[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:34

Ik heb besloten om mijn winterdekens maar te wassen en in de kast te leggen, de onderdekens zitten dus al lekker in de wasmachine.
Nu nog de vraag of ik ze verkoop, ze zijn te groot (en geven daardoor drukplekken) maar mevrouw is bijna 4 en zal zeker in de breedte nog flink gaan groeien. Misschien maar wachten tot het najaar, het eet geen brood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:07

[***] heeft niet per se een superbrede borst, maar wel een enorm lange schouderpartij met veel schoft en bij hem merk ik ook dat hij eigenlijk teveel schouder heeft voor zijn maat, het zit daar wel wat krap, maar een maat groter trekt teveel naar achteren over de schoft.

Morgen ga ik een UHP proberen, maar als we 2 van de 3 borstsluitingen van de Summer Series dichtdoen dan kan dit eigenlijk ook wel. Alledrie de sluitingen dicht dan kan hij niet meer met zijn neus bij de grond, en alleen de onderste sluiting dicht zorgt ervoor dat de deken net iets teveel naar achteren glijdt waardoor hij manen verloor op zijn schoft. Gelukkig ben ik er nu achter gekomen dat als de 2 onderste sluitingen dicht zijn het dek zich aan de voorkant netjes op de plek houdt zonder dat er teveel druk op de schoft komt. Maar het blijft wel een gepuzzel.

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:24

Nu vind ik het niet mooi zitten xyzutu. Te strak om z'n schouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:32

Klopt, dit was dus met 3 borstsluitingen dicht, dan zie je dat de halsopening heel erg klein wordt. Dan kan het arme peerd niet meer grazen. 8-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:36

Okee :) Ik had de aanname gedaan dat dit met 2 sluitingen was. Zo zie je maar weer wat er van aannames komt :Y)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:55

Ik ben opzoek naar een vliegendeken maar kom er niet helemaal uit.

-130 cm onderlengte, evt een ruim vallende 125 (shetlandermaatje dus)
-afneembare hals evt helemaal zonder hals
-staartflap die redelijk groot is
-Wit of lichte keur

De horseware dekens spreken mij aan (passen hem ook heel goed) maar die hebben beide een vaste hals..

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:07

het nadeel aan de vliegendekens vind ik dat ze nog best warm zijn (iig de bucas buzz off) maar ze worden helemaal lek geprikt, dus nodig is het wel... jammer dat de dunne dekens ook snel stuk zijn...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 06:23

Gistermiddag de sunshower af laten halen was 25 graden hier.

Paard was zeiknat op de nek maar netjes droog onder de deken, de zilvere deken hield hem dus koeler als zonder.
Savonds deken weer opgedaan want hij had het toch best fris zonder deken.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 06:30

Ik heb eergisteren de 50 grams anniversary afgedaan en toen was hij een klein beetje nat op zn billen. Dat is een zwarte deken, dus werd erg warm... onder de vliegendeken was hij ook erg warm, terwijl die wel uv werend is, maar zijn weide genoot liep te vliegen dus ik gok dat hij daarvoor ook heeft lopen rennen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:39

Die van mij stond gister zonder deken en was gewoon klam op der lijf. Terwijl ze een hele lichte kleur heeft. Was ook echt benauwt gister. Vandaag wordt t nog warmer.. 27 graden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:52

PanamaD schreef:
Die van mij stond gister zonder deken en was gewoon klam op der lijf. Terwijl ze een hele lichte kleur heeft. Was ook echt benauwt gister. Vandaag wordt t nog warmer.. 27 graden

Hier was het gisteren ook al 26.5, heb echt geen zin in vanmiddag -O-
Vliegendekens heb ik niet, de maskers zweten wel van hun koppie af. Gelukkig zitten de vliegen alleen op hun hoofd en buik/uier. Vanmiddag maar een buikflap om doen denk ik..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:20

Azmay schreef:
PanamaD schreef:

Hier was het gisteren ook al 26.5, heb echt geen zin in vanmiddag -O-
Vliegendekens heb ik niet, de maskers zweten wel van hun koppie af. Gelukkig zitten de vliegen alleen op hun hoofd en buik/uier. Vanmiddag maar een buikflap om doen denk ik..

Doe je dan een enkele losse buikflap op?

Wordt benauwt vandaag. Voel het nu al. En mag zelf vanavond lekker werken met warme broek etc in de horeca. Paard heeft het beter haha!!

Maar.. morgen weer 16 graden :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:21

PanamaD schreef:
Doe je dan een enkele losse buikflap op?

Wordt benauwt vandaag. Voel het nu al. En mag zelf vanavond lekker werken met warme broek etc in de horeca. Paard heeft het beter haha!!

Ik heb alleen zon buikflap van de eczeemdeken, bedekt de uier helaas niet maar de steken ook in de naad van de buik dus die is dan wel bedekt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:28

Het paard wat bij mijn paard in staat heeft ook geen vliegendeken op, die zat helemaal onder de insectenbeten, echt grote bulten, dan is het kiezen tussen 2 kwaden....

Mijne is vandaag vrij, de fysio komt vanmiddag, komt mooi uit met dit weer.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:18

Heeft iemand suggesties voor een (goedekopere) Shetlander vliegendeken? Hier zijn de laatste tijd erg veel vliegen en ik zoek meer een deken voor de periodes dat het het ergst is, vandaar ook met een klein(er) budget.
De maat is 135 of 137 onderlengte.
Zelf zag ik die van mio maar geen idee wat de kwaliteit daarvan is..?!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:19

Ik heb eentje van Eppeljeck huismerk (onderlengte 135) en die houdt het al een paar jaar uit. Eigenlijk wordt hij alleen vies, verder is hij nog helemaal goed. De pasvorm is heel fijn, zowel bij de hals als over de rug als in de lengte (van voor naar achteren en van boven naar beneden. Mijn merrie heeft een buik die nogal eens uitsteekt en dat is met deze deken niet) Mijn pony heeft hem vooral het eerste jaar veel gedragen. Vorig jaar ook wel (was niet zo'n heel vliegenrijke zomer in mijn herinnering) en dit jaar nog niet, te weinig vliegen en/of te warm weer. Eigenlijk heeft ze 'm vooral voor de mugjes en niet tegen de vliegen. Van dazen heeft ze geen last.

Deze heb ik: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2299.html
in het lichtblauw, lila was er niet in haar maat. En afgezien van dat ze er uitziet als een smurfje met dit ding is het een prettige deken. Er zit geen hals bij, ik heb er zelf een andere hals aan geknutseld. De voorsluitingen waren wel ietsjes strak (ze zijn niet verstelbaar) dus die heb ik even losgehaald en beter passend er weer op genaaid.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:29

Vraagje aan de mensen met een vliegendeken van de Rambo summer series, hadden jullie die vandaag ook gewoon op? En is dat waterdichte gedeelte op de rug dan niet te warm?
Ik twijfel om ook zo'n deken te kopen, scheelt toch weer wisselen als het wel een dag gaat regenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:38

Ik vandaag met 30 graden niet. De voorspelling was gister dat het morgenavond pas zou regenen en dus staat hij vannacht ook zonder, alleen lees ik nu dat het vannacht al regent en nu staat hij bloot. -O-
Maar goed, dan maar een nachtje nat. Morgen krijgt hij zijn dek wel weer op, bij 10-17 graden functioneert hij prima.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:01

Ik heb vanavond de regendeken op gedaan. Afgelopen twee nachten de vliegendeken opgehad en hij leeft nog :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:07

Het is hier nog 26 graden. Dan ga ik ze geen regendeken om doen. Dan moeten ze maar onder het afdak gaan staan vannacht. Morgen kijk ik wel weer verder.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:20

mijne staat op stal, maar de pensionhoudster kijkt morgen of het koud(er) is en dan wisselt ze een deken voor me :D heerlijk!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:34

Ik heb de bucas buzz off rain wel net opgelegd. Maar mijn paardje is kaalgeschoren op de rug en ben als de dood dat ze kouvat op haar rugspieren. De afgelopen dagen met dit warme weer afgelaten. Ben inderdaad bang dat het anders veel te warm wordt. Voelde me al bezwaard om hem nu weer op te moeten leggen voor de nacht....maarja het is deken of alleen op stal.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:57

Hier blijven ze lekker zonder deken. Ze kunnen echt wel tegen een beetje regen.... wel met vliegen kap om.. staan ze goed onder..Afbeelding

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:58

Weidebloem schreef:
Ik heb de bucas buzz off rain wel net opgelegd. Maar mijn paardje is kaalgeschoren op de rug en ben als de dood dat ze kouvat op haar rugspieren. De afgelopen dagen met dit warme weer afgelaten. Ben inderdaad bang dat het anders veel te warm wordt. Voelde me al bezwaard om hem nu weer op te moeten leggen voor de nacht....maarja het is deken of alleen op stal.

Heeeel herkenbaar. morgen gaat het regenen en hij is vandaag door de fysio behandeld... ik ben dan zo bang dat zijn spieren in de regen morgen koud worden. vandaar dat ik heel blij ben met onze pensionhoudster die voor mij een uitzondering wil maken met dekens wisselen :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:06

Waar wisselt ze dan naar toe als ik vragen mag? 0 grams of ook alleen rug?

Als het flink regent word m'n paard z'n buik alsnog nat met de summer series dus twijfel wat ik morgen op doe. Nu staat ie nog zonder