Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horzel schreef:Hier voor het eerst "zelf" gemaaid en gehooid: maandagochtend gemaaid, zaterdag einde van de dag geperst. Ruim 90 grote vierkante balen. Loonwerker had de folie op dus de laatste 4 balen zonder folie. Hopelijk komt dat goed ivm hooibroei, wel 82-84% droge stof maar had ze toch liever in plastic gehad. Iemand ervaring met opslaan van grote balen met die percentages? Komende weken elke dag maar temperaturen.. Het leek overigens superdroog. Kwaliteit lijkt echt heel goed dus wel erg blij mee.
palousa_boy schreef:horzel schreef:Hier voor het eerst "zelf" gemaaid en gehooid: maandagochtend gemaaid, zaterdag einde van de dag geperst. Ruim 90 grote vierkante balen. Loonwerker had de folie op dus de laatste 4 balen zonder folie. Hopelijk komt dat goed ivm hooibroei, wel 82-84% droge stof maar had ze toch liever in plastic gehad. Iemand ervaring met opslaan van grote balen met die percentages? Komende weken elke dag maar temperaturen.. Het leek overigens superdroog. Kwaliteit lijkt echt heel goed dus wel erg blij mee.
Wat je kunt proberen is om een ijzeren pin in elke baal te steken, een stuk betonstaal oid wat stevig genoeg is om erin te slaan en er weer uit te trekken en lang genoeg dat het in het hart van de baal kan komen.
Als je dan elke dag de temperatuur controleert weet je het snel genoeg of er broei in zit of niet.
Als je de staaf, als je hem uit het hooi haalt, niet overal gewoon met je blote handen vast kunt houden omdat het te heet is dan zou ik het hooi zeker aan de kant leggen (buiten). Zeker niet uit elkaar trekken want met zuurstof erbij kan het snel mis gaan.
Ik heb hier een paar jaar geleden ook wat van die warme balen op de wei laten liggen maar later toen de schapen de buitenste paar lagen op hadden kwam er allemaal zwart en verbrand hooi onder vandaan. Was dus blij dat ik het idd buiten had laten liggen.
Een kleine verhoging is trouwens wel normaal maar je moet dus niet je handen branden aan het stuk ijzer.
[ Afbeelding ]
Hannanasjuh schreef:De koeienboer wilt morgen al weer mest injecteren. Ik twijfel even of ik mee doe deze ronde. De komende 2 weken geven ze nog geen regen af. Verbrand gras heb ik niet zo een zin in... Wat is jullie ervaring hiermee?