[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:31

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik ga er zeker naar kijken!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:09

Ik heb hier een arabiertje onder een Rambo wug staan. Ze is vrij smal van voren en alle andere modellen hadden erg de neiging rond de schoft strak te trekken. Onder de wug staat ze top en heeft ze alle ruimte haar hals te laten zakken zonder t dek rond de schoft gaat trekken. Blijft een gedoe het juiste dek vinden, wat bij de een goed zit dat zit bij de ander voor geen meter.

Heb de paarden al langere tijd bloot staan hier, maar in de winter ook alleen regendek op gehad bij de regenachtige dagen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:00

Ja superlastig!
Daarom durven we tweedehands toch niet aan.
We hebben een original turnout lite besteld met flinke korting vanwege koningsdagactie. Nu hopen dat ie goed zit...
Bedankt voor de adviezen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:01

Twijfel gevalletje. Zondag gaan mijn paarden 24/7 het land op. Nu staan ze op stal met deken. Maar wat zal ik eens opleggen op de wei? 100 gram zal te veel zijn of niet?

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:37

Het wordt 18 graden en snachts ook redelijke temperatuur. Ik zou niks opdoen...

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:51

Newallure schreef:
Voor mijn hafje (1.50, tussen ouderwets en nieuw type haf in) van drie ben ik op zoek naar een stevige luchtige vliegendeken met afneembare hals. Hij word af en toe gebeten door de ruin waar hij bij staat :o
Hebben jullie misschien tips/ervaringen?

Iemand nog een antwoord op mijn vraag? :D :o

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:52

Misschien die van imperial riding? Of Bucas

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:55

Newallure schreef:
Iemand nog een antwoord op mijn vraag? :D :o

een Fedimax of een RSIH?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:59

Thx voor de antwoorden ;) Bucas is niet echt bijt proof begreep ik van een vriendin....
Fedmax en RSIH ken ik niet. Ga ik is kijken hoe sterk die zijn.

Ik zat zelf te denken aan de rambo protector. Maar weet niet wat zijn pasvorm of ademend vermogen is.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:05

Hopelijk weet iemand hier de perfecte deken voor mijn pony. Op dit moment staat hij zonder deken maar de regendeken die hij heeft veroorzaakt waarschijnlijk witte haren op zijn schoft :( Ik dacht eerst dat het aan het zadel lag (hier komt ook zeker iemand voor langs) maar nu zag ik dat hij ook witte haren heeft op zijn voorflank, precies een lijn in de vorm van het deken. Dus helaas ligt het waarschijnlijk wel aan zijn regendeken. Mijn pony is een haflingerxfries dus iets breder gebouwd. Heeft iemand de tip voor de juiste deken?

Durf zijn 0 grams regendeken nu niet meer op te doen ivm met die witte haren die er zomaar opeens zaten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:08

koos2015 schreef:

Hij geeft hier 's nachts 6 graden en overdag 14. Vraag me echt af of dat niet te koud is... Lastig hoor, als ze er echt wel een tijdje staan weet ik het meestal wel. Maar zo nieuw vind ik altijd weer lastig.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:37

koos2015 schreef:

Ze staan nu op stal en met deken.
Zou die niet zomaar aftrekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:40

Zondag geeft 'ie inderdaad ineens 18 graden, daarna weer iets lager.
Kun je niet zondag de deken aflaten en 's avonds weer een ongevoerde op doen?

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:44

simongek schreef:
koos2015 schreef:

Ze staan nu op stal en met deken.
Zou die niet zomaar aftrekken.

Wel als de buitentemperatuur bijna verdubbelt. Die van mij is geschoren maar zweet zich dan kapot onder een nul grams.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:51

Ik heb ze nu ook nog onder 100 gram staan, maar bij 18 graden gaan de dekens echt wel af.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:56

Nouvel schreef:
Zondag geeft 'ie inderdaad ineens 18 graden, daarna weer iets lager.
Kun je niet zondag de deken aflaten en 's avonds weer een ongevoerde op doen?

Ja dat kan. Ze gaan pas rond een uur of 12 het land op. Dus zondag zie ik ook niet echt als een probleem. Maar ik weet gewoon echt niet wat ik uit de kast moet halen voor 's nachts en de volgende dagen.

Ze staan nu op stal met een universele deken op stal. Niet heel dik. Maar zonder deken is geen optie. De een is niet waterdicht, dus die moet onder een deken. Maar 0, 50, 100, 150? De andere kan iets beter tegen kou. Maar dan nog...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:59

Ik zou voor daarna als de temp iets omlaag gaat dan evt een goede ongevoerde regendeken op doen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 03:11

xLiez schreef:
Hopelijk weet iemand hier de perfecte deken voor mijn pony. Op dit moment staat hij zonder deken maar de regendeken die hij heeft veroorzaakt waarschijnlijk witte haren op zijn schoft :( Ik dacht eerst dat het aan het zadel lag (hier komt ook zeker iemand voor langs) maar nu zag ik dat hij ook witte haren heeft op zijn voorflank, precies een lijn in de vorm van het deken. Dus helaas ligt het waarschijnlijk wel aan zijn regendeken. Mijn pony is een haflingerxfries dus iets breder gebouwd. Heeft iemand de tip voor de juiste deken?

Durf zijn 0 grams regendeken nu niet meer op te doen ivm met die witte haren die er zomaar opeens zaten.

Wat voor deken (merk en type) heb je nu? En hoe ziet je pony er uit (standfoto zonder deken?)

Wat je zou kunnen doen is een deken met halve hals, die schuren en knellen vaak minder op de schoft. Ook heb je dekens voor barokke en/of brede paarden, zoals de big neck van Bucas.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 03:16

Newallure schreef:
Thx voor de antwoorden ;) Bucas is niet echt bijt proof begreep ik van een vriendin....

Ik zat zelf te denken aan de rambo protector. Maar weet niet wat zijn pasvorm of ademend vermogen is.

Rambo protector zijn sterke dekens ja.
Ademen goed.
Pasvorm haflinger durf ik niet te zeggen...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 06:53

Bij mijn paard knappen de manen door de liner die ik onder mijn 50 grams Bucas heb... baal ik van...
Volgend jaar maar op zoek naar een 150 grams SD of een 200 grams gewone Bucas..
Wij gaan zondag op wedstrijd maar hier in het noorden zou het maar 15 graden worden geloof ik

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:01

Koper schreef:
xLiez schreef:

Wat voor deken (merk en type) heb je nu? En hoe ziet je pony er uit (standfoto zonder deken?)

Wat je zou kunnen doen is een deken met halve hals, die schuren en knellen vaak minder op de schoft. Ook heb je dekens voor barokke en/of brede paarden, zoals de big neck van Bucas.

Afbeelding

Zo ziet mijn pony er uit, is wel een foto van afgelopen zomer dus hij is iets gespierder. Momenteel ligt er een rider pro deken op. Ik heb ook nog een 200grams van epplejeck en die ligt wel prima.

Dit is zijn 0grams regendeken. Denk dat hij toch wat te krap is helaas. Voor op de borst zit hij nu wel losser dus hij zit niet mega strak.

Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:59

Liez, ik denk dat een Bucas big neck misschien nog wel niet zo gek zou zijn. Of een horseware met V-sluiting. Die 0 grams op de foto lijkt nog niet eens zo verkeerd, maar de sluiting hangt precies op de schouder wat niet echt comfortabel is lijkt me.
Newallure schreef:

RSIH is echt totaal niet luchtig. Wel erg sterk. Rambo zijn sowieso wel de meest sterke dekens heb ik het idee. Mijn fjord heeft een Bucas wat jaren mee gaat, maar als het echt slopers zijn hebben ze die vrij snel aan gort. De protector is al een stuk luchtiger dan de sweet itch, is ook een fijne deken, die heeft mijn andere paard. Qua pasvorm moet je het echt even passen helaas.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:10

xLiez schreef:

Dominick. Perfect voor mijn breder gebouwd paardje

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:30

Cerilene_ schreef:
Hallo iedereen.
Voor aankomend weideseizoen ben ik op zoek naar een nieuwe regendeken voor mijn pony en de zoekfunctie bracht mij hier.
Regendekens zijn altijd een hele opgave. Maar de muizen hebben aan haar huidige deken gezeten, dus ze moet echt een nieuwe.
Afgelopen keer zijn we uitgekomen op een bucas. Al met al best tevreden, maar nog steeds niet top.

Het gaat om een Arabisch type oudere merrie van 1.53. Rondgeribd en met hoge schoft en iets doorgezakte rug dus.
Ze staan zomers 24/7 op het land. Dus de eerste vereiste is dat de deken absoluut 100 procent waterdicht is en blijft. Dit was bij vele goedkopere Regendekens niet het geval. Bij dagenlange regenval gingen ze toch door. De bucas was top in dat opzicht, dus ik zoek iets van die kwaliteit.
Maar dan het volgende punt: de pasvorm. Vaak zit het voor geen meter en krijgt ze snel drukplekken op haar schoft.
Zo ook met de bucas. Met een schoftbeschermer was het te doen. Maar dus zeker niet ideaal.
Deze ronde hoop ik een betere optie te vinden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Stalgenootje heeft zelfde type Arabiertje, ook rondgeribt en Rambo ligt haar heel mooi. De nieuwe amigo modellen hebben ook een V sluiting dus die zullen ook wel fijn passen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:57

XLiez hij lijkt me niet overdreven breed maar wel met grote schouders. Denk dat een wug daar goed op zal liggen. Een deken zonder schoudersplitten lijkt me voor jouw pony niet handig. Misschien dat je eens naar Weatherbeeta kunt kijken, die hebben dekens met het Freestyle systeem wat extra ruimte geeft bij de schouder. Zitten bij de borst ook redelijk laag zodat de onderkant van de hals niet klem komt te zitten, en in de breedte past er ook genoeg paard in.