Hooien dit seizoen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:07

wij gaan vandaag ook maaien voor paardenhooi. ca 12 ha schat ik in.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:43

Zooo alles ligt binnen! Blij mee en weer voorzien komende winter. De eerste snede is echt fantastische kwaliteit. De 2de snede waarschijnlijk wat minder daar is regen overheen gegaan maar geen probleem dat voeren we op als extra tijdens het weide seizoen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:40

Hier stond het op veel plekken nog niet echt lang genoeg om te maaien, maar op sommige plekken lag het slap en al plat. Omdat ik te weinig voordroog balen heb voor de winter het te lang is om zo de winter in te gaan en het weer nu toch goed lijkt besloten om toch het grootste deel er af te maaien. Ik had ook nog een klein stuk wat nog 1e snee was en al plat lag door de regen van de laatste tijd. Dat is er nu ook af.

Vrijdagavond begonnen en zaterdagochtend de rest gemaaid. In het midden een stuk wat nog vrij kort was laten staan zodat ze daar straks weer kunnen grazen, en ook onder de bomen een strook van 5 meter over de achterste helft/lengte laten staan. Wat gemaaid is, is zo kort dat dat wel een week of 6 a 8 nodig heeft om te herstellen.

Ik heb geen idee hoeveel grote ronde balen er af gaan komen. 1e snee had ik een kleiner deel gemaaid maar stond het gras veel langer en was uitgebloeid. Ik had toen 110 kleine pakjes hooi (12-15kg denk ik) en 13 grote ronde balen.
Ik kan nog wel 13 grote ronde balen gebruiken, maar ik weet niet of we dat gaan halen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:11

Hier is de 2e snee ook net in de pakken gegaan. Mooie opbrengst, 12 grote vierkante pakken. En om één of andere onduidelijke reden een pak (wat hij ingepakt en al meegenomen had op de wikkelmachine) cadeau gekregen van de loonwerker.

Ik kan die man soms niet volgen :)) Vorige jaar een hele discussie gehad dat-ie het eerste pak uit de machine mee terug wilde nemen (terwijl dat eerste pak er pas na 2000 m2 uit kwam rollen, dus de machine was vrijwel leeg!) én de minstens halve baal die nog in de machine zat toen hij weg wilde rijden.

Ik zei uiteraard, neem dat eerste pak gerust mee, maar dan wil ik mijn hooi uit de machine ook terug. Dat kon niet, dus dat eerste pak bleef ook hier. Dat was en is ook de regel: wat mee komt is voor de klant waar je gaat balen, wat in de machine zit is voor de volgende klant. En dat middelt wel min of meer uit, dus dat is prima.

En nu komt-ie met een ingepakt pak van een vorige klant en dat dumpt-ie dan hier.
Ik ben benieuwd of het een beetje droog spul is :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:42

Hier zijn we ook gaan maaien, ik denk iets van 3 a 4 hectare bij elkaar opgeteld.

Halve hectare gaat in kleine pakjes hooi, en de rest grote balen. Heel benieuwd.

Dit is onze tweede snede.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:36

Wat gek Ibbel. Hier komen ze altijd leeg en vertrekken ook leeg. Dat is hier weer normaal. Gelukkig maar want ons laatste pak is meestal bijna volledig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:38

Hangt van de machine af denk ik. Het lijkt me vrij lastig om 100 kg uit zo'n machine te peuteren. Ook onhandig met wikkelen en stapelen trouwens.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:14

Ibbel schreef:
Hangt van de machine af denk ik. Het lijkt me vrij lastig om 100 kg uit zo'n machine te peuteren. Ook onhandig met wikkelen en stapelen trouwens.

Hier doet de machine het gewoon af binden en desnoods de heftruck er aan daarna maar meestal trekken.
Wij stapelen niet er is ruimte zat dus staan tegen de weide omheining aan op pallets

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

Morgen hooien…. Maar nu bijna motregen hier??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Wij kijken de regen al weken uit de lucht.
Nu valt er een buitje.
Niet verschrikkelijk veel, maar toch.
Droogt wel weer met de 35 graden vandaag.
Maar was niet voorspeld

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Het was uiteindelijk minder dan de grafiek aangaf. In de regenmeter was de bodem niet eens egaal nat. :+
Gelukkig dus.

Zojuist hebben ze het hier op rol/duin gelegd.
Dat valt me niet eens tegen betreft hoeveelheid.

En het is mooi hooi om te zien.

Ben benieuwd naar het aantal.
Vorig jaar 29.
In een droog jaar 9.
In een extreem droog jaar niks. Toen was alles bruin.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

En dat zijn er 10 bij. Grote ronde balen in plastic.
Volgens de loonwerker nu overal een stuk minder dan vorig jaar

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Hier gaat het donderdag het pak in. Verwacht redelijke opbrengst maar denk wel minder als vorig jaar. Het droogt al mooi en snel.