Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:13

Voor ons daarvoor ook al. 2018 was dat hele droge, hete jaar, toch? Toen stond het praktisch als hooi op het land en hebben we niet eens laten maaien/hooien om wat over te houden voor de weidegang.
Dit jaar gaat het top. Wel echt te veel gras om hiermee de winter in te gaan...

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:00

Ik ben ondertussen aan het twijfelen of ik wel ga hooien. De 1e snee viel wat tegen qua opbrengst. Net geen 3 ton. Daar kunnen ze dan ook net geen 3 maanden van eten.

Nu staat het gras zelfs lager, ik gok de halve opbrengst van de 1e snee als we nog gaan maaien.
En als ik het weiland op deel in 3 of 4 delen weet ik zeker dat ze er nu nog 2 a 3 maanden van kunnen eten. Het zou dus eigenlijk voordeliger zijn om het gras op te laten eten.

Ik snap sowieso niet de stelregel dat er van 1 hectare 4 paarden gevoerd kunnen worden want dat red ik hier echt niet :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:13

de 1e snede was hier mooi.
Maar hier zie je nu goed het lage gedeelte van de wei staat wel mooi wat op, het hoge nog helemaal niet.
Want ook hier maar weinig regen gehad.
Stond alles als het lage gedeelte zou ik nu ook wel willen maaien.

Nee zo erg als enkele jaren gelden is het zeker niet, toen was alles bruin, gewoon alles.
Nu is wel alles groen, maar het groeit niet echt

hakkipilke87Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:23

afgelopen weken is er toch best wel regen gevallen toch? in juni week 25 ongeveer kon je perfect hooien , toen aardig wat regen in juli en nu in augustus lijkt weer prima om te hooien , gaat perfect zo :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:27

Niet hier, buien genoeg, naast ons :D

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:36

Hier staat het redelijk, voor het mooi zou het nog wel 2 weken mogen groeien hier verwacht ik ook ongeveer de helft van de eerste snee die stond aardig dik. Maar gaan toch maaien maandag. Met het weer dat ze voorspellen droogt het dan lekker snel. En dan maar kijken of er nog een derde snee komt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:02

Maandag komt hier de loonwerker om te maaien.

Wat een ellende met die droogte in sommige delen van het land. Wij zitten in het noorden en hebben inderdaad best wat water gehad. Zoveel dat de zode eerst nog wel wat mag drogen voordat de machines erop komen.

Het worden kleine ronde balen 100-110 kilo. Daar voer ik ongeveer een week van in de winter. Normaal gaat het in onverpakte pakjes, dat is de eerste snede ook in gekomen, maar helaas te weinig hulp door de vakantie. Hoop dat ik met deze tweede snede genoeg heb voor de winter.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:12

Wij hadden ook gedacht heel veel teveel te hebben maar door de droogte en stoppen met groeien verwachten we nu hooguit 50 a 100 kleine pakjes over te hebben. In elk geval wel ruim voldoende binnen gelukkig

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:24

hakkipilke87 schreef:
afgelopen weken is er toch best wel regen gevallen toch? in juni week 25 ongeveer kon je perfect hooien , toen aardig wat regen in juli en nu in augustus lijkt weer prima om te hooien , gaat perfect zo :)

Dat ligt er dus aan waar je woont. Het schijt erg te verschillen per regio. Hier is het in ieder geval nog gortdroog. Die regen die de afgelopen weken gevallen is, is alleen iets voor de bovenlaag geweest. Net genoeg om het gras te laten ontwaken uit zijn dorre toestand maar niet genoeg om het echt serieus te laten groeien. Er zijn gewoon echt te weinig mm's gevallen plaatselijk.

En dan te bedenken dat we eerst de hele winter verzopen zijn. -O-

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:33

hier echt veel regen gehad, en gister gemaaid

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:41

Hier hebben we redelijk regen gehad in de afgelopen weken. Daarvoor was het echter wel te droog en dat zie je terug in de opbrengst per ha. 2018 was hier ook gort droog. Toen kwam er nog niet eens de helft van wat we normaal kunnen verwachten. 2024 zeiknat was ook een uitdaging. Groei zat maar maaien was bijna niet te doen zo nat terwijl het hier zand grond is. Enige zekere is wat je hebt zitten in de baal. De rest is maar een verwachting. Dus geen betere raad als voorraad. :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:27

Vanavond 86 baaltjes hooi laden en lossen. Waarschijnlijk zaterdag ongeveer dezelfde hoeveelheid nog eens. Dik tevreden!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:46

pol013 schreef:
In het noorden maar 100mm watertekort. Wij 300mm......

Wat? Water te kort?? Nee toch? Had er nog meer water moeten vallen dan dit?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 18:27

hier is het ook nog te droog, het gras groeit slecht. We hebben pas 1/3 van wat we nodig hebben gekuild (voor de koeien). Vandaag wel 10ha ronde balen gemaakt. Hopelijk komt er ook nog een droge tijd om wat hooi voor de paarden te kunnen maken. Het is een lastig jaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:22

Sanet schreef:
pol013 schreef:

Hier staan in het natuurgebied de waterplassen al zeker 2 maanden volledig droog. Daar staat normaal echt behoorlijk water in en vol diverse soorten watervogels. Nu grazen letterlijk de koeien op de bodem van de waterplassen zo lang staan ze al droog

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:30

Ik weet inderdaad niet hoe het in Friesland is geweest, maar hier in Oost Zeeuws-Vlaanderen is het echt een extreem droog voorjaar geweest en een erg droge zomer -O-

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:59

Hier gewoon water plassen in de weide wat meestal nooit is in de zomer :=

Alleen in naaae winter en voorjaar.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:47

Zuidwest drenthe hier, perfect eigenlijk, regen, warmte, zon en dan wel snel beslissen voor maaien of niet. Wij hebben de 2e snee 3 week geleden eraf gehaald +:)+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:57

Ik had eergister nog plassen in de wei staan… dus voor mij hoeft er echt niet meer water bij hoor. Ik wil paarden houden, geen eendjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 01:23

Sanet schreef:
Ik had eergister nog plassen in de wei staan… dus voor mij hoeft er echt niet meer water bij hoor. Ik wil paarden houden, geen eendjes.

Bijna jaloers! Wij gaan hopelijk komende winter de gierkar terug werkend krijgen want dan kunnen we voortaan de weides besproeien. Hier ook in Zeeland en 80% van de voorspelde regen hebben we nooit gehad in de afgelopen weken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:41

Sanet schreef:
pol013 schreef:

Een watertekort in in de zomer normaal natuurlijk. Dat wordt dan in de winter vaak wel weer aangevuld.

Alleen hoe hoger het tekort, hoe meer invloed het heeft. En wij hebben een flink tekort. Na een flink overschot. Gek wordt ik er van.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:06

Het land is mooi opgedroogd en wij hebben woensdag 5 ha gemaaid.
Ik hoop op grote balen (onverpakt) hooi.
Dan moet het wel een week dit weer blijven.
We gaan t zien, in het uiterste geval gaat een deel in kleine baaltjes en de rest in plastic.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:33

hier toch maar besloten vandaag te maaien.
De nattere gedeeltes staan er mooi op, de droge niet. Maar dat word toch niks meer.
Daar staan her en der wat lange sprieten in de aar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:16

pol013 schreef:
Sanet schreef:

Een watertekort in in de zomer normaal natuurlijk. Dat wordt dan in de winter vaak wel weer aangevuld.

Alleen hoe hoger het tekort, hoe meer invloed het heeft. En wij hebben een flink tekort. Na een flink overschot. Gek wordt ik er van.

Ik heb niet het idee dat er hier nu te kort is. Mijn wei is nog steeds soppig…
Wel oliebol dat jullie te kort hebben uiteraard.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:33

Morgen maar 40 pakjes laden. Valt flink tegen maa4 gelukkig hebben we al ruim voldoende binnen liggen dus is het sowieso bonus.