[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hummer14

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:40

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:44

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:09

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:15

Rillen en klappertanden? Die man is niet wijs. Ik ben toch blij dat ik al eerder merk dat ze het koud hebben.

Dan ben ik maar lekker een antropomorfische penny ;)

Eerste wat me opviel in het stukje is dat hij totaal geen rekening houdt met de leefomstandigheden van het paard, of trivialiteiten zoals het weer (wel/niet neerslag en wind enzo). Lekker makkelijke tekst als je een paard hebt wat op stal staat, zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:15

Op zich vind ik het een goed stuk, zeker als je voor ogen houdt dat hij het hier heeft over gezonde paarden. Ik vind dat [***] ook prima zonder deken zou moeten kunnen, maar helaas vinden zijn rugspieren van niet. Echt balen dat die paar spiertjes bepalen dat hij een hele herfst, winter en lente (en in de zomer als het regent 8)7 ) een dek op moet.
En omdat die kou-gevoelige spieren ook nog eens bovenop zijn rug liggen en precies op die plek zitten waar de deken zichzelf het platst/strakst trekt, kan hij dus ook niet toe met gewoon een 0 grams regendeken, maar moet hij die hele voorraad aan diktes hebben. Echt balen. -O-

edit: bij die opmerking dat als een paard gaat klappertanden en rillen hij het koud heeft en een deken op moet, dacht ik ook wel even; hmm, volgens mij wil je dat moment toch vooral vóór zijn? :o?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:56

Er staat als hij meer begint te eten als eerste stap, mocht je die over het hoofd hebben gezien laat het paard andere stappen zien. Maar bij meer eten is het volgens deze man het al tijd om een deken op te doen.
Op een of andere manier is het geen probleem als het paard per ongeluk wat te warm staat voor een periode maar als het paard voor een periode wat te koud staat is dat wel een ramp..

Hij spreekt idd van gezonden paarden, denk toch dat de meeste van ons gezonden paarden bezitten met inderdaad hier en daar een uitzondering. Maar zag zoveel twijfels over dekens deze periode (nu natuurlijk niet nu het zo warm wordt) maar denk dat de meeste geneigd zijn hun paard toch iets te warm te zetten omdat ze het zelf fris vinden. Misschien dat de wetenschap ze daar wat duidelijkheid kan schetsen. Om dan een medisch fysioloog als niets wijs weg te zetten vind ik wat grote woorden x).

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:26

Ik geef je groot gelijk hoor! Met een klein buitje in de voorspelling staan de meeste paarden al onder een regendeken en dat terwijl de rest van de dag mooi weer voorspeld wordt. Maar goed, ieder zo zijn ding en dat laat ik dan ook volledig bij de eigenaar. :))

Iemand enig idee waar er aanbiedingen zijn voor bijvoorbeeld de sweet itch hoody of de bug buster?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:17

Zijn eczeemdekens veel warmer dan de standaard vliegendekens?? En krijg je hier snel schuurplekken van?

Mijn paard krijgt snel schuurplekken op de borst van vliegendekens. Nu stelde iemand voor op er een eczeemdeken op te doen ipv een vliegendeken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:06

Poenarie welke maat zoek je?

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:33

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:48

Hmm paard heeft een wondje bij haar heup. Beetje vervelend met die vliegen, durf er Ook denk ik geen vliegendeken op te doen. Iemand daar ervaring mee? Of kan ik er wel een deken op doen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:13

Ik zou er een dikke laag groene leem op smeren.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:40

Wat is nou echt een fijne, sterke vliegendeken?
Ik had de amigo bug buster vamoose maar paardlief besloot dat die kapot moest. Ben nu opzoek naar een nieuwe, sterkere vliegendeken. Qua pasvorm moet hij voor wat smaller en hoger gesloten zijn. De Bug Buster hing voor het mooie net wat te laag en was bij de hals wat wijd.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:21

Hoi,

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.
Ik zoek een stevige deken voor mijn tinker.
2 jaar geleden heb ik een zebra deken gekocht ( weet even niet meer welk merk maar was nieuw 80 euro). Helaas was deze niet ideaal kwa pasvorm, hij zat wat strak rond de boeg en rond de buik. Al snel begon deze bij de sluitingen ook scheurtjes te vertonen en tegen het einde van de zomer waren een gedeelte van de sluitingen dan ook kapot. Was ook een vrij stug stof.

Vorig jaar gewoon een deken in de ruitersport zaak hier gehaald. Ik heb toen even een goedkope deken moet pakken aangezien ik financieel krap zat. Deze deken zat veel beter als die zebra deken. Pasvorm was goed (zelfs de buikflap paste!) maar de deken was snel stuk. Mijn paard speelt nogal graag met de shetlanders op de wei en er zaten dan ook snel overal gaten in de deken.

Nu zoek ik dus een stevige deken die ook geschikt is voor bredere paarden. Ook is een goed ademend stof belangrijk want mijn tinker heeft het snel warm. Iemand hier suggesties?Ik heb op bucas gezocht maar daar lees ik erg wisselende ervaringen over en het merendeel vind ze toch niet zo fijn voor brede paarden. Ik had een fijne deken gevonden, ideaal voor brede paarden maar deze had dan weer geen ademend stof en ik las dat ze het er vlug warm onder hadden.
Dus iemand de ideale deken voor mij :+

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:12

Gezocht een vliegendeken voor een paard van 175 met een hoge schoft.
Bucas en Rambo veroorzaken schuurplekken op de schouder, ik weet niet meer welk merk ik moet kopen.
De Rambo gaf na 1 week al een plek te zien...en helaas mag de deken dan niet meer retour.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:37

Ik heb voor mijn oude dame een schoft/schouder beschermer gekocht voor onder alle dekens.Ze zweet er nu niet in.Dat gedeelte waar de beschermer zit.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:30

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:04

Hoe vinden jullie deze zitten? Hals is wel echt veelste lang.. meer dat probleem? Zou het kunnen op de manier als op de foto?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:08

Ik vind de deken te groot. Ik denk dat de deken naar achter gaat trekken. En met een maat kleiner kan je hals te klein zijn.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:13

Wesco schreef:
Ik vind de deken te groot. Ik denk dat de deken naar achter gaat trekken. En met een maat kleiner kan je hals te klein zijn.

Ik vond zelf de deken qua lichaam naar mijn idee wel goed zitten. Alleen de hals twijfelde ik maar misschien heeft hij die lengte met grazen wel weer nodig.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:07

Aan de voorzijde lijkt hij prima te zitten, maar de achterkant lijkt veel te lang te zijn. De staartaanzet van het dier begint niet waar jouw staartflap start, als je begrijpt wat ik bedoel

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:32

Poenarie schreef:
Aan de voorzijde lijkt hij prima te zitten, maar de achterkant lijkt veel te lang te zijn. De staartaanzet van het dier begint niet waar jouw staartflap start, als je begrijpt wat ik bedoel

Bij betere inspectie zag ik dit idd ook. Deken gaat terug dus opzoek naar een ander: als iemand nog suggesties heeft?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:33

Wat gebruikt rambo toch altijd veel sluitingen.

Is bucas of amigo mio niet wat?

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:39

PanamaD schreef:
Wat gebruikt rambo toch altijd veel sluitingen.

Is bucas of amigo mio niet wat?

Amigo is te breed voor hem, had de bug buster. De mio vind ik de kwaliteit niet goed genoeg van, die ligt hier meteen in flarden. Bucas wil ik gaan proberen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:58

Bucas buzz off is verlaagd in prijs zag ik :)
Ik vind hem ook te lang, verder niet heel gek liggen.