wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:23

De nachten zijn behoorlijk fris en overdag is het ook niet warm meer. Maar ik denk dat je vooral moet doen waar jij je prettig bij voelt en niet omdat een ander het op die manier doet.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:26

MISTRAL94 schreef:
De nachten zijn behoorlijk fris en overdag is het ook niet warm meer. Maar ik denk dat je vooral moet doen waar jij je prettig bij voelt en niet omdat een ander het op die manier doet.

Dat doe ik ook niet Knipoog
Maar het is wel fijn te lezen dat de meeste er nu een 200 grams op hebben liggen.
En niet de ene een 0 grams de andere een 500 grams etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:33

Hier ligt er nu een 200 grams op en die blijft er waarschijnlijk de rest van de winter opliggen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:46

Ik ben gisteren overgeschakeld naar 300gr. Vond het behoorlijk fris Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:05

Vanaf maandag zou het onder de 10 graden komen, dan gaat de 340 grams er op, als blijkt dat de temp daar onder blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:15

ik wacht met de 350 tot na het scheren

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:19

Ik scheer de mijne niet, dus dat scheelt dan weer Clown

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:24

Die van mij heeft nu nog een 150 grams deken op.
Volgende week wordt ze geschoren en dan gaat haar 330 grams op.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:09

die van mij staat al denk ik een maand onder de 360 grams hier en daar overdag een wisseling nar de 200 grams.
Maar ik hoef nog niet te scheren hoor. ben er echt blij mee dat ik lekker vroeg ben begonnen met de dekens.
vandaag krijgt hij z'n hals deken op en daar blijft het bij. het wordt in nederland meestal niet veel kouder dan dit.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:26

Ondanks dat ik op tijd ben begonnen met dekens heeft die van mij erg lang haar..
Daarom ga ik hem deze winter maar scheren..

Kon hem altjid erg kort in het haar houden door op tijd met dekens te beginnen en hoefde dan ook nooit te scheren.
Denk doordat het al zo vroeg erg fris is en doordat hij momenteel erg veel op reis is hij zoveel haar heeft gekregen.
Nadat hij geschoren is leg ik hem een 300 grams deken op, hij staat nu onder een 200 grams.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:06

Ik heb er nu sinds een paar dagen een 340 grams (daarvoor 200 grams) deken opliggen en dat is zeker niet te veel. De haren beginnen alsnog wat te groeien en onder de deken voelt het goed aan.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:22

Bella staat nog steeds onder een ongevoerde regendeken, dag en nacht.. De 200grams ligt wel al paraat Knipoog
Nu schijnt het zonnetje weer, het is niet zo koud Haha!

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:28

sioux die heeft nu een 100 gram op en vanavond knoop ik de 200grams eraan vast ( ik heb zo'n 3 in 1 van harrys horse Tong uitsteken ) het begint nu toch wel echt fris te worden

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:30

Staat een mooi stukje over bij ingezonden brieven in de laatste BIT.
Daar wordt door een dierenarts toelichting gegeven op het gebruik van dekens. Uit mijn hoofd:
Een paardenhuid is van nature gewoon waterdicht, dekens zijn dus eigenlijk niet nodig. Geschoren paarden uitgezonderd.
Tegenwoordig zie je dekens al opgelegd worden bij temperaturen rond de 15 graden, dat brengt zelfs meer schade toe aan de gezondheid van een paard, temeer omdat een paard zijn warmte niet kwijt kan met alle gevolgen van dien.

Kortgezegd boven de 8-10 graden is een deken helemaal niet nodig, zelfs slecht.
Het is niet mijn waarheid, maar de stelling van een paarden/dierenarts en zelf vind ik eigenlijk wel dat hij gelijk heeft. Vooral paarden die 's nachts gewoon op stal gaan is het in deze tijd van het jaar nog gewoon warm te noemen. Zelf gingen bij mij al begin september de ongevoerde regendekens op normaal gesproken, maar ik ben daar mee gestopt dit najaar...het schommelt nog altijd tussen de 13 en 20 graden. De paarden zouden onder dek (zonder voering, en niet geschoren) toch ook al gewoon drijfnat staan. De warmte kunnen ze dan dus inderdaad niet kwijt, vervolgens loop ik juist dan meer risico met ze dat ze kouvatten tussendoor. Dan maar liever de natuur zijn werk laten doen, een goede zweetdeken na het harde werken op, lekker wol voor de nacht en vervolgens de ochtend alles af en puur natuur de wei op..totdat het beneden de 8 graden komt en/of mega stortregent....

Ik lees in veel reacties bovenstaand terug alsof paardeneigenaren hun eigen lijf als graadmeter nemen, het wordt wel frisjes...ja de ochtend heeel vroeg....en dan hebben wij ook nog geen bontjas aan...de vacht van het paard heeft ook zo zijn functie en zit er niet voor niks. Die kan deze frisheid keurig opvangen zonder ingepakt te worden in een dik ski-jack om vervolgens aardig wat kilometers warm te lopen in toch nog een aardig zonnetje (al grasetend en spelend op de wei). Dan zou jij nu ook je jas nog wel uitwillen doen vrees ik...pffffffff moet er niet aan denken. Knipoog

Het blijft een heel gepuzzel.... Clown
Korthouden van de vacht was ook mijn streven...ook hier mislukt...heb nu maar gekozen voor natuurlijk proces, geen zwetende paarden onder een ongevoerd dek, iets minder intensief de vacht poetsen omdat de bescherming dan het meest in tact blijft. Dus lekker teddyberen vachtjes straks...als de echte winter komt. Haha!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 23-10-08 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:33

ik doe een deken op om de vacht kort te houden Ja (dat het niet helemaal gelukt is is weer een ander verhaal Nagelbijten / Gniffelen )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:36

die van mij is vanmorgen met 200 grams naar buiten gegaan en er ligt nu alweer een ongevoerde op Clown vond het vanmorgen erg koud, maar het zonnetje doet zen werk goed...
dekens is idd een heel gepuzzel en gedoe.
onze stal is nu ongeveer 15 graden en op stal staan ze zonder deken... maar als ze dan sochtends vroeg naar buiten gaan dan is de omschakling opeens wel erg groot...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:00

classeygurl schreef:
Ondanks dat ik op tijd ben begonnen met dekens heeft die van mij erg lang haar..

Kon hem altjid erg kort in het haar houden door op tijd met dekens te beginnen en hoefde dan ook nooit te scheren.
Denk doordat het al zo vroeg erg fris is en doordat hij momenteel erg veel op reis is hij zoveel haar heeft gekregen.
Nadat hij geschoren is leg ik hem een 300 grams deken op, hij staat nu onder een 200 grams.

als hij nu onder 200 grams staat onegschoren dan is 300 grams op een geschoren paard te weinig; je kunt dan beter beiden erop leggen dus de 200 grams en 300 grams samen anders moet je over een maand weer scheren

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:02

sokje87 schreef:
Ik ben gisteren overgeschakeld naar 300gr. Vond het behoorlijk fris Lachen

Dat heb ik ook gedaan Haha!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:13

Ik heb ook getwijfeld maar vind het net nog wat te warm overdag als het rond de 10 graden word zoals volgende week dan gaat ie er wel op.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:21

het is nu overdag ook maar rond de 10 graden Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:22

Ligt er naar mijn mening ruim boven met gemiddeld 13 tot 15 graden. Van het weekend ook weer 16, dat vind ik wel warm voor een 350 grams Nagelbijten / Gniffelen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:23

Binnenkort gaat bij mij de 240 grams weer op, staat nu nog onder regendeken met fleece.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:35

tamaramt schreef:
classeygurl schreef:

als hij nu onder 200 grams staat onegschoren dan is 300 grams op een geschoren paard te weinig; je kunt dan beter beiden erop leggen dus de 200 grams en 300 grams samen anders moet je over een maand weer scheren

Nou dat doe ik dus echt niet Nagelbijten / Gniffelen wat moet je dan op doen als het vriest 1000 gram Nagelbijten / Gniffelen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:36

Vind 500 grams ook veel te veel. 300 lijkt me prima, de meeste paarden blijven onder 300 grams ook dun in de vacht als je niet scheert. 500 grams komt pas als het gaat vriezen Nagelbijten / Gniffelen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:38

BrittKitt schreef:
Ligt er naar mijn mening ruim boven met gemiddeld 13 tot 15 graden. Van het weekend ook weer 16, dat vind ik wel warm voor een 350 grams Nagelbijten / Gniffelen

het is hier op dit moment precies 11 graden; vanochtend was het zelf maar 3 graden ( ik woon vlakbij eindhoven)