Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:41

geen idee... ik heb wel gehoord dat die dekens goed stevig zijn.
ik zelf heb bij piaffe, de dekens van premiere winter en stal deken in de walnut kleur en zijn nog steeds heel bij mijn breekpaard!!

Sophiee

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:56

renatevb schreef:
ik zit met een probleempje. Ik ging normaal gezien mijn paard niet laten scheren, maar aangezien ie altijd nat van het zweten is en ik heel lang moet uitstappen,heb ik besloten hem toch te laten scheren. Nu is ie nog niet geschoren en heeft ie een dik winterdeken op. Hoeveel dekens moet ik hem opleggen als ie geschoren is? Ik denk dat het deken dat ie nu opheeft 300 grams is. Doe ik hem beter een deken met een nek aan of niet?

Staat ie buiten? Mijne wel, en ik heb dus half geschoren. Niet 't mooiste, maar wel efficient. Moet je maar even kijken bij: viewtopic.php?f=53&t=512955
Eigenlijk hoort de buik ook geschoren alleen dan is't koud als ze in de blubber gaat liggen.
En ik zou wel een hals doen anders wordt 't wel heel koud.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:01

LauEef schreef:
Schatjes schreef:
Welke deken kan ik het beste op doen na het rijden? Mijn paard staat de hele dag op de wei met inloopstal ZONDER deken. Ze heeft winterharen waardoor ze behoorlijk zweet met rijden op de manege. Ik stap haar al een half uur uit, maar dan is ze nog steeds niet droog. In de trailer doe ik haar een zweetdeken op met staldeken. Terug thuis heb ik nu een stal tot mijn beschikking omdat het nu wel erg koud begint te worden. Daar ga ik haar nu in zetten. Welke deken kan ik haar het beste op doen? zweetdeken met daarbovenop nog een staldeken? De stal is van de voorkant wel open, maar ze staat niet op de tocht. Ik wil haar niet ziek krijgen en evengoed rijden.

Bedoel je een deken die ze de hele dag op houdt of die je even over je zweetdeken legt???

In het eerste geval zou ik een licht gevoerde wachterdichtewinterdeken pakken omdat ze toch al een dikke vacht heeft. Volgend jaar zou je eventueel nog een dikker deken erbij kunnen kopen.

In het tweede geval zou ik er geen deken overheen doen maar gewoon een zweetdeken met hals. Daar krijgt ze het echt niet koud in

Ik zet haar sávonds op stal met deken en dan 'smorgens weer de weide op. 'smorgens gaat de deken dus af. Dus een gewone zweetdeken zou dan voldoende zijn ook als het vriest?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:33

Ik zou zelf een hele dunne deken opleggen.

Ik niet echt een voorstander van paarden s'nachts op stal een deken opleggen en daarna in zijn blote kont naar buiten sturen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:35

[quote="Schatjes"]Welke deken kan ik het beste op doen na het rijden? Mijn paard staat de hele dag op de wei met inloopstal ZONDER deken. Ze heeft winterharen waardoor ze behoorlijk zweet met rijden op de manege. Ik stap haar al een half uur uit, maar dan is ze nog steeds niet droog. In de trailer doe ik haar een zweetdeken op met staldeken.

Het lijkt me niet echt fijn om eerst dik ingepakt te worden met 2 dekens om daarna vervolgens weer zonder deken buiten te lopen in de vrieskou.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:40

simongek schreef:
Schatjes schreef:
Welke deken kan ik het beste op doen na het rijden? Mijn paard staat de hele dag op de wei met inloopstal ZONDER deken. Ze heeft winterharen waardoor ze behoorlijk zweet met rijden op de manege. Ik stap haar al een half uur uit, maar dan is ze nog steeds niet droog. In de trailer doe ik haar een zweetdeken op met staldeken.

Het lijkt me niet echt fijn om eerst dik ingepakt te worden met 2 dekens om daarna vervolgens weer zonder deken buiten te lopen in de vrieskou.

helemaal mee eens dan kun je beter je paard ook buiten een dek op doen

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:41

at schatjes.. ik zou ook juist hem op stal een deken aandoen. waarom buiten enzo niet en op de trailer wel? ik vind dat een beetje vreemd

BeppekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:55

Hallo,
Er staat op Marktplaats een advertentie van iemand die waterdichte 340 grams dekens aanbiedt voor 49.95, iemand hier ervaring mee?
Ik vindt het namelijk wel erg goedkoop voor een waterdichte winterdeken.
Als iemand iets weet hoor ik het graag!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:57

nieuw of tweede hands? heb je een link?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:04

Beppeke schreef:
Hallo,
Er staat op Marktplaats een advertentie van iemand die waterdichte 340 grams dekens aanbiedt voor 49.95, iemand hier ervaring mee?
Ik vindt het namelijk wel erg goedkoop voor een waterdichte winterdeken.
Als iemand iets weet hoor ik het graag!

ik ken een ruitersportzaak en die heeft ze voor die prijs nieuw liggen, zijn goede dekens, alleen weet ik niet wat voor deken diegene aanbied

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:27

hallo
ik heb nu een 300 grams opliggen maar die is voor op stal echt te warm.
nu wil ik dus geen gemier met dekens verwisselen.
ik heb ook een stal deken weet niet hoeveel grams maar niet te warm maar die is niet voor buiten.
zal ik dan een een o grams regendeken kopen om over de stal deken te gooien als hij naar buiten gaat.
of een hele andere outdoor deken van 150 grams voor binnen en dus ook voor buiten?
wie weet wat?

BeppekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:17

Zijn nieuwe dekens, een link kan ik niet plaatsen, ben een beetje een computer-analfabeet, dit is het hoogste niveau voor mij. Staat bij dieren en dan bij paarden kleding en toebehoren.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:19

Moniek schreef:
hallo
ik heb ook een stal deken weet niet hoeveel grams maar niet te warm maar die is niet voor buiten.
zal ik dan een een o grams regendeken kopen om over de stal deken te gooien als hij naar buiten gaat.
of een hele andere outdoor deken van 150 grams voor binnen en dus ook voor buiten?
wie weet wat?

ik heb een bucas deken gekocht die is 470 grams maar die van mij is geschoren deze is waterdicht en hoef ik dus geen dekens te wisselen.
Ik denk dat zo'n optie voor jou ook beter is dan een wisselen met een regendeken.
Je kan er dan voor kiezen om bijvoorbeeld een waterdichte deken van iets minder grams te kopen.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:49

Moniek schreef:
hallo
wie weet wat?

Ik zou een regendeken kopen, da's altijd wel handig, en goedkoper. En je kan gewoon die staldeken op stal ophouden en eronder, dan blijft ie wel redelijk schoon.
Want als je die 150 grams deken binnen én buiten opdoet is 'ie op stal soms ook nog zo smerig en nat enzo.

roses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:42

hey,
mijn pony van 30 heeft altijd buiten gestaan, soms zonder deken en soms met(als het echt koud koud was)...ging altijd goed:), maar nu omdat ze wat ouder is wou ik haar toch een dekentje opdoen...ik ging kijken wat ik nog had, maar kwam erachter dat die dekens die ik nog had allebei niet waterdicht waren:S...
nu was ik aan het praten met een man die bij mij in de buurt ook zijn paarden heeft staan en hij zei dat het veel slimmer is om haar alleen een licht gevoerde regendeken te geven...
Ik heb helemaal geen verstand van dekens, maar wat denken jullie?
(ik moet dus een nieuwe aanschaffen)

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:58

Als jou paard niet gewent is om echt een deken op te hebben dan zou ik inderdaad voor een ongevoerde regendeken gaan.
Meer hebben ze dan ook niet nodig of misschien een 100 grams deken

roses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:07

ok dankjewel...

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:19

Ik heb mn nieuwe halsstuk binnen !!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:55

vraagje ik ga volgende week zaterdag verhuizen met Mango naar een nog rustigere en betere stal.

Nu kan hij overdags en snachts buiten lopen als hij dat zelf wil ook kan hij zelf zn stal in lopen want die staat open, ze staan met zn 4-en in de paddock op houtsnippers dus niet in de blub ofzo.

hij staat nu op stal en heeft een o grams regendeken om (heb geen zin om te poetsen ) en eigenlijk wil ik dat ook zo houden maar is het niet kouder voor hem nu ik hem weer buiten zet terwijl hij sinds oktober binnen staat of zit ik nu te mutsen?? moet ik geen waterdichte winterdeken om gaan doen?

wat denken jullie hij heeft genoeg wintervacht maar minder als bijv de merries van mn vriendin heb ik al gezien!???

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:59

mango schreef:
vraagje ik ga volgende week zaterdag verhuizen met Mango naar een nog rustigere en betere stal.

Nu kan hij overdags en snachts buiten lopen als hij dat zelf wil ook kan hij zelf zn stal in lopen want die staat open, ze staan met zn 4-en in de paddock op houtsnippers dus niet in de blub ofzo.

hij staat nu op stal en heeft een o grams regendeken om (heb geen zin om te poetsen ) en eigenlijk wil ik dat ook zo houden maar is het niet kouder voor hem nu ik hem weer buiten zet terwijl hij sinds oktober binnen staat of zit ik nu te mutsen?? moet ik geen waterdichte winterdeken om gaan doen?

wat denken jullie hij heeft genoeg wintervacht maar minder als bijv de merries van mn vriendin heb ik al gezien!???

Ik zou hem wel een ca 100 grams regendeken geven niet te warm doen.
Ik zou hem die regendeken wel geven voor de wind en regen tegen te houden maar op zich lopen de paarden zich warm als ze het koud hebben maar tegen de gure wind is een deken wel prettig natuurlijk.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:05

je kunt er voor kiezen om een winterdeken om te doen, maar als hij gewent is om in de kou te staan, dan zou ik het niet doen, dan zou ik het laten bij een regendeken. misschien kun je er een niet al te dikke onderdeken onder leggen, (mijne heeft ook aldtijd met een winterdeken op de wei gestaan en ging prima en had ook een inloopstalm, maar nu staat ze bijna hele dagen binnen, ze wil bijna niet meer naar buiten nu het zo koud is )

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:26

Ik heb mijn paard sinds zo'n anderhalve maand een regendeken om gedaan, maar eigenlijk zou ik die weer af willen, hoe kan ik dat het beste afbouwen. Het lijkt me niet goed om die deken van de een op andere dag af te doen.
Waarom ik een deken om gedaan heb, was omdat hij erg vies was als ik s' avonds op stal kwam, hij stond een aantal uren met een kudde in het weiland, en daardoor kon niet altijd nog iets met hem doen.
Nu worden ze elke dag ook nog voor een aantal uren op een verhard pad gezet, waar hij niet zo vies meer word, dus eigenlijk vind ik de deken overbodig. En ik heb laatst een stuk gelezen, dat het allemaal niet zo goed is een deken, je paard kan zijn haren niet overeind zetten als hij het bijv. koud heeft, daardoor blijft hij koud houden. En hij niet lekker kan rollen om zijn vacht schoon te houden ( als ie in de modder gaat liggen gaat dit niet echt op ). En ook stond er in dat je paard eerder ziek kan worden doordat ze minder weerstand opbouwen.

Beetje lang verhaal, maar wat zouden jullie doen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:30

irmalouise schreef:
Ik heb mijn paard sinds zo'n anderhalve maand een regendeken om gedaan, maar eigenlijk zou ik die weer af willen, hoe kan ik dat het beste afbouwen. Het lijkt me niet goed om die deken van de een op andere dag af te doen.
Waarom ik een deken om gedaan heb, was omdat hij erg vies was als ik s' avonds op stal kwam, hij stond een aantal uren met een kudde in het weiland, en daardoor kon niet altijd nog iets met hem doen.
Nu worden ze elke dag ook nog voor een aantal uren op een verhard pad gezet, waar hij niet zo vies meer word, dus eigenlijk vind ik de deken overbodig. En ik heb laatst een stuk gelezen, dat het allemaal niet zo goed is een deken, je paard kan zijn haren niet overeind zetten als hij het bijv. koud heeft, daardoor blijft hij koud houden. En hij niet lekker kan rollen om zijn vacht schoon te houden ( als ie in de modder gaat liggen gaat dit niet echt op ). En ook stond er in dat je paard eerder ziek kan worden doordat ze minder weerstand opbouwen.

Beetje lang verhaal, maar wat zouden jullie doen.

als het een o grams is kan je hem er gewoon afhalen en anders zul je toch moeten wachten tot de lente helaas want zn haren groeien niet zo snel meer aan denk ik zo midden in de winter!!

maar een o grams deken is geen prob ik heb een hekel aan dekens maar een regendeken gebruik ik wel voor mijzelf om te kunnen rijden en voor hem zodat hij niet zo nat word!!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:48

hoi hoi
ik zoek eigenlijk info over die borstbeschermer...

en werd hierheen verwezen.. maar omdat deze topic over 48 bevat vraag ik hier ff of het lang geleden is toen erhierover gespoken is??

misschien weet iemand de blz?

gr mel

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:55

XlucienneX schreef:
at schatjes.. ik zou ook juist hem op stal een deken aandoen. waarom buiten enzo niet en op de trailer wel? ik vind dat een beetje vreemd

Ik vind het niet raar dat je een paard een zweetdeken op doet als hij zweet en je die smorgens af doet als ie weer droog is en dan nog een uurtje op stal laat staan waarna ze de wei op kan. Ik kan haar natuurlijk ook nat de stal in zetten???

Ze heeft het nooit koud. Het is ook maar een keer per week dat het voorkomt. Het gaat een beetje lastig om haar met deken op de wei te laten staan omdat ik niemand heb die op haar let of haar de deken af doet of binnen zet als het gaat regenen. Het is geen wedstrijd paard en hoeft dus geen deken op de hele week is maar voor een nachtje in de week.

Denk dat ik dus het beste gewoon een dunne deken zoals een zweetdeken op kan laten. Op de trailer natuurlijk met eentje extra (dunne stal deken) vanwege de tocht. Is trouwens maar een ritje van nog geen 5 minuten.

Ik vind wel dat ze van zichzelf geen dikke haren heeft, maar dat zal wel komen omdat ze een echte warmbloed is. Bij de vorrige eigenaar heeft ze 24 uur per dag buiten gestaan. Bij mij kan ze schuilen wanneer ze zelf wil met inloopstal.