[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ajpam

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:38

Hier weer winterdekentjes op, ijskoud

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:15

eczeemdeken met regendeken erover heen. staat paar uur buiten en dan weer op stal.
op stal valt het wel mee.

morgen weer voelen en als hij koud is gaat de gevoerde deken toch maar weer op.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:58

Mijne staat nu al een paar dagen onder de Bucas Buzz-off vliegendeken. Eerste keer dat madam onder een vliegendeken staat. Het is een oud model zonder buikflap maar het scheelt nu al!

Even een vraagje aan de ervaren Bucas Buzz-off vliegendekengebruikers: kan de deken in de regen op blijven? Ik wil geen 'rain' vliegendeken halen want vind hem niet zo aantrekkelijk aanvoelen. Volgende week gaat het wat regenen en dus staat ze óf onder de buzz-off óf zonder deken. Wil hem het liefst op laten gezien ze best last heeft van de vliegen. Maar als de deken niet snel droogt, dan laat ik hem liever af.. Heeft iemand ervaring/advies?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:15

hier nog 200 gr op

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:58

Aangezien ik hier geen topic voor mocht openen even hier:

Ik zit even in een twijfel.
Mijn paard staat 24/7 buiten (uiteraad met schuilstal maar met regen blijft hij buiten staan) en aankomende week gaat het dagenlijks regenen.
Hij staat nu zonderder deken uiteraard.
Nu zit ik te twijfelen of ik hem wel of geen regendeken op moet doen.
Ik heb het gevoel dat hij zijn lichaamstemperatuur daar minder door kan sturen.
Door de regen word het ook een stukje kouder natuurlijk.
Echter is het er een die heel veel rolt op de wei dus regen betekent modderbad.
Dan ga ik er natuurlijk geen zadel op gooien.
Graag wil ik onze training wel voortzetten en iedere x als het regent niet gaan is simpelweg geen oplossing...
Dus beter een (gevoerd/ongevoerd?) regendekentje of hopen dat hij toch regelijk droog/schoon is als ik tijd heb om te gaan? (ik zit met een eigen bedrijf dus kan niet ieder moment van de dag weg, ik moet dat echt vooruit plannen)

Dagelijks dekje wisselen kan trouwens niet, ik rijd western met een dikke wolle pad (heb eventueel nog neopreen liggen maar lijkt me nog meer schuren)
Paard zit in een korte vacht en zeer gevoelig op (singel) wondjes dus als hij onder de blub zit gaat er geen zadel op.. Kan hij zich goed warm houden onder een regen deken of dan maar de training staken en niets doen?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:09

Ik denk dat je paard gaat zweten onder een ongevoerde regendeken als hij nu zonder deken staat. Mijn paard staat nu onder een vliegendeken en gaat geheid zweten als ik volgende week de regendeken om zou doen (terwijl het een zeer goed ademende deken is..). Daarom vroeg ik hier al of de vliegendeken een beetje makkelijk droogt bij regen, anders gaat ze gewoon zonder deken hoor. Die blubber kan je nog best makkelijk afnemen met een microvezeldoekje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:15

Mijn vliegendekens drogen best snel!
Hier heb ik paard lekker in zn blootje gezet, kunnen die losse haren lekker wegwaaien enzo.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:33

Hoi,

Sorry dat ik even kom binnenvallen maar weet even niet welke dat de beste oplossing is ivm mijn paard.
Mijn tinkerruin staat s'nachts onder een ongevoerde regendeken. Als het regent heeft hij overdag de deken ook op. Hij staat nu bij een vriendin thuis op de paddock met schuilstal ( waar hij nooit instaat overigens) dus de deken is heel vlug afgenomen of terug opgelegd.
Nu gaat hij zaterdag verhuizen naar de weide. Hier staat hij 24/7 buiten en helaas zonder schuilstal ( We gaan binnenkort een schuilstal bouwen). Nu is het dus moeilijker om de deken snel af te nemen of snel op te leggen bij regen.
Bovendien gaan we achter anderhalve week op vakantie en moeten derden ( die geen verstand hebben van dekens) de paarden verzorgen.
Nu ben ik dus aan het twijfelen wat ik met die deken moet doen. In principe regelt hij zijn temperatuur prima en ik heb niet het idee dat hij het ooit koud heeft. Het laatst zijn we vergeten de deken terug s'avonds op te leggen ( een ander paard dat wel op de wei staat had s'avonds koliek dus helemaal niet aan gedacht) en hij had het helemaal niet koud terwijl het die nacht toch flink koud was. Maar ik weet natuurlijk niet of nog zo gaat zijn als het gaat regenen. Ik heb dan schrik dat hij het koud gaat krijgen.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Alvast bedankt
gr hanne

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:03

Lekker in zn blootje laten!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:05

Ik zou hem indien hij niet geschoren is gewoon zonder dek zetten. Mijn paard was al klam zonder deken op vandaag.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 01:48

Kasmir schreef:
Ik zou hem indien hij niet geschoren is gewoon zonder dek zetten. Mijn paard was al klam zonder deken op vandaag.

Hij is in december voor het laatst geschoren. Hij is idd met warm weer zonder dek ook klam. Het is ook puur voor de regen dat ik schrik heb

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 06:28

nieky1993 schreef:
Kasmir schreef:

Hij is in december voor het laatst geschoren. Hij is idd met warm weer zonder dek ook klam. Het is ook puur voor de regen dat ik schrik heb

Paardenvacht is van nature waterdicht. Kans is groter dat hij het koud krijgt met deken, tegen de kou zetten ze de vacht op en dat kan niet met een deken op ;)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:29

de mijne staat nu snachts onder een ongevoerde regendeken, voor de kou snachts.
elke ochtend gaat de deken eraf.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:47

Mijne staat nu ongeveer 2weken zonder deken! Heerlijk.

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:29

's nachts onder 200 grams staldeken. Overdag in de zon zonder deken en als het bewolkt is een ongevoerde regendeken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:34

En na morgen is het gedaan met het mooie weer..
Denk dat ik de dekens weer af kan stoffen.
Jammer, kon hier wel aan wennen!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:42

Hier de Aussie allrounder op. Gaan helaas maandag pas bij ons voor t eerst t land op dus staar nu nog hooguit 2 uur op de paddock

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:03

ik heb nog 3 nieuwe vliegendekens met afneembare hals en masker. ze zijn nieuw 37,00 per stuk

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:55

Mijne staat ook al een hele tijd zonder deken!

Morgen gaan ze voor het eerst eindelijk weer het land op maar zondag en maandag schijnt het slecht en koud weer te worden eh? Dan ben ik bang dat ze der 0g rekendeken op gaat krijgen zondag en maandag op het land.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:57

Vandaag toch maar weer een 0 grams regendeken op gedaan i.v.m. het weer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:20

hier even zonder een uurtje in het gras en verder ongevoerde deken op

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:29

Een vraag over een vliegendeken, ik heb er ooit bij mijn schimmel 1 opgelegd was niet duur. Mijn toen nog jonge haf trok hem kapot toen ik weg was. Hij heeft veel last van de vliegen in de zomer, ik wil graag weer een vliegendeken op leggen maar dan een duurdere. Er staat nog een paard op de wei die heeft een eczeemdeken om en die laat de haf met rust. Ik wil een deken die niet los om het lijf hangt, want dan blijft de haf er af. Is het raar een paard een eczeem deken om te doen voor de vliegen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:48

Raar is het niet maar een eczeem deken is wel veel warmer dan een simpele vliegendeken.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 09:49

Dat hoeft niet hoor, onder de RSIH zijn mijn paarden net zo warm als onder een vliegendeken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:50

Mijn rambo is niets warmer als een gewone vliegendeken