[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:22

Ik gooi na het afsponsen een dunne zweetdeken los over de rug, dan drogen ze sneller dan wanneer je deken voor vast maakt.
En inderdaad , niet te dikke zweetdeken op doen en niet te snel, dan kunnen ze hun warmte niet kwijt en gaan ze enorm nazweten...

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:23

Hi, ik val even binnen met een vraag voor stalgenoten.

Bij één van hun paarden schuift iedere deken die zij aanschaffen, scheef. Vooral bij de borst. Gevolg is een doorweekte borst en schouders bij een regenbuitje. En daarbij schuurt het ook lelijk in de schouder.

Tot nu toe hebben ze geprobeerd:
- Nika Horseproducts (zowel gewone als halve hals)
- Bucas
- Deken waarvan ik het merk niet weet, maar met versteviging/verdikking bij de schoft.

Allen draaien ze scheef, ondanks goed afgestelde voorwerpen, singels en bilkoorden.

Ik heb wat foto's van de merrie. Ze is al wat ouder, en haar rug begint een beetje te zakken sinds de afgelopen jaren.
Zelf zweer ik altijd bij Horseware, maar dat willen ze niet van me aannemen omdat ze A) al zoveel dekens hebben geprobeerd, en B) "Bucas paste ook niet en dat was ook duur". Dus het liefst hebben ze iets wat in de lagere prijsklasse ligt.

Hopelijk kan iemand helpen! :)

Afbeelding

bcd94
Berichten: 708
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:14

@marley

Ik zweer ook bij horseware, had ook altijd schuurplekken/ scheef zakkende dekens maar de pasvorm van horseware is echt ideaal.
Wellicht is een tweedehands horseware deken een optie om de kosten wat te drukken

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:14

Ellen1983 schreef:
snorkel1986 schreef:
[quote="bcd94"
Zijn hier mensen die tips hebben om een bezweet paard in korte tijd droog te krijgen.
Welke deken kan ik hier het beste voor aanschaffen ?
Fleece, wol, badstof of iets anders ?

Ik wil zijn regendeken pas op doen als hij droog is maar ik heb geen zin en tijd om daar 3 uur op te gaan wachten..
Of is mijn enige optie om hem te scheren?

Waarom duurt dat 3 uur is hij zeiknat? Stappen tot hij op adem is
Dan eventueel als je een stro stal hebt ( het is heel ouderwets) stro losjes onder je deken
Stro neemt vocht op en zorgt dat er toch lucht langs kan. En het valt er zelf onderweg (of niet maar das ook niet erg) Dat deed ik vroeger nu onder fleece ( koud dan 2)en voor ik na bed ga wisselen is vaak 45 min later of zo en dan is paard zeker droog bovenste fleece nog niet soms wat wel belangrijk is
Is je fleece op tijd wassen ligt vocht er niet op.. dan wassen en dan doen ze het weer Ik heb de paardjes gelukkig aan huis


Snorkel1986, irriteert dat dan niet, als niet alle stro er vanzelf uitvalt? Voorlopig is mijn tinker ook nog niet geschoren en het duurt echt enorm lang voordat hij droog is. Ik zou het wel willen proberen maar vrees een beetje voor irritatie.[/quote]
Stro is op zich niet scherp als het wat vochtig word vind ik dan zou een paard zich ook zeer doen als ze er op liggen

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:28

@marley voor goedkope goede dekens zou je kunnen kijken bij

Harry’s horse
Shires (nee ik heb geen aandelen :') )
Pagony
En anders idd marktplaats

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:50

Ik ben er achter gekomen dat Pagony mijn paard heel goed zit. Zeker ook bij de hals en schoft. Hij is wellicht van achter paar cm te lang. Maar kwam vanochtend op stal en hij heeft gerold en de deken ligt nog precies zo goed!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:25

Nouvel schreef:
Heb je zolang strepen dan na het scheren?
Ik heb ook wel eens de dag voor een wedstrijd geschoren...

Verschil met de ringen die in de hero en de bravo zitten, is dat de bravo er 3 heeft aan elke kant en de hero 2, dus daar kan wel een hals aan maar geen liners of je moet er een ring bij zetten...

Hier ook horseware, vind het fijne dekens.



Ik heb pas 2x zelf mijn paard geschoren, dus waarschijnlijk ligt het aan mijn scheerkunsten :+
En ik heb een (kastanje)bruin paard, wat na scheren grijs/bruin wordt, dus elke oneffenheid valt nogal op.


@ Marley93, Ik heb goede ervaring met deze echt goedkope dekens: https://www.paardendekenshop.nl/
0 grams regendeken voor €42,50
Ik heb hem al 2 seizoenen. De deken is heel licht gewicht (ook lichte sluitingen, dus kwetsbaarder), daardoor blijft deze deken bij mijn paard fijn liggen.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:31

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga ze doorgeven! :)
Want wat is eigenlijk in jullie ervaringen de reden dat een deken aan de voorkant gaat scheeftrekken? Te zware sluitingen? Type sluitng?

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:42

marley93 schreef:
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga ze doorgeven! :)
Want wat is eigenlijk in jullie ervaringen de reden dat een deken aan de voorkant gaat scheeftrekken? Te zware sluitingen? Type sluitng?


vaak is het het hele model van de deken.
Bucas (ook een hele dure deken) zakt bij mijn paard scheef. Zowel de Smartex, als de Recuptex. Zit hem gewoon echt in het model. De Rambo dekens liggen top bij mijn paard.
Ik heb het idee dat Bucas bij heel veel paarden scheef zakt, tenminste, als ik kijk hoeveel dekens er bij ons op stal waren en bij hoeveel paarden hij toch scheef zakt.....

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:57

Ik denk een combinatie. Mijn paard had een imperial riding deken. Maar die was en zwaar en dat type sluiting vond ik ook niet fijn voor hem. Dat trok zo in zn borst. Het klitteband wilde ook niet blijven zitten. Nu heb ik de Pagony die dezelfde sluiting heeft als Amigo en denk ook andere horseware dekens en dit zit perfect. Duwt niet in de borst etc. Het enige nadeel voor sommige kan zijn dat je het niet kan stellen maar voor mijn paard hoeft dan ook niet.

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:06

Het percentage dat dekens gebruikt die te groot zijn is echt hoog. Zo rijd ik dagelijks langs een weiland waar het grootste gedeelte van de paarden met een scheve deken staat die minimaal een maat te groot is. Het is dan niet gek dat het gaat schuiven en trekken. Dus dat plus pasvorm heeft nogal een groot effect op hoe de deken ligt.

Leliex
Berichten: 1086
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:16

Hi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven. Ik ben echt compleet verloren in de wereld van dekens en mijn paard heeft ook al jaren geen deken opgehad. Dit jaar heb ik besloten om toch een deken te kopen en dan liefst meteen een goede.
Even wat ik zoek en eigenschappen van paard/stal:
- 20 jaar oud met cushing smalle Fries
- Staat of 24/7 buiten of s’avonds in een buitenbox
- Liever niet de hele tijd dekens wisselen
- Moet goed droog blijven en ook met zweet het deken op kunnen
Ik las ergens dat Bucas niet op elk paard past, ik had zelf namelijk interesse in de smartex.

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:33

Op die van mij ligt bucas dramatisch maar die is gewoon te breed en past bijna niks.

Ik zou vooral kijken naar wat praktisch is. Een zweetdeken onder een gewone deken vind ik niet fijn, gaat trekken en schuren ivm het niet gladde oppervlak zou dan eerder paard (deels) scheren en het zweten beperken zodat je niet elke keer hoeft te wisselen.

Friesfanaat

Berichten: 1375
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:24

Leliex schreef:
Hi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven. Ik ben echt compleet verloren in de wereld van dekens en mijn paard heeft ook al jaren geen deken opgehad. Dit jaar heb ik besloten om toch een deken te kopen en dan liefst meteen een goede.
Even wat ik zoek en eigenschappen van paard/stal:
- 20 jaar oud met cushing smalle Fries
- Staat of 24/7 buiten of s’avonds in een buitenbox
- Liever niet de hele tijd dekens wisselen
- Moet goed droog blijven en ook met zweet het deken op kunnen
Ik las ergens dat Bucas niet op elk paard past, ik had zelf namelijk interesse in de smartex.


Fryso deken? Verkrijgbaar bij Tweespan Ruitersport.

Lindor92
Berichten: 7009
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:38

Sky_As schreef:
marley93 schreef:
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga ze doorgeven! :)
Want wat is eigenlijk in jullie ervaringen de reden dat een deken aan de voorkant gaat scheeftrekken? Te zware sluitingen? Type sluitng?


vaak is het het hele model van de deken.
Bucas (ook een hele dure deken) zakt bij mijn paard scheef. Zowel de Smartex, als de Recuptex. Zit hem gewoon echt in het model. De Rambo dekens liggen top bij mijn paard.
Ik heb het idee dat Bucas bij heel veel paarden scheef zakt, tenminste, als ik kijk hoeveel dekens er bij ons op stal waren en bij hoeveel paarden hij toch scheef zakt.....


Ik heb dus een Rambo die scheef zakt :(

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:46

Leliex schreef:
Hi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven. Ik ben echt compleet verloren in de wereld van dekens en mijn paard heeft ook al jaren geen deken opgehad. Dit jaar heb ik besloten om toch een deken te kopen en dan liefst meteen een goede.
Even wat ik zoek en eigenschappen van paard/stal:
- 20 jaar oud met cushing smalle Fries
- Staat of 24/7 buiten of s’avonds in een buitenbox
- Liever niet de hele tijd dekens wisselen
- Moet goed droog blijven en ook met zweet het deken op kunnen
Ik las ergens dat Bucas niet op elk paard past, ik had zelf namelijk interesse in de smartex.


Als je je deken op een nat paard wilt kunnnen leggen vallen bijna alle dekens af. Alleen de stay dry voering van Bucas fasciliteert dat en met je wensen zou ik idd een smartex rain bestellen en kijken hoe die past. Met mazzel past ie, met pech niet.

Leliex
Berichten: 1086
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:33

Een smartex rain is 0 grams toch? Is de smartex medium dan beter voor de hele winter aangezien die 200 gram is?

Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:37

Minoes schreef:
Iemand ervaring met amigo bravo wug of rhino wug bij een koudbloed? (Dus bredere schouders en hals)


Even hier op terugkomend; ik heb op de gok een amigo bravo wug gekocht (met V sluiting), en de deken ligt echt super op mijn tinker! :D

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:41

Leliex schreef:
Een smartex rain is 0 grams toch? Is de smartex medium dan beter voor de hele winter aangezien die 200 gram is?


Bucas werkt niet met grammen maar met temperatuur ranges. De rain is niet vergelijkbaar met een 0grams, heeft ook de stay-dry voering van binnen.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:45

Hoe droog maken jullie je paard voordat je er een outdoordeken op doet? Ik droog haar nu gewoon af met een zweetmes en dan een handdoek maar weet niet zeker of dat goed genoeg is.
Aangezien die van mij 24/7 buiten staat, tegenwoordig wel met een schuilstalletje, vind ik een paar uur opdrogen met fleece deken op geen optie. Ik heb ook geen stro ofzo

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:58

November108 schreef:
Leliex schreef:
Een smartex rain is 0 grams toch? Is de smartex medium dan beter voor de hele winter aangezien die 200 gram is?


Bucas werkt niet met grammen maar met temperatuur ranges. De rain is niet vergelijkbaar met een 0grams, heeft ook de stay-dry voering van binnen.


En ook dit verschilt weer per paard. Want ik heb de Smartex Medium Stay Dry (staat op internet bij sommige sites overigens bij dat deze een voering van 150 gram zou hebben) en qua temp. range staat er dit: +12 en -/-10 graden.

Ik durf te zeggen, dat onder de 7 graden, mijn paard het gewoon koud heeft onder deze deken. Als ik hem dun in zijn haren wil houden, hoef ik onder de 7 graden deze deken niet op te doen, want hij komt er gewoon koud onder uit. Qua dat klopt voor mij de 150 gram eerder en zo gebruik ik hem ook. Rond de 7 graden doe ik mijn paard 200 gram op.

Ik ken ook paarden die wel prima de hele winter onder de Smartex staan overigens. Dus het is wel een kwestie van uitproberen. En mocht je paard het wel koud krijgen kun je er natuurlijk altijd nog een onderdeken bij kopen (zijn er volgens mij ook in de stay dry uitvoering).......

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:10

Sintara schreef:
Hoe droog maken jullie je paard voordat je er een outdoordeken op doet? Ik droog haar nu gewoon af met een zweetmes en dan een handdoek maar weet niet zeker of dat goed genoeg is.
Aangezien die van mij 24/7 buiten staat, tegenwoordig wel met een schuilstalletje, vind ik een paar uur opdrogen met fleece deken op geen optie. Ik heb ook geen stro ofzo


Niet... want nu nog niet veel vacht en als die wel dik is gaat de scheermachine er overheen. Nat wegzetten onder een gewone outdoor deken is gewoon geen optie. Een zweetplekje onder het zadel daargelaten.

Dagmar11

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-03-18
Woonplaats: Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:18

Dispar_Vulgo schreef:
@ Marley93, Ik heb goede ervaring met deze echt goedkope dekens: https://www.paardendekenshop.nl/
0 grams regendeken voor €42,50
Ik heb hem al 2 seizoenen. De deken is heel licht gewicht (ook lichte sluitingen, dus kwetsbaarder), daardoor blijft deze deken bij mijn paard fijn liggen.


Hi! Wat leuk om te lezen dat je zo tevreden bent. Ik werk bij Paardendekenshop, altijd leuk om een positieve gebruiker tegen te komen. *\o/* Zelf heb ik hem ook gepast bij mijn paard die normaal altijd Bucas heeft en vind hem ook beter liggen. (Ik ben en blijf objectief.)

Mochten mensen nog vragen hebben over deze dekens, stuur me gerust een berichtje. Op dit moment is er ook een deken met een super gaaf patroon onderweg naar ons per container. *\o/* iets met burberry...

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:40

Sky_As schreef:
November108 schreef:

Bucas werkt niet met grammen maar met temperatuur ranges. De rain is niet vergelijkbaar met een 0grams, heeft ook de stay-dry voering van binnen.


En ook dit verschilt weer per paard. Want ik heb de Smartex Medium Stay Dry (staat op internet bij sommige sites overigens bij dat deze een voering van 150 gram zou hebben) en qua temp. range staat er dit: +12 en -/-10 graden.

Ik durf te zeggen, dat onder de 7 graden, mijn paard het gewoon koud heeft onder deze deken. Als ik hem dun in zijn haren wil houden, hoef ik onder de 7 graden deze deken niet op te doen, want hij komt er gewoon koud onder uit. Qua dat klopt voor mij de 150 gram eerder en zo gebruik ik hem ook. Rond de 7 graden doe ik mijn paard 200 gram op.

Ik ken ook paarden die wel prima de hele winter onder de Smartex staan overigens. Dus het is wel een kwestie van uitproberen. En mocht je paard het wel koud krijgen kun je er natuurlijk altijd nog een onderdeken bij kopen (zijn er volgens mij ook in de stay dry uitvoering).......


Tuurlijk is dat nog afhankelijk, niet elk paard heeft het koud bij 5 graden terwijl sommige dan echt opgetrokken staan onder dezelfde deken :D Er zijn idd onderdekens van.
Ik wisselde zelf de Rain af met de Extra. De medium vond ik zelf te koud voor de winter. Voor die merrie ging dat echt super, maar ben nu toch voor Horseware gegaan met mijn nieuwe paard. Gewoon werken met aantal grams leek mij toch weer makkelijker na een paar jaar Bucas. Maar wellicht kom ik er nog op terug :')

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:08

Sky_As schreef:
vaak is het het hele model van de deken.
Bucas (ook een hele dure deken) zakt bij mijn paard scheef. Zowel de Smartex, als de Recuptex. Zit hem gewoon echt in het model. De Rambo dekens liggen top bij mijn paard.
Ik heb het idee dat Bucas bij heel veel paarden scheef zakt, tenminste, als ik kijk hoeveel dekens er bij ons op stal waren en bij hoeveel paarden hij toch scheef zakt.....


RianneH schreef:
Het percentage dat dekens gebruikt die te groot zijn is echt hoog. Zo rijd ik dagelijks langs een weiland waar het grootste gedeelte van de paarden met een scheve deken staat die minimaal een maat te groot is. Het is dan niet gek dat het gaat schuiven en trekken. Dus dat plus pasvorm heeft nogal een groot effect op hoe de deken ligt.



Ja dat herken ik ook wel. We hebben wel 175 op haar gepast, maar die is gewoon echt te kort, daar steekt haar halve kont onderuit. :') Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik de Nika dekens nu ook wel erg model soepjurk vind hebben. Ze vallen best ruim zeg maar.

Ben ook altijd heel blij met de tussenmaat 190 van Horseware, die zit mijn eigen paard als gegoten.

De Bucas schoof ook enorm op haar, weet ik nog. Dat was een Smartex, behoorlijk dure miskoop voor haar, maar gelukkig past hun andere paard hem wel goed, dus die heeft er nu één voor de break. :))