[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:48

aniquegraaf schreef:
Even een vraagje , als je het hele hoofd scheert moet je dan toch ook alle snor/tast haren wegscheren?
En dat heb ik liever niet. Maar vorige jaar zag het er een beetje raar uit omdat ik dan van die kleine haartjes dan niet had.

geen idee waar je dat vandaan hebt, maar ik vind dat meer mishandeling.
met die haartjes voelen ze en zijn erg belangrijk voor paarden.
Ja kan ook de kaak lijn scheren,en deel van bles laten zitten.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:50

Lappie_Lap schreef:
@Dunesjka .. heb je het ook nog ergens mee behandelt, of juist afgebleven? Hoe lang is het gebleven?

Inderdaad regelmatig met betadine gewassen.. Misschien een paar keer aangezeten, maar na enige tijd ging het wel wel.. Het is als ware een soort van irritatie van de dikke vacht

Dunesjka

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:52

Hoe meer ik bij de neus kom daar vervaag ik het scheren zodat je een overhang hebt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:57

Die bulten kunnen een irritatie zijn van te warme messen of allergisch voor de olie. Heb het ook wel eens gezien bij paarden. Daarom is controle van messen zo belangrijk. Deze mogen echt nooit warm worden.

En scheren moet nooit stroef gaan. Je moet de machine het werk laten doen en vooral niet gaan duwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:16

aniquegraaf schreef:
Even een vraagje , als je het hele hoofd scheert moet je dan toch ook alle snor/tast haren wegscheren?
En dat heb ik liever niet. Maar vorige jaar zag het er een beetje raar uit omdat ik dan van die kleine haartjes dan niet had.

Ik heb ze erop laten staan en ik vond het er helemaal niet zo raar uitzien. :oo

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:26

Ik scheer naar mate ik dichter bij de neus kom iets met de haren mee, dan is de overgang niet zo heftig. Laat de tastharen ook zitten. :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:30

DinaxUllie schreef:
Die van mij vind alles best behalve zn onderbenen en hoofd. :') mafkees
Oren mag ik ook niet doen. Zijn altijd hele mooie pluisjes :D
Zelfs niet met de schaar. Dit doe ik meestal als hij verdooft is bij de tandarts

Hoe ziet het er bij jou uit dan?
Hier hetzelfde probleem maar gelezen dan verdoven met een pasta die je ka geven.
Want alles scheren behalve zijn hoofd moet er niet uit zien....?

Ik wil dit jaar waarschijnlijk voor het eerst gaan scheren.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:00

linnie050 schreef:
DinaxUllie schreef:
Die van mij vind alles best behalve zn onderbenen en hoofd. :') mafkees
Oren mag ik ook niet doen. Zijn altijd hele mooie pluisjes :D
Zelfs niet met de schaar. Dit doe ik meestal als hij verdooft is bij de tandarts

Hoe ziet het er bij jou uit dan?
Hier hetzelfde probleem maar gelezen dan verdoven met een pasta die je ka geven.
Want alles scheren behalve zijn hoofd moet er niet uit zien....?

Ik wil dit jaar waarschijnlijk voor het eerst gaan scheren.

Ja ik krijg het altijd wel voor elkaar, maar waar zijn lijf heel snel gaat, ben ik met zijn benen en hoofd wel wat langer bezig. Ik scheer ook maar tot aan de bakstukken, maar zn oren is een echte no go :')

Ohja en wat pasta betreft.. daar komt hij gewoon doorheen. Zelfs als de da m verdooft laat ie het niet zonder slag of stoot toe dat je zn oren doet.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:11

Ik wil die tastharen ook niet weg hebben. Vorig jaar had ze zeg maar zo'n lijntje waar het opeens stopt en dan de tastharen zeg maar beginnen.
Ik zal eens proberen zo'n overgang en anders wordt het maar tot de kaak

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:29

Ik heb gisteren voor het eerst geschoren met die Moser max45.. <3

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:45

aniquegraaf schreef:

Nee hoor, het haar wat daar onder zit is korter dan 3mm dus dat hoef je niet te scheren. Ik scheer wel wat tastharen weg, maar dat zijn er maar 2 of 3 die helemaal bovenop de neus zitten. Als je dat ook wil laten zitten kun je een stuk met de haren mee scheren zodat de overgang niet te zien is.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:05

Pantykous schreef:

Dat vraagt om een foto! Ik scheer er al 10 jaar mee :j
Top apparaatje vooral bij moeilijke paarden, die kun je er gewoon helemaal mee scheren zonder dat je machine warm wordt :Y)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:37

Hier ook een fan van de moser 45!! doe er de katten en het paard mee en zelfs vriendlief scheert zijn koppie ermee.. hahah multifunctioneel

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:51

Hihihi Carolina :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:49

kaatje77 schreef:
Pantykous schreef:

Dat vraagt om een foto! Ik scheer er al 10 jaar mee :j
Top apparaatje vooral bij moeilijke paarden, die kun je er gewoon helemaal mee scheren zonder dat je machine warm wordt :Y)

Volgende week gaat m'n eigen paard onder het mes, dan zal ik wel een foto plaatsen. Als ik durf :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:57

Ik ga mijn paard pas 20 okt laten scheren en denk dat ze dan wel al binnen staan, hoeveel gram zal dan voldoende zijn? De stal waar ze nog 1.5 week zal staan is best wel warm, maar 1 nov verhuis ik naar een andere stal en geen idee hoe het daar zal zijn. Zal voor deze stal waar ik nu nog sta 150 gram onderdeken met 0 gram regendeken voldoende zijn of gelijk de 200 gram staldeken op?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:59

Gaan ze overdag nog wel naar buiten? Want 200gr de hele dag op stal is om te stikken met dit weer.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:14

Het gaat om eind okt.
Ik weet wel dat we niet zo ver vooruit kunnen kijken qua weer, maar het zal geen 18 graden meer zijn overdag. Ze zal niet het land meer op gaan, helaas.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:17

Als ze de hele dag op stal staat en niet op de tocht hoeft ze mi nog geen 200gr op hoor. :n

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:20

150 onderdeken met ongevoerde regendeken (heb niets anders) is goed? Nu staat ze buiten met de zelfde regendeken op.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:33

Ik heb er een net geschoren en tot zn kaak geschoren, het loopt mooi over naar zn hoofd. De andere wordt een groter probleem dat is net een beertje dus ik denk dat ik die tot ongeveer de bakstukken gedeelte doe.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:35

Hallo allemaal!
Ik wil mijn sportpaard dit jaar graag laten scheren. Hij is nu bij elke training na 30 minuutjes al nat en zit al best dik in zn vacht, al heeft hij natuurlijk nog lang geen koudbloed. Is het dan verstandig om hem nu al te scheren of kan ik beter nog een maand wachten? Ik heb om de twee weken wedstrijd.
En welke dekens moet hij dan om en wanneer? Met dit weer lijkt me 200 grams al gauw te veel. Hij staat overdag de hele dag buiten en snachts binnen met de bovendeur opengeklapt waardoor hij naar buiten kan kijken. En wanneer is 300 of 400 grams dan nodig?
Alvast bedankt!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:38

Je kan hem al scheren, houd er dan wel rekening mee dat je hem snel weer moet scheren omdat de paarden nog in de verharingsfase zitten.
Als je merkt dat je paard wat slomer is door die vacht en met opdrogen een hele poos nodig heeft is het verstandig om te scheren. Zeker als je om de 2 weken wedstrijd rijd.

Met dekens moet je rekening houden met wind en regen. Zeker als hij buiten staat.
Doe desnoods een 200 om en kijk later even hoe hij aanvoelt onder de deken en bij zn oren.
Voelt dit wat warm aan, dan kan je er voor kiezen er een 100 of 150 grams op te gooien.
Dit ligt geheel aan je paard en zal je dus ook zelf in de gaten moeten houden.
Er zijn niet echt regels voor. Elk paard is anders.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:13

Hier een leek op het gebied van scheren..

Vorige jaar heb ik niet geschoren, ze was net 3 en van werken was niet echt spraken..
Nu wordt ze echter 4x in week echt wel aan het werk gezet en de rest van de dagen wandelen we. Ze zweet erg veel en snel met werken en dat lijkt wel steeds meer te worden nu haar wintervacht doorkomt..

Helemaal scheren doe ik liever niet omdat ik eigenlijk altijd in de buitenbak rij. Vandaar dat ik dacht om model 6 te scheren.
Maar dan doe je ook een stuk hals.. Moet ze daar dan een deken overheen? Of is een deken zonder hals ook voldoende?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:53

Kan iemand me helpen?
Ik heb vorig jaar mijn paard veel te vroeg geschoren. (ik weet niet meer precies wanneer, maar ik denk eind september of begin oktober)
Hij was nog niet eens bezig met verharen, dus na 2 weken kon ik hem alweer opnieuw scheren omdat het haar terug heel dik was.
Nu ben ik aan het denken wanneer ik mijn paard dit jaar zou scheren. Ik denk dat eind oktober beter zou zijn, maar omdat hij altijd zo lang nat is, wil ik hem zo snel mogelijk scheren.
Wie heeft zijn paard al geschoren? Of weet iemand wanneer het verharen begint/gedaan is (ongeveer)?