Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:34

hier ook hagel vanmiddag, precies toen ik mijn paard aan het stappen was zonder deken op, Bah! Vannacht wordt de koudste nacht, daarna weer boven 0

Normaal heb ik haar nooit in de dekens, maar dit jaar is ze erg schraal van haar veulen afgekomen. Dinsdag had ze 37.1 tegen 37.8 normaal. Koud dus.
Nu met een 100 grams is de temperatuur weer normaal. Ze heeft wel wat winterhaar nu, maar er komt ook nog oud haar af. Ik heb daarom gekozen voor een gladde binnenkant, Amigo Bravo, pakt niet zoveel losse haren aan. Zo nodig gaat er een fleece bij of een onderdeken/liner.

Iemand ervaring met het liner systeem van Horseware werkt dat goed, of kan ik er net zo goed een goedkope onderdeken onder doen?

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:36

Heb een vraag. Ik ga morgen mijn haflinger helemaal scheren. En kom ik nu toch even in de twijfel te zitten door die koude temperaturen.

Ik heb meerdere soorten dekens voor haar. Ze loopt nu met een fleece gevoerde regendeken. Wil morgen na het scheren een 300 grams staldeken opdoen met daarover nog een deken. Wat zouden jullie doen. Heb 2 opties. De regendeken erover of een 300 grams outdoor deken. Daar tussenin heb ik helaas niks. En ze moet met een waterdichte deken bovenop lopen.
Ze loopt overdag buiten en snachts op stal in een vrij koude aan 1 kant open loods. (staan 2 stalletjes de rest is binnenbak en opslag kuil/stro)

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:40

mandje schreef:
Heb een vraag. Ik ga morgen mijn haflinger helemaal scheren. En kom ik nu toch even in de twijfel te zitten door die koude temperaturen.

Ik heb meerdere soorten dekens voor haar. Ze loopt nu met een fleece gevoerde regendeken. Wil morgen na het scheren een 300 grams staldeken opdoen met daarover nog een deken. Wat zouden jullie doen. Heb 2 opties. De regendeken erover of een 300 grams outdoor deken. Daar tussenin heb ik helaas niks. En ze moet met een waterdichte deken bovenop lopen.
Ze loopt overdag buiten en snachts op stal in een vrij koude aan 1 kant open loods. (staan 2 stalletjes de rest is binnenbak en opslag kuil/stro)

Ik zou de regendeken er maar overheen doen dan, nu al 600 gram lijkt me erg veel, dat zou ik gebruiken voor de echte lage temperaturen. opzich moeten ze het nu nog wel redden met een 300 gram lijkt mij.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:42

mandje schreef:

Zou voor de regendeken gaan, nog een extra 300 grams is wel heel veel, terwijl t nu nog gewoon rond de 8-10 graden is overdag.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:45

mandje schreef:

idd 300 gram, het zou de komende dagen weer boven 0 worden, en kun je de 600 beter bewaren voor de echte kou..

Cathariena vandaag verhuisd, die stond nog zonder deken op de stalhouderij, verwarmde binnenstal dus dat had ze nog niet nodig. ze staat nu hier in een buitenstal, en heeft nu fleece + regendeken, volgende week wil ik overstappen naar de 200 grams, maar ze heeft nog een paar plekjes die ik dicht wil hebben, en anders is de overstap wel heel groot..

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:53

Dank jullie wel. Jullie bevestigen mijn gevoel. Als ze het wel koud heeft onder die dekens kan ik altijd nog de 300 gram erbij op doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:01

Mijn geschoren merrie staat nog onder de 200 grams wug, en voelde vandaag nog prima aan, zelfs met die koude wind...

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:02

Ik zou die extra 300 grams erop leggen als het echt n lange periode vriest zowel overdag als snachts.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:07

ja die heb je nu echt nog niet nodig hoor, 300 grams met een regendekentje is warm zat nu...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:23

was hier vandaag niet boven de 10 graden. misschien vol in de zon maar volgens het
weerstation was het 7 graden en vanochtend vroeg was het 2 graden.

Ben benieuwd of het na het weekend weer echt boven de 10 blijft.

paard staat nu geschoren in open buitenstal waar het net zo koud is als buiten
onder ruim 500 gram.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:24

gossa4ever schreef:
zijn er mensen die ervaring hebben met een menuitrijdeken? die alleen over de achterhand heen valt, die je aan de singel vast maakt?
zijn ze ook handig in gebruik voor het longeren met de kou die eraan komt?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:26

gossa4ever schreef:
gossa4ever schreef:
zijn er mensen die ervaring hebben met een menuitrijdeken? die alleen over de achterhand heen valt, die je aan de singel vast maakt?

geen ervaring mee maar ik heb altijd een deken onder de longeersingel. werkt prima en zo
blijft hij lekker warm. De voorsluitingen heb ik dan natuurlijk niet vast.

LS_fotosJarig

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:27

Ja ik en blijft goed zitten!

Ik heb vandaag mijn merrie de 370 met hals om gedaan van Rhino, ja is warm maar ik wil niet binnenkort weer scheren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:55

gossa4ever schreef:
gossa4ever schreef:

Ik heb de mendeken van Dominick en die is super! :j
Zowel voor de wagen als met longeren gebruik ik 'm, vind het een ideaal dekentje!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:02

Daiske staat nu onder een 200 grams outdoordeken, snachts binnen maar in een bijna niet geisoleerde en half waterdichte stal, verder buiten.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:34

Hier 300 gr op snachts, 200 overdag.
Fries 200 gr. Beide in korte haren.
Shet nog bloot, wou vrijdag scheren, maar nieuwe scheerapparaat is nog niet binnen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:47

bedankt voor de reacties! dan ga ik toch maar een mendeken aanschaffen :) kheb een mooie gezien van pfiff, en niet duur 45 euro, of hebben andere mensen nog suggesties? :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:12

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:16

wow das niet duur voor een dominic! ik denk dat ik die neem :D net zo duur als die ik had gezien maar ziet er netter uit!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:16

tiwi1969 schreef:
hier ook hagel vanmiddag, precies toen ik mijn paard aan het stappen was zonder deken op, Bah! Vannacht wordt de koudste nacht, daarna weer boven 0

Normaal heb ik haar nooit in de dekens, maar dit jaar is ze erg schraal van haar veulen afgekomen. Dinsdag had ze 37.1 tegen 37.8 normaal. Koud dus.
Nu met een 100 grams is de temperatuur weer normaal. Ze heeft wel wat winterhaar nu, maar er komt ook nog oud haar af. Ik heb daarom gekozen voor een gladde binnenkant, Amigo Bravo, pakt niet zoveel losse haren aan. Zo nodig gaat er een fleece bij of een onderdeken/liner.

Iemand ervaring met het liner systeem van Horseware werkt dat goed, of kan ik er net zo goed een goedkope onderdeken onder doen?

Ik heb liners en die bevallen erg goed! Blijven mooi liggen, goed systeem.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:36

Hier 200 + fleecedeken/cooler. Ze voelde te koud onder alleen de 200..
Ze is geschoren en staat in containerstal met vrije uitloop.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:41

vandaag de 300 onder de 150 grams outdoordeken gedaan want hij voelde best fris, heb geen dunnere deken die goed ligt dus dan maar de 300. Hij is wel geschoren en staat door de weeks van 7 tot 7/half 8 buiten.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:44

hier nu een 200 gram op met hals, maar ze voelt er toch niet heel erg warm onder, dus twijfel een beetje, maarja om er nu een 100 gr onder te doen vind ik ook weer zo wat! (ongeschoren)

en de ruin heeft een 100 gram op die al 3 keer is gewassen en een 150 gram en die voelt heerlijk!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:45

ik heb gisteren de 300 op gedaan, daarvoor stond die van mij onder een 100 gram amigo met een gevoerde regendeken, merk wel dat hij toch wat haar aanmaakt.. vanavond nog de 100 gram gedaan met een 300 gram bucas regengevoerde, staat wel in een buitenstal maar sávonds binnen.. pas als het echt koud wordt gaat er bij mij een 450 op met de 100 gram..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:51

Dank voor je antwoord Simodi!

Ik heb de mensen van horsewaredekens.nl om de hoek zitten, dus kan ze zo afhalen.