[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:35

Strepen na het scheren zijn toch met een dag weg? HIer altijd wel gelukkig ik scheer inderdaad ook rustig vlak voor wedstrijd.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:48

Is de hero verder wel een fijne deken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:02

Ja prima deken maar minder sterk dan de andere Horseware dekens

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:11

RianneH schreef:
Welkom in de wondere wereld van de dekens :D Het is een ellende soms :')

Fijne van de iets duurdere dekens vind ikzelf dat er bijna altijd tussenmaten te verkrijgen zijn, maar paard draagt ook een 191 (6.3), daar is 195 te groot en 185 eigenlijk te klein.

Haha ja zeg dat wel. Ja want had inderdaad de 190 van Amigo Bravo en die zat inderdaad kwa lengte echt perfect alleen helaas bij z'n schoft te strak.. Welke 'duurdere' dekens zouden daar nog meer goed bij passen. Hoge schoft brede schouders maar relatief 'smalle' hals. Rhino en Rambo zijn mij net te duur..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:35

Nouvel schreef:

Wilde m als reserve
Maar zie bij ene site wel dat er een hals aan kan en op andere weer van niet. Verwarrend

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:44

HorseTimeXL schreef:
RianneH schreef:
Welkom in de wondere wereld van de dekens :D Het is een ellende soms :')

Fijne van de iets duurdere dekens vind ikzelf dat er bijna altijd tussenmaten te verkrijgen zijn, maar paard draagt ook een 191 (6.3), daar is 195 te groot en 185 eigenlijk te klein.

Haha ja zeg dat wel. Ja want had inderdaad de 190 van Amigo Bravo en die zat inderdaad kwa lengte echt perfect alleen helaas bij z'n schoft te strak.. Welke 'duurdere' dekens zouden daar nog meer goed bij passen. Hoge schoft brede schouders maar relatief 'smalle' hals. Rhino en Rambo zijn mij net te duur..

Weatherbeeta vind ikzelf fijn, als stond die bij mijn smalle paard wel wat meer open op de schouders. Prettig zijn de schoft kussens.
Dan heb je natuurlijk Bucas, maar ook Shires.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:18

Muze schreef:
Nouvel schreef:

Wilde m als reserve
Maar zie bij ene site wel dat er een hals aan kan en op andere weer van niet. Verwarrend

De plus versie kan een hals aan en de gewone niet

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:27

Vanaf welke temperatuur de en jullie de hals deken op? Voor m’n gevoel is dat nu nog wat vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:29

Dat ligt helemaal aan het soort? Met hele dagen regen zoals donderdag ligt hier de hals erop. Deken + hals zijn 50 grams.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:49

Ik heb 100grams

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:52

Geschoren? Dan kan het wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:06

Ik heb de halzen er aan als ze buiten staan en het heel slecht weer is.
Binnen en bij goed weer zonder hals.
Heb ze vanmorgen de 100 grams dekens voor het eerst weer op gedaan.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:58

Ja hier ook de 100 gram. Vond het nog best fris overdag. Moet sowieso beetje uittesten hoe en wat maar men wat ben ik blij dat mn paard nu lekker vanaf deze winter gewoon naar buiten gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:09

Ik doe alleen een hals om wanneer het te veer regent of sneeuwt, alle andere tijd blijft de hals af. Maar mijne is dan ook met pensioen en daarvoor niet echt zwaar aan het werk.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:06

Yvank_ schreef:
Geschoren? Dan kan het wel.

1 geschoren en 1 niet.
Degene die niet geschoren is heeft minder haar dan die al geschoren is (kan bijna weer...)

Ik doe de halzen normaal op vanaf de 200grams deken.
Nu ook beide onder 100.
Maarja ze zweten het snelste op hun hals dus daar langer haar schiet eigenlijk ook niet op.
Blijft lastig heel dat deken gegoochel.

Hier staan ze 24/7 buiten maar met een grote inloop binnen stal met van die flappen ervoor die de warmte binnen houden. Het is daar echt warmer en natuurlijk droog.
Als ze het koud hebben zullen ze vast wel lekker binnen in t stro gaan liggen.
Als niet valt t vast mee.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:48

Hier ook onder een 100 grams.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:53

Die van mij staat nu voor zijn doen erg dik in het haar, staat nu onder z'n buzz off rain dus alleen ruggedeelte waterdicht. Morgen wassen, maandag scheren en dan onder een 150 grams met 0 grams halsdeken. Eerste dagen gewoon voelen wat die doet en aan de hand daarvan kijk ik verder.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:55

Ik wil ook graag al scheren maar vind het nog erg lastig qua dekens nu. Nog maar even afwachten zolang het gaat. Nu onder 100 grams. 2 andere pension paarden (aan huis) onder 50 gram. Mijne staat wel bekend als ‘koukleum’ :=

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:30

Zijn hier mensen die tips hebben om een bezweet paard in korte tijd droog te krijgen.
Welke deken kan ik hier het beste voor aanschaffen ?
Fleece, wol, badstof of iets anders ?

Ik wil zijn regendeken pas op doen als hij droog is maar ik heb geen zin en tijd om daar 3 uur op te gaan wachten..
Of is mijn enige optie om hem te scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:54

Dat lukt je niet... Dan moet je of gaan scheren of een deken kopen zoals smartex van Bucas die op een bezweet paard kan.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:57

bcd94 schreef:
Zijn hier mensen die tips hebben om een bezweet paard in korte tijd droog te krijgen.

Ik wil zijn regendeken pas op doen als hij droog is maar ik heb geen zin en tijd om daar 3 uur op te gaan wachten..

Waarom duurt dat 3 uur is hij zeiknat? Stappen tot hij op adem is
Dan eventueel als je een stro stal hebt ( het is heel ouderwets) stro losjes onder je deken
Stro neemt vocht op en zorgt dat er toch lucht langs kan. En het valt er zelf onderweg (of niet maar das ook niet erg) Dat deed ik vroeger nu onder fleece ( koud dan 2)en voor ik na bed ga wisselen is vaak 45 min later of zo en dan is paard zeker droog bovenste fleece nog niet soms wat wel belangrijk is
Is je fleece op tijd wassen ligt vocht er niet op.. dan wassen en dan doen ze het weer Ik heb de paardjes gelukkig aan huis

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:02

Is je paard niet gewoon aan het nazweten onder de fleecedeken? Dus eigenlijk is de deken te warm in combinatie met het zweet en daardoor begint ie opnieuw te zweten?
Het is overdag namelijk nog behoorlijk warm, zeker als de regen weer eens stopt.

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:26

snorkel1986 schreef:
bcd94 schreef:

Waarom duurt dat 3 uur is hij zeiknat? Stappen tot hij op adem is
Dan eventueel als je een stro stal hebt ( het is heel ouderwets) stro losjes onder je deken
Stro neemt vocht op en zorgt dat er toch lucht langs kan. En het valt er zelf onderweg (of niet maar das ook niet erg) Dat deed ik vroeger nu onder fleece ( koud dan 2)en voor ik na bed ga wisselen is vaak 45 min later of zo en dan is paard zeker droog bovenste fleece nog niet soms wat wel belangrijk is
Is je fleece op tijd wassen ligt vocht er niet op.. dan wassen en dan doen ze het weer Ik heb de paardjes gelukkig aan huis

Snorkel1986, irriteert dat dan niet, als niet alle stro er vanzelf uitvalt? Voorlopig is mijn tinker ook nog niet geschoren en het duurt echt enorm lang voordat hij droog is. Ik zou het wel willen proberen maar vrees een beetje voor irritatie.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:42

@ yvank_ Ik ben er ook bang voor dat het niet gaat lukken, bucas dekens liggen helaas niet goed op hem. Maar ik ga is kijken of ze dit ook van andere merken hebben. Lijkt me alleen nog steeds niet zo lekker om m daar zeiknat onder te zetten maar dat is misschien meer mijn eigen idee.

@snorkel1986 uiteraard stap ik hem goed uit maar hij blijft alsnog nat.

Ik heb wel stro op stal dus ik kan het wel even onder zijn deken doen. Hij staat niet op stal dus hem daarmee laten staan is geen optie.
(Hij staat in een groepsstal met uitloop)
Niet aan huis helaas dus even gaan wisselen is niet te doen.

@RianneH, als ik hem zonder deken laat opdrogen duurt het nog langer.
Hij zweet soms wel wat na inderdaad.

Vandaag ben ik naar buiten geweest met hem, de laatste 25 minuten gestapt maar alsnog was hij zeiknat..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:44

Als ie zeiknat is na relatief weinig arbeid en je wilt wel een deken op, dan ontkom je bijna niet aan scheren. Dat hoeft niet direct helemaal kaal, de borst eruit geeft meestal al wat ruimte om af te koelen.
Als het mijn paard was, dan schoor ik de borst eruit :)