[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dunesjka

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:40

Iris kan ik ook overal doen der oren niet heel graag dus dan even met de schaar is elke keer even kijken

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:20

Eliana schreef:
Graag jullie advies :)
Mijn pony staat 24/7 buiten met schuilstal (gaat hij alleen zelden in zijn hooiruif staat buiten dus dat is veel belangrijker';) ).
Ik zou hem graag willen scheren, hij loopt elke dag 30-45 minuten en zweet nu al behoorlijk.
Wat zou handig zijn, lijf scheren en dan hoofd en benen niet omdat hij buiten staat? Of nog andere ideeen?

Wat is het activiteitenniveau van je paard :)? Persoonlijk zou ik je aanraden om het lichaam in dekenmodel te scheren met hierbij de benen en het voorhoofd er nog in. Eventueel zou je ook het hele lichaam kaal kunnen doen met hoofd (netjes getoiletteerd) en de benen erin laten.

Ik zou het af laten handen van het activiteiten niveau :)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:16

Pony word eens per week 45 min gereden. Eens per week voor de kar ook 45 min. Andere dagen naast de fiets tussen de 30 min en een uur. Alles opzich op aardig tempo.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:38

Eliana schreef:
Pony word eens per week 45 min gereden. Eens per week voor de kar ook 45 min. Andere dagen naast de fiets tussen de 30 min en een uur. Alles opzich op aardig tempo.

En is ze daarbij over het gehele lichaam bezweet?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:51

Bij het fietsen vooral de hals. Bij het rijden hals buik en onder het zadel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:54

Dan zou ik een jachtmodel scheren. In ieder geval het hoofd en benen niet, gedeelte van de rug (model uitrijd deken) kun je ook laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:02

Em_ schreef:
Mijn paard staat 24/7 buiten (is 17 jaar) en is nog nooit geschoren. In de winter staat hij zonder deken want z'n vacht is dik genoeg. Dat heeft z'n voor en nadelen natuurlijk. We rijden best actief en hij zweet nu al enorm.
Het liefst wil ik hem zonder deken maar wel minder bezweet. Advies dat ik heb gekregen is alleen een baan van z'n hals scheren. Dat wil ik wel proberen maar ik heb geen ervaring met scheren. Kan je zoiets makkelijk zelf doen? Want voor een klein stukje scheren betaal je naar verhouding heel veel en dat vind ik zonde.
Wat zou jullie advies zijn?

Ben je van plan hem zonder deken te laten staan in de winter? Want dan zou ik zeker geen jachtmodel doen en een dekenmodel kan dan ook wel koud zijn. Dan is een streep onder de hals en over de borst misschien verstandiger. Nummer 11 van dit plaatje bedoel ik

Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:22

Zonder deken zeker niet meer dan onder hals en stukjer borst eruit!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:56

Heeft iemand een foto van een paardenhoofd dat geschoren is tot de bakstukken? Via google ben ik niet geslaagd..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:10

Ladyson: Ik weet niet of je het goed kan zien maar dit was gelijk na het scheren tot de kaaklijn.
In principe zie je er niet gek veel van met rijden en een prima optie als een paard het niet zo tof vind als je zijn hoofd scheert :)
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=54C7FE37

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... d301b5a40e

Hier word het ook weer hoogtijd om te scheren maar zit tegen een struikelblokje aan te kijken.
In principe scheer ik weer het liefste zoals voorgaande jaren (zie foto's hierboven; alleen zadelplek en tot kaaklijn laten staan). Vanwege de wedstrijden en het vele rijden en snel zweten is dat fijner. Nu is het alleen dat ik sinds dit jaar eigenlijk met regelmaat de bossen in ga. Hoe doen jullie dat met uitrijdekens?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:02

Queelens schreef:
Ladyson: Ik weet niet of je het goed kan zien maar dit was gelijk na het scheren tot de kaaklijn.
In principe zie je er niet gek veel van met rijden en een prima optie als een paard het niet zo tof vind als je zijn hoofd scheert :)
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=54C7FE37

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... d301b5a40e

Hier word het ook weer hoogtijd om te scheren maar zit tegen een struikelblokje aan te kijken.
In principe scheer ik weer het liefste zoals voorgaande jaren (zie foto's hierboven; alleen zadelplek en tot kaaklijn laten staan). Vanwege de wedstrijden en het vele rijden en snel zweten is dat fijner. Nu is het alleen dat ik sinds dit jaar eigenlijk met regelmaat de bossen in ga. Hoe doen jullie dat met uitrijdekens?

Twee jaar geleden ging ik gewoon met een uitrijden het bos in. Eentje van Harry's Horse, die is waterdicht en fleecegevoerd, erg fijn dekentje! En vorige jaar heb ik een 'uitrijden' van haar laten staan omdat wij toen zaten met een blessure en eigenlijk de wintermaanden alleen maar hebben gestapt.

Ik wil dit jaar eigenlijk ook helemaal scheren tot de bakstukken, doe jij dan het andere deel van het hoofd met een tondeuse of gewoon met een groot scheerapparaat?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:14

Mijn paard is steeds enorm bezweet na het rijden..
Ik twijfel heel erg om hem deze week al te scheren, kan dat veel kwaad?

Vind 2 keer scheren wel de max.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:15

Queelens schreef:

Ik heb een waterdichte uitrijdeken van Horseware met een zachte binnenkant (geen fleece, maar geeft wel iets warmte) en deze leg ik er op de weg naar het bos of weer naar huis, dit is zo'n 20 minuutjes stappen. Ik rol de deken achter m'n zadel op (met klipje aan beugelriemlusje vastklikken) en draaf meteen aan als ik het bos in kom. Bij stapritjes laat ik 'm er lekker opliggen de hele rit. :)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:19

Piekosjj schreef:
Queelens schreef:

Ik heb een waterdichte uitrijdeken van Horseware met een zachte binnenkant (geen fleece, maar geeft wel iets warmte) en deze leg ik er op de weg naar het bos of weer naar huis, dit is zo'n 20 minuutjes stappen. Ik rol de deken achter m'n zadel op (met klipje aan beugelriemlusje vastklikken) en draaf meteen aan als ik het bos in kom. Bij stapritjes laat ik 'm er lekker opliggen de hele rit. :)

Ik doe het ook idd op deze manier, alleen rol ik hem op en maak ik hem vast met stukje strotouw achter het zadel, of een oud spoor/sperriempje

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:23

DinaxUllie schreef:
Die van mij vind alles best behalve zn onderbenen en hoofd. :') mafkees
Oren mag ik ook niet doen. Zijn altijd hele mooie pluisjes :D
Zelfs niet met de schaar. Dit doe ik meestal als hij verdooft is bij de tandarts

Bij de mijne precies hetzelfde, hoofd en oren scheren is dramatisch en bij de benen wordt hij ontzettend ongeduldig :')

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:32

safina schreef:
Em_ schreef:
Mijn paard staat 24/7 buiten (is 17 jaar) en is nog nooit geschoren. In de winter staat hij zonder deken want z'n vacht is dik genoeg. Dat heeft z'n voor en nadelen natuurlijk. We rijden best actief en hij zweet nu al enorm.
Het liefst wil ik hem zonder deken maar wel minder bezweet. Advies dat ik heb gekregen is alleen een baan van z'n hals scheren. Dat wil ik wel proberen maar ik heb geen ervaring met scheren. Kan je zoiets makkelijk zelf doen? Want voor een klein stukje scheren betaal je naar verhouding heel veel en dat vind ik zonde.
Wat zou jullie advies zijn?

Ben je van plan hem zonder deken te laten staan in de winter? Want dan zou ik zeker geen jachtmodel doen en een dekenmodel kan dan ook wel koud zijn. Dan is een streep onder de hals en over de borst misschien verstandiger. Nummer 11 van dit plaatje bedoel ik

[ Afbeelding ]

Bedankt voor de tip en het plaatje! Die kan ik er bij houden als ik het iemand anders laat doen. Weet iemand misschien nog iemand in Veenendaal die kan scheren? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:10

@em_ Misschien kan je een apparaat huren in de buurt? Hier verhuren ze ze bijvoorbeeld bij de Divoza.

Ik heb er inmiddels zelf eentje gekocht en heb een modelletje 11 gedaan en bij de andere een modelletje 11 met hoofd erbij. Zowel de pony's als ik moeten nog oefenen, dus je kunt je misschien wel voorstellen waarom ik geen foto post. :+ :D Maar ik ben vast van plan om het onder de knie te krijgen. -:)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:24

Met zulk weer als vorige winter gebruik ik geen uitijdeken hoor.Als ze goed in beweging blijven krijgen ze het echt niet koud.
Die winter ervoor was het echt guur,dan heb ik er een fleecegevoerde waterdichte deken op.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:32

Ik heb deze namiddag geschoren, ligt nu 150 gram op en paard doet het goed eronder.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:01

Ik heb zaterdag mn paard geschoren, zijn eerste keer (alles eraf, behalve gelpadje op de rug en oren). Hartikke braaf zonder verdoving.

Gister had ie bovenop zn kont al wat harde platte bulten, of eigenlijk meer platen. Beetje zelfde effect als zo'n plaat na een dazensteek.
Vandaag was het open/etterig. Heb het maar wat met betadineshampoo gedept.

Op de rest van het lichaam niks, ook niet voor bij het borst/schouder (schuren deken zeg maar). Ook geen reactie bij singel of beenbeschermers. Nog wel 2 kleine rommelige plekjes op het dijbeen van beide achterbenen.

Hij is wat apart met dingen van en met zn huid, hoewel hij over heel veel dingen heen gegroeid is inmiddels. Het haar op zn kont was wel dichter dan de andere plekken, scheerapparaat moest zn meer zn best doen. Maar tijdens scheren geen kick van het paard daar, wel op de lendenen (drukte ik eerst te veel denk ik).

Iemand dit al eens gehad? Vind het wat sneu voor hem :o
Doe het liefst deken af (ongevoerd regen) af, maar dat kan nu eigenlijk ook niet. Heb het nog niet eerder met andere paarden/ponys gehad.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 05:48

Ja heb het de tweede keer gehad komt door het scheren schijnbaar.. Als het stroever gaat

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:04

Pfff wilde paard scheren, maarree oplader is gejat van mn kleine machine..
Fijn..
Heb nu maar opnieuw besteld, zou binnen 1 tot 2 werkdagen er zijn, maar het is nog niet eens verzonden.. Heeeeeel fijn

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:23

Queenslens thx! Jij hebt zo te zien dus ook echt de onderkant van het hoofd ook geschoren?

Irritant Dinaxullie!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:31

@Dunesjka .. heb je het ook nog ergens mee behandelt, of juist afgebleven? Hoe lang is het gebleven?

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:34

Even een vraagje , als je het hele hoofd scheert moet je dan toch ook alle snor/tast haren wegscheren?
En dat heb ik liever niet. Maar vorige jaar zag het er een beetje raar uit omdat ik dan van die kleine haartjes dan niet had.