[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 04:13

Nee, kale plekken krijgen ze ook pas als ze er mee lopen :+

Hou er eens een foto van je paard zonder deken naast. En kijk dan naar de onderaanzet van de hals. En kijk eens hoe de hals er uitziet wanneer je paard graast. Dat moet hij ook allemaal comfortabel kunnen met een deken.

Dekens die geschikt zijn voor een lage hals zijn bij voorbeeld Weatherbeeta, Shires, Nika en sommige modellen van Eppeljeck. Dat zijn ook dekens met verstelbare borstsluitingen, zodat je daar nog wat mee kunt spelen. Je zou eventueel ook kunnen kijken naar Horsewaredekens met zo'n V-sluiting (maar er zijn ook gerust paarden waar die nog te krap voor zijn). Horseware heeft voor dit model paard de nadelen dat de voorsluitingen niet verstelbaar zijn en dat er eigenlijk te weinig ruimte is voor de schouders.
Mij bevalt Weatherbeeta qua pasvorm het beste. En dan de modellen met Freestyle systeem. Nadeel van die dekens is dan weer dat de stof vrij zwaar en stug is en dat ze in de zomer wat zweterig kunnen worden. Horseware ademt bij voorbeeld veel beter maar daar heb je niet zo veel aan als je paard er alsnog zeikensnat onder wordt omdat het model niet klopt. En voor de prijs van 1 Rhino of Weatherbeeta koop je 2 Nika's of Eppeljeckdekens.

Een bekende valkuil voor dit model paard is inderdaad om een deken in een te grote maat te kopen. En dan lijkt het of het alleen maar wat te lang is en verder past. Maar dan gaat het toch vaak schuren of lekken omdat het vast trekt bij de schouders en/of borst.

Er bestaan ook dekens speciaal voor quarters, dravers, barokke paarden, pony's enz. Misschien daar eens kijken of er iets qua bouw op jouw paard lijkt?

emmaudb

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:40

Hij heeft er mee gelopen en geen kale plekken. Dus denk dat de foto toch wat vertekend.

Maargoed nieuwe deken :D
Een langere deken moet hij inderdaad niet hebben.

Ik ga nog eens googlelen :) en hoe valt qhp verder? Die hebben wel loopsplitten

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:46

Ik vind de deken ook veel te strak bij zijn borst en schouders. Ik kan me echt niet voorstellen dat het voor hem met deze deken prettig is om zijn hoofd te laten zakken om bijv. te gaan grazen.

En hoelang heeft hij de deken opgehad? Drukplekken (ook kale plekken) ontstaan nl niet zomaar he. Hier kan echt wel wat tijd overheen gaan.

Ik zou inderdaad eens kijken voor een goede EJ deken of, mijn absolute favoriet, een Horsegear deken.
Ik vind de pasvorm echt geweldig, veel bewegingsvrijheid bij de borst en schouder. Daarnaast zijn het kwalitatief echt goede dekens (sterk en waterdicht).
Maar iedere paard is weer anders gebouwd en wat op de een perfect ligt, ligt op de ander weer totaal niet. Het is dus veel uitproberen (ik laat mijn paard ook altijd even laten grazen met een nieuwe deken en dan voel ik hoeveel ruimte hij nog heeft) en vooral goed naar je paard kijken.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:53

Al wel een tijdje. Als hij plekken had gehad had ik natuurlijk meteen een andere gekocht. Ik denk dat het op de foto wel wat vertekend omdat ik hem dus wat strak heb getrokken naar achteren en hij daar dus niet heeft gelopen waardoor de deken niet weer terug naar voren heeft kunnen "schuiven".

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:06

Figo, hoe is jouw paard ongeveer gebouwd? Ik ben ook nog steeds een zoektocht aan het doen naar goede dekens die ook nog een beetje betaalbaar zijn. :')

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:11

Okee, nouja, gelukkig dat hij (nog) geen plekken heeft dan! :)
Als ze dat krijgen zit de deken ook echt helemaal niet goed. En tussen dat en goed passen zit natuurlijk ook nog wel wat. Je kunt dus niet zeggen dat een deken goed past omdat het paard geen kale plekken oid krijgt. Maar dat snap je zelf vast ook wel.

Met het merk QHP heb ik zelf geen ervaring. Ik heb een PRE en daar werden me al een heel aantal merken voor afgeraden. Dus ben ik me vooral gaan richten op de vele andere merken.
Ik zou gewoon eens een aantal dekens gaan passen en let er dan ook op dat er loopsplitten inzitten.

Schiet me net te binnen dat een vriendin van mij een EJ deken met speciale rugpads erin heeft. Hierdoor drukt de deken dus niet op de schoft. Ideale deken als die op je paard past (bij mij dus niet).
Misschien het proberen waard.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:17

febe6 schreef:
Figo, hoe is jouw paard ongeveer gebouwd? Ik ben ook nog steeds een zoektocht aan het doen naar goede dekens die ook nog een beetje betaalbaar zijn. :')

Ik heb een PRE die nu bijna 5 is. Hij moet nog wat meer bespiering krijgen en al oogt hij nog niet heel breed, de meeste dekens (zo ook Horseware) passen hem niet. Horsegear ligt gewoon echt super op hem en hoewel de dekens niet heel goedkoop zijn, vind ik ze goed betaalbaar.

Dit is mijn paard om een beetje een beeld te krijgen van zijn bouw.

Jaar geleden:
Afbeelding

Paar weken geleden:
Afbeelding

Afbeelding

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:26

Nee ideaal is het ook niet. Vandaar mijn vraag hier ook. Anders had ik natuurlijk gewoon dezelfde gekocht :)
Maar dan ga ik denk ik de ej-deken proberen. Hebben ook nog regelmatig kortingsacties, dus dat is dan ook mooi. Volgens mij heb ik hier bij iemand anders ook zo'n deken op een quarter zien liggen. Niet alle merken hebben dekens met kusjes :+

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:35

Er waren bij de epplejeck een aantal horsegear dekens afgeprijsd tot voor de helft. Van 120 naar 60 dus ongeveer. Dat vond ik wel interessant. Kon alleen niet echt veel vinden over ervaringen en de pasvorm.
Qua lichaam lijken onze paarden wel redelijk zo te zijn. Alleen heeft mijn paard niet zo'n zware nek, maar is wel redelijk laag aangezet.
Ik zou het eigenlijk gewoon moeten proberen. :=

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:14

febe6 schreef:
Er waren bij de epplejeck een aantal horsegear dekens afgeprijsd tot voor de helft. Van 120 naar 60 dus ongeveer. Dat vond ik wel interessant. Kon alleen niet echt veel vinden over ervaringen en de pasvorm.
Qua lichaam lijken onze paarden wel redelijk zo te zijn. Alleen heeft mijn paard niet zo'n zware nek, maar is wel redelijk laag aangezet.
Ik zou het eigenlijk gewoon moeten proberen. :=

Kun je ze eventueel nog terugbrengen? Dan zou ik ze al helemaal proberen. Je weet toch pas echt zeker of een deken past als hij op je paard ligt.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:53

Onder hoeveel gram staan jullie paarden op de wei? Die van mij staat onder een fleece gevoerde regen deken op stal. Nu hebben we het goede nieuws dat ie eindelijk weer op de wei mag maar ik vraag mij af of het dan met de wind enzo niet te koud is.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:02

Mijne staat onder 200 gram.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:20

100 grams Rambo, de ene gisteren onder 200 gezet vanwege koorts door het enten, eind van de ochtend er weer 100 onderuit gehaald, nog wel fris, maar minder wind en een zonnetje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:29

Nu allebei bloot. Gisteren mijn merrie onder 0 grams regendeken gehad maar vandaag veel minder buien. Afgelopen nacht allebei onder 100 grams. Aankomende nacht vermoedelijk ook.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:37

100 gram Rambo. Paar uur op de wei en daarna buitenstal met kleine uitloop.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:39

Hier overdag bloot en in de nacht met 200g ook buiten, gisteren was het wel heel vies dus heb ik de dekens overdag op gelaten.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:44

Die van mij staat onder een 0grams regendeken, zit een dun laagje fleece onder volgens mij.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:45

Pony stond onder 200 grams met hals maar toch kou gehad. Weer pijnlijke rug en bilspieren en een snotneus.
Dus onder 300 grams.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:26

Voor mijn hafje (1.50, tussen ouderwets en nieuw type haf in) van drie ben ik op zoek naar een stevige luchtige vliegendeken met afneembare hals. Hij word af en toe gebeten door de ruin waar hij bij staat :o
Hebben jullie misschien tips/ervaringen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:43

Mijn Shetlander (geschoren) staat onder 0 grams maar die heeft het snel warm. Vorige week nog 200 maar daar voelde ze vaak toch warm onder. Hopelijk volgende week lekker alles af ivm de temperaturen. Ze staan trouwens 24/7 buiten met grote inloopstal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:27

Mijn shetlander ook onder 0 grams maar zij heeft een volledige vacht. Wel heeft ze het gauw koud, en ze heeft een hekel aan regen. Ze staat dag en nacht buiten.

Mijn ruin heb ik vanochtend de deken af gehaald en nu bloot gelaten. Dat laat ik komende nacht denk ik zo. Mijn merrie (shet) krijgt dan 20 grams op.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:39

Hier voor 2 week terug niks maar toch nu 2 weekjes deken op.. 100 gram.. 24/7 buiten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:57

Hallo iedereen.
Voor aankomend weideseizoen ben ik op zoek naar een nieuwe regendeken voor mijn pony en de zoekfunctie bracht mij hier.
Regendekens zijn altijd een hele opgave. Maar de muizen hebben aan haar huidige deken gezeten, dus ze moet echt een nieuwe.
Afgelopen keer zijn we uitgekomen op een bucas. Al met al best tevreden, maar nog steeds niet top.

Het gaat om een Arabisch type oudere merrie van 1.53. Rondgeribd en met hoge schoft en iets doorgezakte rug dus.
Ze staan zomers 24/7 op het land. Dus de eerste vereiste is dat de deken absoluut 100 procent waterdicht is en blijft. Dit was bij vele goedkopere Regendekens niet het geval. Bij dagenlange regenval gingen ze toch door. De bucas was top in dat opzicht, dus ik zoek iets van die kwaliteit.
Maar dan het volgende punt: de pasvorm. Vaak zit het voor geen meter en krijgt ze snel drukplekken op haar schoft.
Zo ook met de bucas. Met een schoftbeschermer was het te doen. Maar dus zeker niet ideaal.
Deze ronde hoop ik een betere optie te vinden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 27-04-17 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:04

Rhino en Rambo vind ik vaak erg mooi vallen op Arabieren. Dat is denk ik ook de kwaliteit die je ongeveer zoekt? Rhino vind ik voor in de zomer wel te warm, ze hebben een systeem waarbij er onder de buitenstof nog een waterdicht laagje zit waardoor de deken logischerwijs wat dikker is dan een ongevulde deken. Maar voor in de herfst en bij voorbeeld koude voorjaarsdagen zoals nu vind ik het een topdeken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-04-17 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:06

Ik heb je een PB gestuurd. Heb zelf op een soortgelijk type een Rambo liggen echt fantastische dekens met top kwaliteit!

Heb een geheel nieuwe te koop staan.