Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:22

@djuno, ik ben het daar wel mee eens hoor.
Heb 2 paarden, en een daarvan staat ook gewoon lekker zonder, ik prefereer dat ook.
Maar helaas is mijn andere paard vorig jaar echt erg mager geworden (mét onbeperkt hooi en bijvoeding), en toen de dierenarts kwam zei ze al dat een deken beter voor hem zou zijn.

Ik vind het persoonlijk aanvallend aankomen dat je zo reageert, en ondanks dat ik zelf ook vind dat sommigen te ver doordraven, vind ik niet dat je iedere dekengebruiker zomaar zo kunt beoordelen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:30

@Pentax: ik veroordeel niet iedere dekengebruiker want ik gebruik ze zelf ook en ik heb het ook niet over zieke dieren ;) Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat het constant wisselen van dekens slecht is voor je dier....hoe goedbedoeld ook....je rommelt met de natuur.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:34

@djuno, oh op die fiets, sorry dan begreep ik je verkeerd!
Waarom denk je trouwens dat dat slecht is? Ik ben nog een nieuwe dekengebruiker, dus kan een hoop leren.
Is het niet zo iets als bij een mens, die de ene dag een trui aan doet, en met een zonnigere dag een t-shirt? Ook wij hebben een kacheltje dat je warm houdt.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:39

@Pentax...nee wij mensen zijn anders en wij hebben geen vacht/pels dus moeten wij onszelf wel beschermen met kleding. Google maar eens op capillaire werking vacht ...dan zal je denk ik een hoop duidelijk worden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:43

djuno schreef:
@Pentax...nee wij mensen zijn anders en wij hebben geen vacht/pels dus moeten wij onszelf wel beschermen met kleding. Google maar eens op capillaire werking vacht ...dan zal je denk ik een hoop duidelijk worden.

Bedankt!, ga ik even doen :j
Altijd fijn om me weer beter te kunnen verdiepen in zaken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:00

Mijn paard staat vanwege het snertweer nu met een 0grams regendeken op, maar wanneer het weer zulk heerlijk t-shirtweer wordt gaat die dan ook af. Maar niet wanneer de zon schijnt maar het verder nog zo stormt in de open weilanden hier. Ze hebben niet echt een plek om te schuilen, maar staan overdag wel de hele dag buiten. En tja, misschien ook voor mijn gemoedsrust, dan mag er toch wel een beetje regenbescherming op.

Verder denk ik dat ik eind oktober een 100 of 200 grams regendeken op doe, zodat de vacht niet te dik wordt, want we zijn nog wel serieus aan het trainen. Daarnaast staat ze ook dan nog overdag buiten en mag ze wel een beetje bescherming hebben. Zonder houdt ze ook wel vol, maar zo'n volle vacht is niet praktisch om mee te werken.

Vraagje voor de mensen die nu al dik in de dekens staan (of nouja, de paarden) hoe intensief zijn jullie trainingen en hoeveel staan jullie paarden buiten? Als ik zo lees dat er paarden zijn die geschoren gaan worden en daarna onder 700 gram komen..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:30

Die van mij staat dan sinds gisteren nooggedwongen onder de 200 gram omdat de deken stuk is en nat kan ik hem niet plakken.
Gisteren was het koud, en hij staat in een buitenstal met 2 luiken dus het zal er frisser zijn dan binnenstallen zijn.

Maar ik ga de regendeken plakken dat als het weer warmer word hij toch weer een regendeken op krijgt.
Helaas had hij gisteren wat groene snot in zijn neus dus ik moet even voorzichtig zijn.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:39

denk dat ik vandaag ook maar weer eens de 0-grams regendeken mee naar stal neem en die erop gooi. Mits ze droog is. (regent hier al 2 dagen aan een stuk door. )
Pony staat 24/7 buiten en heeft al een dikke vacht.

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:48

Het is inderdaad een beetje lastig weer, ik houdt de temperaturen in de gaten. De mijne staat overdag met een regendeken op in de weide. S'nachts heeft hij een 200grams deken op. Alleen laatst was het een keer 14 graden s'nachts, toen heeft hij alleen zijn fleecedeken op gehad. Vindt het een beetje lastig.
Hebben jullie trouwens een apart staldeken en outdoordeken? of laten jullie je paard ook wel met een outdoordeken op stal staan?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:51

Hopelijk deze week.. Als ik die stomme deken eindelijk ontvang via de post.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:58

mijn pony heeft altijd dezelfde deken op. Ook als ze op stal staat. Ik kan niet 's ochtend om 5 uur een deken gaan wisselen voordat ze de wei op gaan.
En om het de staleigenaresse te laten doen is niet zo een goed idee. Mijn pony schiet dan in de stress en dat wil ik ook weer niet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:01

Mijne heeft dus ook altijd dezelfde outdoordeken op.
Ik kan niet steeds heen en weer rijden om te wisselen.

Nu staat hij dus heel de dag en nacht met 200 gram op, maar als het van de week weer waremer word ga ik wel wisselen, als het maar voor enkele dagen is dan is het ook niet zo'n probleem.

Ik ben benieuwd vanmiddag of hij het te warm heeft of niet, hier regent het nog steeds.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:06

Marijketjuh_ schreef:
Het is inderdaad een beetje lastig weer, ik houdt de temperaturen in de gaten. De mijne staat overdag met een regendeken op in de weide. S'nachts heeft hij een 200grams deken op. Alleen laatst was het een keer 14 graden s'nachts, toen heeft hij alleen zijn fleecedeken op gehad. Vindt het een beetje lastig.
Hebben jullie trouwens een apart staldeken en outdoordeken? of laten jullie je paard ook wel met een outdoordeken op stal staan?

Nope geen aparte stal en outdoordeken. Paard heeft nu een ongevoerde regendeken op. KOmt einde van de week snachts op stal en houd deze gewoon dag en nacht op. Alsw het kouder word ( lees tegen het vriespunt ) krijgt ze haar outdoor 300gram op en houd deze op tot het weer het weer toe laat in het voorjaar. Na die tijd haar ongevoerde regendeken om het weer af te bouwen en dan weer bloot

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:08

Mijn paard staat nog steeds in zijn blootje.
Ik wacht al 11 dagen op een deken van piaffe, dus hoop dat deze vandaag binnen komt.

gretoes

mijne staat nu met een 100/150 grams deken op, dag en nacht, hij staat tot vandaag dag en nacht buiten, en hij had het met die regen echt koud!!
maar ik laat hm als ie vanaf vanacht op stal gaat ook gewon om,
wil echt niet dat ie een dikke vacht krijgt, ik kan hm dan wel scheren,
maar dan word ie zo grijs....... vind ik niet zo mooi! :-)

volgens mij is ie best blij met zn dekentje!

spiritxxx

Mijn poging om de hele winter zonder deken te blijven is alweer mislukt :')
Hij zat gister zo te zweten onder het rijden, dat ik toch maar een deken op doe.
Dus vanmiddag krijgt hij de 300 grams op.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:11

Mijn tink heeft helaas nu al een dunne (max 100 gram) winterdeken op. Zij heeft 3 weken terug een zware astmatische aanval gehad en heeft daar veel op in moeten leveren. Ze staan 24/7 buiten met een inloopstal en onbeperkt hooi. Ik wil niet dat ze dat restje wat ze heeft moet gebruiken om warm te blijven.

Mijn kruising arabier blijft voorlopig nog heerlijk zonder deken op. Die heeft meer dan genoeg lichaamsvet om warm te blijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:24

spiritxxx schreef:
Hij zat gister zo te zweten onder het rijden, dat ik toch maar een deken op doe.

Je gaat toch niet van niks naar 300 gr mag ik hopen? :o?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:29

superwoman schreef:
spiritxxx schreef:

Je gaat toch niet van niks naar 300 gr mag ik hopen? :o?

Jawel. Heb ik altijd gedaan en ik heb geen zin om nog 3 dekens te kopen. Vroeger hadden we maar 1 deken, die ging er dan in oktober op en bleef de hele winter op, net zoals bij alle andere pony's daar.

Jokemarthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:30

Die van mij heeft nu een 200 grams om liggen.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:32

Die van mij staat sinds gisteravond met een gewone zomerdeken op stal. Nadat wij gister gereden hadden, was hij warm en bezweet. Heb hem goed uitgestapt, maar ik vond het erg vochtig en koud in de stal en heb toen besloten dat hij 's avonds een zomerdeken op krijgt. Vanmorgen is die er weer afgehaald, en in de avond er dus weer op.
Zo doe ik het al jaren.
En langzaamaan gaan we over op dikkere dekens en ook overdag een deken als het echt koud en guur gaat worden.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:34

DIe van mij staan sinds gister met een 0grams regendeken op. Het is hier echt waterkoud en nat, bah! Gister hebben ze zonder deken buitengestaan, maar vond ze echt koud bij de oortjes en tussen de billen, dus hoppakee dekens erop!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:09

xLiezel schreef:
Wanneer beginnen jullie met je paard te scheren ( voor degenen die gaan scheren :) ) Ik wil toch binnenkort wel gaan scheren, ze zit al zo ontzettend dik in de vacht, en krijgt er met rijden echt last van.. :=

ik ga vrijdag scheren..(is fjord)hij staat al zo dik in de haren, van het weekend wordt het weer 20 graden en dan heeft ie het al warm, staat echt te zweten als die stil staat...dus geen doen voor mij en voor hem zeker niet!..heb dekens in alle vormen en grammetjes dus kan ik het lekker voor hem gaan regelen...want dit is gewoon sneu

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:10

ik heb de regendeken weer afgelaten
1 dag en nacht om gehad maar was er toch erg warm onder
en nu is het 14 gr en droog en aankomende week loopt de temp weer op naar 17/18gr
hij blijft nu af of er moet een dag veel regenen dan gaat hij om.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:11

Ik zie dat er mensen zijn die al 30 grmas op hun paarden hebben, wat ondsettend veel!!!

Mijn merrie, die geschoren is, staat nu onder een 200 grams deken met daar overheen een regendeken omdat de 200 grams niet helemaal waterdicht is...

Als het kouder word gaat ze onder 300 grams, als het dan onder het vriespunt komt en nog veel kouder, heb ik altijd nog de moegnlijkehid te gaan stapelen.

Mijn haflinger heb ik afgelopen zaterdag geschoren, idd ook omdat ze al zo ontsettend dik in haar vacht zat dat ze gewoon niet meer opdroogde na het rijden... Nu is ze weer happy en heeft ze super veel energie :D