt zou ik er een dekentje onder doen.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:24

oke en 's nachts? dan staat ze binnen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:26

willie10 schreef:
oke en 's nachts? dan staat ze binnen

Gewoon op laten of de stal moet veel war met zijn.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:27

Idd, een paar graden warmer is niet erg :) maar niet dat ze dadelijk gaat zweten onder de deken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:31

Bravura schreef:
@Nicky_rilana, nog wat wijzer geworden mbt die 750 grams?

@Michelle_, hoe gaat het met je zieke paard?

Nee heb die deen niet gezien misschien zie ik d'r morge dan vraag ik het

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:33

UMayDream schreef:
*valt binnen*

Ik ben niet zo'n held wat dekens betreft, maar aangezien mijn bijrijdpaard toch echt een dikke vacht begon te krijgen heb ik er sinds vanmiddag eentje opgegooid. 100 grams, en ze staat 's nachts binnen en overdag een paar uur lekker buiten. Morgen ga ik even kijken hoe het ermee staat, maar ik wilde toch nog even meningen van bokkers hebben.. := Heb ik er goed aan gedaan, ben ik niet te laat met die deken? Ze heeft toch al wel een aardig bontje namelijk, gaat ze er nu niet onder zweten? Ik heb btw ook nog een 200 grams liggen voor als het echt koud word. :)

Als het al effect heeft om nu nog te beginnen met dekens, zal het niet veel zijn denk ik :D het verharen is, zoals jij dus ook hebt ervaren, al een tijdje bezig... Het zal in ieder geval niet veel 'kwaad' kunnen aangezien je alleen redelijk lichte dekens hebt, maar wij kennen het paard niet en weten natuurlijk niet of het te warm is, dat moet je zelf in de gaten houden. Staat ze in een binnenstal? Want dan zal ze het ook niet snel te koud krijgen denk ik; houd er wel rekening mee (voor als het echt koud wordt) dat de vacht niet goed meer 'werkt' als je er een winterdeken overheen legt ;) als jij zegt dat ze overdag een paar uurtjes buiten staat, maak ik daaruit op dat ze dus wel wat langer binnen staat dan alleen 's nachts (daaronder versta ik 12 uur per dag buiten), staat ze op stal wel in goed licht of donker? En ik neem aan dat je toestemming hebt van de eigenaar om dekens te gebruiken?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:37

Klimop schreef:
UMayDream schreef:
*valt binnen*

Als het al effect heeft om nu nog te beginnen met dekens, zal het niet veel zijn denk ik :D het verharen is, zoals jij dus ook hebt ervaren, al een tijdje bezig... Het zal in ieder geval niet veel 'kwaad' kunnen aangezien je alleen redelijk lichte dekens hebt, maar wij kennen het paard niet en weten natuurlijk niet of het te warm is, dat moet je zelf in de gaten houden. Staat ze in een binnenstal? Want dan zal ze het ook niet snel te koud krijgen denk ik; houd er wel rekening mee (voor als het echt koud wordt) dat de vacht niet goed meer 'werkt' als je er een winterdeken overheen legt ;) als jij zegt dat ze overdag een paar uurtjes buiten staat, maak ik daaruit op dat ze dus wel wat langer binnen staat dan alleen 's nachts (daaronder versta ik 12 uur per dag buiten), staat ze op stal wel in goed licht of donker? En ik neem aan dat je toestemming hebt van de eigenaar om dekens te gebruiken?

Bedankt voor je reactie!
Ik heb indd toestemming van de eigenaresse om dekens te gebruiken, mag het als m'n eigen beschouwen dus vandaar. :)
Ze staat wel wat langer dan 12u op stal denk ik zo, ik weet niet precies hoelaat ze binnen/buiten word gezet aangezien ze niet naast de deur staat. Ze staat in een binnenstal in goed licht.
Maar, wat kan ik nu dan het beste doen? Deken ophouden en zodra het echt koud word (vanaf -5 a -10 overdag) de 200 grams op? Of heeft dat geen zin en kan ik naar nu maar beter een wintervacht laten krijgen, en er volgend jaar echt op tijd mee beginnen?

't is denk ik wel te merken dat ik een echte deken-leek ben, maar al doende leert men zal ik maar zeggen..? :')

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:39

Hier nu een 200 grams op sinds gisteren, vandaag even gevoeld onder de deken en is overdreven warm en zweet al helemaal niet dus houd hem er voorlopig onder.

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:40

Ik heb bij mijn mini shet en bij mijn A pony allebij de rhino pony plus met hals 370 grams op, niet omdat ze het koud hebben maar het gewoon een super deken is en hun vacht dan ook niet zo rete snel groeit!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:50

@UMayDream; Dat laatste is sowieso een optie, alleen paarden die al langer onder dekens staan en hun vacht daaraan hebben aangepast / 'geacclimatiseerd' zijn aan dekens, zal je geen plezier doen om ineens naar dekenloos over te stappen (lijkt me logisch), maar bij haar zal dat nog geen probleem zijn ;)
Check morgen of ze te warm/zweterig is, dan sowieso eraf halen en houden.. Zo niet dan kun je hem inderdaad opdoen en bij erge kou overstappen op iets dikkers :) maar zoals ik al zei is elk paard anders en is het moeilijk voor ons inschatten, dus zelf opletten wat ze nodig heeft..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:54

Ik laat mijn pony volgende week scheren.
Voor mij de eerste keer.
Dus denk dat ik t beste in dit topic terecht kan met mn dekenvragen:).
Heb haar nu zonder deken staan.
Met veel regen een regendeken op.
Ik heb hier een deken van 150 gram liggen.
Zou ze daar genoeg aan hebben of ff een onderdekentje bijhalen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:56

XxLMMxX schreef:
Ik laat mijn pony volgende week scheren.
Voor mij de eerste keer.
Dus denk dat ik t beste in dit topic terecht kan met mn dekenvragen:).
Heb haar nu zonder deken staan.
Met veel regen een regendeken op.
Ik heb hier een deken van 150 gram liggen.
Zou ze daar genoeg aan hebben of ff een onderdekentje bijhalen?

Ik zou er nog een deken bij halen, 150/200 grams is denk ik wel genoeg, of staat hij 24/7 buiten?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:57

mijn pony is vanochtend van de 100gr naar 200gr gegaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:02

Het wordt nu weer wat 'warmer', maar mevrouw blijft wel met de 50+100 op staan. Vannacht komt ze op stal.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:05

Klimop schreef:
@UMayDream; Dat laatste is sowieso een optie, alleen paarden die al langer onder dekens staan en hun vacht daaraan hebben aangepast / 'geacclimatiseerd' zijn aan dekens, zal je geen plezier doen om ineens naar dekenloos over te stappen (lijkt me logisch), maar bij haar zal dat nog geen probleem zijn ;)
Check morgen of ze te warm/zweterig is, dan sowieso eraf halen en houden.. Zo niet dan kun je hem inderdaad opdoen en bij erge kou overstappen op iets dikkers :) maar zoals ik al zei is elk paard anders en is het moeilijk voor ons inschatten, dus zelf opletten wat ze nodig heeft..

Dat was indd zo ongeveer wat ik zelf ook in m'n hoofd had, dan weet ik nu zeker wat ik ga doen.
Bedankt! :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:18

Mijn pony staat de nachten binnen.
Ik heb hier een 150 grams liggen.
Twijfelde om een 100 grams onderdeken erbij te halen.
Dan staat ze alleen gelijk onder 250 gram.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:13

Bravura schreef:

Ik heb 'm er nog steeds op liggen, twijfel soms nog of 'ie niet te veel druk op de hals geeft, maar signaleer nog niks van irritatie ofzo...
dus ik laat 'm nog even liggen... 8-)