[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:03

Hij staat 24/7 buiten. Met schuilstal uiteraard maar staat hij nooit in alleen in de zomer tegen t ongedierte. Hij heeft dus niet veel vacht meer bijna helemaal zomer dus lijkt me wel fris..

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:06

Die van mij loopt al een tijdje onder 0 gram. Heeft altijd wel een lekker temperatuurtje er onder. Hiervoor toen het een aantal dagen 15 graden tot zelfs in de 20 graden was liep ze wel zonder. Nu zag ik dat het volgende week ergens overdag maar 8 graden word en 's nachts zelfs onder het vriespunt. := Onder 0 gram gaat dat echt te koud zijn want ze heeft amper vacht (niet geschoren geweest maar gewoon vrijwel geen wintervacht gekregen onder haar deken deze winter). Het probleem is alleen een beetje dat ik alleen 0 gram of 200 gram heb. Ik had nog wel een 0 gram met fleece erin maar die is zeg maar.. minimaal 2 maten te groot. _O- Dan toch maar 200 gram denk ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:07

mentjuh schreef:
Hij staat 24/7 buiten. Met schuilstal uiteraard maar staat hij nooit in alleen in de zomer tegen t ongedierte. Hij heeft dus niet veel vacht meer bijna helemaal zomer dus lijkt me wel fris..

Ik zou gewoon zonder laten, tenzij het echt een koukleum is, maar dat lijkt me niet als er nog nooit een deken op gelegen heeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:13

Nies_ schreef:
mentjuh schreef:

Ik zou gewoon zonder laten, tenzij het echt een koukleum is, maar dat lijkt me niet als er nog nooit een deken op gelegen heeft.

Mijn dekenloze blijft ook lekker bloot, ik zorg wel dat ze wat te knagen hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:06

Mijn pony stond vandaag ook met hals op. Gure wind.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 02:01

mentjuh schreef:

Ik zou 'm gewoon zo laten staan. Hooi d'r in zodat hij warm kan blijven. Mijn ruin is ook volop aan het verharen en die laat ik ook bloot staan.

Mocht je nou een paard hebben wat het gauw koud krijgt dan is het idd een ander verhaal. Ik heb een shetlander die niet geschoren is die onder deken gaat met vorst. Anders heeft ze 't gewoon koud. Maar ze heeft de hele winter onder een deken gestaan. Die van jou niet. Als hij 't toen koud gehad zou hebben had je 't wel gemerkt neem ik aan. Waarom zou hij het nu ineens koud krijgen?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:17

Omdat hij eerst een gigantische teddy vacht had en nu volledig in zijn zomervacht zit dat vind ik best een verschil, zeker nu het gaat vriezen anders had ik het niet overwogen. Ze hebben altijd onbeperkt hooi.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:01

mentjuh schreef:
Omdat hij eerst een gigantische teddy vacht had en nu volledig in zijn zomervacht zit dat vind ik best een verschil, zeker nu het gaat vriezen anders had ik het niet overwogen. Ze hebben altijd onbeperkt hooi.

Ben je in de gelegenheid om de deken er later in de ochtend weer af te halen? Zo ja, dan zou ik toch een 100 grams deken opleggen. Dan is hij toch wat beschermd want ik vind het verschil ook wel erg groot.
En als je er toch in de ochtend kunt zijn, kun je ook meteen onder z'n deken voelen of hij het te warm heeft of niet.
Maar dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen.
Maar bovenal moet je doen wat voor jouw paard het beste is. Wij kunnen hier wel van alles roepen, maar jij kent hem het beste.

Hier gaat het de komende nachten ook weer vriezen, mijn koukleum stond de afgelopen tijd bloot, de laatste dagen weer met 100 grams en nu voor de nachten toch maar weer even 200 grams.
Het is en blijft een gedoe met die dekens..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:52

mentjuh schreef:

Ook zomervacht kunnen ze opzetten. Voor een paard is het tussen -5 en +15 graden een prettige temperatuur. Maar als je in de gelegenheid bent om 2 keer per dag te wisselen zou je 'm 's nachts onder een deken kunnen zetten maar blijf inderdaad wel voelen. Alleen op je gedachtes en aannames af gaan zou ik niet doen. Dag en nacht onder dek zou ik met dit paard niet doen.

Overigens vind ik het vandaag wel een geschikte dag voor vliegendeken met waterdichte bovenkant. Van die verspreide buitjes terwijl het verder zonnig is. Gisteren heeft ze bloot gestaan maar toen was het ook droog (en gisteravond onder de 20 grams Rhino gezet, was best frisjes). Ga 't regengaasding zo maar eens opzoeken.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:51

Ze staan hier thuis dus savonds op en smorgens af geen probleem. Ik denk toch dat ik hem een dekentje op doe als het vriest. De andere staat "gewoon" onder een deken dus continu gewissel maar hals gaat er ook weer aan en naar de 200g. De andere krijgt snachts een 100grams tegendeken op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:03

Koper schreef:
Overigens vind ik het vandaag wel een geschikte dag voor vliegendeken met waterdichte bovenkant. Van die verspreide buitjes terwijl het verder zonnig is. Gisteren heeft ze bloot gestaan maar toen was het ook droog (en gisteravond onder de 20 grams Rhino gezet, was best frisjes). Ga 't regengaasding zo maar eens opzoeken.

Goed, dit typte ik toen ik uit het raam keek :Y) Eenmaal buiten constateerde ik dat ze lekker de Rhino op moest houden voor het geval dat en gelukkig maar. Mijn arme pony heeft net een hagelbui op d'r kop gehad. Sielugh.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:05

Koper schreef:
Koper schreef:

Goed, dit typte ik toen ik uit het raam keek :Y) Eenmaal buiten constateerde ik dat ze lekker de Rhino op moest houden voor het geval dat en gelukkig maar. Mijn arme pony heeft net een hagelbui op d'r kop gehad. Sielugh.

Hier heeft de zon zich nog niet echt laten zien vandaag, maar ook niet veel regen en gelukkig ook geen hagel :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:07

Hier nu ook droog, hij zou nu best af kunnen. Maar het is wel best zo. Geen zon te zien. Met zon wil ik ze wel het liefste bloot.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:44

Hier is het ook slecht weer. Blij dat m'n koukleum onder deken met hals staat.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:07

Dag en nacht 200 gram. Vind het maar koud vandaag.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:11

Hier ook 200 en 100. Voelen er niets te warm onder

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:53

xyzutu2 schreef:
Nouvel schreef:
Ik vind die Rambo summer echt een super mooie deken!
Maar ik vraag me dan bijv wel af of je zo'n 100 grams liner gaat gebruiken bij een deken met mazen aan de zijkant.
Als het zo fris is dat je een 100 grams liner nodig hebt, doe je toch eerder een hele dichte deken op lijkt me, of zie ik dat verkeerd?

Rio is juist zo'n rugpatient die extra rugwarmte kan gebruiken, dus voor hem is dit wel een goed idee. Wat Poenarie schrijft klopt trouwens niet; het ruggedeelte is altijd waterdicht, ook zonder de 100gr liner eronder, en de zijkant is altijd van gaas dus die wordt wel altijd nat. We hebben het nog niet kunnen testen omdat we nog geen warme regen hebben gehad 8-) maar dat zou ideaal zijn voor Rio's rugspieren, want die zijn blijkbaar niet wind- en waterdicht, ook niet als het mooi weer is.

Ik heb niet geschreven dat het ruggedeelte niet waterdicht is, enkel dat je met een normale liner zal merken dat de zijkanten nat zullen worden door het gaas. Ik heb hem ook gekocht met de reden dat zijn rugspieren dan hopelijk 'ongeschonden' zullen blijven met warme dagen en regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:03

Je kunt er inderdaad geen normale liner onder doen, maar daarom zit er ook een op maat gemaakte 100gr liner bij. Ik had [***] laatst toen het warmer was een dagje onder de Rambo Summer Series zonder liner, maar doordat er wel net een koel briesje stond werd het dek aan de bovenkant wel koud en daardoor [***]'s rug ook, dus die liner gaan we denk ik wel gebruiken. Ik zit er ook over te denken om een Rambo ionic/Bucas Recuptex deken te vermaken zodat ze ook onder de Summer Series passen (dat heb ik met de vorige ionic deken ook gedaan), maar ik vraag me af of je de Recuptex wel langdurig op mag hebben.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:35

Oei, knippen in zo'n dure deken? Ik zou het niet weten, maar ik weet ook nog niet of ik er al over uit ben of de reputex een uitvinding is of iets wat enkel mooi klinkt. Hij is nog zo kort op de markt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:47

Ik heb het bij de vorige Ionic ook gedaan en dat werkte perfect; daarmee kon ik net 100gr extra warmte + ionic werking bovenop de rug krijgen terwijl het dek aan de zijkanten niet dikker werd. Een beetje zoals de Rambo Vari-layer liners, die zijn bovenop ook het dikst aangezien de dekens daar strak trekken en dus altijd het koudst zijn, terwijl [***] daar juist net wat extra warmte nodig heeft.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:24

Ik ben op zoek naar dekens voor volgende winter. Nu heb ik een aantal vraagje. Hoe bevallen de Horsegear dekens? En ik zag ook een deken van de EJ die 100 gram vulling van hollow fibres had. Dat isoleert meer, maar hoeveel extra?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:34

Ik denk dat het belangrijkst is dat de deken goed past.
Mijn pony heeft 20 dekens maar alleen de amigo ligt hem goed en schuurt niet. De overige dekens gaan er nu uit op 1 na.
Ik heb de bravo met liners en een Hero regendeken.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:54

Dat gaat dus gewoon proberen worden.. Amigo heb ik ook langs zien komen, maar die waren ook heel prijzig geloof ik.
Ze had eerst een Nika deken maar daar heeft ze hele kale plekken van gekregen op haar kont en bovenaan haar flanken aan beide kanten. Die kwamen er in plukjes met stukjes huid en al af. Zag er echt niet uit.. Ook drukte deze op haar schoft en schuurde bij haar borst. Op het oog wat het een mooi liggend deken maar in praktijk lag het toch voor geen meter.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:01

Wat voor paard heb je?

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:30

Een gewone warmbloed voor zover ik kan zien, maar zonder papieren. Niet echt overbouwd. Schoft is niet uitzonderlijk hoog. Redelijk smalle borst. Heeft wel een beetje uitstekende heupen, wat die drukplekken misschien kan verklaren.