Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
renatevb schreef:ik zit met een probleempje. Ik ging normaal gezien mijn paard niet laten scheren, maar aangezien ie altijd nat van het zweten is en ik heel lang moet uitstappen,heb ik besloten hem toch te laten scheren. Nu is ie nog niet geschoren en heeft ie een dik winterdeken op. Hoeveel dekens moet ik hem opleggen als ie geschoren is? Ik denk dat het deken dat ie nu opheeft 300 grams is. Doe ik hem beter een deken met een nek aan of niet?
LauEef schreef:Schatjes schreef:Welke deken kan ik het beste op doen na het rijden? Mijn paard staat de hele dag op de wei met inloopstal ZONDER deken. Ze heeft winterharen waardoor ze behoorlijk zweet met rijden op de manege. Ik stap haar al een half uur uit, maar dan is ze nog steeds niet droog. In de trailer doe ik haar een zweetdeken op met staldeken. Terug thuis heb ik nu een stal tot mijn beschikking omdat het nu wel erg koud begint te worden. Daar ga ik haar nu in zetten. Welke deken kan ik haar het beste op doen? zweetdeken met daarbovenop nog een staldeken? De stal is van de voorkant wel open, maar ze staat niet op de tocht. Ik wil haar niet ziek krijgen en evengoed rijden.
Bedoel je een deken die ze de hele dag op houdt of die je even over je zweetdeken legt???
In het eerste geval zou ik een licht gevoerde wachterdichtewinterdeken pakken omdat ze toch al een dikke vacht heeft. Volgend jaar zou je eventueel nog een dikker deken erbij kunnen kopen.
In het tweede geval zou ik er geen deken overheen doen maar gewoon een zweetdeken met hals. Daar krijgt ze het echt niet koud in
simongek schreef:Schatjes schreef:Welke deken kan ik het beste op doen na het rijden? Mijn paard staat de hele dag op de wei met inloopstal ZONDER deken. Ze heeft winterharen waardoor ze behoorlijk zweet met rijden op de manege. Ik stap haar al een half uur uit, maar dan is ze nog steeds niet droog. In de trailer doe ik haar een zweetdeken op met staldeken.
Het lijkt me niet echt fijn om eerst dik ingepakt te worden met 2 dekens om daarna vervolgens weer zonder deken buiten te lopen in de vrieskou.
Beppeke schreef:Hallo,
Er staat op Marktplaats een advertentie van iemand die waterdichte 340 grams dekens aanbiedt voor 49.95, iemand hier ervaring mee?
Ik vindt het namelijk wel erg goedkoop voor een waterdichte winterdeken.
Als iemand iets weet hoor ik het graag!
Moniek schreef:hallo
ik heb nu een 300 grams opliggen maar die is voor op stal echt te warm.
nu wil ik dus geen gemier met dekens verwisselen.
ik heb ook een stal deken weet niet hoeveel grams maar niet te warm maar die is niet voor buiten.
zal ik dan een een o grams regendeken kopen om over de stal deken te gooien als hij naar buiten gaat.
of een hele andere outdoor deken van 150 grams voor binnen en dus ook voor buiten?
wie weet wat?
Moniek schreef:hallo
ik heb nu een 300 grams opliggen maar die is voor op stal echt te warm.
nu wil ik dus geen gemier met dekens verwisselen.
ik heb ook een stal deken weet niet hoeveel grams maar niet te warm maar die is niet voor buiten.
zal ik dan een een o grams regendeken kopen om over de stal deken te gooien als hij naar buiten gaat.
of een hele andere outdoor deken van 150 grams voor binnen en dus ook voor buiten?
wie weet wat?
mango schreef:vraagje ik ga volgende week zaterdag verhuizen met Mango naar een nog rustigere en betere stal.
Nu kan hij overdags en snachts buiten lopen als hij dat zelf wil ook kan hij zelf zn stal in lopen want die staat open, ze staan met zn 4-en in de paddock op houtsnippers dus niet in de blub ofzo.
hij staat nu op stal en heeft een o grams regendeken om (heb geen zin om te poetsen ) en eigenlijk wil ik dat ook zo houden maar is het niet kouder voor hem nu ik hem weer buiten zet terwijl hij sinds oktober binnen staat of zit ik nu te mutsen?? moet ik geen waterdichte winterdeken om gaan doen?
wat denken jullie hij heeft genoeg wintervacht maar minder als bijv de merries van mn vriendin heb ik al gezien!???
irmalouise schreef:Ik heb mijn paard sinds zo'n anderhalve maand een regendeken om gedaan, maar eigenlijk zou ik die weer af willen, hoe kan ik dat het beste afbouwen. Het lijkt me niet goed om die deken van de een op andere dag af te doen.
Waarom ik een deken om gedaan heb, was omdat hij erg vies was als ik s' avonds op stal kwam, hij stond een aantal uren met een kudde in het weiland, en daardoor kon niet altijd nog iets met hem doen.
Nu worden ze elke dag ook nog voor een aantal uren op een verhard pad gezet, waar hij niet zo vies meer word, dus eigenlijk vind ik de deken overbodig. En ik heb laatst een stuk gelezen, dat het allemaal niet zo goed is een deken, je paard kan zijn haren niet overeind zetten als hij het bijv. koud heeft, daardoor blijft hij koud houden. En hij niet lekker kan rollen om zijn vacht schoon te houden ( als ie in de modder gaat liggen gaat dit niet echt op). En ook stond er in dat je paard eerder ziek kan worden doordat ze minder weerstand opbouwen.
Beetje lang verhaal, maar wat zouden jullie doen.
XlucienneX schreef:at schatjes.. ik zou ook juist hem op stal een deken aandoen. waarom buiten enzo niet en op de trailer wel? ik vind dat een beetje vreemd